Met oppitchen bedoel ik dus het iets versnellen van een muziekstuk, in mijn geval een hardhouse dj-opname van 70 minuten, dus een WAVje van ongeveer 700 MB. In sommige programma's wordt het timewarp of stretch genoemd. Whatever.
Wanneer ik dan met een progamma als CoolEdit of Goldwave een WAV-bestand wat hoger pitch (ongeveer +6%) is het tempo dus hoger, dus het de tijdsduur is ietsje ingekort, en het bestand wat kleiner. Echter ik ontvang een bij-effect. Er zijn namelijk heeeeeeeele kleine "hapjes" op willekeurige plaatsen uit de bassdrums genomen. Hierdoor klinken die bassen allemaal een heel klein beetje ongelijk.
Om het even gemakkelijk uit te leggen:
na het oppitchen klinkt het
BOING BJING BOING BOING OINK OING BOING
in plaats van
BOING BOING BOING BOING BOING BOING BOING
Ik heb een redelijk snelle PC met genoeg geheugen en ik heb dit probleem nog nooit eerder gehad. Pas sinds deze week.
Wanneer ik dan met een progamma als CoolEdit of Goldwave een WAV-bestand wat hoger pitch (ongeveer +6%) is het tempo dus hoger, dus het de tijdsduur is ietsje ingekort, en het bestand wat kleiner. Echter ik ontvang een bij-effect. Er zijn namelijk heeeeeeeele kleine "hapjes" op willekeurige plaatsen uit de bassdrums genomen. Hierdoor klinken die bassen allemaal een heel klein beetje ongelijk.
Om het even gemakkelijk uit te leggen:
na het oppitchen klinkt het
BOING BJING BOING BOING OINK OING BOING
in plaats van
BOING BOING BOING BOING BOING BOING BOING
Ik heb een redelijk snelle PC met genoeg geheugen en ik heb dit probleem nog nooit eerder gehad. Pas sinds deze week.