[XP] in register doublescan van tvout aanzetten?

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben er al heel lang naar op zoek, maar nog steeds niet gevonden, naar een manier om doublescan aan te zetten in XP, zodat je fullscreen tvout hebt.
In windows98 ging dit automatisch bij het afspelen van een filmpje. Maar onder windowsxp blijf ik boven en onder balken houden:( Nou las ik ergens dat er voor windows98 ook een registersleutel is toe te voegen (Dit omdat sommige drivers ineens niet de mogelijkheid hebben onder 98 om het beeld volledig te vullen) waarmee je doublescan op 1 (aan) kan zetten. Is er hiervoor ook een mogelijkheid onder XP? Het is toch raar dat een ouder besturingssysteem dit wel goed ondersteund en het nieuwere XP niet.. Ik werk nu tijdelijk met een matrox g450, en bij deze kaart is de optie er wel in XP om tv out op doublescan te zetten. Maar dit is niet mijn kaart dus geen oplossing. Dat de tvout niet fullscreen te krijgen is, is de enige reden dat ik nog met windows98 werk.
Ik heb overigens de Asus Geforce 2mx 7100/T

P.S. Kom aub niet aan met "gebruik tvtool" e.d. want als ik dat wilde gebruiken stond mijn post hier niet. Heb er uitgebreid mee gewerkt, maar wil graag 2 schermen houden zoals het onder 98 ook prima werkte. En ook niet met "koop een andere videokaart", daar kan ik zelf ook wel op komen.
Vraag me trouwens af of er meer mensen zijn die hier mee zitten en programmas als tvtool en tvc2000 ook niet fijn vinden en graag het zo werkend willen hebben als onder windows98.

Verwijderd

Kansloos eigenlijk. Her werkt niet omder Win98(SE), ME en nier onder XP of 2K.

Dat is een driver functie die niet door NVidia wordt ondersteund, en wel door ATI en Matrox. Helaas.

//Edit

O en het heet overigens overscan, niet doublescan. Doublescan is wat een 100 Hz TV doet om dat 50 Hz beeld trillings vrij te maken. ;)

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 00:54:
Kansloos eigenlijk. Her werkt niet omder Win98(SE), ME en nier onder XP of 2K.

Dat is een driver functie die niet door NVidia wordt ondersteund, en wel door ATI en Matrox. Helaas.

//Edit

O en het heet overigens overscan, niet doublescan. Doublescan is wat een 100 Hz TV doet om dat 50 Hz beeld trillings vrij te maken. ;)
het werkt niet? het werkt wel onder win98, nouja niet geprobeerd met register.
MAar zijn er ook geen andere oplossingen?? :(

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:33
in win'98 kun je met TVtool en een Nvidia chipset gewoon overscan aanzetten hoor.

Verwijderd

ehm wat is er mis met een batchfile als icon op je desktop/startmenu of aangeroepen door een movieplayer met als inhoud:
code:
1
2
"D:\Program Files\TVTool 6.0\tvtool.exe" /tv /800 /pal /size3 /close
@exit.
??

Ik heb overigens met een RegTool en een InstallCapture programma gekeken naar TV-Tool - en ook als ik naar de binairy van Tv-Tool kijk kom ik tot de conclusie dat deze niet werkt via de registry, maar via aansturing van de adresregisters van de TVChips op de kaart zelf.

Trouwens, je haalt volgens mij een hoop termen door elkaar.
Je hebt het over balken boven en onder, zoals dus 16:9 eruit ziet op een 4:3 display...
De functie die jij dan zoekt is "Bronaspect" (*sourcescan*) onder "Aspectverhouding" op venster "videospiegelinstellingen" op tabblad "Overlayinstellingen" op de "Aanvullende Eigenschappen" van "Beeldscherm" pagina (indien nView is ingeschakeld op "kloon") imho.

Verwijderd

TVTool werkt nu onder alle Windows versies, en kan zich zelf 'automatisch' starten. Maar het heeft niets met overscan aanzetten in het register te maken.

Voor wat jij in gedachten hebt is een ATI Radeon met de Theaterchip er op eigenlijk de enig zinnige oplossing. Matrox Dualhead kaartjes moet ook kunnen, maar ik weet niet of zij nu eindelijk de hoofd monitor niet meer op 50 Hz dwingen, net zoals TVTool doet.

Die overlay functies hebben niets met de overscan te maken. Dat is alleen maar de fullscreen functie, wat met een TV-uit zinder overscan nog steeds die zwarte balken rond het beeld oplevert.

Hoe dik die balken zijn verschilt heel erg per TV, misschien lijkt het wel aardig te passen, maar het is niet een volledig gevuld Video beeld.

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 08:10:
ehm wat is er mis met een batchfile als icon op je desktop/startmenu of aangeroepen door een movieplayer met als inhoud:
code:
1
2
"D:\Program Files\TVTool 6.0\tvtool.exe" /tv /800 /pal /size3 /close
@exit.
??

Ik heb overigens met een RegTool en een InstallCapture programma gekeken naar TV-Tool - en ook als ik naar de binairy van Tv-Tool kijk kom ik tot de conclusie dat deze niet werkt via de registry, maar via aansturing van de adresregisters van de TVChips op de kaart zelf.

Trouwens, je haalt volgens mij een hoop termen door elkaar.
Je hebt het over balken boven en onder, zoals dus 16:9 eruit ziet op een 4:3 display...
De functie die jij dan zoekt is "Bronaspect" (*sourcescan*) onder "Aspectverhouding" op venster "videospiegelinstellingen" op tabblad "Overlayinstellingen" op de "Aanvullende Eigenschappen" van "Beeldscherm" pagina (indien nView is ingeschakeld op "kloon") imho.
Ik denk eigenlijk dat jij mijn eerste post niet goed gelezen hebt. Het enige wat ik doorelkaar haalde was overscan en doublescan.
Wat jij zegt kan ik allemaal wel doen, tis leuk en aardig maar niet wat ik wil. ik heb dan ook zwarte randen aan de zijkant en aan de onderkant ook al kies ik daar voor fullscreen. Ik mis gewoon de optie overscan. En mijn TFT kan geen 50hz aan, maar als laagste 60hz, dus clone zit er dan niet in :(

Het kan gewoon NIET onder windows XP, alleen onder windows98 is dit mogelijk. Ik moet nog de eerste oplossing horen dus ik neem aan dat het gewoon niet kan onder XP. Wel raar.

Verwijderd

Ummhh.. een TFT.
Maar wat gaat er dan anders onder Win98? Bij mij was het hetzelfde, zodra TVTool gaat clonen, gaat de gewone monitor op 50 Hz. staan.

Anders hou je toch Win98 er op, en draai met een Dual Boot systeem. Ik heb nu een Dual Boot WinME / XP. Installeer dus Win98 op een andere partitie. Daarna moet je de bootsector repair doen met opstarten van de XP cd. En kopieer dan wel eerst het verborgen BOOT.INI bestand voor de veilgheid naar een flop of zo.

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 00:19:
Ummhh.. een TFT.
Maar wat gaat er dan anders onder Win98? Bij mij was het hetzelfde, zodra TVTool gaat clonen, gaat de gewone monitor op 50 Hz. staan.

Anders hou je toch Win98 er op, en draai met een Dual Boot systeem. Ik heb nu een Dual Boot WinME / XP. Installeer dus Win98 op een andere partitie. Daarna moet je de bootsector repair doen met opstarten van de XP cd. En kopieer dan wel eerst het verborgen BOOT.INI bestand voor de veilgheid naar een flop of zo.
mja dat kan maar het liefst heb ik gewoon 1 OS.
En onder windows98 gebruik ik tvtool helemaal niet, daar heb ik gewoon (zoals het hoort) aan de drivers genoeg! Werkt prima..

• ToriHino
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-01 00:24

ToriHino

Eg wel!

Het lijkt mij inderdaad ook een kwestie van een bitje o.i.d. in een register van de videochip omzetten. Het is inderdaad belachelijk dat je in Win98 gewoon kunt OVERSCAN kunt aanvinken en dat deze optie bij WinXP nergens meer te vinden is......

Ik ben zeer benieuwd of iemand al gevonden heeft wat die Win98 driver wel kan en waarom dat @#@$! niet onder Windos XP kan..

Intel Core2 6600 @ 2700Mhz | Asus P5W DH | 2048 MB | NVidia Geforce 7950GX2 | Raptor 160GB + WD 260GB

Verwijderd

ToriHino,
maar waar en in welke driver versie van een NVidia Geforce kaart zag jij dan overscan staan ?? Ik ben het nog nooit tegen gekomen onder Win98, en weet alleen van ATI drivers dat die het wel hebben.

• ToriHino
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-01 00:24

ToriHino

Eg wel!

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 15:19:
ToriHino,
maar waar en in welke driver versie van een NVidia Geforce kaart zag jij dan overscan staan ?? Ik ben het nog nooit tegen gekomen onder Win98, en weet alleen van ATI drivers dat die het wel hebben.
Het is al weer even geleden dat ik een GeForce 2MX had (en Win98 draaide >:) ), maar zowat alle drivers die ik gebruikte (including detonator) kon je overscan aanvinken. Het precieze tab-blad weet ik niet meer, maar ik dacht waar je ook de contrast/brightness van je tv-out kon veranderen....

Intel Core2 6600 @ 2700Mhz | Asus P5W DH | 2048 MB | NVidia Geforce 7950GX2 | Raptor 160GB + WD 260GB

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 15:19:
ToriHino,
De overscan optie stond volgens mij alleen in de hele oude drivers. Maar zodra je een filmpje afspeelt, schakelen de drivers automatisch over op overscan.. ideaal, dan heb je gewoon in windows er ook geen last van dat dingen buiten het scherm vallen. En de film mooi fullscreen.
Is er een manier om er achter te komen WELK bitje geset wordt in het register van de kaart?
Is hier echt niemand mee bezig geweest, of is er een ander forum die misschien technisch wat verder gaat?
Btw, met de nieuwste detonator drivers werkt overscan ook NIET onder win98, de clone mode enzo heet in deze drivers NVIEW, mijn ervaringen met nview zijn dan dus ook slecht, vanwege het missen van deze functionaliteit.
Ik vraag me trouwens ook af, of deze problemen onder xp met de nieuwere kaarten zijn opgelost (bv de Asus V8170 Gef.4 MX440 64Mb, heeft ook tvout)

Verwijderd

O.
Overlay, ik denk dat er overlay stond. Niet overscan Eigenlijk... ;)

(Tegenwoordig krijg je dat gebrabbel in het nederlands, en heet het iets fantasticher : "beeldspiegel".)

De oude drivers 6.xxx en 7.xxx waren in staat om op een GF2MX via hardware overlay het video beeld te laten zien op de TV-uit. Latere drivers konden dat niet meer, en brabbelden dat de hardware limitaties het onmogelijk maakten om op het 2e scherm (de TV dus) de overlay=beeldspiegel te laten zien.

• robbertb
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 augustus 2002 @ 11:19:
O.
Overlay, ik denk dat er overlay stond. Niet overscan Eigenlijk... ;)

(Tegenwoordig krijg je dat gebrabbel in het nederlands, en heet het iets fantasticher : "beeldspiegel".)

De oude drivers 6.xxx en 7.xxx waren in staat om op een GF2MX via hardware overlay het video beeld te laten zien op de TV-uit. Latere drivers konden dat niet meer, en brabbelden dat de hardware limitaties het onmogelijk maakten om op het 2e scherm (de TV dus) de overlay=beeldspiegel te laten zien.
heel leuk en aardig, het is ook zo :( maar volgens mij is het onzin en moet het best kunnen. Ik vond het best een belangrijke eigenschap. Is hier echt nergens een oplossing voor?
btw als ik met tvtool gebruik onder xp, gaat me monitor op 50hz draaien, dat kan mijn tft niet aan (out of range) dus heb ijk alleen beeld op me tv :( Vandaar dat tvtool ook geen optie is. Daarnaast vind ik het raar dat de support uit de drivers is gegooit .

Verwijderd

Nee, niet er uit gegooid, het heeft,. de overscan, er nooit ingezeten.
Ik ben bang dat jouw enige oplossing een Radeon kaartje is in plaats van een Gefoprce. De 7500 en 8500 worden spotgoedkoop, en misschien is een 9000 of 9500 ook nog wat.
;)
Pagina: 1