[Debian Woody] route via tap0 wijzigen

Pagina: 1
Acties:

• Tjeetah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:31
Mijn nerwerkservertje werd eerst gebruikt als client (192.168.0.2), waardoor hij een automatisch route instelt naar 192.168.0.2 via tap0... (loopback ofzo)

Nu gebruik ik hem als server (192.168.0.1)... hoe kan ik er voor zorgen dat hij een route maakt naar 192.168.0.1 ipv .2 ?

Voor bv. eth0 is dit makkelijk te veranderen (in /etc/network/interfaces), maar voor tap0 heb ik het niet kunnen vinden...

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ik ken geen tap0?

loopback = lo
Ethernet = eth0,1,2,3 etc etc

dusse niet die 2 iig B)

anywayz ik zou idd zoeken waar je zelf ook keek

wa tje altijd nog wel kan doen is effe handmatig toevoegen

route add default gw 192.168.1.2 eth0

oid

suc6

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• Tjeetah
Ik weet zelf eigenlijk ook niet waar ik tap0 vandaan heb... ik nam maar gewoon aan dat Debian tap0 als loopback gebruikte...

Steeds handmatig toevoegen doe ik al... maar als ik hem dan reboot heb ik weer een verkeerde route ertussen staan...

Ik heb echt gezocht naar instellingen voor tap0, maar ik heb niks gevonden, iemand die weet waar ik moet zoeken?

Verwijderd

Kijk eens in de file /etc/network/interfaces. Daar defineer je in Debian ip adressen en interfaces.

• Tjeetah
Gewoon zelf erbij zetten dus? Maar hoe komt het dan dat hij nu automatisch die route maakt?

• Tjeetah
Heeft iemand een idee waar die tap0 vandaan komt?

Verwijderd

Zal wel van ethertap support komen, zie ook www.google.com/linux :)

• Tjeetah
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 18:23:
Zal wel van ethertap support komen, zie ook www.google.com/linux :)
Ok, volgende vraag: Wat doet het en heb ik het nodig? Van zoeken op Google wordt ik ook weinig wijzer... en bovendien... hier vragen is veel makkelijker :D

Verwijderd

2. What is the TAP ?
The TAP is a Virtual Ethernet network device.
TAP driver was designed as low level kernel support for
Ethernet tunneling. It provides to userland application
two interfaces:
/usr/src/linux/Documentation/networking/tuntap.txt

Waarom gebruik je niet gewoon eth0?

• Tjeetah
Ik gebruik eth0 voor mijn netwerkverbindingen, maar ik had na de Debian installatie via tap0 een route naar mijn eigen host lopen, en die loopt nu dus naar 192.168.0.2...

Maar hoe zet ik die TAP uit dan, ik heb dat dus duidelijk niet nodig...

Verwijderd

/sbin/ifconfig tap0 down

• Tjeetah
Tnx, en blijft ie dan ook down? Zoniet, hoe zorg ik daarvoor?

Sorry dat ik zo irritant blijf doorvragen :)

Verwijderd

Tjeetah schreef op 06 augustus 2002 @ 20:42:
[...]

Tnx, en blijft ie dan ook down? Zoniet, hoe zorg ik daarvoor?

Sorry dat ik zo irritant blijf doorvragen :)
Denk dat je dan /etc/network/interfaces
moet editten. Althans zo geldt het voor eth0 bijvoorbeeld. Of het ookgeldt voor tap0 weet ik niet, lijkt mij wel.

• Tjeetah
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 21:33:
[...]

Denk dat je dan /etc/network/interfaces
moet editten. Althans zo geldt het voor eth0 bijvoorbeeld. Of het ookgeldt voor tap0 weet ik niet, lijkt mij wel.
Nope, tap0 staat er niet bij... (je zou daarom ook niet verwachten dat hij automatisch een tap0 interface aanmaakt)

• Tjeetah
Hmm, in /etc/modules.conf staat iets over tap0... maar ik mag niet direct editen van Debian :)

Het schijnt iets met diald te maken te hebben..

Verwijderd

tap0 is toch de tap/tun driver voro een tunnel verbinding? (bv via vtun?? )

Ik heb zelf ook een tap device.
maar route veranderen is toch niet zo moeilijk?

man route zou i kzeggen.

• Tjeetah
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 21:52:
tap0 is toch de tap/tun driver voro een tunnel verbinding? (bv via vtun?? )

Ik heb zelf ook een tap device.
maar route veranderen is toch niet zo moeilijk?

man route zou i kzeggen.
Het probleem was dat die foute route steeds terugkwam (een route naar 192.168.0.2 via tap0, gooide mijn hele netwerk in de war) , maar nu heb ik tap0 in /etc/modules.conf "gedisabled", zodat ik daar hopelijk geen last meer van heb.

Verwijderd

Tjeetah schreef op 06 augustus 2002 @ 22:01:
[...]

Het probleem was dat die foute route steeds terugkwam (een route naar 192.168.0.2 via tap0, gooide mijn hele netwerk in de war) , maar nu heb ik tap0 in /etc/modules.conf "gedisabled", zodat ik daar hopelijk geen last meer van heb.
Ja 't is een module. Mooi zo: unload die module en verwijder 'm. Krijg je misschien een error tijdens het booten maar je bent er wel van af, want GoT moge weten waar die tap0 geconfigureerd wordt...

Verwijderd

nou, je hebt de tap driver die is alleen de module. je moet ook nog een device aanmaken (mknod). Ik vind het erg vaag dat dat default al aan is. Ik moest me kernel compileren voor tun/tap support en de devices aanmaken.

• Tjeetah
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 23:10:
nou, je hebt de tap driver die is alleen de module. je moet ook nog een device aanmaken (mknod). Ik vind het erg vaag dat dat default al aan is. Ik moest me kernel compileren voor tun/tap support en de devices aanmaken.
Had je maar Debian moeten kiezen :+

Verwijderd

euh me vrienden die ook aan het getunnelde netwerk hangen, gebruiken debian en die moesten precies hetzelfde doen hoor ;)

• Tjeetah
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 23:21:
euh me vrienden die ook aan het getunnelde netwerk hangen, gebruiken debian en die moesten precies hetzelfde doen hoor ;)
Ik had diald geinstalleerd en geconfigureerd, en die vond het dus ook nodig om een tap0 aan te maken...

edit:
ik had natuurlijk ook diald kunnen verwijderen uit de /etc/rc.x dirs, alleen tap0 disablen helpt niet, dan maakt ie braaf een sl0 aan...
De tap0/sl0 had trouwens als doel om te gebruiken als er geen inbel verbinding beschikbaar is o.i.d... maar aangezien ik geen inbelverbinding gebruik vraag ik me eigenlijk af waarom ik dit zo heb ingesteld...

[ Voor 0% gewijzigd door Tjeetah op 07-08-2002 19:16 . Reden: verbetering ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 23:21:
Heeft ook weinig met Debian te maken ofzo. Het staat ook duidelijk in de docs dat je dat moet doen. Die poste ik een stukje hierboven.

Maar ik zie het nut niet zo van een tap0 device..
Pagina: 1