Toon posts:

[XFree86 onder Linux]X terminal probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb slackware op de PC van m'n vader (Pentium 75, 24 MB RAM) geinstalleerd.. alleen is die dus wat langzaam voor KDE (en m'n vader wil per se iets in het NEDERLANDS en 't moet ook nog heel erg makkelijk werken.. en hij moet een tekstverwerker, spreadsheet, etc... bla bla bla.. hebben).. Daarom d8 ik dan maak ik d'r een X terminal van en draait hij die zooi eigenlijk op mijn PC (via 't netwerk).

nu werkt dat niet.
ik type dus X -ac -query 192.168.0.60 (192.168.0.60 is dus de server) en dat werkt niet. Als ik datzelfde op m'n laptop intyp werkt 't wel gewoon en krijg ik 't xdm inlogscherm.

maar op de PC waar 't dus niet werkt wordt X opgestart (je hebt dan zo'n zwart/wit/grijs achtergrondje)... 't laatste dat er staat (in 't log) is Could not init font path element /usr/X11R6/lib/X11/fonts/Speedo/, removing from list! maar dat maakt helemaal nix uit... die fonts heb ik gewoon niet erop gezet.. en op m'n laptop krijg ik dat ook als laatste.. maar daarna krijg ik op m'n laptop dus gewoon 'n inlogscherm en op die andere PC gaat 'ie na een tijdje de X server weer opnieuw opstarten ofzoiets...
Ik krijg dan weer 'tvolgende in m'n log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
(WW) Open APM failed (/dev/apm_bios) (No such device)
(II) Loading sub module "int10"
(II) LoadModule: "int10"
(II) Reloading /usr/X11R6/lib/modules/linux/libint10.a
(II) VESA(0): initializing int10
(II) VESA(0): Primary V_BIOS segment is: 0xc000
(II) VESA(0): VESA BIOS detected
(II) VESA(0): VESA VBE Version 1.2
(II) VESA(0): VESA VBE Total Mem: 512 kB
(II) VESA(0): VESA VBE OEM: Cirrus Logic GD-54xx VGA
virtual address = 0x407f0000  -  physical address = 0xa0000  -  size = 65536
(==) VESA(0): Default visual is PseudoColor
(**) Option "BaudRate" "1200"
Could not init font path element /usr/X11R6/lib/X11/fonts/Speedo/, removing from list!

en dan duurt 't weer ff en dan gaat 'ie dat hele stuk weer opnieuw doen (en dat blijft dus doorgaan).

ik vind 't erg vreemd en snap er nix meer van.
gewoon (lokaal) X opstarten op die bak gaat wel.... vreemd.

iemand enig idee?

't lijkt me niet dat je (client) hardware apm moet ondersteunen voordat je remote X kunt draaien??

op m'n laptop heb ik wel APM en daar krijg ik dus niet de eerste v/d regels die ik hier uit 't log neergezet heb...

en om te testen heb ik apmd maar es gekilled en de apm module uit de kernel geladen (rmmod) en dan werkt X -query ook nog gewoon.

'n verschil is wel dat op m'n laptop Slackware 8.0 draait (incl. standaardkernel en X) en op die andere PC Slackware 8.1 (ook standaardkernel en zo).

Maar dat zal denk ik niet zoveel uitmaken...
en op m'n server heb ik ook Slackware 8.1 draaien en daar werkt X -ac -query localhost ook gewoon.

(opmerking: die -ac erbij hoeft misschien niet.. maar die zet wat beveiliging uit ofzo en volgens mij werkte 'ie zonder niet meteen.. maar als ik 't zo werkend heb kijk ik weer of ik 't zo ingesteld kan krijgen dat 't zonder -ac werkt).

weet trouwens iemand wat int10 is?

Verwijderd

misschien een niet al te slimme opmerking:

maar ligt het niet aan de beveiliging van de computer waar je de clients op draait? misschien accepteerd hij de query niet van die host?

Verwijderd

Topicstarter
weet ik niet. Volgens mij niet.
Ik heb er namelijk nix van beveiliging op gezet..

aan wat voor soort beveiliging denk jij dan?

Verwijderd

host.allow en host.deny? (evt)

Verwijderd

Topicstarter
ik d8 dat X daar nix mee doet.
maar die zijn nog leeg.

Verwijderd

1) mogen we de laatste paar regels uit /var/log/xdm.errors zien?
2) heb je al een andere loginmanager geprobeerd? Ik had met mijn X terminals ook bergen met probs, totdat ik gdm ging gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
xdm-errors... niet eens op gelet.. ik had tot nu toe alleen in de XFree86 logs op de client gekeken.. maar dit staat er dus op de server in xdm-errors:
xdm error (pid 336): Cannot convert Internet address 192.168.0.2 to host name
xdm error (pid 336): Cannot convert Internet address 192.168.0.5 to host name
X Error of failed request: BadDrawable (invalid Pixmap or Window parameter)
Major opcode of failed request: 14 (X_GetGeometry)
Resource id in failed request: 0x0
Serial number of failed request: 56
Current serial number in output stream: 56
X Error of failed request: BadDrawable (invalid Pixmap or Window parameter)
Major opcode of failed request: 14 (X_GetGeometry)
Resource id in failed request: 0x0
Serial number of failed request: 56
Current serial number in output stream: 56
192.168.0.2 gaat wel gewoon goed, maar 192.168.0.5 niet. Dat stuk dat er twee keer staat wordt dus weer steeds herhaald (als ik 'm niet kill).

in eerste instantie weet ik niet wat ik hiermee moet.. misschien dat er op de client iets niet geinstalleerd is wat wel nodig is?

Verwijderd

Cannot convert Internet address 192.168.0.5 to host name
je reversed dns staat niet goed. Hierdoor kan xdm jouw hostname niet volledig resolven, en start je xdm (waarschijnlijk) niet op

Verwijderd

Topicstarter
voor 192.168.0.2 krijg ik dat bericht ook en die werkt wel.... en ik heb hier nix van dns.... als ik gewoon met ip's werk hoeft dat toch niet?

ik zie trouwens net iets in m'n xdm-error wat ik niet eerder had gezien (misschien dat dat er pas komt na heel veel mislukte pogingen):
code:
1
2
3
xdm error (pid 740): server open failed for 192.168.0.5:0, giving up
xdm error (pid 336): Display 192.168.0.5:0 cannot be opened
xdm error (pid 336): Display 192.168.0.5:0 is being disabled

't lijkt me dat er een probleem met de x server op de client-pc is... maar "gewoon" X opstarten werkt er wel.. vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
vreemd.. ik heb nog op 'n andere computer xdm gedraait... en daar draait d'r 1tje die een inlogscherm met alleen 2 kleuren (zwart en wit, dus geen grijstinten) laat zien (waarom weet ik ook niet.. meestal heb ik gewoon 1tje met veel grijs.. 'n beetje schaduw-effecten en zo).. en dan kan ik op de computer waarmee het eerst niet werkte wel met x -query ip een xdm-scherm krijgen.. alleen gaat 't daar nadat ik m'n inlognaam en pwd heb ingetypt fout.. dan gaat 'ie dus weer restarten.

het lijkt alsof de client-pc bepaalde dingen niet aankan (zou kunnen.. zit 'n videokaart in die ik ooit eens bij 'n 286 zat) en dat 'ie er dan mee kapt..... vreemd is dan wel dat ik wel lokaal (dus niet over netwerk) KDE heb kunnen draaien op die computer (al was 't veel te langzaam.. het ging wel).

Verwijderd

Topicstarter
hehe... eindelijk werkt het!
het was een bug in mij XFree86. De oplossing staat hier:

http://www.xfree86.org/pipermail/xpert/2002-June/018559.html

in /etc/X11/xdm/Xresource staat ergens
code:
1
2
3
4
5
#if PLANES >= 8
xlogin*logoFileName: /usr/X11R6/lib/X11/xdm/pixmaps/XFree86.xpm
#else
xlogin*logoFileName: /usr/X11R6/lib/X11/xdm/pixmaps/XFree86bw.xpm
#endif

maar om 1 of andere vage reden (bug!) probeert 'ie ook bij 8 bit (is die PLANES daarvoor? misschien moet ik es proberen die >= 8 te vervangen door > 8..) ook het kleurenplaatje te laden.. als ik ipv XFree86.xpm er XFree86bw.xpm van maak (ik kan niet meer dan 8 bit kleuren gebruiken bij deze videokaart, dus de andere oplossing in bovenstaande url is geen optie voor mij) dan werkt 'ie wel.

iig bedankt voor de hulp.
Pagina: 1