Toon posts:

Ongeldige usernaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, Om verschillende redenen wil ik op mijn systeem een aantal usernamen die uit 6 cijfers bestaan hebben. Op mijn oude systeem (suse) kon ik dit doen door handmatig /etc/passwd aan te passen.
Nu heb ik recentelijk gentoo geinstalleerd en deze methode werkt dus niet meer (wrsch vanwege pam).

Iemand enig idee hoe ik die users erin kan krijgen

Verwijderd

mag normaal gesproken niet.. een username moet beginnen met een lowercase letter, gevolgd door een of meer lowercase letters en/of cijfers..

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het indruist tegen de regels... :)
Op mijn werk werken ze met een novell server en hebben alle gebruikers 6 cijferige inlognamen. Een aantal van die gebruikers moeten in mijn systeem kunnen komen...Vandaar dat ik die handmatig toevoeg aan /etc/passwd en dan werkt het prima..

Op dit nieuwe gentoo systeempje echter niet. Pam gooit roet in het eten en zegt nadat ik /etc/passwd gewijzigd heb en een wachtwoord wil instellen dat "Authentication token manipulation error"....

Hoe kan ik dit omzeilen, das dus de vraag...

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
uit de man

code:
1
2
3
4
5
6
       --force-badname
              By  default,  user  and group names are required to
              consist of a lowercase letter followed by  zero  or
              more  lowercase  letters  or numbers. Dashes in the
              username are accepted as well.  This option  forces
              adduser and addgroup to be more lenient.

misschien is dat nuttig? :P

PSN: Houtvlot

• Ricoh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03-2025
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 15:29:
mag normaal gesproken niet.. een username moet beginnen met een lowercase letter, gevolgd door een of meer lowercase letters en/of cijfers..
op mijn FreeBSD en redhat systeempje heb ik fijn als login naam 'HAL-9000', dus het gaat niet helemaal op wat je zegt.

(duidelijk vergeten dat ik achter ricoh zijn pc zat :) )

Verwijderd

Ricoh schreef op 05 augustus 2002 @ 16:55:
op mijn FreeBSD en redhat systeempje heb ik fijn als login naam 'HAL-9000', dus het gaat niet helemaal op wat je zegt.
ik zeg ook niet dat het niet kan... maar 'officieel' mag het niet... B)
code:
1
2
3
4
# useradd HAL-9000
useradd: invalid user name 'HAL-9000'
# useradd 123456
useradd: invalid user name '123456'

Verwijderd

--force-badname By default, user and group names are required to consist of a lowercase letter followed by zero or more lowercase letters or numbers. Dashes in the username are accepted as well. This option forces adduser and addgroup to be more lenient.
Misschien ben ik niet zo slim...maar welke man page ???
in useradd of groupadd kan ik nix vinden.....
ik zou dit nl ook wel willen weten.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 15:41:
Op dit nieuwe gentoo systeempje echter niet. Pam gooit roet in het eten en zegt nadat ik /etc/passwd gewijzigd heb en een wachtwoord wil instellen dat "Authentication token manipulation error"....

Hoe kan ik dit omzeilen, das dus de vraag...
Hopelijk wel zo snugger geweest om ook /etc/shadow te wijzigen ???

PAM controleert alleen of het eerste karakter een letter / cijfer is, om te voorkomen dat de username begint met - / +

Indien je wel de /etc/shadow hebt aangepast dan effe de inhoud van /etc/pam.d/passwd pasten (indien dat ding allemaal pam_stack regels bevat dan de inhoud van de betreffende stackfile).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu wel aan de praat gekregen....Of ik heb gister vergeten /etc/shadow te wijzigen of ik typte het ww fout blijkbaar wat nu werkt het wel op die manier....ff voor Purplehouse...
het handigste is om in /etc/shadow en /etc/passwd het regeltje met daarin je eigen useraccount te kopieren en vervolgens ff de naam ervan te wijzigen. Vervolgens kun je het wachtwoord van die 'verkeerde' gebruiker met passwd wijzigen....

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 13:07:
Ik heb het nu wel aan de praat gekregen....Of ik heb gister vergeten /etc/shadow te wijzigen of ik typte het ww fout blijkbaar wat nu werkt het wel op die manier....ff voor Purplehouse...
het handigste is om in /etc/shadow en /etc/passwd het regeltje met daarin je eigen useraccount te kopieren en vervolgens ff de naam ervan te wijzigen. Vervolgens kun je het wachtwoord van die 'verkeerde' gebruiker met passwd wijzigen....
Zorg wel dat je userid's verschillen. Ik vermoed dat je idd de /etc/shadow vergeten bent, zover ik de souce ken controleert die alleen het eerste karakter.

Indien je met vipw werkt vraagt ie zelf of de shadow file aangepast moet worden.

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 12:18:
[...]

Misschien ben ik niet zo slim...maar welke man page ???
in useradd of groupadd kan ik nix vinden.....
ik zou dit nl ook wel willen weten.
bij mij stond het bij adduser :P

PSN: Houtvlot

Pagina: 1