Toon posts:

debian 3.0 smbfs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zojuist debian 3.0 geinstalleerd met samba, op het moment dat ik een schijf wil mounten van een nt server krijg ik de melding, dat smbfs niet gesupport is, als ik cat /proc/filesystems doe dan staat hij er niet tussen, ik kan echter de mocule smbfs.o nergens op mijn machine vinden. Deze moet volgens mij in de kernel gecompileerd worden en dan zal het allemaal werken.

Reeds het hele internet afgestruind ook op irc en die vertelden me dat ik mijn kernel moest upgraden, daar heb ik echter nog geen trek in, ik wil graag met deze kernel (2.2) ook deze functionaliteit en volgens mij moet dat kunnen.

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Je hoeft je kernel niet up te graden, je moet em alleen even hercompileren....

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar de vraag is waar vind ik die module, die kan ik namelijk nergens vinden

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wat heerst debian toch he :P
apt-get install smbfs ;)

PSN: Houtvlot

Verwijderd

Topicstarter
heb ik ook al gedaan, maar mooi geen module, verder heerst debian inderdaad wel ja

Verwijderd

Die module zit volgens mij bij filesystems en dan onder networkfile systems. Daar zit ook support voor het mounten van Netware netwerken.

Verwijderd

Topicstarter
heb het voor elkaar, als ik nu echt intik:

smbmount //machine/share$ /mnt -o username=user en daarna het wachtwoord geeft hij de meldijng device is busy enz.

wat nu?

Verwijderd

Bij mij werkt smbmount niet eens. ik moet altijd mount -t smbfs -o username=user,ip=address van computer //machine/share /mountpoint
Misschien dat dat werkt.

Verwijderd

Mount je een Windows NT/2K/XP share zou ik -o username=Administrator meegeven. Persoonlijk zou ik 't zo doen:

mount -t smbfs -o username=Administrator //hostname/c$ /mnt/smb/hostname/c

De /mnt structuur is hier ietswat lang, echter wel duidelijk:

1) mounts
2) het soort fs
3) de hostname/computernaam
4) de sharenaam

/mnt/nfs
/mnt/afs
/mnt/smb
/mnt/smb/hostname
/mnt/smb/hostname/share

Symlinks kun je altijd nog maken, je kunt bijv. /divx naar /mnt/smb/kever/c/divx laten wijzen en /mp3 naar /mnt/smb/mier/d/mp3. Mocht je alleen SMB gebruiken om te mounten dan kun je ook /mnt/hostname/share gebruiken en mocht de bak maar 1 share hebben zelfs /mnt/hostname etc. etc. logisch nadenken en je komt met een logische, functionele mountpoint te zitten :)
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:48:
Bij mij werkt smbmount niet eens. ik moet altijd mount -t smbfs -o username=user,ip=address van computer //machine/share /mountpoint
Misschien dat dat werkt.
Dat je het IP moet opgeven komt omdat lmhosts bij jou niet klopt. Zelf heb ik dat opgelost door een interne DNS server te draaien (DJBDNS) zodat ik ook gewoon ssh hostname kan doen ipv. allerlei geintjes in /etc/hosts te gebruiken. Dat is je misschien wat teveel werk, houdt het dan bij /etc/hosts of /etc/samba/lmhosts (ervan uitgaande dat smb.conf ook in die dir staat)
Pagina: 1