Toon posts:

vcd of svcd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn video's op CD zetten maar ik zit te twijfelen tussen het maken van een VCD of SVCD. Ik heb een aantal gewone VHS opnames van tv opgenomen die pakweg 3 kwartier duren.

Mijn bron is een gewone videorecorder. Met een kabel heb ik deze aan mijn tv kaart gekoppeld en ik kan rippen in MPEG in 640x480. De kwaliteit van de opnames op mijn pc zijn erg goed vrijwel gelijk aan de VHS opnames op de video.

Is het verstanding als het kan er SVCD van te maken of is gewoon VCD voldoende. SVCD is een wat hogere resolutie maar zie ik dat terug bij gewone VHS opnames of kan ik net goed gewoon VCD van maken (iets dat mijn dvd speler beter afspeelt en sneller omgezet is als SVCD).

Graag tips van iedereen welkom

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 15:18
SVCD zal toch beter zijn denk ik :)

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Vcd is in principe mooi zat. Zorg wel dat je het GOED omzet. tmpgenc bijvoorbeeld.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

VCD kwaliteit is VHS... Beter kan het niet worden.. En als je het echt GOED wilt omzetten gebruik pegasus (Panasonic Encoder).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zet zelf altijd om met TMPGEnc met de hoogst mogelijke kwaliteit.. Motion Search very high.

Maar een SVCD maken maakt dus geen verschil uit met het maken van een VCD als de bron een gewone VHS opname is?

P.s. Die Panasonic Encoder (Pegasus) is die gewoon te downloaden?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2002 22:18 . Reden: aanvulling ]

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:16:
Ik zet zelf altijd om met TMPGEnc met de hoogst mogelijke kwaliteit.. Motion Search very high.

Maar een SVCD maken maakt dus geen verschil uit met het maken van een VCD als de bron een gewone VHS opname is?
Ik zou zeggen rip eens een minuutje aan fillm in beide formaten en leg ze dan naast erklaar...dan kom je er gauw genoeg achter.

edit:
Die panasonic encoder kan alleen maar MPEG1 (VCD) encoden, geen MPEG2 (SVCD).

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
nee je kan namelijk een normale opname niet mooier maken dan hij oorspronkelijk is he dus VCD zal goed genoeg zijn.

Leeg

Verwijderd

Je moet pas SVHS gebruiken als de bron ook die kwaliteit heeft. PAL-VHS heeft als bron slecht 352x288 pixels.. Meer kan het gewoon niet worden... Je kan wel de bitrate een beetje hoger zetten (load->settings->extra->unlock) als het toch op je CD past.. Daarbij moet je dan in de system tab even de stream op non-standard VCD zetten.. De meeste VCD spelers slikken deze VCD dan prima..
Nee, da's payware... Eigenlijk..

• The Dud3
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 15:18
Ik dacht toch echt dat VHS video iets beter is dan VCD...
Of is dat verschil miniem :?

The opinions stated in the above post are purely those of the author,
and do not represent intelligent life of any form.

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik eigenlijk wel blij mee dat VCD genoeg is.... SVCD maken duurt zo lang en mijn gewone DVD speler spoelt SVCD's ook niet door (Philips 622 bekend probleem ermee)

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik die bitrate voor VCD's in TMPGEnc ook verhogen? En zo ja.. waar?

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Als je idd een beetje aandacht besteed aan het maken van een VCD dan ziet dat er zeer netjes uit en zal de kwaliteit niet onderdoen aan je VHS band.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:05

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:16:
...
Misschien een demo versie, encoders kosten veelal geld.
Dus pas op met vragen, is zo een warez req.

Zie ook voor encoden www.vcdhelp.com staat veel info over (S)VCD.
Ik zou gewoon VCD nemen, je source is al niet een al te hoge kwaliteit dus meer zul je er niet echt uit halen.

Verwijderd

Ik dacht toch echt dat VHS video iets beter is dan VCD...
Of is dat verschil miniem
Nee, als je een VCD goed produceert zal de kwaliteit van de VCD iets beter zijn..

Verwijderd

De coder die je gebruikt maakt wel wat uit, en als je de kwaliteit niet op 90/100% hebt zie je ook een groot verschil. Maar de resolutie is het zelfde, 352x288.

//edit ahh, lees voor MPEG dus als je de bitrate niet boven de ca. 3200 / 4500 houdt. 90 % slaat eigenlijk alleen op MJPEG ;)

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips... Ik ga ermee aan de slag en ik zal wel ff een postje geven van het resultaat

Verwijderd

Kan ik die bitrate voor VCD's in TMPGEnc ook verhogen? En zo ja.. waar?
Je kan wel de bitrate een beetje hoger zetten (load->settings->extra->unlock) als het toch op je CD past
Je moet de setting unlock loaden.. Dan kan je de bitrate verhogen.. En zoals ik al zei, als je dit doet, vergeet dan niet in de system tab de stream op non-standard-vcd te zetten.. En zet je bitrate niet hoger als ongeveer 2000kbps anders kunnen veel DVD spelers het niet meer aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:25:
[...]

[...]

Je moet de setting unlock loaden.. Dan kan je de bitrate verhogen.. En zoals ik al zei, als je dit doet, vergeet dan niet in de system tab de stream op non-standard-vcd te zetten.. En zet je bitrate niet hoger als ongeveer 2000kbps anders kunnen veel DVD spelers het niet meer aan.
Euhh..

Maar dan krijg je best wel kwaliteits verlies ?

Verwijderd

Topicstarter
Stomme vraag misschien maar ik kan dat nergens vinden in TMPGenc om de bitrate te verhogen kan je het misschien iets specifieker stap voor stap uitleggen?

Verwijderd

Eerst laad/kies je de template VCD (Niet via de wizzard!)
In de template directory staat een directory extra.
Laad uit de extra directory de unlock.mcf
Nu kan je de bitrates verhogen..
Euhh..

Maar dan krijg je best wel kwaliteits verlies
:? Je verhoogd de bitrate van 1150 naar 2000 dus compressed hij minder..

P.s. ik heb tmpgenc versie 2.55.38.142

• Arjan Scholl
  • Laatst online: 05-05 18:58
Naar settings, en dan hier:

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~h.scholl/tmpegenc.JPG

edit:

WTF, img tags doen t niet?

Nu weer wel :S

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik 'm.. Als ik het via de wizard doe dan kan ik niks wijzigen. Dit is wel makkelijk ja als ik de bitrate kan verhogen. Dus gewoon 352x288 kiezen zoals VCD en dan de bitrate zo hoog mogeliijk zetten zodat het nog op een cd past maar nooit hoger als 2000?

Verwijderd

Yup en niet vergeten de system-tab!! anders pakt de DVD speler hem niet. En je kan als je wilt de audio ook een tandje hoger zetten...

Die 1150 Kb/s is eigenlijk voor 'oudere' vcd spelers, daar zat een single speed CD-ROM speler in, die kon geen hogere bitrate oplepelen.. Die spelers kom je bijna niet meer tegen, dus kun je de bitrate wel een stukje hoger zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan onderaan bij LOAD de unlock te laden.. en Bij systeem MPEG-1 VCD (non standard) geselecteerd...

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er verder nog settings die het beeld zo goed mogelijk maken. In ieder geval motion search precision zet ik op highest quality (very slow) en sharpen edges zet ik op 50 om 50.

Hoe reken ik het beste uit wat mijn bitrate maximaal mag zijn? (Bitrate video+ audio) : 8 dan heb je het aantal Kb/s geloof ik. Hoeveel Kb kan ik maximaal op een VCD kwijt (800Mb x 1024) ?

• wenmaar
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wenmaar

6xSF-170 op hosola 1ktl O-NO

Zorg er wel voor dat je de pal instellingen gebruikt en niet zoals hiet ntsc.
Ook is het verstandig om bij tab GOB het bovenste vinkje aan te zetten (output bitstream for edit).
Gewoon wat proberen en met een cdrw kijken of het lukt 1minuut film is zo berekend en zegt meer dan een topic.

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Als je de bitrates gaat verhogen boven de standaard bitrate, heb je dus de kans dat standalone spelers het niet afspelen! PC lukt meestal altijd wel.
Kijk dus niet vreemd als het mislukt.
Ik zeg nogmaals check www.vcdhelp.com daar staat erg veel info hierover.
Ook over de bitrates en wat je ermee kan doen.
Als je dus de mogelijkheid hebt test het met een CD-RW mits je speler het ondersteund.

Verwijderd

Hoe reken ik het beste uit wat mijn bitrate maximaal mag zijn? (Bitrate video+ audio) : 8 dan heb je het aantal Kb/s geloof ik. Hoeveel Kb kan ik maximaal op een VCD kwijt (800Mb x 1024) ?
Wat je het makkelijkst kan doen is de ge-unlockte template weer wegschrijven (high-bitrate-vcd.mcf). En deze wel via de wizzard weer laden.. Dan zie je ook direct hoe groot de MPG gaat worden...
Als je de bitrates gaat verhogen boven de standaard bitrate, heb je dus de kans dat standalone spelers het niet afspelen! PC lukt meestal altijd wel.
Lees ook nog even mijn uitleg een stukje terug...

Oh jah, bij quantize matrix floating point aanklikken... Ik snap niet dat deze niet default zo staat...

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:10:
VCD kwaliteit is VHS... Beter kan het niet worden.. En als je het echt GOED wilt omzetten gebruik pegasus (Panasonic Encoder).
VCD is VHS kwaliteit als de bron die voor de VCD gebruikt werd goed was. Gebruik je nu VCD zal de kwaliteit wellicht iets minder kunnen worden.

De reden dat VCD aan VHS gelijkgesteld wordt is dat de een andere kwaliteiten heeft dan de ander (VHS= meer beeldpunten, VCD betere kleuren) maar door VHS om te zetten naar VCD heb je en een lagere resolutie van een VCD en slechtere kleuren van een VHS.

Lijkt me het best dat je zelf even test wat het beste is.

Als je van plan was om een cd per opname te gebruiken kan je deze het best op SVCD zetten maar als je dvd speler niet goed met SVCD om kan gaan is de keuze al gemaakt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:34:

[...]

:? Je verhoogd de bitrate van 1150 naar 2000 dus compressed hij minder..

P.s. ik heb tmpgenc versie 2.55.38.142
Sorry, dat was serieus als vraag bedoeld. Ik vind MPG1 pas op 4000 Bps er leuk uit zien bij 352x288. Wat minder leuk voor mij als VCD eigemlijk beperkt wordt tot 2000.

Hummffhhh..

Verwijderd

Topicstarter
Laatste vraagje: de geluidsstroom van mijn VHS opname is MPEG-2 224kbit/s ... Heeft het zin deze geluidsstroom in het VCD bestand op 320 of 384 te coderen of gewoon op 224 te houden omdat de bron ook 224 is?

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 01:15:
Laatste vraagje: de geluidsstroom van mijn VHS opname is MPEG-2 224kbit/s ... Heeft het zin deze geluidsstroom in het VCD bestand op 320 of 384 te coderen of gewoon op 224 te houden omdat de bron ook 224 is?
Mijn laatste vraag... wil je nou een vcd maken ? Als je er een wil maken die ook nog in een stand alone dvd speler speelt nou.....

Anyway mischien moet je het gewoon eens proberen met een CDRw ofzow...

Pas als je het probeert kun je zelf bepalen of de verschillen groot genoeg zijn om ze te gebruiken.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Sorry, dat was serieus als vraag bedoeld. Ik vind MPG1 pas op 4000 Bps er leuk uit zien bij 352x288. Wat minder leuk voor mij als VCD eigemlijk beperkt wordt tot 2000.
Speel jij deze vcd's ook af op een standalone?? Di's namelijk wel een ERG hoge bitrate voor een VCD.. Kan je dan niet beter een VBR SVCD gaan maken?

Verwijderd

Topicstarter
Met een CBR van 2000 en geluid op 224kbit/s doet de VCD het wel, maar hapert. Na 2 seconden staat t beeld ff stil hapert het beeld.. en gaat het weer verder.. Idem met het geluid?

Wat zou ik hier aan kunnen doen? Geluid lager zetten of de bitrate op bijv 1800 of zo?

Het haperen komt dat omdat de DVD speler (Philips 622) het niet bij kan houden?

Verwijderd

Met een CBR van 2000 en geluid op 224kbit/s doet de VCD het wel, maar hapert. Na 2 seconden staat t beeld ff stil hapert het beeld.. en gaat het weer verder.. Idem met het geluid?

Wat zou ik hier aan kunnen doen? Geluid lager zetten of de bitrate op bijv 1800 of zo?

Het haperen komt dat omdat de DVD speler (Philips 622) het niet bij kan houden?
Heb je um op een CD/RW gebrand?? Probeer dan eerst een CDR... Als het al een CDR is pak dan inderdaad eens een lagere bitrate...

Het enige wat je kunt doen in dit geval is een beetje proberen... Maak in ieder geval een standaard VCD als controle, dat moet in ieder geval werken...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2002 15:35 . Reden: onzin verwijderd.. ]

Verwijderd

Topicstarter
Standaard VCD werkt prima... maar kwaliteit valt me tegen t.o.v originele VHS opname, hoe goed ik de conversie ook doe. Ik ga denk ik allerlei testjes maken met verschillende settings kwa bitrate en geluid en dan met n menutje op 1 VCD zetten.

Verwijderd

maar kwaliteit valt me tegen t.o.v originele VHS opname
Als ik jou was, zou ik dan toch ook even een SVCD proberen te maken... Als je 2-Pass variabele bitrate (2-pass VBR) gebruikt krijg je de beste resultaten tegenover de beste compressie.. Ook berekend de wizzard nu direct hoeveel er op een CDR past. Reken op ongeveer (dik) een half uur per 80 Minuten CD..

Deze standaard is alleen niet zo goed af te spelen op een boel DVD spelers.. Als dit belangrijk is moet je VCD toch gaan gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
En als ik nou met het maken van een VCD bij System gewoon standard MPEG VCD aanklik ipv non-standard?

P.s. Valt me op dat de Windows Media speler van WinXP de VCD bestanden niet netjes full screen weergeeft...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 15:24:
[...]

Speel jij deze vcd's ook af op een standalone?? Di's namelijk wel een ERG hoge bitrate voor een VCD.. Kan je dan niet beter een VBR SVCD gaan maken?
Dat was ook het hele punt voor mij. Zolang het niet op een standalone hoeft te draaien, is DivX 4 met 640x480 en 2000 kbps veel makkelijker en mooier. Of zelfs nog beter, Windows Media Format, is maar half zo groot.

Verwijderd

Topicstarter
Maar zijn er wel marges voor die standalone's? Ik bedoel een iets hogere bitrate kan dat meteen de boel in problemen brengen?

Verwijderd

Dat was ook het hele punt voor mij. Zolang het niet op een standalone hoeft te draaien, is DivX 4 met 640x480 en 2000 kbps veel makkelijker en mooier. Of zelfs nog beter, Windows Media Format, is maar half zo groot.
Ja hehe!!! Zover ben ik en is de rest van de wereld ook al.. Tuurlijk is een high bitrate divx mooier.. Maar in de woonkamer heb ik een beest van een TV en Stereo en Bank.. En mijn computer staat boven (en daar blijft hij ook staan). Dus dan is omzetten naar (S)VCD de enige optie...

Maar we hebben het hier dus expliciet over (S)VCD.. Zie topic..
Maar zijn er wel marges voor die standalone's? Ik bedoel een iets hogere bitrate kan dat meteen de boel in problemen brengen?
Dat kan inderdaad hangt heel erg af van je DVD speler... Ik heb een Pioneer DVD-444 en die slikt echt (bijna) alles.. Dat is gewoon een kwestie van uitproberen...

Verwijderd

Topicstarter
Philips 622 komt ook goed uit de tests. Ik denk dat ik ff een cd ga maken met 10 mpeg stukjes van 1 minuut erop in verschillende bitrates video (van 1500-2000)

Verwijderd

Philips 622 komt ook goed uit de tests. Ik denk dat ik ff een cd ga maken met 10 mpeg stukjes van 1 minuut erop in verschillende bitrates video (van 1500-2000)
Kijk dan ook even hier:

http://www.vcdhelp.com/dvdplayers.php? nameid=749&Search=Search&#comments

Daar staat ook dat je de (S)VCD's bij deze DVD het liefst op single speed moet branden!! Dit vind ik persoonlijk wel een beetje vreemd, maar het kan nooit kwaad om ff te proberen natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me geen goed plan. Bijna alle lege cd's van dit moment zullen problemen geven als je ze op 1x brand, omdat deze gemaakt zijn voor hogere snelheden dus de brandgevoeligheid te hoog is. Worden de sporen te dik gebrand en de gevolgen zijn bekend dan...

Overigens, alle normale VCD's doen het prima tot nu toe. Maar ja proberen kan altijd :) Thanks voor alle info overigens.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de oplossing: Ik maak er SVCD van (MPEG-2) en die zet ik met een CBR op 2000 en dan de resolutie op 352x288... Dat slikt mijn Philips 622 prima en ziet er veel beter uit

Verwijderd

Ja, de resolutie van svcd 480 x 576 is hoger dan het bestand wat je captured. Dus zul je als je deze resolutie gebruikt altijd pixels moeten 'bijverzinnen' of interpoleren. Dit gaat ten koste van je kwaliteit. Dus VCD is de beste optie, of inderdaad een custom-svcd versie met aangepaste resolutie zoals je zelf al aangeeft.

Overigens nog even over TMPGenc: motion search precision kun je beter op higher qality (slow) zetten dan op highest quality (very slow) omdat het verschil tussen die twee instellingen niet zichtbaar is, en het spaart je wat tijd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:20:
SVCD maken duurt zo lang en mijn gewone DVD speler spoelt SVCD's ook niet door
4. Note! If you have Nero 5.5.6.4 or later this step is not necessary.
To be able fast forward/rewind the SVCD on your standalone DVD-Player you must:Download this scandata.dat (right click on the link and select Save Target as to download it, it is just a very small textfile). Then add/drag the scandata.dat to the EXT folder of the SVCD.

Bron: http://www.vcdhelp.com/nerosvcd.htm
Misschien is dit de oplossing...

Verwijderd

Maybe een tip in't algemeen. Met de standaard instellingen voor SVCD past er maximaal een half uur ongeveer op. Met VCD is dit minder.

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 13:44:
Maybe een tip in't algemeen. Met de standaard instellingen voor SVCD past er maximaal een half uur ongeveer op. Met VCD is dit minder.
Moet je het wel goed neerzetten ;)
VCD is 74min op een 74 min cd. (Zien we daar een overeenkomst? ;))
SVCD is 35-60min op een 74 min cd. (Dit ligt eraan wat vor bitrate je neemt)

Zie voor verdere vergelijkingen, ook met andere standaarden.
Deze pagina. :)
Pagina: 1