Toon posts:

CPU coolrer 0 RPM in bios?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb de volgende vraag. Ik heb net een nieuw mainboard: Asus A7V266 en die geeft in de bios, en in AsusProbe 0 RPM aan. Soms springt hij naar onngeveer 5400 rpm, en dan weer naar 0.

Asus Probe is telkens aan het zeuren dat de cpu cooler stil staat, maar dat is in werkelijkheid niet het geval.

Ben ik terug gegaan naar de winkel, maar die zeggen dat dat normaal is."Het is een erg trage koeler, dat detecteerd het mainboard niet altijd even goed."

Wat vinden jullie hiervan, is dit onzin of niet. Of weet iemand hier waar het wel aan kan liggen of zelfs oplossen.

Verwijderd

1) verkeerdom aangesloten
2) Cooler met 2 draadjes ondersteunen die RMP uitlezing niet

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33
Sommige moederborden hebben problemen met koelers die bijvoorbeeld op 2000 rpm draaien. Dan krijg je idd dat de ene keer hij op 0 staat, en dan op 4000 ofzo.
Meestal is die waarschuwing toch wel uit te zetten??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 16:07:
1) verkeerdom aangesloten
2) Cooler met 2 draadjes ondersteunen die RMP uitlezing niet
Het is een cooler met 3 draadjes ook net nieuw, en hij kan niet andersom worden aangesloten. PS hij gaat soms naar 5400 rpm dan weer snel naar 0

• Marcj
Wat voor koeler dan?? Zalman oid?

Verwijderd

Topicstarter
Marcj schreef op 06 augustus 2002 @ 16:08:
Sommige moederborden hebben problemen met koelers die bijvoorbeeld op 2000 rpm draaien. Dan krijg je idd dat de ene keer hij op 0 staat, en dan op 4000 ofzo.
Meestal is die waarschuwing toch wel uit te zetten??
Ja, is natuurlijk wel uit te zetten, maar ik wou gewoon even weten of dit normaal is, of mijn mainboard defect is.

Verwijderd

Lastig ik geloof je, denk toch dat alleen asus je helpen kan

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 11:11
het kan ook aan je koeler liggen. Verander hem anders een van stroomsocket (de moederborden van tegenwoordig hebben normaal minimum een tweede stroom socket voor fans met rpm ondersteuning.

Verwijderd

Topicstarter
Marcj schreef op 06 augustus 2002 @ 16:10:
Wat voor koeler dan?? Zalman oid?
Stond er niet bij op de rekening:Coolrer CPU Intel/Amd stond er gewoon

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik heb gewoon dat m'n 2500 rpm koeler ook als 0 rpm gezien wordt ... niks om bang van te worden.

Het kan heel goed zijn dat ie te zacht draait om gedetecteerd te worden, bij mijn koeler stond er ook een waarschuwing bij dat je de beveiliging moet uitzetten dat wanneer er geen koeler is aangesloten, de cpu ook niet opstart.

Ik zou wel even luisteren of de koeler steeds hetzelfde klinkt, het kan nl ook zijn dat ie aan het kapot gaan is ... dan hoor je um ff snel gaan en later weer heel langzaam.

Verwijderd

Topicstarter
Squall-sX schreef op 06 augustus 2002 @ 16:12:
het kan ook aan je koeler liggen. Verander hem anders een van stroomsocket (de moederborden van tegenwoordig hebben normaal minimum een tweede stroom socket voor fans met rpm ondersteuning.
Bedoel je dan dat ik de cpu cooler even in pwr_Fan moet doen?

• Marcj
Ik heb het op mijn MSI mobo ook. Mijn toerental springt van 0 naar 2000 naar 4000 heen en weer. Echt vaag. En dat terwijl mijn Zalman 6000Cu op 1500rpm ofzo draait. Kan het mobo de goede divider niet vinden geloof ik. Probeer anders MBM5 eens. Misschien dat die het wel goed kan lezen.

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:07
de nieuwste asus probe (http://www.tweakers.net/meuktracker/2444) kan ook fans aan die een lager toerental hebben, misschien kun je dit eens proberen?

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 11:11
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 16:15:
[...]

Bedoel je dan dat ik de cpu cooler even in pwr_Fan moet doen?
ja, dat bedoel ik. Of gewoon ergens anders em testen.

Verwijderd

Topicstarter
ikmattie schreef op 06 augustus 2002 @ 16:15:
de nieuwste asus probe (http://www.tweakers.net/meuktracker/2444) kan ook fans aan die een lager toerental hebben, misschien kun je dit eens proberen?
Ik ga het gewoon ff proberen, maar ja als hij in het bios ook 0 aangeeft dan kan zo'n stukje software er misschien ook niks van maken

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga even rebooten.

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het zelfde als ik de cooler in pwr_Fan doe. daar ligt het dus niet aan. Als hij iets aangeeft dan staat hij op 5000 rpm of net iets meer.

Verwijderd

Topicstarter
Krijg nou wat: met die nieuwe asus probe werkt hij wel goed.
Tanks allemaal voor de hulp

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 08:26
Had hetzelfde met ASUS probe. Ben op een gegeven moment een tijdje naar MBM overgestapt en plots was dat "probleem" ook weg........

Appels zijn geen peren

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:07
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 16:27:
Krijg nou wat: met die nieuwe asus probe werkt hij wel goed.
Tanks allemaal voor de hulp
Graag gedaan!
En veel plezier ermee!

Mijn Flickr; Sony A7iii

Pagina: 1