Toon posts:

[js / dhtml] laadsnelheid fotopagina optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om deze pagina: http://www.rikkertkoppes.com/forum/photogallery.asp

een korte uitleg van hoe de pagina in elkaar zit:
- de hele boel staat in 1 asp file
- eerst krijg je een stel fotocollecties te zien, dan kan je die afzonderlijk bekijken
- dat laten zien van de foto's gaat als volgt: er wordt in een database gedoken die de foto-urls, commentaar en reacties op foto's bevat. de hele boel wordt dan in een javascript array geschreven en vervolgens wordt de pagina opgebouwd.

problemen:
- als je nu een grote collectie wil bekijken (bijvoorbeeld de 4e) duurt het heel lang voordat er iets te zien valt, hoe dit komt weet ik niet, maar volgens ligt dit probleem aan de js kant. Eigenlijk wil ik zorgen dat de hele layout eerst geladen wordt en de plaatjes van de thumbs pas als allerlaatste (en liefst nog op volgorde ook). hoe kan ik dit oplossen?

- als je een collectie bekijkt waarvan de plaates op een relatief trage server staan (de 2de bijvoorbeeld) duurt het logischerwijs nogal lang voordat de thumbs geladen zijn (zijn namelijk gewoon dezelfde plaatjes, door ie verkleind). Da's op zich geen probleem, maar als je alvast een beetje door de foto's gaat bladeren, lijkt het laden van de thumbs te stoppen. Is dit logisch gezien mijn source? dat weet ik namelijk niet. Hoe valt dit op te lossen?

jsfuncties van belang (naamgeving is soms wat suf):
showfoto() voegt url en commentaar toe aan arrays
fillthumbs() gooit de div met thumbnails vol met plaatjes
gotophoto(nr) gaat naar de betreffende foto (img src wordt vervangen)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 14:05

Tim Schuhmacher

abasios

als je nu een grote collectie wil bekijken (bijvoorbeeld de 4e) duurt het heel lang voordat er iets te zien valt,
Waar doel je dan op? thums of grote foto? want de eerste foto 'Frank in een topje van de buren' zie ik vrij vlot. De thumbnail zijn wel lang bezig met laden.

Verwijderd

Topicstarter
:? bij mij is het echt traag als dikke poep (dus eerst een hele tijd laden voordat je ook maar iets ziet), als de hele boel eenmaal geladen is schiet het wel op, maar dat was ook de bedoeling :P

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 14:05

Tim Schuhmacher

abasios

nee thumbs komen stuk voor stuk op het scherm.

ze stoppen wel met laden als je een nog niet geladen thumb aanklikt.

Verwijderd

Topicstarter
Tim Schuhmacher schreef op 06 augustus 2002 @ 15:10:
...
ze stoppen wel met laden als je een nog niet geladen thumb aanklikt.
dan is dit nu mij grootste probleem. hoe komt het en wat doe ik eraan?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Mag ik even een andere bug melden? Voor IE 6 is er een leuke functie waarbij je bij het gebruiken van de scrollbalk naar de volgende foto gaat, maar ondertussen scrollt de pagina dus ook, op een resolutie van 1024x768.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat was een stomme fout zeg, weet iemand trouwens zo de link naar de js oop (of oos) tut van clay, die rotte search ook

Verwijderd

Topicstarter
voorzichtig schopje dan maar, want ik kan er ook niks over vinden eigenlijk. ik snap ook niet waarom ie niet verder gaat met laden eigenlijk

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-08 20:56
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 14:49:- als je nu een grote collectie wil bekijken (bijvoorbeeld de 4e) duurt het heel lang voordat er iets te zien valt, hoe dit komt weet ik niet, maar volgens ligt dit probleem aan de js kant. Eigenlijk wil ik zorgen dat de hele layout eerst geladen wordt en de plaatjes van de thumbs pas als allerlaatste (en liefst nog op volgorde ook). hoe kan ik dit oplossen?
Volgens mij ligt dit idd aan de js-kant. Ik heb hetzelfde op mijn smiliespage, waarop alle smilies vanuit een array ingeladen worden.
Het verschil met gewoon in HTML is wel dat zodra ze geladen zijn alles er ook op staat (geen wachttijden meer in het geval van heel veel smilies) en volgens mij ook wat sneller is (ik moet alleen nog kijken als straks er ook echt veel smilies in de array staan).
Pagina: 1