[RH 7.3] Newbie vraagjes...

Pagina: 1
Acties:

• labooh
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 21:35
Ok, heb mezelf ook maar eens veroordeeld tot linux newbie en Redhat 7.3 gedownload...
Gisteren heb ik het op m'n laptop geinstalleerd naast XP, so far so good...
Ondertussen heb ik wel alweer de nodige probleempjes die vast heel eenvoudig zijn op te lossen. Ik heb al heel wat afgezocht maar ik kom er dus niet echt uit...

Probleem 1: Krijg geen pagina's in m'n browser, pingen vanaf de terminal lukt wel. M'n laptop hangt aan het internet via een W98 pc met Sygate via een hub. Dhcp werkt sowieso niet en als ik m'n ip-asdres e.d. handmatig ga invoeren krijg ik ook niks in m'n browser...

Probleem 2: Ik kwam vooralsnog steeds in de grafische omgeving van Redhat (GNOME ?) terecht maar nu dus niet meer. Ik krijg gewoon een login maar dan tekst based. Allemaal leuk en aardig maar van al die commando's heb ik nog geen kaas gegeten.... Hoe kom ik nou weer terug in de grafische omgeving?

Probleem 3: Ik kan tijdens het opstarten niet kiezen tussen XP en Linux, ik heb wel bij installatie opgegeven dat ik van LILO gebruik wil maken... Ik start nu op met een bootdiskette. Gaat ook prima maar ik wil gewoon handmatig kunnen kiezen...

Ik hoop dat deze vragen niet TE newbie-achtig zijn, mochten ze ergens anders thuis horen dan hoor ik het wel!

Thnx

iRacing Profiel

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Sorry ik ben ook een newbie, maar moet je voor probleem 2 niet 'startx' intypen?

• labooh
Ja klopt, heb ik nu ook al uitgevonden...
I wil alleen dat het nu automatisch gebeurt zoals in het begin...

iRacing Profiel

Verwijderd

Dat zijn allemaal redelijke basic vragen die je met behulp van de RedHat documentatie wel op kunt lossen. Die documentatie staat hier Verder lijkt me het handig om voor probleem 1 wat exacter te omschrijven wat je hebt gedaan, waarom het niet werkte en wat de foutmelding is, alsmede een aantal gegevens over je machine die Internet deelt.
Probleem 2 zal eenvoudig op te lossen zijn door het runlevel dat wordt opgestart bij boot te editen in /etc/inittab. Probleem 3 heeft een /etc/lilo.conf nodig en waar jij je XP en waar jij je RH hebt geinstalleerd op schijf.

• labooh
Ok, probleem 2 is inderdaad opgelost, was niet echt moeilijk...
Probleem 1: de machine die internet deelt is een W98 SE PC met sygate erop als DHCP server. Ik heb nog een andere PC met XP die gewoon een IP toegewezen krijgt en het internet op kan. ALs ik de linux bak een vast ip opgeef met de gateway en het subnet mask van de andere XP machine kan ik alleen maar pingen via de terminal en niet browsen met de browser... Volgens mij heeft het wat te maken met m'n DNS of de host file. De hostname van de linux bak is gewoon: localhost.localdomain

Probleem 3 gaat ook wel lukken, moet alleen even weten hoe de partitie heet waar XP en Linux op staat... Hoe kom i kdaar eigenlijk achter?????

Thnx

iRacing Profiel

Verwijderd

Staan de nameservers goed in /etc/resolv.conf?
Daar moeten de dns servers van je provider staan.

• labooh
Daar staat: search localdomain

Op de PC die het internet deelt staan ook geen nameservers in de hostfile...
Oh ja, als melding in de browser krijg ik:www.tweakers.net could not be found, please check the name and try again ...

iRacing Profiel

Verwijderd

Nameservers zet je in /etc/resolv.conf. Een voorbeeld van zo'n regel:
code:
1
nameserver  212.120.66.194  ( <-------- maak daar de goede nameserver-ip voor jouw situatie van)

Verder is het van belang dat je route goed staat. Dat vraag je op met route -n en als het goed is kun je dan je win98 bak als default gateway zien.
Probleem 3:
Linux kent schijven als /dev/hda(b/c/d/e/f/g/etc) waarbij hda dus je primary master is, hdb je primary slave enz. Partities worden genummerd, hda1 is je eerste partitie op je primary master (zie ook NOS FAQ). .Met
code:
1
fdisk -l /dev/hda

krijg je je partitietabel van je eerste schijf te zien, als deze op je primary master zit.
Verder is de inhoud van /etc/lilo.conf van belang. Hierin configureer je je bootmanager en vertelt de bootmanager welke OS'sen er aanwezig zijn. Die zien we hier dan ook graag even terug aangezien zonder nadere informatie het lastig is om iets zinnings te zeggen over je probleem. (Hij doet 't niet, help).

Oh ja, lees die documentatie eens door die ik je gaf in mijn vorige post :)

Verwijderd

Als je http://216.239.37.100/ wel kan berijken in je browser, en http://www.google.nl/ niet, dan ligt het echt aan de resolv.conf
Je kan altijd proberen..

Verwijderd

weekendploeg schreef op 06 augustus 2002 @ 13:55:
Daar staat: search localdomain

Op de PC die het internet deelt staan ook geen nameservers in de hostfile...
Oh ja, als melding in de browser krijg ik:www.tweakers.net could not be found, please check the name and try again ...
Mijn DHCP server (openBSD) geeft de juiste DNS servers door aan de client als die een IP adres opvragen. Kun je dat niet op die win98 PC instellen? (Of maak er een linux routertje van >:)).

• labooh
ok Janjanjansen en 4dd1cT, thanks voor jullie hulp. Het lag dus inderdaad aan resolv.conf. Ik scrijf dit nu vanaf m'n linux laptop!!!

Voor het laatste probleempje, lilo.conf ziet er als volgt uit:

prompt
timeout=50
default=Linux
boot=/dev/hda6
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
message=/boot/message
lba32

image=/boot/vmlinuz-2.4.18-3
label=Linux
initrd=/boot/initrd-2.4.18-3.img
read-only
root=/dev/hda6

other=/dev/hda
label=WindowsXP

Ik heb Linux op dezelfde harde schijf als xp, als ik fdisk -l /dev/hda doe dan zie ik inderdaad dat Linux op hda6 begint en xp op 2.... Dan zal ik dus in m'n lilo.conf, other=/dev/hda moeten veranderen in: other=/dev/hda2 ?

iRacing Profiel

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Proberen is weten

• labooh
Mmmm, niet dus, hij boot dus nog steeds als default Windows en ik krijg geen prompt om voor linux te kiezen....

iRacing Profiel

Verwijderd

en vergeet niet nadat je de lilo.conf hebt aangepast lilo te runnen om de wijzigingen te activeren.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Moet je niet een stage1 en stage2 instellen?

• labooh
Ook nadat ik lilo gerund heb doet krijg ik geen prompt...

Wekkel: Stage en Stage 2 ?

iRacing Profiel

Verwijderd

Volgens moet je zoiets hebben

(alleen de te wijzigen parameters)
boot=/dev/hda

in je linuxsectie zet je root=/dev/hda6
en in je windows sectie set je other=/dev/hda2

daarna draai je lilo

nu is je mbr overschreven door lilo's versie en moet je een standaard menutje krijgen....

• labooh
Ok purplehouse, ben al een stukje verder.... Krijg inderdaad een prompt voor linux en windows. Probleem is nu alleen dat ik een kernel panic krijg: no init found. try passing init= option to kernel ....
Booten met disk lukt wel gewoon.

Ok is m'n internetverbinding niet stabiel. Na 2 minuten online is mn laptop circa 1 minuut offline en dan weer online en dan weer....

[ Voor 0% gewijzigd door labooh op 06-08-2002 15:31 . Reden: Typo ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Staat je boot dir misschien op een andere partitie dan hda6?

Verwijderd

Post eens de output van:
code:
1
2
ifconfig
route -n

• labooh
ifconfig:

eth0 LInk encap:Ethernet HWaddr 00:C0 :05:92:DD
inet addr:192.168.0.3 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:999 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:152 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueelen:100
RX bytes:397381 (388.0 kb) TX bytes:22879 (22.3 kb)
Interrupt:10 Base address:0x3000

route -n:

Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
192.168.0.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 lo
0.0.0.0 192.168.0.1 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0

iRacing Profiel

Verwijderd

Dat ziet er wel oke uit verder. Daar zal het wel niet aan liggen.

• labooh
Thanks allemaal, het werkt!!!
Nu alleen nog even er achter komen waarom m'n internetverbinding zo instabiel is....

iRacing Profiel

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik geloof dat stage1 en stage2 iets voor grub is, niet voor lilo. Foutje :P

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Als je internetverbinding niet werkt, en je typt *dan* ifconfig en route -n, ziet de output er dan ongeveer hetzelfde uit? Staat er iets boeiends (over pump, dhcpcd of dhclient) in /var/log/daemon.log?
Op het moment dat de verbinding eruit ligt, kun je dan je gateway wel pingen (op IP)?
Pagina: 1