Toon posts:

[OGG Vorbis] Opvolger mp3 of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij zeggen of ik vanaf nu al mijn CD's moet rippen in OGG Vorbis of dat het in WinAmp 2.81 er toch al uit is geflikkerd? Wordt het iets of niets?

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:49

Steffie

Opaque

Over het algemeen is ogg op lage bitrates kwalitatief beter dan een LAME! mp3 op eenzelfde bitrate. Bij bitrates vanaf 192kbit/sec of hoger is er geen verschil. Hier een interessant artikel over OGG vs. LAME!: http://www.digit-life.com/articles/oggvslame

Overigens is dit meer een topic voor in AV.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:00
Nadeel (IMO) aan ogg is dat er nog geen hardware support is: er zijn geen (draagbare) OGG spelers. MP3 is ondertussen zo algemeen geaccepteerd dat het moeilijk wordt voor een nieuw formaat om dat te doorbreken.

OGG is in de lage bitrates zeker beter dan MP3, maar in de hogere bitrates minder. Er zijn bijvoorbeeld veel meer samples waar OGG zich in verslikt en MP3 niet. De OGG encoder is veel minder getuned dan de MP3 encoder, omdat het formaat nieuwer is.

Dat artikel waar Steffie naar linkt is overigens vrij oud, en de huidige encoder is er (volgens de developers en gebruikers) flink op vooruit gegaan.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Over OGG zijn al de nodige topics geweest. Het lijkt me dat het dan ook steeds populairder wordt, gezien het feit dat mensen er steeds meer topics over gaan openen.

Probeer het aub even wat centraal te houden in een vergelijkbaar topic, te vinden door het aantal topics in de AV index een stukje hoger te zetten.

dit is er bijv eentje:
320Kbit/s LAME 3.92MP3 vs Ogg Vorbis 1.0 500kbit/s

Maar je kan uiteraard zelf ook even op zoek gaan.

Dit topic is gesloten.