Videokoppen vervuild door ruilen video's?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Onlangs gaf mijn twee jaar oude Panasonic VCR van het ene op het andere moment alleen nog maar strepen in beeld. Na twee drastische schoonmaakacties van de koppen was het beeld acceptabel, het geluid was nog steeds bagger. Een paar maanden voordat dit gebeurde, ben ik begonnen met het uitwisselen van videobanden; je kent het wel, paniek omdat iemand anders net die ene aflevering van The X-Files heeft gemist, zij krijgt jouw band, jij de hare.

Kan het uitlenen en uitwisselen van videobanden de vervuilde koppen hebben veroorzaakt? Ik had sowieso maar een miniem excuus nodig om een nieuwe videorecorder te kopen, en wil niet dat hetzelfde met mijn nieuwe Sony gebeurt ....

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik ga nu even een hele grote open deur intrappen. (Mijn excuses als je je op je tenen getrapt voelt omdat je dit al lang weet.)

Maar heb je stilgestaan bij de tracking ? Heeft de videorecorder auto-tracking, moet dat handmatig, of is het wel auto-tracking, maar moet je dat wel zelf starten ?

Tracking = het uitlijnen van de leeskoppen met de sporen op de videoband. Op het moment dat jij een videoband afdraait die is opgenomen met een andere recorder, dan kan het zijn dat je videorecorder opnieuw moet tracken. Stop je erna weer een band van jezelf erin, die op jou apparaat is opgenomen, dan is dat opnieuw nodig. Met andere woorden: er bestaat een kans dat het allemaal met een druk op de knop op te lossen is. (Tenzij je natuurlijk stiekem die nieuwe videorecorder wilt hebben!)

[ Voor 0% gewijzigd door JumpStart op 05-08-2002 19:01 . Reden: spel'fuot' ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ja dat kan

Met name banden die ouder zijn dan ongeveer 6 , 7 jaar geven vaak troep af, daar hoeven ze niet eens vies voor te zijn.
En huurvideo's is hetzelfde verhaal, iemand speelt videoband af en alle troep komt op de band te zitten. Die speel jij dan later weer af en de troep blijft weer gedeeltelijk achter.

Daarnaast wil je ook niet weten wat ze in sommige videotheken uithalen met hun eigen banden (hmm kapot? stuk er tussenuit knippen, plakbandje erover, klaar!)

Schoonmaken met een wattenstaafje of doekje met wat alcohol of spiritus helpt meestal wel, maar je hebt ook kans dat je daarmee het probleem alleen maar erger maakt door beschadiging.

Je geluidskop zit niet op de koppentrommel, dus misschien heb je die over het hoofd gezien.
Het kan ook nog zijn dat een deel van je bandgeleiding verschoven of erg vies is, dan loopt de band niet recht meer langs het koppengedeelte en krijg je hetzelde verhaal.

Wanneer je koppentrommel vies is, of versleten, heb je van de ene op de andere dag ineens geen beeld meer, alleen maar sneeuw.
De makkelijkste manier om dit te verhelpen is om een videoband te pakken en die net zo lang met beeld vooruit te spoelen totdat het weer zichtbaar is (uurtje of 2 moet genoeg zijn).
Helpt dat ook niet dan is het waarsch. gewoon versleten.

Tracking lost alleen kleine beeldstoringen op, en de meeste video's van de laatste 5 jaar hebben auto-tracking.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Brigitte
  • Niet online
Ik heb de tracking optie nog nooit op mijn (inmiddels oude) videorecorder in actie gezien, dit in tegenstelling tot de nieuwe Sony, die doet het inderdaad automatisch wanneer er een nieuwe band in wordt gestopt. Bovendien trad het "streepbeeld"-verschijnsel voor het eerst op bij een videoband die ik zelf de avond ervoor had opgenomen.

Om geen enkel risico te lopen, zal ik voortaan videobanden van anderen afspelen op de oude recorder en mijn eigen banden niet meer uitlenen. Bedankt voor de replies.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
ik zou de rubber en metalen rolletjes die je band strak houden eens goed schoonmaken.

maak de video open, stop er een band in, play, goed kijken waar ze zitten, band eruit en schoonmaken.

Verwijderd

Loopwerk, Koppen en bandgeleiding al schoongemaakt?

Geleende banden altijd beschouwen als "prut". Je weet nooit of de vorige huurder een brakke videorecorder had + kinderen die broodjes pindakaas erin stouwen...

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Let er bij die wattenstaafjes wel op dat je niet te hard drukt, als die achter zo'n kop blijft hangen kan die breken. Gewoon een katoenen doek is beter.

• Brigitte
  • Niet online
OK, ik ga op een druilerige zondagmiddag aan de slag. Als het mislukt, geen man overboord maar ik leen geen banden meer en als het lukt heb ik een tweede videorecorder, speciaal voor de geleende "prutbanden". Bedankt voor alle adviezen!
Pagina: 1