Toon posts:

Mechanische tril in speaker?

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds ongeveer een jaar 2 JBL Ti600 speakers (front). Aan het begin nog nergens last van, alleen ongeveer na driekwart jaar hoor ik een mechanische trilling uit m'n speaker komen (bij de woofers). Het is bij 1 speaker erger dan bij de andere, bij de een hoor je het amper alleen als je je oor tegen de kast houdt.

Bij de speaker waar je het hard hoort, hoef ik niet eens m'n oor tegen de kast te houden maar soms als ik gewoon op de bank zit hoor ik die tril al. Het is altijd als ik muziek luister waar een 'snelle' bass/drum in zit, zoals in 2Step laat maar even een voorbeeld nemen.

Mijn receiver: Yamaha RX-V420RDS
Eerst had ik een Sony receiver (goedkoop ding) en bij die receiver ontstond het, volgens mij...

Iemand die weet wat ik er aan kan doen of weet wat het is?

m.v.g.

M_A_P

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
het is bij de ene erger dan bij de ander? dan kan je makkelijk kijken of het de speaker is of iets in de kamer wat meetrilt (vaak het geval). wissel de linker en de rechterbox om, en kijk wat er gebeurt. blijft alles hetzelfde, dan is het iets in je kamer. als de vervorming bij de ene box nog steeds erger is, dan is het de speaker zelf (of het filter, maar dat komt niet vaak voor).

waarschijnlijk zijn je speakerunits kapot. erg vervelend, want die kan je niet laten maken (of in ieder geval niet voor een bedrag dat goedkoper is dan nieuwe units).

Verwijderd

Topicstarter
maar garantie ofzo dan? denk je dat dit niet onder de garantie valt? en hoe komt het dat m'n units kapot zijn?

• LordHuberti
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 16:00

LordHuberti

Help?

Ik heb het ook eens gehad bij mijn speakers. Bij mij was het zo dat de schroeven van de woofers een heeeel klein beetje los getrild waren, hierdoor rezoneerde de speaker in de kast bij sommige frequenties. Dit begon nauwelijks hoorbaar maar werd steeds erger. Door de schroeven aan te halen was het verholpen

.........

• aatos
je kan altijd proberen garantie te claimen. ja, heb je, nee kan je krijgen.

waarschijnlijk heb je ze overbelast. te hard muziek gedraaid, met veel bas.

de conus wijkt dan te ver uit, en een aantal dingen kunnen dan mis gaan:

-de rubber of schuim ophanging raakt beschadigd, of de lijm waarmee die aan de conus zit.
-de geweven ophanging raakt beschadigd
-de spoel raakt de achterkant van de magneet. de spoel is een teer onderdeel dat normaal alleen in de lucht heen en weer gaat. als ie tegen de magneet word geramd is dat niet goed. de spoel raakt beschadigd en daarna loopt ie aan. dat hoor je.
-de spoel kan ook de zijkanten raken als de speaker overbelast raakt. ook hier weer beschadiging en daarna aanlopen.

je kan kijken of je spoel aanloopt: druk voorzichtig de conus in, niet in het midden maar rond het midden. je voelt het als hij aanloopt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de conus voorzichtig ingedrukt maar ik voelde niks, hij ging gewoon soepel...Ik heb wel een tijdje geleden een subwoofer erbij gekocht om de bass daar het meeste door te laten komen en de fronts een beetje te laten ''rusten'' dus ik heb er niet echt veel last meer van. Maar ik wil gewoon perfecte speakers voor dat geld...

• aatos
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 14:47:
ik heb de conus voorzichtig ingedrukt maar ik voelde niks, hij ging gewoon soepel...Ik heb wel een tijdje geleden een subwoofer erbij gekocht om de bass daar het meeste door te laten komen en de fronts een beetje te laten ''rusten'' dus ik heb er niet echt veel last meer van. Maar ik wil gewoon perfecte speakers voor dat geld...
LordHuberti kwam ook met een goed punt.. al geprobeerd de schroeven waarmee de drivers zitten aan te draaien?

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

dodo79

witte dikke tonnie

Of je luidspreker is gewoon "lek", dan heb je ook vreemde bijgeluiden.
Als deze lek is hoor je het alleen bij hogere volumes.
In dat geval is er een pakingetje tussen luidspreker en kast kapoo.
Dit wil bij sommige merken ludsprekers wel es voor komen nl.

omdat het kan!

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

misschien dat er wat resoneert in de boxen, go er eens een frequency sweep overheen, kun je de resonantiefrequentie bepalen. En kun je de boxen niet openmaken om te kijken wat het is?

你还记得吗 记忆的炎夏

• aatos
Inge schreef op 07 augustus 2002 @ 12:33:
misschien dat er wat resoneert in de boxen, go er eens een frequency sweep overheen, kun je de resonantiefrequentie bepalen. En kun je de boxen niet openmaken om te kijken wat het is?
kijk wel goed uit met die sweeps, je zet ze snel te hard, op de een of andere manier klinkt een enkele toon veel minder hard terwijl je speaker wel net zoveel te verduren krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
hoe kom ik aan die sweeps? en ik heb die speaker er wel is geprobeert uit te halen om te kijken maar dat doe ik liever niet..straks krijg ik 'm er niet goed meer in ofzo. Leek net alsof er veren achter zaten> ik draaide schroeven los en het leek net alsof die eruit sprong, dus ik deed 'm maar weer terug...........

• aatos
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 19:36:
hoe kom ik aan die sweeps? en ik heb die speaker er wel is geprobeert uit te halen om te kijken maar dat doe ik liever niet..straks krijg ik 'm er niet goed meer in ofzo. Leek net alsof er veren achter zaten> ik draaide schroeven los en het leek net alsof die eruit sprong, dus ik deed 'm maar weer terug...........
je kan ook wel wat zelf doen... zoeken met google op:

sweep hz download

en de eerste link is raak.

Verwijderd

ga er gewoon mee terug naar de zaak waar je ze gekocht hebt. vraag bij die zaak wat zei ervan vinden mischien is het een produktie fout en valt het onder garantie je hebt er wel 5 jaar op dus je weet maar nooit

• Inge801
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

dat lijkt me ook een goed idee ja!

你还记得吗 记忆的炎夏

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hiervoor Bose accoustimas 5 en in die basmodule kreeg ik ook zo'n tril op een gegeven moment, maar ik overbelast ze echt niet...zal wel aan mij liggen :P

Verwijderd

Topicstarter
Bij LOTR als op een gegeven moment iemand een dood iemand in een put gooit en waarna allemaal Orks komen, daar hoor je op een gegeven moment nog voordat ze komen een paar dreunen. Lijkt alsof er een reus aan komt lopen. Dan gaat m'n subwoofer helemaal trillen van binnen. Ik heb een gaas ervoor, dus ik scheen een lamp erop zodat ik de woofer kon zien en die week echt heel ver uit.
Is dit erg? Ik erger me er wel aan...

• aatos
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 00:17:
Bij LOTR als op een gegeven moment iemand een dood iemand in een put gooit en waarna allemaal Orks komen, daar hoor je op een gegeven moment nog voordat ze komen een paar dreunen. Lijkt alsof er een reus aan komt lopen. Dan gaat m'n subwoofer helemaal trillen van binnen. Ik heb een gaas ervoor, dus ik scheen een lamp erop zodat ik de woofer kon zien en die week echt heel ver uit.
Is dit erg? Ik erger me er wel aan...
het lijkt erop dat hij te hard staat. als hij herrie maakt en hij wijkt erg ver uit is dit niet goed.

als hij hetzelfde volume eerst wel aankon is de driver kapot. weggooien en een nieuwe erin.

Verwijderd

Topicstarter
Haha gewoon ff weggooien, als ie zelfs zacht staat hoor je 'm nog trillen van binnen...ik begrijp niks van m'n sub en speakers :(

• aatos
Verwijderd schreef op 12 augustus 2002 @ 18:17:
Haha gewoon ff weggooien, als ie zelfs zacht staat hoor je 'm nog trillen van binnen...ik begrijp niks van m'n sub en speakers :(
ik zeg niet "ff weggooien", maar het begint nu toch vervelend te worden: alles wat je zegt wijst erop dat je het ding gewoon hebt overbelast en dat ie nu kapot is. daar is dus niks aan te doen, repareren is duurder dan een nieuwe driver.

maar jij blijft stug volhouden dat je hem niet hebt overbelast en dat je er niks van begrijpt. het is toch echt heel simpel.

ook het zoeken van een frequency sweep mp3'tje is kennelijk te veel moeite.

er lopen hier een boel mensen rond die je graag willen helpen, maar als je de adviezen wegwuift en niet luistert, en ook nog geen enkele moeite doet om zelf het probleem op te lossen, waarom post je het probleem dan eigenlijk hier?

Verwijderd

Ik heb er niet veel verstand van, maar kan het niet zijn dat je de speakers, (na die "oude" sony versterker) hebt omgepoold?

:?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03 09:10

AcouSE

Swedish Chef

Het zou ook zo kunnen zijn dat de aansluitkabels voor je elementen de kast raken (binnenin dus). Bij de aanschaf hoor je die niet, want dan lopen ze gewoon mooi naar de aansluiterminal. Maar na een poosje buigen ze langzaam maar zeker door tot ze tegen de kast aan komen. Bij het spelen van muziek trillen ze dan zachtjes tegen de kast.

Ik zou i.i.g. de bon eens gaan opzoeken en kijken of je nog garantie hebt. En wissel ze ff van plek, zodat je zeker weet dat het in de speakers zit.
Pagina: 1