Toon posts:

Delta fan voltage regelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik meen me te herinneren, dat OC- shop vroeger zon apparaatje verkocht (nu dus niet meer), waarmee je het voltage van een fan traploos kon regelen. Nu zijn er nu wel andere van die dingen op de markt, maar deze hebben meestal een maximaal vermogen dat onder het vermogen van mijn Delta- fan ligt (iets meer dan 10V). Mijn vraag is nu dus: hoe kan ik dit voltage regelen. Moet ik perse zelf knutselen of een DigiDoc ofzo aanschaffen?

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat bedoel je met "een maximaal voltage dat onder het voltage van mijn Delta- fan ligt (iets meer dan 10V"?

Zalman heeft een fan mate.
Output Voltage 5 ~ 11 V +-2%
Allowable Wattage 6W or lower

Misschien dat dat iets is?

I, for one, like Roman numerals

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Allowable wattage 6W ...
Da's echt niet genoeg voor Delta Fans >:)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Ff een echte baybus bouwen :P :P

Xtreme Baybus: De hardware

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Sluit ze aan op je mobo en gebruik speedfan :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

FragFrog schreef op 06 augustus 2002 @ 11:46:
Sluit ze aan op je mobo en gebruik speedfan :)
Zou ik niet doen. De meeste 80x80 fans trekken te veel van het mobo.

Koop een Zalman Fanmate

Verwijderd

Topicstarter
Def_P schreef op 06 augustus 2002 @ 00:14:
Wat bedoel je met "een maximaal voltage dat onder het voltage van mijn Delta- fan ligt (iets meer dan 10V"?

Zalman heeft een fan mate.
Output Voltage 5 ~ 11 V +-2%
Allowable Wattage 6W or lower

Misschien dat dat iets is?
Je hebt gelijk ik heb een foutje gemaakt: het moest zijn "maximaal vermogen/ wattage". Dat is dus het probleem: die fanmate (en nog zon ander apparaatje) trekken dat vermogen niet.

En standaardkabels (bijv naar 7V) zijn alleen geschikt voor 3- pins aansluiting, terwijl mijn Delta een Molex heeft.........

Ik zie bij www.oc-shop.nl wel weer wat staan, maar daar staat geen enkele toelichting ofzo bij. Het gaat om die OCS Rheobus 3a en Melvine Rheokit MC-001

• TDLofCC
dude ... die 7v molex kan je zlef MAKKELIJK maken ...

Gewoon de +5v in de min steken van de +12v.

Standaard Molex:
code:
1
2
3
4
--Rood--+5v--
--Zwart--Min--
--Zwart--Min--
--Geel--+12v--

7v Molex:
code:
1
2
3
4
--Rood--+5v--
--Zwart--Min--
--Rood--+5v--
--Geel--+12v--

tadaa ... 7v molex.

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

Topicstarter
okok, maar traploos zijn er voor ie fans dus geen mogelijkheden?

Verwijderd

Jawel,
een regelbare vermogens potmeter. Dat is dat ding wat je bedoelde, ze noemden het een Rheostat. Ach ja, t'is maar een naam.
:Y) Een draadgewonden potmeter tussen de +12 van de voeding en de +12 van de fan.

10 Ohm of 25 Ohm, 10 tot 25 Watt, afhankelijk van de fan die je er aan hangt.

• TDLofCC
moest daar ook niet een IC-tje tussen ...

Of kon je die nou gewoon aansluiten ... Rheostat is gewoon een fancy naam voor een potmeter volgens mij ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok. ik kan dus gewoon draadjes verwisselen. Ik zou dus de min van de fan- molex kunnen verplaatsen, zodanig dat dat pinnetje +5V van de voeding krijgt? Maar hoe krijg ik in godsnaam dat draadje uit die molex. Ik zie een soort weerhaakjes zitten, waardoor dat draadje er niet uit wil.........

• TDLofCC
weerhaaktjes wegduwen met klein plat schroevendraaiertje ofzo ...

zo gepiept.

Verwijderd

TheDarkLord666 schreef op 06 augustus 2002 @ 13:41:
moest daar ook niet een IC-tje tussen ...
Nee, daarom heet het ook een vermogens potmeter. En met een IC of powertor er tussen heb he weer extra spannings velies. Ca. 2 Volt.
Of kon je die nou gewoon aansluiten ... Rheostat is gewoon een fancy naam voor een potmeter volgens mij ;)
Dat zeee ik dussal. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zo, het is gelukt. Een mini- schroevendraaiertje heeft wonderen gedaan............

en reken maar dat het scheelt in geluidsoverlast.............sjonge hij is nog steeds duidelijk hoorbaar, maar niet zo sterk meer als eerst.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 12:39:
[...]

Zou ik niet doen. De meeste 80x80 fans trekken te veel van het mobo.
Onzin, heb hier 3x een 80mm op mn mobo zitten, waaronder 2 delta's, en mn voltages zijn rockstable op wat ze moeten zijn :D

Oke, is wel een Tyan S2466n-4M dual met extra PSU aansluiting, andere mobo's is kwestie van uitproberen gok ik ;) Maar om nou te roepen dat het niet kan...

Anyway, gefeliciToeT topicstarter :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1