[HiFi] Sub op normale versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-04 21:30

Fido

C:\> park

Topicstarter
Ik heb een vrij simpele versterker met alleen links en rechts als uitgang. Geen speciale sub uitgang of wat dan ook. Nu wil ik hier graag een (aktieve)subwoofer op aansluiten omdat m'n speakers gewoon niet laag genoeg kunnen. Is dit uberhaupt mogelijk op zo'n versterker of moet ik aan een andere versterker geloven?

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Ja, bij mijn REL sub zit gewoon een aansluiting om bij je luidsprekers aan te sluiten. Dus gewoon achter in de versterker op de luidspreker uigangen.

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

• Fido

Fido

Topicstarter
Is dit een aktieve of een passieve sub? En is de kwaliteit een beetje om aan te horen? Hoe zit het met instellen van het volume en afknijp frequentie?

• Audi_S2

Audi_S2

Ik heb de q50. De kwaliteit is wel oke. Met muziek heb ik hem niet altijd aan. Als ik hem wel aan heb, blijf je best vaak regelen met de instellingen. Verschilt per cd eigenlijk. Ik heb de kantel frequentie best laag staan denk ik. Ongeveer 70-80hz. En het volume bij films iets hoger dan bij muziek. Live muziek klinkt het beste met sub!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Fido schreef op 05 augustus 2002 @ 22:31:
Is dit een aktieve of een passieve sub? En is de kwaliteit een beetje om aan te horen? Hoe zit het met instellen van het volume en afknijp frequentie?
ik ken de rels ook wel.. (heb erg zelf geen) ze zijn allemaal actief.. en maar goed ook :)
de kwaliteit is enorm goed.. zo diep en laag .. en dat afstellen(afknijpen) is echt heerlijk...

(en toch ben ik niet gek op subwoofers :D )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

http://www.rel.net/setup.shtml Punt A
http://www.rel.net/resource/faq.shtml

De (edit actieve) Rel lift dus mee op het normale speaker signaal, de speakers blijven gewoon "full range"
Er is een nieuwe Quake uit http://www.rel.net/products/Quake.shtml

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
je kan een actieve sub altijd aansluiten op een versterker, ook als hij geen high level ingang heeft. het enige wat je moet doen is parallel aan een speakeruitgang de line-level ingang van de sub hangen, maar dan wel met een potmetertje en een weerstandje voor de veiligheid ertussen. heb ik ook gedaan.

links/rechts maakt niet uit, de lage tonen zijn toch hetzelfde voor links en rechts.

ohja, je moet wel weten wat je doet. als je aan deze info niet genoeg hebt om er zelf achter te komen hoe het moet, begin er dan niet aan, of laat het iemand anders doen.

• Fido

Fido

Topicstarter
Ik ben niet van plan om met weerstandjes te gaan werken. Dan krijg je van die beunhaas oplossingen. Maar ik denk dat ik met deze info wel uit de voeten kan. Ik denk dat ik maar voor de Quake ga. Dat moet wel te combineren zijn met m'n Mordaunt Short 908s :9

• aatos
Fido schreef op 06 augustus 2002 @ 18:30:
Ik ben niet van plan om met weerstandjes te gaan werken. Dan krijg je van die beunhaas oplossingen. Maar ik denk dat ik met deze info wel uit de voeten kan. Ik denk dat ik maar voor de Quake ga. Dat moet wel te combineren zijn met m'n Mordaunt Short 908s :9
beunhaas oplossingen? deze oplossing is echt niet slechter dan een echte high-level ingang.

anders neem je die quake mee en kom je een keer luisteren en vergelijken met mijn beunhaas oplosssing >:)

• Fido

Fido

Topicstarter
aatos schreef op 06 augustus 2002 @ 22:39:
[...]

beunhaas oplossingen? deze oplossing is echt niet slechter dan een echte high-level ingang.

anders neem je die quake mee en kom je een keer luisteren en vergelijken met mijn beunhaas oplosssing >:)
Je oplossing met weerstandjes en/of potmetertjes klinkt erg goedkoop. Wat voor potmeters en weerstanden wilde je dan gebruiken? :?

• aatos
Fido schreef op 06 augustus 2002 @ 22:55:
[...]

Je oplossing met weerstandjes en/of potmetertjes klinkt erg goedkoop. Wat voor potmeters en weerstanden wilde je dan gebruiken? :?
het is ook goedkoop om van high-level low level te maken. in principe is een weerstandje van 10 eurocent genoeg. alleen moet je dan wel erg nauwkeurig gaan rekenen en met een potmeter erbij kan je de handel ook nog mooi afstellen. dan doen we er toch nog een weerstand achter zodat als je per ongeluk je potmeter te ver draait de ingang niet meteen high-level te verwerken krijgt. (het blijft trouwens uitkijken, doe erg voorzichtig met die potmeter en doe hem in een doosje ofzo zodat niemand er aan kan zitten als je sub aanstaat)

laten we zeggen high level uitgang max ongeveer 10 volt, line level 1 volt. ingangsgevoeligheid zal wel tegen de 20 kOhm liggen, we willen dat er 9 volt word weggestookt door de weerstand, dus 20/1*9=180kOhm

(dit is wel zeer grof gerekend, maar dat maakt niet uit)

neem een potmeter van .5 M ofzo en sluit de zaak aan. Kijk heel goed uit, want je hebt de weerstand voor de veiligheid er nu dus niet tussen zitten. zet de potmeter op .5M, zet de boel aan en draai de potmeter terug tot het geluid goed is. haal alles uit elkaar en meet de potmeter door. stel je krijgt nu als waarde 150 kohm, dan neem je een 100 kohm weerstand voor de veiligheid, en koopt een nieuwe potmeter van 100kohm omdat je anders met die .5 mohm op een heel klein stukje aan het afstellen bent.

het goedkoopste potmetertje is in principe al genoeg, omdat het vermogen wat moet worden weggestookt zeer laag is (in het rekenvoorbeeld: 0.00005A * 9V= 0.00045 watt.) maar ik zou gewoon een normale potmeter nemen zodat je er met wat meer controle aan kan draaien. (dus niet zo'n superklein ding).

• Fireman
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Welk merk en type versterker heb jij? Ik heb nl ook een simpele versterker (zie homepage) met alleen link en rechts (en geen A & B keuze) en toch kan ik een actieve SUB aansluiten.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Fido

Fido

Topicstarter
Fireman schreef op 07 augustus 2002 @ 11:26:
Welk merk en type versterker heb jij? Ik heb nl ook een simpele versterker (zie homepage) met alleen link en rechts (en geen A & B keuze) en toch kan ik een actieve SUB aansluiten.
Ik heb een Sony TA-FE 530R. Ik weet niet of het je wat zegt. Volgens de specs 2x 115 Watt RMS

http://images-eu.amazon.c...00005JJ5Z.03.LZZZZZZZ.jpg

• Fireman

Fireman

Fido schreef op 07 augustus 2002 @ 13:34:
[...]

Ik heb een Sony TA-FE 530R. Ik weet niet of het je wat zegt. Volgens de specs 2x 115 Watt RMS

http://images-eu.amazon.c...00005JJ5Z.03.LZZZZZZZ.jpg
Hoe oud is dat ding?

En kan je wat pics maken van de voor en achter zijde. (kan niks vinden in google)

• Audi_S2

Audi_S2

Fireman schreef op 07 augustus 2002 @ 11:26:
Als je de actieve sub op de B luidspreker aansluitingen aansluit, verlaag je dan niet de totale weerstand? Ik had gehoord dat je ze bij de luidsprekers op moest prikken (A dus).

• Fireman

Fireman

Audi_S2 schreef op 07 augustus 2002 @ 14:27:
[...]

Als je de actieve sub op de B luidspreker aansluitingen aansluit, verlaag je dan niet de totale weerstand? Ik had gehoord dat je ze bij de luidsprekers op moest prikken (A dus).
Dat klopt en dan kan je eind trap eruit vliegen als je te hard gaat spelen. Versterker wordt dan heel erg heet. Maar waarschijnlijk/misschien zit er een pré-out op en die kan je dan gebrijken voor je actieve sub-woofer aan te sturen. En anders er gewoon bij pluggen bij je links en rechts speaker.

• Fido

Fido

Topicstarter
Fireman schreef op 07 augustus 2002 @ 14:06:
[...]

Hoe oud is dat ding?

En kan je wat pics maken van de voor en achter zijde. (kan niks vinden in google)
Hij is ongeveer 2 jaar oud. Helaas kan ik geen plaatjes schieten van de voor of achterkant. Maar als je de link in mijn vorige bericht aanklikt zie je de voorkant.

• aatos
Fireman schreef op 07 augustus 2002 @ 14:34:
[...]

Dat klopt en dan kan je eind trap eruit vliegen als je te hard gaat spelen. Versterker wordt dan heel erg heet. Maar waarschijnlijk/misschien zit er een pré-out op en die kan je dan gebrijken voor je actieve sub-woofer aan te sturen. En anders er gewoon bij pluggen bij je links en rechts speaker.
dat klopt helemaal niet. Aansluiten op B of erbij op A maakt sowieso geen ruk uit, omdat die in de versterker gewoon zijn doorverbonden (nouja, schakelaartje ertussen).

Verder is de ingangsimpedantie van de sub zo hoog dat het een verwaarloosbaar kleine invloed heeft op de totale impedantie, en dus blaas je je eindtrap echt net zo snel op als dat dat normaal zou gebeuren als je hem te hard zet.

• Fireman

Fireman

aatos schreef op 07 augustus 2002 @ 18:58:
[...]

dat klopt helemaal niet. Aansluiten op B of erbij op A maakt sowieso geen ruk uit, omdat die in de versterker gewoon zijn doorverbonden (nouja, schakelaartje ertussen).

Verder is de ingangsimpedantie van de sub zo hoog dat het een verwaarloosbaar kleine invloed heeft op de totale impedantie, en dus blaas je je eindtrap echt net zo snel op als dat dat normaal zou gebeuren als je hem te hard zet.
Naar mijn mening wel. Ik had eerst eens een versterker met idd a + b. Daar had ik een stel speakers van 8 Ohm (a) op aangesloten en een stel op (b) van 6 Ohm en iets inzakkend. Naar mate we meer "laag" gingen draaien met beide speakers tegelijk aan ( a + b ) werd de eindtrap zo verdomde warm zodat de beveiliging erin schoot. Was een NAD 705 Power Envellop

Moet je het een en ander nog maar even duidelijk uitleggen maar dit is mijn ervaring.

• aatos
Fireman schreef op 07 augustus 2002 @ 20:38:
[...]

Naar mijn mening wel. Ik had eerst eens een versterker met idd a + b. Daar had ik een stel speakers van 8 Ohm (a) op aangesloten en een stel op (b) van 6 Ohm en iets inzakkend. Naar mate we meer "laag" gingen draaien met beide speakers tegelijk aan ( a + b ) werd de eindtrap zo verdomde warm zodat de beveiliging erin schoot. Was een NAD 705 Power Envellop

Moet je het een en ander nog maar even duidelijk uitleggen maar dit is mijn ervaring.
als je er een tweede stel speakers op hangt wordt de belasting natuurlijk wel hoger. 6 ohm is niet verwaarloosbaar tov 8 ohm. maar de ingang van een sub zit meer richting 20 kohm. dat is wel verwaarloosbaar tov bijv. 8 ohm.

je kan het ook zelf narekenen als je even doet alsof het een weerstand is (klopt wel niet helemaal, maar het gaat om het idee)

6 en 8 ohm:

1/6+1/8=1/x
x=3.43 ohm.

8 ohm en een sub met een ingangsimpedantie van 20 kohm:

1/8+1/20000=1/x
x=7.997 ohm.

• Fireman

Fireman

Als ik jou verhaal dan geloof, en dat doe ik dan ook, dan ben ik even abuis. Ik maak dan geen verschil tussen een sub en een stel normale speakers.

Is het niet zo: 6+8=14 -> 14:2 = 7 Ohm :? & 8+20000=20008 -> 20008:2= 10004Ohm neeee

• aatos
Fireman schreef op 07 augustus 2002 @ 21:07:
Als ik jou verhaal dan geloof, en dat doe ik dan ook, dan ben ik even abuis. Ik maak dan geen verschil tussen een sub en een stel normale speakers.

Is het niet zo: 6+8=14 -> 14:2 = 7 Ohm :? & 8+20000=20008 -> 20008:2= 10004Ohm neeee
zo is het dus niet.. je kan het je misschien als volgt voorstellen: je begint met 1 weerstand: 8 ohm. dan zet je er nog een parallel mee. de vraag is nu: is het voor de stroom 'moeilijker' of 'makkelijker' om van de ene naar de andere kant te stromen? als je er even over nadenkt zal je bedenken dat de stroom door een extra route het altijd makkelijker zal krijgen. of vertaald: de totale weerstand is lager dan de laagste weerstand.

vergeef me voor het incorrecte taalgebruik, maar ja, hoe leg je zoiets uit?

de formule voor weerstanden die parallel geschakeld zijn:

1/R1+1/R2=1/Rtotaal

• aatos
hier ging wat mis....

• Fireman

Fireman

Jou eerste uit leg begreep ik al. En die formule van 1/r1 + 1/r2=1/rtotaal die heb ik 15 jaar geleden eens voorbij zien komen en nooit meer wat mee gedaan.

• aatos
Fireman schreef op 07 augustus 2002 @ 21:18:
Jou eerste uit leg begreep ik al. En die formule van 1/r1 + 1/r2=1/rtotaal die heb ik 15 jaar geleden eens voorbij zien komen en nooit meer wat mee gedaan.
oh, ik dacht dat je het niet begreep 8)7

• Fido

Fido

Topicstarter
Stel ik ga met weerstandjes en potmeters werken om een aktieve sub zonder high level ingang aan te sturen; Krijg je dan niet een kromme frequentiekarakteristiek? Dit omdat de weerstandjes en potmeters een ohmse belasting zijn en geen induktieve belasting zoals speakers. Of ben ik nu wat dom aan het lullen...

• aatos
de ingang van een sub lijkt volgens mij ook al meer op een ohmse belasting dan een inductieve.. dat zou dan geen probleem opleveren.
Pagina: 1