Compatibility PC2100/PC2700/PC3000 DDR?

Pagina: 1
Acties:

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben me aan het orienteren op een nieuw systeem, namelijk een dual Athlon MP systeem. Het moederbord heb ik al gekozen, dat wordt hoogstwaarschijnlijk de MSI K7D Master-L. Nu had ik echter een vraag over het soort geheugen.

Dat moet (uiteraard) zo snel mogelijk zijn. Ik ga het systeem echter niet serieus overklokken. Maar, kan ik nu in dat bord ook PC3000 DDR geheugen stoppen? Op de site van MSI kan ik daar niks over vinden. Is dat geheugen allemaal compatible, of moet het bord er specifiek voor geschikt zijn? Of kan ik er gewoon het snelste wat ik kan vinden in stoppen?

Alvast bedankt!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:56
Op een dual athlon bord gebruik je over het algemeen registred geheugen. Das vrij prijzig, maar ook stabieler.
Volgensmij is dat aleen nogmaar in pc2100 te verkrijgen....
(sneller kan je mobo toch ook niet aan?)

[edit]
Deze zou je bijvoorbeeld kunnen nemen:
pricewatch: 256MB PC2100 DDR ECC (Dane-Elec D1D266-07232)
pricewatch: 256MB PC2100 DDR Registered

Maar nu kom ikzelf ook een beetje in de war met registred en ECC geheugen...Iemand die het verschil weet tussen deze 2?

• Servor
  • Niet online
Dit MSI bord zou zowel registered als unregisterd aan moeten kunnen. ECC heeft alleen te maken met parity checks toch?

Maar een bord moet dus echt specifiek voor dat snelle geheugen geschikt zijn om te kunnen profiteren van die snelheid? Ik zag namelijk al zelfs PC3200 DDR staan! :9.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde moederbord, tjek ook mijn specs, en ik heb er PC2700 geheugen ingehangen zodat ik evt. wat overheb als ik evt. ga OC'en. Is geen probleem. Hoger zou ik niet gaan, want dat heeft geen enkele zin, afgezien van het feit dat de bodem van je portemonnee veel sneller in zicht komt. A-merk DDR333 t.o.v. A-merk DDR266 scheelt toch geen r33t.

Oja, ik heb geen registered genomen, scheelt flink in prijs en is pas interessant als je er meer als 2 GB in plempt, geloof ik...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2002 11:22 . Reden: Reg. opmerkingen vergeten... ]

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

(bijna) alle geheugen banken zijn Backwards Compatible met langzamere snelheden
dit wil zeggen dat PC3000 eventueel ook op PC2100 kan draaien

nou zou ik geen PC3000 kopen voor een DUAL MP systeem
om de simpele reden dat je het geheugen toch niet op de snelheid van PC3000 krijgt

aangezien een MP op 133mhz draaid en PC2100 ook
zou dit de beste keuze zijn
hoewel je als je wat wilt overclocken ook PC2700 kan nemen voor ietsje meer

wat ik je zeker aanraad is goed geheugen kopen
aangezien er bij B merken meer uitval voorkomt, en dat zou zonde zijn van je DUAL MP systeem

ik zou denk ik persoonlijk gaan voor Crusial, Corsair, Samsung PC2700
en als het nog kan met ECC ondersteuing
hier hangt wel een prijskaartje aan maar je hebt er wel wat aan!

• Servor
  • Niet online
Ok, duidelijk.

Dan denk ik dat ik voor A-merk PC2100 geheugen ga. Bedankt!

--edit: Hoe bevalt het bord jou eigenlijk, n0_key?

Verwijderd

Topzi. Lekker bordje, stabiel, leuk rood pcb voor achter mijn raampje, Intel NIC, USB 2.0 bordje erbij. Alleen jammer van de fan op de chipset. Daar ga ik dus een biggie koelblok opzetten.
En nu ben ik aan het sparen voor een stevige SCSI setup voor mijn audio, zodat ik mijn DSP24 eindelijk is stevig aan het werk kan zetten op 24/96 0ms [sic] 8)7

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 11:31:
Topzi. Lekker bordje, stabiel, leuk rood pcb voor achter mijn raampje, Intel NIC, USB 2.0 bordje erbij. Alleen jammer van de fan op de chipset. Daar ga ik dus een biggie koelblok opzetten.
En nu ben ik aan het sparen voor een stevige SCSI setup voor mijn audio, zodat ik mijn DSP24 eindelijk is stevig aan het werk kan zetten op 24/96 0ms [sic] 8)7
omg!
heb je geld teveel 8)7

• Servor
  • Niet online
Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe dit bordje het gaat doen met mijn Adaptec 29160 (in een 64bits PCI slot op 66Mhz) en mijn Seagate Cheetah X15-36LP.

>:).

• Servor
  • Niet online
En toch snap ik het niet. :{.

Volgens de FAQ:
In het geval van een DDR-SDRAM DIMM staan de getallen voor het aantal MB’s die de DIMM per seconde kan leveren. PC1600, PC2100 en PC2700 draaien op 100, 133 en 166MHz wat vervolgens door het DDR principe verdubbeld wordt.
Draait PC2700 DDR nou wel of niet op 133Mhz? En op hoeveel draait PC3000 en hoger dan?

Misschien basisvragen, alvast bedankt voor degene die de moeite wil nemen dit duidelijk te maken.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Jarno schreef op 06 augustus 2002 @ 11:40:
En toch snap ik het niet. :{.

Volgens de FAQ:

[...]

Draait PC2700 DDR nou wel of niet op 133Mhz? En op hoeveel draait PC3000 en hoger dan?

Misschien basisvragen, alvast bedankt voor degene die de moeite wil nemen dit duidelijk te maken.

FAQ is toch vrij duidelijk? :P Wel, PC2700 loopt op 166MHz. Rekensommetje is als volgt: 166MHz maal twee is DDR333MHz. Één DIMM kan in een keer 64bit/8Byte leveren (namelijk 64bit breed datapad), dus DDR333MHz x 8Byte = 2666MB/s (afgerond 2700, vandaar de PC2700 aanduiding). 'PC3000' loopt op: 3000MB/s / 8Byte = DDR375MHz = gedeeld door twee 187,5MHz :) Zo loopt PC3200 op 200MHz/DDR400MHZ (reken maar na).
Cutebritney schreef op 06 augustus 2002 @ 11:16:
...Maar nu kom ikzelf ook een beetje in de war met registred en ECC geheugen...Iemand die het verschil weet tussen deze 2?
RAMFAQ :) Registered en ECC

Wat de topicstarter betreft, alles boven PC2100 is in feite nutteloos; AMD-760MP(X) borden laten zich niet zover overclocken met de FSB. Als het prijsverschil bijna niks is zou je evt. voor PC2700 kunnen gaan om 100% zeker te zijn dat het ram iig niet de beperkende factor is voor het overclocken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Servor
  • Niet online
Dankje Abbadon, ik had de quote uit de FAQ verkeerd geinterpreteerd!

:).

Verwijderd

pt0x schreef op 06 augustus 2002 @ 11:33:
[...]

omg!
heb je geld teveel 8)7
Ik heb nooit geld teveel :P
Maar zonder grollen en dollen, ik ben weer begonnen met muziekjes maken, en ik ben nogal een veeleisende gebruiker qua wat ik dan van mijn systeem verlang.
Veel read/writes tegelijkertijd EN toch goede (lees: hele goede) prestaties, vereist simpelweg scsi.
Het kost wel een hoop doekoes -en ik moet ook nog echt sparen om het allemaal aan te schaffen, ook Cubase SX, Halion, Wavelab 4, synthje, mixer, plugins, monitoring- maar dan heb je ook wat. _/-\o_
Ik ben onderweg, maar ik weet niet waar naar toe...
Pagina: 1