Toon posts:

pci latency verhogen?...Hoe????

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb cubase gekocht...een f#$4ing koel programma...het probleem is nou alleen dat als ik muziek opneem en geluid maak ik het geluid een seconde later hoor, Ik heb gehoord dat ik dit kan veranderen door de latency te verhogen in de bios, waar in de bios moet ik in vredesnaam zoeken om dit te doen?...
bedankt
E

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik denk niet dat dat is wat je wilt, latency verhogen. Latency is de tijd die zit tussen het geluid dat op de input verschijnt en wanneer het weer terug naar de output van je geluidskaart gestuurd is. Dit moet je dus juist zo laag mogelijk houden (liefst onder de 5ms ofzo, dan hoor je het echt niet meer).

Heb je een beetje (semi-)pro geluidskaart? Zo nee, dan zou ik daar eerst in investeren.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Whahaha what een vraag, alleen de eerste zin al "gekocht" :P

Wat latency precies is, en doet staat vast in het manual, als je hem toch "gekocht" hebt :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Redje schreef op 06 augustus 2002 @ 20:12:
Whahaha what een vraag, alleen de eerste zin al "gekocht" :P

Wat latency precies is, en doet staat vast in het manual, als je hem toch "gekocht" hebt :)
Jij hebt alles zeker legaal he :{

Zo nee, STFU plz :Z

[ontopic]
De latency verlagen kun je volgens mij in het ASIO gedeelte, als je een Terratec kaart hebt kun je het met de controllersoftware regelen[/ontopic]

• Redje
Fairy schreef op 06 augustus 2002 @ 20:26:
[...]

Jij hebt alles zeker legaal he :{

Zo nee, STFU plz :Z
Heb ik poep geroepen?? :O

Nee ik heb ook niet alles legaal, maar ik kom er eerlijk vooruit ;)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

En het offtopic gemekker over het legaal zijn van de software houdt hier op :). Zolang er geen warez uitgewisseld wordt over het forum, vind ik het prima :).

This thread is powered by an illigal version of windows 2000 :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
zucht....ik heb een creative pci 128, ik weet niet hoe ik het moet instellen, volgens de plaatselijke computerboer moet ik het verhogen maar als ik jullie zo hoor moet dat juist andersom, als ik dit wil doen waar moet ik dat dan doen...plz anwser(legaal illigaal...maakt niet uit, het gaat niet om het programma)

• Redje
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 21:20:
zucht....ik heb een creative pci 128, ik weet niet hoe ik het moet instellen, volgens de plaatselijke computerboer moet ik het verhogen maar als ik jullie zo hoor moet dat juist andersom, als ik dit wil doen waar moet ik dat dan doen...plz anwser(legaal illigaal...maakt niet uit, het gaat niet om het programma)
Het liefst heb je een zo laag mogelijke latency(vertraging) met dit soort apps, maar door een brakke soundkaart en of driver kan dit soms niet, resultaat is geplop en gestoor tijdens het afspelen.

Jij moet dus je latency juist verhogen, om dit te verhelpen, lager wordt alleen maar erger.

Alleen hoger is niet bevoordelijk voor het gebruik omdat een te grote vertraging niet prettig werkt. Bij elke invoer (toetsaanslag oid.) heb je dus een vertraging wat niet wenselijk is.

Je moet iig in Qbase kijken, waar het staat weet ik alleen niet...

Ben ik toch nog aardig vandaag ;)

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou het probleem van de topicstarter is dat zijn geluid vertraagd, dus een te hoge latency, over vervormd geluid heeft hij het niet gehad. Enige manier om een lagere latency te krijgen is een betere geluidskaart.

Slimme en goedkope oplossing van The Lemon:
Ik heb pas een hele cd opgenomen op de pc met een onboard crappy kaart en een illegale versie van Nuendo ;) (soort Cubase). Zolang je jezelf maar niet monitort over je geluidskaart, maar recht op de bron is er geen probleem.

Wat ik altijd deed, is een paar tikjes op de mic tegelijk met de snaredrum (die al opgenomen is op je HD), dan kun je later aan de waveform zien wat je latency is geweest en hem gewoon corrigeren per spoor. Het vervelende was dat de latency per keer verschilde, maar door dat met die waveform te bekijken, kan je het makkelijk oplossen.

Als je wilt horen hoe dat klinkt (dus zwaar low budget), ga dan even naar onderstaande site en check de samples onder 'Media'.

Verwijderd

JvS schreef op 06 augustus 2002 @ 20:33:
En het offtopic gemekker over het legaal zijn van de software houdt hier op :). Zolang er geen warez uitgewisseld wordt over het forum, vind ik het prima :).

This thread is powered by an illigal version of windows 2000 :P
jij ook al ;)

maar koop gewoon een soundkaart met asio support. audigy = van de goedkoopsten.

Verwijderd

huh lachen wel met jullie .. ;)

Maar ondertussen, PCI-Latency is een BIOS instelling van het moederbord. Wat voor een Moederbord heb je ?

• Redje
TheLemon schreef op 07 augustus 2002 @ 17:55:
Nou het probleem van de topicstarter is dat zijn geluid vertraagd, dus een te hoge latency, over vervormd geluid heeft hij het niet gehad. Enige manier om een lagere latency te krijgen is een betere geluidskaart.
Sjees hoe ik nou weer aan vervormd geluid kwam... 8)7

Maar iig met een Audigy haal ik 5ms, das wel laag voor een niet pro-kaart.

Verwijderd

*kick* ;)

Ja, die latency he.

Ik zag pas in een boekje van Feedback een kaart (welke weet ik niet meer), waar bij stond 0ms latency (lijkt me stug, maar volgens mij stond dat er echt). Betekent dat, dat als ik het signaal via de line-in laat lopen, er vervolgens een berg Direct-X plugins erop los laat, en het uit de output komt, er 0 ms vertraging in zit?

Dat zou leuk zijn voor soundprocessing. Ben nogal radio freak ;), en zou dus erg kick zijn om gewoon m'n geluid via de PC te laten lopen met een berg Direct-X plugins achter elkaar via bijvoorbeeld N-Track (kan live input gebruiken met Direct-X).

Kan dat, en zoja, wat is een goedkope kaart met liefst 2 in/outputs en als het ff kan ook nog eens digitale out? :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik krijg ook 0ms latency..
terwijl ze maar 1.5 met sonar kunnen..
(ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook een tc powercore kaartje er ffkes om te testen wat dat ding doet erbij heb geprikt)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

gitaarwerk schreef op 17 augustus 2002 @ 01:19:
ik krijg ook 0ms latency..
terwijl ze maar 1.5 met sonar kunnen..
(ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook een tc powercore kaartje er ffkes om te testen wat dat ding doet erbij heb geprikt)
Dus je kunt zegmaar letterlijk 'realtime' effect processen? :9~

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 17 augustus 2002 @ 01:58:
[...]

Dus je kunt zegmaar letterlijk 'realtime' effect processen? :9~
jep.. dat kan..
of ie daadwerkelijk 0 ms was betwijfel ik hoor :z

maar die tc kaart is echt heerlijk!! (ik heb em zelf niet omdat ie wel 1320 euro is!! :'( )

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Duh, vind je het logisch met een TC powercore kaart, dat ding is niks anders dan een enorme DSP-farm...

Het probleem is gewoon dat de driver van de SB pci128 (en de kaart waarschijnlijk zelf ook) niet in staat is met goe fatsoen de audiobuffer te gebruiken voor een lage latency. Daar kun je verder niks aan doen met je latency timing van je moederbord of iets dergelijks. Als je met de drivers niet lager kunt komen dan nu, dan zit er niks anders op dan een goeie kaart te kopen met lage latency.
Aanrader: Egosystems Waveterminal 2496 of 192L (www.egosys.net)
Goeie kaart met 2in/2out

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Dr. RiPsaw schreef op 17 augustus 2002 @ 20:02:
Duh, vind je het logisch met een TC powercore kaart, dat ding is niks anders dan een enorme DSP-farm...

Aanrader: Egosystems Waveterminal 2496 of 192L (www.egosys.net)
Goeie kaart met 2in/2out
tis een heerlijke kaart..die TC :P

Aanrader : inderdaad.. allebei heerlijk (ik heb ook die waveterminal 2496)
m-audio delta audiophile is ook zeker geen slechte

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
iig heeft de pci latency er geen r**t mee te maken, maar de latency instelling in cubase of in je geluidskaart control panel (die niet bij een SB128 zit...)
Je hebt iig een ASIO capable kaart nodig en dat is de SB128 zeker NIET!

Conclusie: schaf een nieuw kaartje aan met ASIO ondersteuning of een SBLive Value met de de kx drivers (http://www.kxproject.com) (deze drivers geven je een 2.8ms latency met 4 kanaals asio support! echt een uitkomst voor de lowbudget audio liefhebber!)

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ASIO is 100x beter maar geen must. Wees eens wat duidelijker over je probleem?

Gebruik je ook nog midi instrumenten? Er kan namelijk een vertraging zitten tussen de midi en audio, die kan je aanpassen met midi to audio delay, maar dit zou cubase bij de installatie al voor je gedaan moeten hebben. Maar dit lijkt me niet echt je probleem als ik je post lees.

Gebruik je VST instrumenten of gewoon een audio track met geimporteerde wav? Die laatste zou namelijk geen vertraging moeten geven daar zou Cubase voor moeten zorgen. Als je VST instrumenten gebruikt zonder een ASIO kaart kan je idd f*cked zijn, dan moet je je eens gaan bedenken wat je ermee wilt doen. Wil je gewoon een beetje spelen dan is een soundblaster met gehackte drivers wel voldoende en goedkoop. Als je de meer profi kant op wilt moet je gewoon een betere geluidskaart kopen met ASIO ondersteuning. Ik heb zelf een Echo Mia die ook vrij lage latency heeft maar ik hoorde dat de de kaartjes van midiman/m-audio zeer goed te doen zijn en ook niet duur zijn...
Pagina: 1