Naar aanleiding van een discussie op de frontpage:
JustDutch
Ik ben anders van mening dat het gevaarlijkste land op aarde op het moment Amerika is. Als je nagaat hoe machtig dit land is en door wat voor idioten het bewoond en bestuurd wordt. Zijn de arme landen wel het gevaar? Zijn de westerse landen met hun individualistische cultuur niet een veel groter potentieel gevaar?
Dit laatste is leuk in vergelijking met de bewering uit het artikel De vereniging van computers zal namelijk ook tot de vereniging van mensen leiden en een passend antwoord bieden op gevaren zoals wreedheid en moderne vernietigingswapens. Zal die connectiviteit wel de individualistische cultuur doen omslaan, of zullen er gewoon aparte groeperingen ontstaan? Zal een cultuur zich niet meer tot de landsgrenzen beperken, maar zich over groepen mensen verdelen, waar ook ter wereld? M.a.w. dat mensen met dezelfde "karakteristieken" samenklonteren. Waarmee er weer verschillende groepen ontstaan die onderling best een potje kunnen gaan vechten.
Amerika is een gevaarlijk land omdat het zich niet veel van de wereld aantrekt, maar in een eigen wereldje lijkt te leven. Kijk maar naar het beleid van de VS.
1. De VS houdt zich het recht voor burgers met geweld te bevrijden uit elk land op de wereld.
2. De VS is een van de weinige westerse landen die zich niet aan Kyoto houdt.
3. De VS zegt uit eigenbelang het verdrag met Rusland over ruimteschilden op.4. De VS wil voorkomen dat als haar soldaten bij een vredesmissie de mensenrechten schenden deze soldaten daarvoor berecht worden.
Natuurlijk heeft de VS een aantal goede zaken voortgebracht. Zal ik niet ontkennen. Maar waar de VS ook verantwoordelijk voor is:
1. Het bewind van Pinochet in Chili met alle schendingen van de mensenrechten tot gevolg. (M.b.v. de CIA is Pinochet aan de macht gekomen en is een democratisch gekozen marxistische leider afgezet).
2. Oorlogen in Korea, Vietnam, Afganisatan om uitbreiding van het communisme te voorkomen (Trek de parrallel naar de kruistochten maar). Bijvoorbeeld in Vietnam is Agent Orange gebruikt. Dat was echt een hele grove schending van de mensenrechten.
(Natuurlijk mag ik als Nederlander mijn ogen niet sluiten voor ons eigen verleden. Waren wij Nederlanders niet de beste slavenhandelaren? Maar dat is het verleden.)
Nogmaals: Wat mij tegenstaat aan Amerika is dat het vooral vanuit eigenbelang lijkt te handelen en zich (te) weinig aantrekt van de rest wereld. Amerika (als land en een groot deel van haar burgers) is m.i. teveel op het land zelf gericht en vergeet dat ze een onderdeel is van de gehele wereld. Het hele idee dat jij met je barriere aanhaalt is pricies wat Amerika ook doet. Zich afsluiten voor de buitenwereld, bang voor de invloeden van buitenaf. Je kunt ook proberen om samen te leven op deze wereld, de barrieres slechten heet dat.
En natuurlijk wil ik de bal wel even kaatsen dat de Nederlanders er onder andere verantwoordelijk voor zijn dat Amerika uberhaupt bestaat (in zijn huidige vorm).
[edit]Ik heb eventjes alle flamerige reacties uit de discussie gehaald - waarmee de meeste reacties ook meteen verdwenen zijnmjtdevries
1. Lijkt me een goede zaak dat je je eigen burgers beschermd. Da's altijd nog een stuk beter dan dat je militair gaat rozooien om een stukje rots 300 meter uit de kust van een ander, zoals Spanje (met steun van de EU en dus ook Nederland) bv doet.
2. Aangezien ze Kyoto niet ondertekent hebben hoeven ze zich er ook niet aan te houden. De EU vergeet ook altijd maar even dat de VS al veel eerder dan de EU naar het mileu keek (kijk bv naar wetgeving op katalysatoren op auto's) en dan is het voor de EU vanzelfsprekend een stuk makkelijker vervuiling in percentages terug te dringen, dan bij een land dat dat soort maatregelen al lang had. (Als je auto al de meeste vuile stoffen niet meer uitstoot dan is een reductie van 80% een stuk moeilijker te realiseren dan als je auto nog alle troep uitstoot en de middelen om dat 90% te verminderen al lang in een ander land standaard zijn) Al ze daar eens rekening mee zouden houden zou de VS ook minder moeilijk doen.
3. Dat verdrag sloeg zo langzamerhand ook helemaal nergens meer op. Hetgene waarvoor het ooit bedoeld was (verdere wapenwedloop tussen VS en USSR verminderen) telt nu helemaal niet meer.
4. En gelijk hebben ze. Besef je wel wat dat betekent? Je eigen soldaten door ANDERE wetten dan je eigen te laten berechten?
Stel je voor dat Karremans (en heel dutchbat) volgens het BRITSE recht berecht zouden worden. Dan zouden ze medeplichtig zijn bevonden aan genocide en lange celstraffen hebben gekregen. Zou Nederland het daar dan mee eens zijn? Dacht het toch niet.
En dat is dus ook precies waarom de VS daar moeilijk over doet.
Nederland zegt er niets over omdat we nou immers altijd het braafste jongetje uit te klas willen zijn, en omdat we veel te klein zijn. De VS heeft daar geen last van.
De oorlog in Korea is niet door Amerika begonnen maar door Noord Korea samen met de USSR. Bovendien is zuid korea door de VN beschermd, dus ik begrijp totaal niet hoe je dat nu als een negatief punt van de VS wilt uitleggen.
Er zijn best zaken waarin de VS in het verleden flink fout heeft gezeten. (zoals imho Kennedy bij de Cuba crisis) Maar je mag ook al iets meer zaken van de andere kant bekijken.
Als Nederland of Nederlanders zaken anders aanpakken betekent dat niet automatisch dat de ander dus volslagen idioot, of arrogant, of gevaarlijk is.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2002 13:37 ]