Toon posts:

[debian] start xdm op bij booten, kan geen kant op :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een verse debian installatie (sparc - woody) heb ik x geconfigureerd. X liet hij prachtig zien, alleen de muis en keyboard deden het niet.

Omdat ik geen kant op kon (ctrl+alt+bckspace werkte niet) starte ik het hele zaakje opnieuw op.

Nu start hij bij het booten gelijk xdm op ... en ik kan geen kant op...

hoe ga ik dit verhelpen zodat ik gewoon in een shell kom?

edit: ik ben nu zo ver dat ik dus wel in een shell kan komen (ash) via de bootdiskette;s... maar hoe sloop ik het eruit dat debian met xdm opstart?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2002 11:01 . Reden: stapje verder... ]

• rubin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 18:33
hallo hal,

In de /etc/rc2.d directory vind je allerlei links naar scripts in de /etc/init.d directory. rc2.d betekent "Runlevel 2" en dat is ook het default runlevel van de meeste linux machines (zie /etc/inittab). Je ziet allerlei links (ie. "ln -s") zoals bijvoorbeeld S20sendmail of K89cron. Een link met "S" erin betekent "starten zodra je in dit runlevel komt. Het nummer geeft een volgorde aan, en het naample erachter is meestal de naam van het script in init.d waarnaar het linkje linkt.

Jij zoekt dus voor een linkfile "S##xdm" in /etc/rc2.d. Als je die weggooit, start xdm niet meer automatisch op bij bootup. Veel succes,

Rubin.

Verwijderd

Topicstarter
rubin schreef op 06 augustus 2002 @ 11:15:
hallo hal,

In de /etc/rc2.d directory vind je allerlei links naar scripts in de /etc/init.d directory. rc2.d betekent "Runlevel 2" en dat is ook het default runlevel van de meeste linux machines (zie /etc/inittab). Je ziet allerlei links (ie. "ln -s") zoals bijvoorbeeld S20sendmail of K89cron. Een link met "S" erin betekent "starten zodra je in dit runlevel komt. Het nummer geeft een volgorde aan, en het naample erachter is meestal de naam van het script in init.d waarnaar het linkje linkt.

Jij zoekt dus voor een linkfile "S##xdm" in /etc/rc2.d. Als je die weggooit, start xdm niet meer automatisch op bij bootup. Veel succes,

Rubin.
goh, bedankt voor de duidelijke uitleg! (voor iemand zijn eerste post op got geweldig!):)

ik heb nu nog iets verkeerds gedaan zie ik waardoor hij niet eens meer wil booten, maar zodra ik het gefixed heb ga ik het bekijken... onwijs bedankt!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
rubin schreef op 06 augustus 2002 @ 11:15:
hallo hal,

Rubin.
Toevoeging: als je niet meer goed kan booten kan je in single mode starten door "single" te typen achter "linux" of andere kernelnaam in lilo.

Expanding the inexpandable

• SkyKnife
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 01:12
je kon in X natuurlijk altijd ff ALT CTRL F2 doen zodat je een console window krijgt. Hierbij aangenomen dat je keyboard daarin wel werkt.

Maar dat wist je vast wel...

Verwijderd

Dit probleem had ik nou ook :D alleen dan op x86/Debian. Echt belachelijk dat ze xdm default enablen. Ga dus idd /etc/rc*.d af en verwijder die S99xdm symlinks.
SkyKnife schreef op 06 augustus 2002 @ 11:34:
je kon in X natuurlijk altijd ff ALT CTRL F2 doen zodat je een console window krijgt. Hierbij aangenomen dat je keyboard daarin wel werkt.

Bij mij werkte dit toen niet. Ik kon 'm ook niet kill'en. Ik heb het toen via SSH opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
SkyKnife schreef op 06 augustus 2002 @ 11:34:

dit wist ik (uiteraard) maar het keyboarrd deed het totaal niet goed (verkeerde toetsen op de verkeerde plek zeg maar, een echt zooitje :) )

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:26

deadinspace

The what goes where now?

Welkom op GoT :)

Niet slecht voor een eerste post, maar ik wil je er toch even op wijzen dat groeten onderaan je post hier niet de bedoeling zijn, zoals te lezen is in dit stukje van de GoT FAQ ;)

Voor het 'hallo hal' geldt in principe hetzelfde. Dit forum is gewoon behoorlijk informeel, vandaar dat zulk soort begroetingen niet nodig zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door deadinspace op 07-08-2002 00:01 . Reden: verkeerde url ]

Pagina: 1