"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Bij hogere temperaturen zou de schijf iets sneller sluiten oid.
Nu zijn die coolingen niet duur, dus ik dacht, waarom niet. Mijn Maxtor met Ball Bearing heeft nu een cooler, mijn Seagate met Liquid Bearing wordt niet zo warm, dus dat is niet echt nodig.
MSX 2 rulez more
Als ik een HDD-cooler aanschaf, wordt het waarschijnlijk een Coolermaster DCD-4002. Zijn er mensen die ook zo'n ding hebben? Zo ja, maakt dat veel lawaai?
Heeft iemand trouwens enig idee hoe warm een Western Digital 80.0Gb, 7200rpm, 8Mb Cache U-ATA100, 8.9ms wordt in gebruik?
"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton
Nu heb ik nog maar een 5,25 inch bay over, en als ik daar nu brackets en een fan inzet, zit die fan dan niet op de CD-RW die daaronder zit, en kan de fan dan nog wel genoeg lucht aanzuigen??
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Maar vraag je zelf af, is het risico op dataverlies je de moeite waard? Een ding is zeker van een koeling gaat de HDD minder snel kapot.
Wat overigens ook erg belangrijk is, SCHROEF je HDD altijd heel erg goed vast aan je case. Hoe strakker deze vast zit hoe meer warmte hij afstaat aan je case
Toen ik mijn AMD CPU kocht, zat er ook geen koeling bij. Toch maar een opgezet!Greyfox schreef op 05 augustus 2002 @ 14:41:
Ik ben van mening dat als de fabrikant er geen koeling bij levert, het dus niet nodig is.
als je mijn bericht bedoelde... je HD tussen brackets en dan een frontcooler ervoor.. dat heb ik hier tenminste en werkt perfect!!Venkeroz schreef op 05 augustus 2002 @ 15:06:
aangezien het topic waarin ik een paar vraagjes stelde over de te kopen harddisk gesloten is, zou ik eigenlijk nog een vraag willen stellen, in het vorige topic werd gezecht dat je de hd ook tussen brackets kon zetten, en daaronder een fan.
Nu heb ik nog maar een 5,25 inch bay over, en als ik daar nu brackets en een fan inzet, zit die fan dan niet op de CD-RW die daaronder zit, en kan de fan dan nog wel genoeg lucht aanzuigen??
welke frontcooler heb je, die van spire??Syndicate schreef op 05 augustus 2002 @ 15:25:
[...]
als je mijn bericht bedoelde... je HD tussen brackets en dan een frontcooler ervoor.. dat heb ik hier tenminste en werkt perfect!!
[edit]
en zaten daar brackets bij?
[ Voor 0% gewijzigd door Solomon op 05-08-2002 15:38 . Reden: toevoeging ]
Canon EOS 7d - Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Canon 430EX II
Verwijderd
kwam eerder door het constante gebruik van de hd's.. ik heb zelf dual fanned hd coolers onder de hd's gedaan en dat heeft de temp met 40% verminderd!
"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."
dan weet ik waar ik mn zojuist besteld Western Digital 80gb 7200 8mb cache ga hangen, en waar de oudere Western Digital 18gb 5400
de wd die ik buiten de kast had werden behoorlijk warm
brande m'n vingers zowat eraan
Verwijderd
nee ik heb niet die spire.. 1 of ander taiwanees merk, ziet er mooi uit enz bla bla bla alleen zaten geen brackets bij. Maar die kan je voor weinig geld kopen bij een computershop.Venkeroz schreef op 05 augustus 2002 @ 15:33:
[...]
welke frontcooler heb je, die van spire??
[edit]
en zaten daar brackets bij?
Verwijderd
Ik zou even wachten tot je kunt testen hoe heet die hdd word en dan pas besluiten of je er een koopt.
maar ik zou graag nog ff weten welke van deze twee het beste koelt.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 02:22
heb hem in werking gezien, en koelt goed en ziet er leuk uit en niet teveel herrie
Verwijderd
Zo'n hd-case die em koelt dempt naar zeggen ook het geluid van je hd.Freshbie schreef op 06 augustus 2002 @ 23:05:
Wat voor HDD-cooler koelt de HDD beter? Een koeler waar de HDD echt in zit, of een koeler die boven/onder een HDD zit en er lucht op blaast?
Als dat je niet echt boeit dan kun je gewoon eentje nemen die het controllergedeelte van je HD van frissere lucht voorziet.
Hoewel ik case-lucht niet echt super vind om te koelen maar dat ligt ook aan je airflow.
Ik heb me 2 ibmmetjes gpx60's watergekoeld.
Btw. HD-koeling heeft alleen vanaf 7200 rpm nut.
Alleen een goed airflow doet kennelijk al wonderen (4 x Enermax 80mm fan, 2 front in, en 2x rear out)
[eikel-modus]Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 16:00:
nou ik heb 3 hd's en genoeg airflow maar ze werden nog heet..
kwam eerder door het constante gebruik van de hd's.. ik heb zelf dual fanned hd coolers onder de hd's gedaan en dat heeft de temp met 40% verminderd!
Zo, eens even kijken... heet.. 45 graden C? da's 318 Kelvin... 0,6*318=190,8 Kelvin. Da's al gauw de temperatuur van vloeibare CO2. Doe mij ook zo'n cooler
[/eikel-modus]
-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)
Alvast bedankt.
Verwijderd
<- <-
Hard Disk <- Koeler
<- <-
En zo blaast hij dus koude lucht langs mijn IBM 7200 toeren. Die staat dag en nacht aan. Werkt goed, die koeler is een intake dus is mooie koude lucht.
Verwijderd
bovendien gaan er net zoveel schijven kapot met koeling als zonder koeling
Nogal een foto:

[toevoeging]
Het zijn 3 7200rpm disks.
1x IBM 45GB
2x Maxtor 80GB
Bericht hierboven
Doe je dit ook met AMD ?Greyfox schreef op 05 augustus 2002 @ 14:41:
Ik ben van mening dat als de fabrikant er geen koeling bij levert, het dus niet nodig is.