Netwerkje over firewire ??

Pagina: 1
Acties:

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:06

DoctorV64

Cosmopoliet

Topicstarter
Ik heb een thuisnetwerk momenteel over 100Mbit (3Com's). In beide pc's heb ik ook een firewirekaart zitten en beide ook XP.

In principe zou het dus mogelijk moeten zijn om mijn netwerkverbinding over firewire te laten lopen (400Mbit 8) ). Wie heeft hier ervaring mee ??

Doc

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Verwijderd

Zit volgens mij standaard in XP .. staat die firewire kaart niet als nic in je lan properties..? Dan kon je er dacht ik gewoon een IP-adres aanhangen.. :P

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-08 18:24

ripexx

bibs

Alleen is de lengte van je verbinding veel beperkter dan bij ethernet, dus vandaar dat het niet echt logisch is voor langere afstanden, maar als je twee pc naast elkaar heb staan dan zou het mogelijk moeten zijn, met usb kan het in iedergeval.

buit is binnen sukkel

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 15:21:
Zit volgens mij standaard in XP .. staat die firewire kaart niet als nic in je lan properties..? Dan kon je er dacht ik gewoon een IP-adres aanhangen.. :P
Yep hij staat gewoon aangegeven onder Network Connections. Ik heb ze in principe al een IP-adres gegeven, maar nog niet de stap gewaagd als netwerkverbinding te draaien. ALs ik het bekijk is het gewoon hetzelfde als twee Ethernet NIC's alleen dan Firewire ... moet je nog een speciale kabel hebben of gewoon een 6-6 firewire standaardkabel ??

Doc

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:25
Volgens mij heb je een crosslink kabel nodig bij USB in iedergeval wel dus lijkt me logisch dat dat bij firewire ook zo is

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Zeker mogelijk. Onder XP standaard, anders kun je FireNet gebruiken (http://www.unibrain.com/1...networking/firenet_pc.htm).
Hoe er echter wel rekening mee dat Firewire maar Half Duplex is itt 100Mb Ethernet met een switch.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Topicstarter
Tomba schreef op 05 augustus 2002 @ 15:36:
Zeker mogelijk. Onder XP standaard, anders kun je FireNet gebruiken (http://www.unibrain.com/1...networking/firenet_pc.htm).
Hoe er echter wel rekening mee dat Firewire maar Half Duplex is itt 100Mb Ethernet met een switch.
???? maar dan nog is het toch sneller dan 100Mbit Ethernet ???? :?
beide kaarten kunnen tot 400Mbit/s dus dat moet niet het probleem zijn, maar Half-Duplex dat snap ik (nog) niet bij Firewire ??

Doc

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

DoctorV64 schreef op 05 augustus 2002 @ 15:43:
[...]

???? maar dan nog is het toch sneller dan 100Mbit Ethernet ???? :?
beide kaarten kunnen tot 400Mbit/s dus dat moet niet het probleem zijn, maar Half-Duplex dat snap ik (nog) niet bij Firewire ??

Doc
Half duplex betekent dat je alleen kan zenden of ontvangen en niet tegelijk. Bij Full duplex wel. Op zich geen probleem natuurlijk, want het is afhankelijk van de data die over de draad gaat of het een of het ander sneller is :) Twas maar background info ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Topicstarter
dus als ik het goed begrijp zou het dus langzamer gaan als ik al mijn netwerkgebeuren over de firewires laat lopen, vanwege het feit dat firewire half-duplex is ... ???? Dat betekent dus dat je wel de maximale snelheid kan hebben eenrichtingsverkeer dus ....

Doc

• ripexx

ripexx

bibs

Als je veel data wilt versturen en ontvangen tegelijkertijd dan zou het nog weleens langzamer kunnen zijn, maar ik weet niet hoe dit op hw niveau wordt geregeld. Daarnaast werkt dit maar op zeer kort afstanden, dus van kelder naar zolder zal al moeilijk/onmogelijk worden.

buit is binnen sukkel

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Topicstarter
beide pc's in een kamer .. dat zal geen bottleneck zijn ..

Doc

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
sweetdude schreef op 05 augustus 2002 @ 15:34:
Volgens mij heb je een crosslink kabel nodig bij USB in iedergeval wel dus lijkt me logisch dat dat bij firewire ook zo is
kan iemand dat bevestigen?
ik gaat het ook maar eens proberen met m'n sb audigy :9

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:16

Predator

Suffers from split brain

DoctorV64:
Lees
Begroeting onder posts & replies
aub eens.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• ripexx

ripexx

bibs

Oke daar gaan we dan:

UTMG: Maximum kabel lengte is 15ft, met repeater uit te breiden tot zo'n 450 ft, daarnaast kun je een 6pin - 6pin firewire kabel hiervoor gebruiken: Check ook de volgende link:
cable for firewire network

buit is binnen sukkel

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik zou het gewoon proberen.

Ik weet niet hoe duur zo'n kabel is, maar als het maar een kleine afstand hoeft te overbruggen dan zijn de kosten 't experiment wel waard :)

400 MBit is natuurlijk een mooie snelheid, meestal gebruik je toch vooral 1 richting ( overzetten bestand) , de terugweg wordt alleen af en toe benut voor ACK's ...
vooral bij het spelen van spelletjes tegen elkaar heb je last van half duplex (berichten moeten 2 kanten op), maar met 400MBit heb je nog heeeeeel wat bandbreedte beschikbaar om het verschil op te vangen.

[ Voor 0% gewijzigd door Speed24 op 05-08-2002 16:29 . Reden: taal = moeilijk ]

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 00:15

RBouman

René

Voor netwerk via firewire zie de volgende link http://www.homenethelp.com/web/review/whistler-network2.asp

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Topicstarter
Predator: ik heb het gelezen :)
Ik ga het vanavond uitproberen. Wish me luck

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:25
IS het gelukt? werkt het? en hoe?

Verwijderd

firewire netwerk werkt perfect in windows xp heb de mijne nog steeds lopen transfers van 20 mb /sec zijn niet vreemd

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 23:46
Heeft er iemand al eens geprobeerd om een netwerk verbinding tussen een Linuxbakje en XP te leggen via Firewire?
Ik vind dat namelijk wel interessant, daar ik mijn grote hdd's in de server ga douwen, zodat ik dezelfde files op beide werkcomputers heb.

Laserguy, waar heb je de kabel gekocht en hoe duur was die ?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Bij ComptechWorld:

Firewire Kabels

Firewire IEEE 1394 4-4 1,8m EUR 8,30
Firewire IEEE 1394 4-4 3,0m EUR 13,10
Firewire IEEE 1394 4-4 5,0m EUR 33,00
Firewire IEEE 1394 6-4 1,8m EUR 8,30
Firewire IEEE 1394 6-4 3,0m EUR 11,90
Firewire IEEE 1394 6-4 5,0m EUR 14,30
Firewire IEEE 1394 6-6 1,8m EUR 8,30
Firewire IEEE 1394 6-6 3,0m EUR 13,10
Firewire IEEE 1394 6-6 5,0m EUR 17,90

Over 2 weken is er een PC-Dumpdag in Amsterdam en een PC-Discountdag in Utrecht, daar kan je ook van die kabels kopen.
Pagina: 1