Hoeveel aarde-omwentelingen per jaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bankrupcy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-03 10:26
Wat ik mij afvroeg is hoeveel omwentelingen de aarde maakt in een jaar. Het antwoord hierop lijkt 365,25 maar daarbij is geen rekening gehouden met de omwenteling die de aarde maakt om de zon gedurende dat jaar.

Als de aarde om zijn eigen as dezelfde kant op draait als de omwenteling om de zon, maken we dus 366,25 omwentelingen per jaar. Of draait de aarde om zijn as in tegengestelde richting, en maken we 364,25 omwentelingen per jaar.

Voor alle duidelijkheid: rotaties gemeten t.o.v. een vaststaand assenstelsel, d.w.z. een assenstelsel dat stilstaat ten opzichte van ver verwijderde sterren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 14:15

Mx. Alba

hen/die/zij

366,25

Slotje? (posting voldoet niet aan eisen W&L, zie FAQ)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

ahum..... die 365.25 dagen is de omlooptijd van de aarde rond de zon, dat klopt.

Echter, 1 dag == 1 omloop van de aarde om zijn eigen as.

Deze twee definities komen er dus op uit dat de aarde in de tijd dat ze een rondje om de zon doet, 365.25 omlopen om haar eigen as doet.
En dat klopt, want wat op t=0 op de schaduwvlak van de aarde staat, is dus op t=365.25 (1 jaar later) niet meer op het schaduwvlak..... omdat dat niet logisch is, kijken we de zonjaren aan als zijnde 365 aard-as-omlopen maar kom je dus na 365 dagen niet op dezelfde plek uit als t=0.... het jaar erop is die afwijking al .5 dagen enz enz.... kom dan aan met een schrikkeldag en jawel, na 4 jaar is de plek van 4 jaren + 1 dag weer overeenkomstig met de t=0 startplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

De aarde draait tov een 'stilstaand' assenstelsel per jaar 366,25 keer om haar as. Een astronomische dag duurt dan ook geen 24 uur maar 23 uur en 56 minuten.

Reyn Eaglestorm: Ik denk dat je een paar regels uit de policy gemist hebt. Mist geen google-topic mogen huiswerkvragen namelijk al heel lang.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13700

Allereerst heb je het siderische jaar, de tijd waarin de aarde rond de zon draait: 365.2564 dagen.

Dan heb je het tropische jaar, de gemiddelde tijd tussen twee lente-equinoxen:
365.2421896698 - 0.00000615359 T - 7.29e-10 T2 + 2.6e-10 T3 dagen
T = (JD - 2451545.0) / 36525 (JD is het juliaanse dagnummer).

Dan heb je nog het maanjaar, 12 synodische maanden:
12 * (29.5305888531 + 0.00000021621 T - 3.64e-10 T2) dagen
(zie boven voor T)

Zonnekalenders (zoals onze gregoriaanse kalender) zijn gebaseerd op het tropische jaar, maankalenders (zoals de islamitische) zijn gebaseerd op het maanjaar; astronomische kalenders zijn gebaseerd op het siderische jaar. Zonnekalenders en maankalenders hebben dus last van het verschuiven van de tijd waarop het jaar begint tov. het siderische jaar, waardoor er schrikkelperiodes moeten worden ingevoerd.

Je kunt dus geen eenduidig antwoord geven op je vraag, omdat niet elk tropisch jaar (en maanjaar) even lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem

Diadem

fossiel

Maar nu de vraag beantwoord is kan het topic wel dicht

slotje dus aub ;)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 10:30

Strikie

Athletics

Waarom is iedereen altijd zo gefixeerd op slotjes?

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Diadem schreef op 05 augustus 2002 @ 16:29:
De aarde draait tov een 'stilstaand' assenstelsel per jaar 366,25 keer om haar as. Een astronomische dag duurt dan ook geen 24 uur maar 23 uur en 56 minuten.

Reyn Eaglestorm: Ik denk dat je een paar regels uit de policy gemist hebt. Mist geen google-topic mogen huiswerkvragen namelijk al heel lang.
Je jaren zijn te lang. En er is ook geen mist vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Diadem schreef op 05 augustus 2002 @ 16:30:
Maar nu de vraag beantwoord is kan het topic wel dicht

slotje dus aub ;)
IDD geen idee waarom mensen dit graag roepen. Maar als men vindt dat *dit* de juiste plaats is om "slotje" te roepen, dan leg ik me daar bij neer. Wel voeg ik daar dan natuurlijk ook een hartelijk STFU aan toe >:) Hierop reageren mag, maar dan wel in SeM of LA.

Laat deze draad ajb in vrede groeien. Ik ben dol op kalenderberekeningen, en hierboven staat al heel wat info die nieuw voor me is :) Zet 'em op, mensen!

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7379

Rataplan:
Wel voeg ik daar dan natuurlijk ook een hartelijk STFU aan toe >:)
STFU? Search the fucking use? Die heb ik nog nooit gehoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem

Diadem

fossiel

Rataplan schreef op 05 augustus 2002 @ 16:54:
[...]
IDD geen idee waarom mensen dit graag roepen.
Achter mijn naam staat niet voor niets zo'n groen kruisje. Als je niet weet wat dat betekent stel ik voor dat je de FAQ gaat lezen.

Het mensen vriendelijk wijzen op het beleid, zoals ik in mijn vorige post deed, en ook nu doe trouwens, is waarvoor ik dat groene kruisje heb. Wees niet verbaasd als ik er dan ook naar handel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Als je een slotje wilt, moet je daar niet in een topic om gaan roepen. wlmods@tweakers.net bestaat niet voor niets. Ik weet niet precies waarom regulars denken dat als zij om een slotje roepen in een topic wij dat op magische wijze onmiddellijk zien? :)

Het lijkt me trouwens dat er nog best iets is te vertellen over die kalenders. Zo zit ik met de volgende vraag:
Anoniem: 13700 schreef op 05 augustus 2002 @ 16:30:
Allereerst heb je het siderische jaar, de tijd waarin de aarde rond de zon draait: 365.2564 dagen.
Als dat zo is, waarom bestaan al die bizarre schrikkeljaarregels dan waardoor een jaar op onze kalender gemiddeld 365.2425 dagen duurt? Kennelijk zou het veel simpelere geval waarbij je om de 4 jaar een schrikkeljaar hebt (ipv: ieder jaar dat deelbaar is door 4 is een schrikkeljaar, maar ieder jaar dat deelbaar is door 100 niet, maar ieder jaar dat deelbaar is door 400 weer wel), en een jaar dus 365.25 dagen duurt gemiddeld, dichter bij de ware omlooptijd liggen?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8386

OK,
voor de mensen zonder BINAS:
omlooptijd van de aarde om de zon: 365,256 dagen
omwentwelingsperiode van de aarde: 23,96 uur = 0,998333 dag

reken....

aantal omwentelingen in één jaar: 365,256/0,998333 = 365,866

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem

Diadem

fossiel

Lord Daemon schreef op 05 augustus 2002 @ 19:48:
Als je een slotje wilt, moet je daar niet in een topic om gaan roepen. wlmods@tweakers.net bestaat niet voor niets. Ik weet niet precies waarom regulars denken dat als zij om een slotje roepen in een topic wij dat op magische wijze onmiddellijk zien? :)
Ik riep ook niet om een slotje. Ik gaf antwoord op de vraag van de topicstarter, reageerde daarnaast nog op Reyn Eaglestorm, en gaf daarnaast nog aan dat dit topic dicht kan, zoals een Regular betaamd.

Het had echter geen haast. Vandaar dat ik geen verder actie heb ondernomen.

Inmiddels is er door Mietje's onbegrijpelijke (nofi) post weer een discussie ontstaan. Tsja, laat maar open dan.

Zou mietje echter enige uitleg kunnen geven? Want ik snap er minder van dan een dyslectische analfabeet van Griffith's boek over elektrodynamica ;)

Pagina: 1