Reprap: Maak je eigen spullen met je eigen printer! kijk op http://ikmaak.nl voor meer info.
ATX voedingen gaan aan via een schakeling op het mobo. Als je de voeding aan wilt doen zonder mobo moet je de groene draad doorverbinden met een zwarte (maakt niet uit welke) dmv een klein los draadje
Dank je wel, is dit op die grote plug? Zo ja, heb ik ook een probleem met de rest geloof ik, ik heb hem daarna aangesloten op t MoBo, en nog geen reaktie. MoBo, of denk jij dat het aan de aan/uit schakeling kan liggen van de kast?
Even voor alle duidelijkheid, PC staat aan, er is niemand bij, ik kom terug na een kwartier, er is een brandlucht, en de PC is uit. Brandlucht lijkt alleen in (hele lichte, ik weet t) voeding te zitten, dus die maar eerst vervangen.
Wat denk jij, als ie nog even stroom gekregen heeft (niet gelijk uitgetrokken..), is er dan meer defect?
Even voor alle duidelijkheid, PC staat aan, er is niemand bij, ik kom terug na een kwartier, er is een brandlucht, en de PC is uit. Brandlucht lijkt alleen in (hele lichte, ik weet t) voeding te zitten, dus die maar eerst vervangen.
Wat denk jij, als ie nog even stroom gekregen heeft (niet gelijk uitgetrokken..), is er dan meer defect?
Reprap: Maak je eigen spullen met je eigen printer! kijk op http://ikmaak.nl voor meer info.
Ik snap het nog niet helemaal, het is dus een AT Kast, Voeding en Mobo en de voeding werkt niet meer? Ik denk dat je hier niet zomaar een ATX voeding op kan drukken hoor. Maar ik zou eerst de oude voeding eens openschroeven (niets aanraken, er kan misschien nog stroom op staan) en kijken wat er kapot is gegaan (wat er zwart is) het kan zijn dat alleen het zekeringetje doorgebrand is.
Nee, hij zat ook al op ATX voeding, maar dan n heel goedkope, deze moet ik zoizo maar vervangen (lichtste voeding ooit door mij gevoeld, lol).
Het is nl. zo'n p2 350, die zat net in de schemerzone tussen AT en ATX, en kan dit dus wel aan(en was al aangesloten met een ATX voeding).
De vraag is alleen, de rest ruikt niet vreemd, ik zie ook niks raars, alleen met nieuwe voeding doet ie nog niks. Ik dacht zelf dat dit door t aan/uit/reset schakelmechanisme van de kast zou kunnen komen, omdat ik daar niet kan kijken, en vroeg me af of dit waarschijnlijk was.
Het is nl. zo'n p2 350, die zat net in de schemerzone tussen AT en ATX, en kan dit dus wel aan(en was al aangesloten met een ATX voeding).
De vraag is alleen, de rest ruikt niet vreemd, ik zie ook niks raars, alleen met nieuwe voeding doet ie nog niks. Ik dacht zelf dat dit door t aan/uit/reset schakelmechanisme van de kast zou kunnen komen, omdat ik daar niet kan kijken, en vroeg me af of dit waarschijnlijk was.
ehm.. weet je zeker dat je het verschil tussen atx en at snapt? er kan geen sprake zijn van een 'schemerzone'. het is gewoon een nieuwe standaard, een voeding/mobo is of at of atx, niet ergens ertussenin.sikko.info schreef op 07 augustus 2002 @ 00:59:
Nee, hij zat ook al op ATX voeding, maar dan n heel goedkope, deze moet ik zoizo maar vervangen (lichtste voeding ooit door mij gevoeld, lol).
als de stroomaansluiting op het mobo 1 grote stekker is, is het ding atx. als het twee kleinere zijn is het at.
een ander verschil is de powerknop: bij at zit die direct met een dikke 230 kabel aan je voeding, en heeft hij twee standen. bij atx is het een maak-schakelaar, die aan je mobo zit.
nu deze vraag: wat is je mobo nou? atx of at? en je voeding? als we dat nu zeker weten kunnen we verder helpen.
In die tijd hadden de meeste moederborden beide aansluitingen, maar moest er naar de hand van de gene die ge gebruikt een jumper gewijzigd worden.
Dan is het dus een ATX mobo en voeding.
Ik weet alleen niet of de kast nu defect is, of dat ik toch ook de rest moet vervangen...
Iemand tips?
Ik weet alleen niet of de kast nu defect is, of dat ik toch ook de rest moet vervangen...
Iemand tips?
[ Voor 0% gewijzigd door sikko.info op 07-08-2002 11:34 . Reden: kick, en onduidelijkheidje ]
Ik snap er heel weinig van: je gaat de voeding vervangen van een bestaand moederboard. Zit erop beide voedingen dezelfde moederboard aansluiting? Heb je rekening gehouden met het 'klemmetje' op de plug en de aasluiting op het board (dat ie niet op z'n kop zit)? Heb je de aan-knop op de voorkant wel verbonden met de betreffende pinnetjes op het mobo?!
Verduidelijking (hoop ik): PC ATX mobo en voeding. Voeding brandt door, en mobo is nog steeds in pc. Alles was goed aangesloten. Ik koop nieuwe voeding, sluit die op de normale wijze aan, geen reaktie. Is dit volgens jullie de kast of de PC zelf, daar kan ik nl. niks op zien/ aan ruiken....... (btw, niet de eerste keer dat ik pc open heb, heb al mijn comps zelf gebouwd, alleen eerste keer voedingproblemen.)
probeer oorzaken uit te sluiten. maak het systeem eerst kaal: alleen mobo, proc, mem, videokaart, hdd, cd-rom, floppy, voeding. de rest van de kaarten eruit. dan ga je testen:sikko.info schreef op 07 augustus 2002 @ 12:25:
Verduidelijking (hoop ik): PC ATX mobo en voeding. Voeding brandt door, en mobo is nog steeds in pc. Alles was goed aangesloten. Ik koop nieuwe voeding, sluit die op de normale wijze aan, geen reaktie. Is dit volgens jullie de kast of de PC zelf, daar kan ik nl. niks op zien/ aan ruiken....... (btw, niet de eerste keer dat ik pc open heb, heb al mijn comps zelf gebouwd, alleen eerste keer voedingproblemen.)
1. eerst de voeding. haal de voeding los van het mobo en sluit de twee goeie draadjes op mekaar aan om hem aan te laten gaan. werkt dit niet dan is de voeding kapot (of het is er 1 die een bepaalde load nodig heeft, dit is niet vaak zo, in ieder geval, mocht het niet werken test dan de voeding op een andere pc)
2. de powerknop. het zal je verbazen hoe vaak die kapot is. testen is simpel: haal de connector van het mobo en sluit met een schroevendraaier de twee pinnetjes kort. werkt dat wel dan is je powerknop kapot.
3. mocht dat ook niet werken, dan is het waarschijnlijk je mobo dat ermee op is gehouden. een keer de cmos resetten is nuttig, een keer je proc loshalen en weer terugzetten kan ook het probleem oplossen (veel ervaring mee).
als je er hiermee niet uitkomt, is hoogstwaarschijnlijk je mobo kapot. haal het mobo eruit en zoek iemand waar je het kan testen.
Pagina: 1