Toon posts:

[divx] kwaliteit geluid slecht bij afspelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met m'n 'divx bak' die ik beneden wil neerzetten om filmpies te kijken.

Specs:
p2 350
Asus V3800 deluxe (TNT2)
SB awe64
224MB ram
Windows 98SE

Hij speelt divx films perfect af windowed/fullscreen. Alleen de kwaliteit van het geluid is slecht. Het lijkt net alsof de bitrate van het geluid wordt gedownsampled tijdens het spelen. Het klinkt, bij elke film overigens, als een 32kbit mp3tje. Nou zat ik zelf aan de processor te denken, te weinig power. Dus ik heb em overclocked naar 392. Verder kan ie niet :P Ik dacht misschien heeft ie dan net dat beetje power extra om ook het geluid goed af te spelen. Maar zonder resultaat dus.
Als ik kijk bij statistics tijdens het afspelen worden er geen video/audio frames gedropped oid. Dus waar het nou aan ligt... Kheb de laatste divx codec en drivers geinstalleerd...
Is het toch de processor? Iemand enig idee..?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Jup. Je soundblaster kan hoogstwaarschijnlijk geen 48kHz bestanden afspelen. Deze worden gedownsampled naar 24kHz als je pech hebt.

Zet eens een liedje op in winamp via DirectSound. Speel nu tegelijkertijd een film. Zorg dat winamp bovenaan staat, zet 'm evt op pauze. Klinkt je geluid nu ok? Zoja: winamp aan laten staan in een hoekje.

Of anders een nieuwe geluidskaart kopen.

Beetje sneu trouwens, dat in de tijd van de Soundblaster 16 alle goedkope prutskaartjes 48kHz konden, behalve de kaarten van Creative |:(

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Topicstarter
Varienaja schreef op 06 augustus 2002 @ 18:58:
Jup. Je soundblaster kan hoogstwaarschijnlijk geen 48kHz bestanden afspelen. Deze worden gedownsampled naar 24kHz als je pech hebt.

Zet eens een liedje op in winamp via DirectSound. Speel nu tegelijkertijd een film. Zorg dat winamp bovenaan staat, zet 'm evt op pauze. Klinkt je geluid nu ok? Zoja: winamp aan laten staan in een hoekje.
Als ik in winamp een mp3tje speel via DirectSound en ik ga dan een film spelen wordt het geluid van het mp3 ook gelijk gedownsampled :(
Is er geen mogelijk om via software te forceren dat ie altijd 44kHz gebruikt?
Btw, als ik bij directsound info kijk staat er wel dat ie samples van 100 tot 100000Hz support.

--edit
Oh wacht, idd als de focus op winamp staat is de kwaliteit van het geluid van de film wel goed! Alleen ik kan em nooit op fullscreen zetten, zonder dat de kwaliteit weer omlaag gaat, omdat de focus dan weer naar mediaplayer gaat ipv winamp.
Is er een mogelijkheid om dit truckje uit te voeren met fullscreen? :)

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 18:48:
Is het toch de processor? Iemand enig idee..?
ja, ik denk dat je 392 mhz net iets te weinig power levert, ik zou zeggen probeer eens een andere cpu of stop je geluidskaart in een sneller systeem.....

of probeer eens een andere DivX-codec.....

Verwijderd

Ik heb hier een zeer vergelijkbare bak staan (celeron 400, SB AWE64, win98, alleen met 448mb en Geforce2) en die heeft hetzelfde probleem. Die AWE64 trekt dus idd die 48Khz niet, vooral spraak wordt nogal vervormd daardoor. Als ik dezelfde film op mijn andere comp afspeel is het geluid wel goed (SB live)

Wat je kunt doen is het geluid zelf resamplen op 44 khz, dit kan oa met nandub/virtualdub. Duurt een wel een aantal minuten om te doen maar dan heb je daarna wel gelijk een brand-klare en goedklinkende film voor je collectie. Het kwaliteitsverschil tussen 44 en 48 khz is meestal verwaarloosbaar (zeker bij MP3 geluid)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 17:02:
Het kwaliteitsverschil tussen 44 en 48 khz is meestal verwaarloosbaar (zeker bij MP3 geluid)
MP3 naar 48kHz wav converteren, vervolgens naar 44.1kHz, en dan weer naar MP3 is daarentegen niet echt bevorderlijk voor je geluid.

Geluidskaart die 48kHz aankan is niet duur hoor ;)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Varienaja schreef op 07 augustus 2002 @ 19:03:
[...]
MP3 naar 48kHz wav converteren, vervolgens naar 44.1kHz, en dan weer naar MP3 is daarentegen niet echt bevorderlijk voor je geluid.
Ik denk niet dat het resamplen op 44khz hoorbaar zal zijn in dit geval.

Er zal (theoretisch in ieder geval) wel wat verlies zijn, maar ik betwijfel heel erg of het verschil hoorbaar is tenzij je echt heel serieuze hifi installaties gaat gebruiken, maar als je op dat niveau zit wil je uberhaupt niks meer met MP3 of dit soort consumentengeluidskaarten te maken hebben.
Geluidskaart die 48kHz aankan is niet duur hoor ;)
Resampelen is gratis :P
Pagina: 1