Toon posts:

[Redhat] Kun je twee ns1 & ns2 op een server draaien ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nameserver ns1 met netjes een named.conf file en de bijbehorende zonefiles. Echter zou ik zowel ns1 alsook ns2 op een enkele machine willen draaien. Ik gebruik Bind 9 en ik dacht gebruikte kunnen maken van een named.conf.master en named.conf.slave maar die wil bind niet pakken. Omdat hij op zoek gaat naar een default named.conf

Hoe kan ik dit probleem ondervangen en zowel ns1 en ns2 op een enkele machine draaien waarbij ik dan natuurlijk ook even wil weten wat ik het beste kan plaatsen in de named.conf.master en named.conf.slave en hoe deze op te starten.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het kan wel, maar het heeft natuurlijk geen enkele zin.
Is verspilde tijd, en doet niet hetgeen waarvoor ns1 en ns2 bedacht zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je helemaal gelijk in maar toch wil ik het graag .. ;-) En als er dan centjes over zijn komen er vanzelf meerdere servers bij.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Als je het wil doen zul je beide instances aan een specifiek IP-adres moeten kunnen laten binden, omdat een ns op poort 53 draait (of zinloos is). Het hangt van de specifieke implementatie van je name-server af of dat kan (je vertelt niet welke, niet eens je OS). Vervolgens moet je of een 2e netwerk-kaart, of een alias IP-adres moeten gebruiken om de 2e ns op te draaien.

Het IP-adres voor de 2e ns kan eventueel wel in hetzelfde IP-range vallen als dat voor je 1e. Als het echter is omdat je je eigen domein wil beheren (waarvoor 2 ns op verschillende segmenten vereist zijn), dan moet je een ander IP-adres daarvoor kiezen, en zien hoe je dat met de rest van de wereld in verbinding krijgt.

Je vervolgens op de command-line moeten aangeven welke bootfile gebruikt moet worden, daarin staan dan weer de locaties/namen van de andere configuratie-bestanden vastgelegd. Dit had je in de handleiding/man-pages kunnen vinden.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Deze mag dicht wat mij betreft.

OS staat in de subject _/-\o_

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik ken bind niet, maar vrijwel elke server kan je starten met ene optie -C <configfile>; in jouw geval kan je dit misschien toepassen.

Trouwens zie ook ik het nut niet in van een backup server samen met de master op 1 machine te zetten :?

Verwijderd

Topicstarter
Dit is even een test versie. Als straks het hele netwerk overgaat komt er een tweede ns vrij en zal ik deze installen maar ik moet wel eerst opstarten met een enkele nameservers in ons netwerk. Vandaar dus deze tijdelijke oplossing.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:20

Kettrick

Rantmeister!

Je kan beter een persoon/bedrijf zoeken die met hetzelfde probleem zitten.

Dan kan je nl. secondary voor elkaar draaien en doe je alles keurig volgens de SIDN regeltjes ;)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

:z Oeps, toch te laat naar bed ... :Z

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:57

Arjan A

Cenosillicafoob

RoeLz schreef op 06 augustus 2002 @ 10:25:
Je kan beter een persoon/bedrijf zoeken die met hetzelfde probleem zitten.

Dan kan je nl. secondary voor elkaar draaien en doe je alles keurig volgens de SIDN regeltjes ;)
Idd, draai op je eigen bak gewoon ns1 en neem een gratis account bij zoneedit voor de secondary.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Pagina: 1