linux en webdesign

Pagina: 1
Acties:

• littledreamer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025
wie heeft hier ervaring mee??

ik design al een aantal jaren onder windows, maar ik heb van veel mensen gehoord dat linux ideaal is voor webdesign.

wie weet de voor en nadelen voor mij van webdesigen onder linux en welke versie ik het beste zou kunnen nemen.

ik begreep ook dat er geen photoshop voor linux bestaat maar dat ik dan the gimp moet hebben. in hoeverre lijkt dit op photoshop en is er compatibiliteit met photoshop??

wie kan mij helpen?

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-08 12:03

[ash]

Cookies :9

Volgens mij bedoel je het hosten mbv Linux, ipv. het designen. (Apache v.s. IIS) :)

Het designen kan je beter onder Win32 doen, gezien daar meer tools voor beschikbaar zijn, en je doet het al jaren, prima toch.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

dat ben ik eens met [ash] Gimp is geen vervanging voor fotoshop, hooguit een toevoeging erop. Functies als script-fu (maak je eigen filters) zijn te gek, maar als grafisch pakket laat het te wensen over.

Ik kan me voorstellen dat coden van PHP, CSS of HTML misschien fijn is in linux, maar dat is meer implementatie dan design.
Wat serven betreft, ja linux, apache, mySQL en php hebben absoluut mijn voorkeur boven welk systeem dan ook.

Stoer; Marduq

Verwijderd

Linux om te webdesignen???
/me komt weer met een leuke vergelijking:
dat is als met je aardappelschilmesje je teennagels korter maken,
het kan wel, maar het is er niet voor gemaakt!

[macfreakopinie]
enne als je t mij vraagt hoor je te designen op een designcomputer
[/macfreakopinie]

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Als je helemaal van windows af wil voor design is het grootste probleem denk ik niet eens Gimp (wat best redelijk werkt) maar vooral dat je niet ziet wat het grootste deel van de internetters wel ziet... namelijk een IE browser venster.

Want dat het in mozilla netjes werkt zegt niet dat het in IE ook werkt.

(Ik heb het een maandje geprobeerd en op den duur zat ik toch weer volledig in windows te werken, gewoon lekker photoshop en een IE venstertje om te testen )

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

95%+ van je gebruikers werkt onder Windows met IE5+. Daar zul je dus in ieder geval onder moeten testen.. Leuk dat je onder Linux gaat webdesignen, maar als je constant heen en weer moet lopen naar een Windows machine voor het testen schiet het niet op. En daarnaast nog het gebrek aan programma's waar iedereen mee werkt, zoals illustrator/Photoshop, etc.

Oftewel: geen idee van wie je het gehoord hebt, maar webdesign onder Linux is verre van de ideale situatie.

• maartenba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 17:05
Ben zelf Windows een beetje beu, en ben ook van plan naar Linux over te stappen.
Probleem is wel, ben zelf webdesigner, dus had ik enkele vraagjes:
- Werkt DreamWeaver onder WINE ?
- Werkt Flash onder WINE ?
- Werkt PhotoShop onder WINE ?
en vooral...
- Werkt Internet Explorer onder WINE ?

Mocht dit 4x JA zijn dan ben ik weg :)

• littledreamer
Neej het hosten is geen probleem dat heb ik allemaal al tot mijn beschikking.
Het ging mij meer om het ontwerpen ervan, maar zoals ik jullie nu hoor kan ik het beter laten zoals het is.

dit wou ik weten

bedankt allemaal:D

• Bluestorm
maartenba schreef op 05 augustus 2002 @ 21:34:
Mocht dit 4x JA zijn dan ben ik weg :)
Je kunt natuurlijk ook VMWare gebruiken... dan moet het wel werken in iedergeval :) Maar ja dan zit je toch weer met windows alleen dan wel met verminkingen vind ik dan.

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Bluestorm schreef op 05 augustus 2002 @ 21:43:
[...]

Je kunt natuurlijk ook VMWare gebruiken... dan moet het wel werken in iedergeval :) Maar ja dan zit je toch weer met windows alleen dan wel met verminkingen vind ik dan.

Precies... je zou de eerste 'professional' zijn die fulltime werkt onder een emulator :D

• Bluestorm
Ik heb nog wel een positieve melding: Ook onder linux valt een Wacom tablet aan de praat te krijgen...

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Er is niks beters dan in emacs code kloppen :)
Je kan prima designen zonder dreamweaver of wat dan ook.

Ik schrijf de code onder MacOSX in een terminal direct ingelogd op een unix server.
Dus niet later uploaden.
Graphics maak ik op mn pc of mac met Photoshop.

• Bluestorm
yep in Emacs code kloppen... dat kan dus inderdaad mooi via SSH op een systeem ver weg gestopt zonder dat je afstand hoeft te doen van photoshop etc. Alleen mis je dan weer syntax highlighting etc dus uiteindelijk komt het dan toch weer lokaal terecht getest op localhost :)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Je mist syntaxhighlighting, je mist backups (je zit je origineel te editen, als je wat fout doet moet je maar met tapes gaan rommelen??). En hoe wil je testen op je Mac met de browsers die je gebruikers gebruiken? Of doe je dat weer via een emulator.. want 99% van je gebruikers werkt nog steeds op een PC en helaas zijn de IE's op Mac niet vergelijkbaar met die op de PC.

Lekker handig :?

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Bosmonster schreef op 05 augustus 2002 @ 21:58:
Je mist syntaxhighlighting, je mist backups (je zit je origineel te editen, als je wat fout doet moet je maar met tapes gaan rommelen??). En hoe wil je testen op je Mac met de browsers die je gebruikers gebruiken? Of doe je dat weer via een emulator.. want 99% van je gebruikers werkt nog steeds op een PC en helaas zijn de IE's op Mac niet vergelijkbaar met die op de PC.

Lekker handig :?
Het is meer een kwestie van ervaring om gewoon universele code te kloppen.
En ik kan toch met elke browser op elke machine het resultaat checken? geen probleem.
En waarom zou ik niet kunnen backuppen of saven onder een andere naam met emacs? wat een onzin. en tapes? wat bedoel je daarmee?

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Linux kan wel gebruikt worden voor het code werk, wellicht handig als je een niet al te uitgebreidde productie omgeving hebt. Toch voor het design werk, kun je niet echt zonder adobe en macromedia (en alle andere PC/Mac software proggie).

Nu willen we geen van alle in de wat is webdesign discussie, dus liever niet :)

|{ brrr }] |

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:01

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

GIMP is hardstikke leuk en een beloftevol pakket, maar één ding is het niet en dat is een professioneel en productiegericht door een ontwerper te gebruiken programma.

voor script-FU's zie ik wel een toekomst en de commandline-interface is ook machtig, maar de GIMP kan verder niet tippen aan de Adobe-software, sterker nog, het komt nergens in de buurt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

sjuk schreef op 05 augustus 2002 @ 22:09:
[...]
Het is meer een kwestie van ervaring om gewoon universele code te kloppen.
En ik kan toch met elke browser op elke machine het resultaat checken? geen probleem.
En waarom zou ik niet kunnen backuppen of saven onder een andere naam met emacs? wat een onzin. en tapes? wat bedoel je daarmee?

Universele code kloppen? En dan zonder testen? Tuurlijk kun je op iedere machine het resultaat bekijken, maar zelf kijk ik toch liever bij iedere wijziging of het goed werkt, ipv mn complete pagina/site te bouwen in 'universele code' en dan maar te hopen dat het goed werkt. Denk dat de meeste webdesigners tijdens het code kloppen alle mogelijke browsers wel open hebben staan om direct te kunnen kijken. Simpelweg tijdsbesparing als je een fout direct op kunt merken. Want ja, ook ervaren 'code-kloppers' maken foutjes.

Als je opslaan onder een andere naam op hetzelfde systeem backuppen noemt.. tja... Dan wil ik niet weten wat er gebeurt bij een brandje of HD-crash op je webserver. Dat bedoel ik met tapes rommelen. Voordeel van lokaal werken en uploaden is dat je dus altijd een backup hebt en dat wijzigingen niet direct zichtbaar zijn. Vaak wil je een een update lokaal maken, testen en in een keer uploaden. Sterker nog, dit wil je altijd lijkt me. Online werken is zeer ongebruikelijk.

En zelfs al heb ik een jaar of 6 ervaring met html en javascript, ik kan (of wil) niet zonder syntax highlighting. Dit scheelt simpelweg veel tijd.

Maar als het op die manier voor jou werkt, dan moet je het zo houden. Voor mij zou het in ieder geval geen werken zijn.

• _DeWie_
  • Laatst online: 10-04 16:23
Gewoon lekker op een w2k bak.
Code kloppen via ssh vim.
Voordelen van beide systemen.

• maartenba
  • Laatst online: 29-08 17:05
Met andere woorden, ik blijf nog wel effe bij m'n WinXP/PhotoShop/DreamWevaer/Flash-combo :)

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-08 13:03
Je kunt natuurlijk ook VMWare gebruiken... dan moet het wel werken in iedergeval Maar ja dan zit je toch weer met windows alleen dan wel met verminkingen vind ik dan...
Ik perfereer win4Lin. Het is sneller en goedkoper. Dreamweaver, IE en photoshop werken er prima onder.
Je mist syntaxhighlighting, je mist backups (je zit je origineel te editen, als je wat fout doet moet je maar met tapes gaan rommelen??...
Syntax highlighting heb je ook als je via SSH en bijvoorbeeld vim werkt. Vim maakt automatisch een backup; sterker nog je werkt steeds in een buffer. Je kunt natuurlijk ook met Exceed ofzo gaan werken.
...maar de GIMP kan verder niet tippen aan de Adobe-software, sterker nog, het komt nergens in de buurt....
Noem eens iets dan wat een webdesigner absoluut nodig heeft en Gimp niet kan. Je hebt zelfs boeken over Gimp voor webdesign. Het kan dus prima.

• Bluestorm
Er is een heel groot verschil tussen kunnen en lekker werken :) Je kunt zeggen wat je wilt, maar echt prettig werken doet Gimp gewoon niet.

• -RenE-
Je kunt zeggen wat je wilt, maar echt prettig werken doet Gimp gewoon niet.
Dat is nogal subjectief. Ik kan er uitstekend mee overweg. Volgens mij is het meer een kwestie van wat je gewend bent.

Vergelijk dit:
Ik kan ook prima werken met de Linux command line. Gewoon omdat ik dat gewend ben. Dat anderen dat niet kunnen wil niet niet zeggen dat het dus slecht, niet intuitief of onwerkbaar is.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13

DeFeCt

je wéét toch

-RenE- schreef op 06 augustus 2002 @ 12:13:
[...]
Dat anderen dat niet kunnen wil niet niet zeggen dat het dus slecht, niet intuitief of onwerkbaar is.
Een commandline intuitief? Leg dat eens uit...

Flickr

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:34
-RenE- schreef op 06 augustus 2002 @ 11:24:
[...]

Ik perfereer win4Lin. Het is sneller en goedkoper. Dreamweaver, IE en photoshop werken er prima onder.

[...]
Ik neem aan dat dat DW2 is?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• -RenE-
Ik neem aan dat dat DW2 is?
Nee, ik gebruik Dreamweaver 4 onder Win4Lin 3 en dat gaat prima.
Een commandline intuitief? Leg dat eens uit...
Je hebt gelijk. Intuitief is het verkeerde woord. Ik bedoel eenvoudig en krachtig in gebruik.

• littledreamer
nee inderdaard gimp is niet zo spannend als dat het lijkt, voor de coding hoef ik ook geen linux want kladblok crached niet zo snel hier :D
en voor de hosting ook niet, ik heb een domein waar alles ondersteunt wordt en anders ondersteunt mijn windows 2000 servertje het wel 8)

Verwijderd

Windows is een goed product om te webdesignen. Maar ga je Internet Explorer gebruiken, is het bagger. Sites die ik maak maak ik gewoon voor IE en bekijk ze met netscape/mozilla/opera. Mocht ik fouten tegenkomen, schaaf ik die bij zodat ze in de meest gebruikte browser goed te zien zijn.

Sites maak ik nu volledig in css. Dan heb je geen gedonder met verschillende fonts, sizes, kleuren etc etc.

Linux gebruik ik nu alleen voor hosten (perfect!!) Ik ga niet op Linux designen omdat het bagger is, kan haast niks gebruiken en al die standaard programmas waar ik niets aan heb. En Wine werkt sloom...

Coden is misschien nog een optie voor in linux, maar dat kan ook in win, why not?

Verwijderd

op Linux designen is niet te doen, echt. Ik heb geprobeerd om helemaal over te stappen maar het werkt gewoon niet. Windows 2000 for me.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 22:22:
Windows is een goed product om te webdesignen. Maar ga je Internet Explorer gebruiken, is het bagger. Sites die ik maak maak ik gewoon voor IE en bekijk ze met netscape/mozilla/opera. Mocht ik fouten tegenkomen, schaaf ik die bij zodat ze in de meest gebruikte browser goed te zien zijn.

Deze topic ging niet over ongefundeerde meningen over Internet Explorer. Je flames kun je dus achterwege laten.

• littledreamer
neej okej jullie hebben me overgehaald ;) ik blijf toch bij windows
aangezien ik alleen merk dat linux positief is voor hosting, maar dat heb ik nou net al, :)
ik hou het gewoon op mijn win2k bak :) werkt best...

• -RenE-
Jammer van die ongefundeerde reacties hierboven. Dit voegt echt niets toe aan de discussie.

Win2K is inderdaad prima voor webdesign, maar het kan met Linux dus ook. Als je alleen de software wilt gebruiken op Linux, die je nu ook onder windows gebruikt (Photoshop, Flash etc.) dan heeft het weinig zin om over te stappen. Gebruik je daarentegen al langer Linux dan zou je het eens kunnen proberen met de Linux equivalenten en iets als Win4Lin. Je spaart je dan in ieder geval de licentiekosten voor het besturingssysteem en eventueel server uit.

Overigens gebruik ik voor het coden ook graag Vim onder windows als editor. Misschien een aardige aanvulling op je webdeveloper toolbox?
Pagina: 1