Nieuwe Geluidskaart...

Pagina: 1
Acties:

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb nu onboard sound (avance '97) en wil een nieuwe geluidskaart. Ik heb al wat rondgezocht. De Creative Platinum Audigy eX wil ik wel maar is nu eenmaal veel te duur.
Ik wil namelijk dolby surround EN optische uitgang voor me Sony MZ-R700 minidisc.
Ik heb die optische ingang nooit gebruikt en zou ook niet weten wat voor aansluiting het is. De plug is vierkant met aan 2 hoeken (bovenkant?) een afvlakking. Hierin zit een ronde connector die iets uitsteekt. Deze kabel zat bij me minidisc dus dat zal wel goed zitten.

Ik heb al wat gevraagd en rondgezocht en kwam op de Terratec SoundSystem SiXPack 5.1+ uit. (review)
Afbeeldingslocatie: http://www.terratec-onlineshop.de/images/1394gr.jpg

Deze kaart kost rond de ¤80 wat me toch een aardige prijs leek. Is dit nu een goede keus of kan ik beter een andere/betere kopen?

--search is nog steeds kapot...

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
prima kaartje hoor, heb hem zelf ook in me systeem zitten. ik heb er een creative inspire 5300+ 5.1 speakerset aanhangen....

ik wilde eigenlijk de Creative Audigy Platinum hebben omdat ik optical OUT én IR-ontvanger+afstandsbediening wilde hebben, deze vond ik echter te duur en ik las veel goeie dingen over de sixpack 5.1, deze heeft een optical OUT maar alleen géén IR-ontvanger+afstandsbediening, nu heb ik dat maar voor lief genomen en een losse IR-ontvanger voor in mijn com-poort besteld, ouwe afstandsbediening erbij en klaar is kees >:), en dat voor 80 euro ipv 250.......

verder hoorde ik dat de audigy kaarten veel problemen hadden met windows XP, de sixpack zou hier geen last van hebben met de nieuwste drivers....

de geluidskwaliteit is perfect, vrijwel geen ruis....er kleeft alleen één nadeel aan de kaart; als je via de optische uitgang MD-tjes wilt opnemen, maakt hij er één track van omdat het signaal doorgaat tussen de nummers (zelfs als je er een aantal seconden stilte tussen zet), hier is nog geen oplossing voor, dat wordt dus analoog opnemen óf de tracks zelf losknippen (je kunt natuurlijk ook nog naast je pc gaan zitten tijdens het opnemen en dan steeds tussen de nummers de kabel eruit trekken of via de software het signaal handmatig onderbreken ;)).......bij de creative kaarten schijn je dit via de software van de kaart te kunnen instellen.....

ik wacht nog steeds op een driver-update die dit probleem oplost.......verder topkaartje, je moet hem alleen wel goed configureren :P

Verwijderd

Hallo :) Over dit onderwerp heb ik ook nog een ander vraagje, vooral aan Oxigun : Hoe doe je dat met "on-board" sound en tegelijk een PCI geluidskaart? Gewoon de geluidskaart installeren en als voorkeursapparaat aangeven via Config-scherm? Voor zover ik op mijn mobo kan vinden (Se440bx-2) is er geen instelling/jumper die het on-board geluid uit/aan zet. Wat te doen? :?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 21:35:
Hallo :) Over dit onderwerp heb ik ook nog een ander vraagje, vooral aan Oxigun : Hoe doe je dat met "on-board" sound en tegelijk een PCI geluidskaart? Gewoon de geluidskaart installeren en als voorkeursapparaat aangeven via Config-scherm? Voor zover ik op mijn mobo kan vinden (Se440bx-2) is er geen instelling/jumper die het on-board geluid uit/aan zet. Wat te doen? :?
Gewoon zoals je zegt: bij windows in controlpanel onder sounds de geluidskaart als primary audio device instellen.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
jadjong schreef op 06 augustus 2002 @ 21:47:
[...]
Gewoon zoals je zegt: bij windows in controlpanel onder sounds de geluidskaart als primary audio device instellen.
En ik kan op in me bios me on-board sound uitzetten. Je moet ook de drivers installen van die on board sound. Dus als je dat niet doet moet er geen probleem zijn toch?

EmilneM. hier heb ik heel wat aan dank je :D
Alleen dat gedoe met die tracks is vervelend :( Ik wilde juist die optische uitgang daarvoor gebruiken. anders kan ik net zo goed analoog doen!

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• EmilneM
Oxigun schreef op 06 augustus 2002 @ 22:32:
[...]
Alleen dat gedoe met die tracks is vervelend :( Ik wilde juist die optische uitgang daarvoor gebruiken. anders kan ik net zo goed analoog doen!
je kunt met veel programma's ook automatisch trackmarks invoeren als je analoog opneemt, ook winamp heeft plugins die een aantal seconden stilte tussen de nummers zet, zodat je md-recorder overspringt naar een nieuwe track....

zoek eens op de Winamp-site naar een MD-plugin.......

de optische kabel is veel gevoeliger omdat hij digitaal is en blijft - zelfs als er geen waarneembaar geluid is - tussen de nummers signaal geven

Verwijderd

jadjong schreef op 06 augustus 2002 @ 21:47:
[...]
Bedankt voor de reacties. Bij Windows denk je vaak "moeilijk moeilijk" Blij 8) dat het ook makkelijk kan. Greetz

Verwijderd

als je wil opnemen met de digi poort naar je minidisc, dan neemt het in een stuk door, moet je later af een voor een t-marken.... op een van de ander manier doet die geen automatische t-mark bij einde van elke track

fortissimo2 of terratec dmx x-fire is goed genoeg vind ik

• EmilneM
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 23:19:
op een van de ander manier doet die geen automatische t-mark bij einde van elke track
waarom dat is heb ik al eerder uitgelegd in dit topic.....
fortissimo2 of terratec dmx x-fire is goed genoeg vind ik
ligt eraan of je 5.1 of 4.1 wilt...........
Pagina: 1