[HDD] Is koeling noodzakelijk bij moderne schijven?

Pagina: 1
Acties:

• Hero
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:40

Hero

Duck power!

Topicstarter
Zoals de titel al zegt, wil ik graag weten of HDD-koeling echt noodzakelijk is. Ik ben nl van plan een nieuw systeem te kopen met een Western Digital 80 GB met 8MB cache en nu vroeg ik mij af, of het ook noodzakelijk is om een HDD-cooler aan te schaffen.

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 08:14
Als je een klein beetje airflow in je kast heb is het al niet nodig.. Ik heb btw pc's gezien met 2 schijven bovenop elkaar en geen airflow in de kast. (en dat ging goed) het is dus geen must, maar extra koeling kan natuurlijk geen kwaad.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:27

Lancer

What the......

Nee, mits je je schijven een beetje intelligent in de kast plaatst (goede airflow langs je disken). Ook belangrijk is hoe je je systeem gebruikt, altijd aan of normaal desktopgebruik. Wanneer 'ie altijd aan staat is koeling misschien wel verstandig.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 08:45
Ik denk dat het op de langere termijn wel iets uitmaakt, maar niet erg veel.
Bij hogere temperaturen zou de schijf iets sneller sluiten oid.

Nu zijn die coolingen niet duur, dus ik dacht, waarom niet. Mijn Maxtor met Ball Bearing heeft nu een cooler, mijn Seagate met Liquid Bearing wordt niet zo warm, dus dat is niet echt nodig.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04 17:18

Greyfox

MSX rulez

Ik ben van mening dat als de fabrikant er geen koeling bij levert, het dus niet nodig is.

MSX 2 rulez more

• Hero

Hero

Duck power!

Topicstarter
Okay, bedankt. Waarschijnlijk staat ie wel redelijk vaak en lang aan. Omdat ik een compleet systeem koop, kan ik waarschijnlijk weinig invloed uitoefenen op de plaatsing.

Als ik een HDD-cooler aanschaf, wordt het waarschijnlijk een Coolermaster DCD-4002. Zijn er mensen die ook zo'n ding hebben? Zo ja, maakt dat veel lawaai?

Heeft iemand trouwens enig idee hoe warm een Western Digital 80.0Gb, 7200rpm, 8Mb Cache U-ATA100, 8.9ms wordt in gebruik?

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 20:15
aangezien het topic waarin ik een paar vraagjes stelde over de te kopen harddisk gesloten is, zou ik eigenlijk nog een vraag willen stellen, in het vorige topic werd gezecht dat je de hd ook tussen brackets kon zetten, en daaronder een fan.
Nu heb ik nog maar een 5,25 inch bay over, en als ik daar nu brackets en een fan inzet, zit die fan dan niet op de CD-RW die daaronder zit, en kan de fan dan nog wel genoeg lucht aanzuigen??

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-03 09:04

Thomix

cAFFEÏNE!

Niet direct, mijn IBM DTLA 30 GB schijf draait inmiddels al weer ruim 1 jaar zonder problemen en zonder koeling.. Ik denk dat hd probs eerder door willekeur komen dan door warmte.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 12:00
Ik heb zelf een IBM DTLA 46,1 gig en die wordt zo warm dat je je vingers eraan brand alsie ff hard bezig is. Geen geintje hoor. Met een cooling isie bijna koud.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:46
Individuele voorbeelden van HDD's die na jaren draaien zonder koeling nog steeds niet kapot zijn zijn er genoeg.

Maar vraag je zelf af, is het risico op dataverlies je de moeite waard? Een ding is zeker van een koeling gaat de HDD minder snel kapot.

Wat overigens ook erg belangrijk is, SCHROEF je HDD altijd heel erg goed vast aan je case. Hoe strakker deze vast zit hoe meer warmte hij afstaat aan je case

• roberts
  • Laatst online: 27-03 22:16
Greyfox schreef op 05 augustus 2002 @ 14:41:
Ik ben van mening dat als de fabrikant er geen koeling bij levert, het dus niet nodig is.
Toen ik mijn AMD CPU kocht, zat er ook geen koeling bij. Toch maar een opgezet!

• Syndicate
  • Laatst online: 23-03 21:55
Venkeroz schreef op 05 augustus 2002 @ 15:06:
aangezien het topic waarin ik een paar vraagjes stelde over de te kopen harddisk gesloten is, zou ik eigenlijk nog een vraag willen stellen, in het vorige topic werd gezecht dat je de hd ook tussen brackets kon zetten, en daaronder een fan.
Nu heb ik nog maar een 5,25 inch bay over, en als ik daar nu brackets en een fan inzet, zit die fan dan niet op de CD-RW die daaronder zit, en kan de fan dan nog wel genoeg lucht aanzuigen??
als je mijn bericht bedoelde... je HD tussen brackets en dan een frontcooler ervoor.. dat heb ik hier tenminste en werkt perfect!!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03 14:21
Ik las hier laatst een review over, die ging over IDE vs SCSI. Door te koelen verhoog je de mean time before failure. Aangezien een HD koelertje maar een paar euro kost zou ik die erop zetten (heb ik dus ook gedaan). Dat is maar een kleine investering vergeleken met de harddisk.

• Solomon
Syndicate schreef op 05 augustus 2002 @ 15:25:
[...]

als je mijn bericht bedoelde... je HD tussen brackets en dan een frontcooler ervoor.. dat heb ik hier tenminste en werkt perfect!!
welke frontcooler heb je, die van spire??

[edit]
en zaten daar brackets bij?

[ Voor 0% gewijzigd door Solomon op 05-08-2002 15:38 . Reden: toevoeging ]

• BreKev
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-02 09:54

BreKev

a.k.a. BreKev

Mijn Maxtor 30 GB (zie specs) was vroeger heel warm als ik de pc een poosje had draaien, Dat beinvloed natuurlijk ook de temperatuur in je case. Nu ik koeling op mun HD heb wordt ie helemaal nie warm meer.

Canon EOS 7d - Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Canon 430EX II

Verwijderd

nou ik heb 3 hd's en genoeg airflow maar ze werden nog heet..
kwam eerder door het constante gebruik van de hd's.. ik heb zelf dual fanned hd coolers onder de hd's gedaan en dat heeft de temp met 40% verminderd! O-)

• vinnie1908
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-03 16:46

vinnie1908

Appel != peer

Jah als je ze continu 100% belast is het misschien wel slim idd om een coolertje er op te mikken

"Sometimes I have a difficult time handling myself in social situations. I just start scampering around neurotically, frantically jumping all over guests. I think it all goes back to when I was raised in the wild by miniature schnauzers."

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb zelf een 15.000 toeren SCSI schijf (seagate cheetah x15-36lp) en die hangt samen met twee Maxtorretjes achter m'n front intake fans, 2x 8cm pabst op 7v.

• Solomon
wat is betere koeling, flowcooler (2 fannetjes onder de hd) of frontcooler in een 5,25 inch bay (2 fannetjes voor je hd)
dan weet ik waar ik mn zojuist besteld Western Digital 80gb 7200 8mb cache ga hangen, en waar de oudere Western Digital 18gb 5400

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-04 17:40

star-saber

Ryzen

ik heb vandaag een boel data overgepompt van 2x ibm 120gxp naar 2x wd en de ibm's werden gekoeld en werden nauwelijks warm
de wd die ik buiten de kast had werden behoorlijk warm
brande m'n vingers zowat eraan

Verwijderd

Heb van de 10.000 rpm schijven....als je die niet koelt doen ze het echt niet lang hoor in een gesloten kastje met 4 onder elkaar... dus coolertje ervoor of erop en ze doen het een stuk langer (en sneller)

• Syndicate
  • Laatst online: 23-03 21:55
Venkeroz schreef op 05 augustus 2002 @ 15:33:
[...]

welke frontcooler heb je, die van spire??

[edit]
en zaten daar brackets bij?
nee ik heb niet die spire.. 1 of ander taiwanees merk, ziet er mooi uit enz bla bla bla alleen zaten geen brackets bij. Maar die kan je voor weinig geld kopen bij een computershop.

Verwijderd

Ik heb een maxtor 60 gb ata 100 7200 rpm, deze is normaal altijd ongeveer 50 graden, ik heb daarvoor dus een hdd koeler besteld.

Ik zou even wachten tot je kunt testen hoe heet die hdd word en dan pas besluiten of je er een koopt.

• Solomon
mwah, die koelers zijn niet duur, heb nu een frontcooler en een flowcooler voor 10 euro fzo bij elkaar besteld
maar ik zou graag nog ff weten welke van deze twee het beste koelt.

• Hero

Hero

Duck power!

Topicstarter
Wat voor HDD-cooler koelt de HDD beter? Een koeler waar de HDD echt in zit, of een koeler die boven/onder een HDD zit en er lucht op blaast?

• tweakduke
  • Laatst online: 02:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
die van coolermaster die bak is toppie!
heb hem in werking gezien, en koelt goed en ziet er leuk uit en niet teveel herrie

Tweakers Discord

Verwijderd

Freshbie schreef op 06 augustus 2002 @ 23:05:
Wat voor HDD-cooler koelt de HDD beter? Een koeler waar de HDD echt in zit, of een koeler die boven/onder een HDD zit en er lucht op blaast?
Zo'n hd-case die em koelt dempt naar zeggen ook het geluid van je hd.

Als dat je niet echt boeit dan kun je gewoon eentje nemen die het controllergedeelte van je HD van frissere lucht voorziet.

Hoewel ik case-lucht niet echt super vind om te koelen maar dat ligt ook aan je airflow.

Ik heb me 2 ibmmetjes gpx60's watergekoeld. :)

Btw. HD-koeling heeft alleen vanaf 7200 rpm nut.

• ramsho
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-04 09:21
Hmm mijn ibm 60Gb en seagate 40Gb beide 7200 rpm worden stressed niet warmer dan 40 graden, zonder directe cooling.
Alleen een goed airflow doet kennelijk al wonderen (4 x Enermax 80mm fan, 2 front in, en 2x rear out)

(Mijn iRacing Profiel)

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 15:35

Slein

NERD

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 16:00:
nou ik heb 3 hd's en genoeg airflow maar ze werden nog heet..
kwam eerder door het constante gebruik van de hd's.. ik heb zelf dual fanned hd coolers onder de hd's gedaan en dat heeft de temp met 40% verminderd! O-)
[eikel-modus]
Zo, eens even kijken... heet.. 45 graden C? da's 318 Kelvin... 0,6*318=190,8 Kelvin. Da's al gauw de temperatuur van vloeibare CO2. Doe mij ook zo'n cooler B)
[/eikel-modus]

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• Hero

Hero

Duck power!

Topicstarter
Zijn er ook mensen die in het bezit zijn van de Thermaltake Volcano 5 HDD-koeler? Zo ja, hoe presteert ie, maakt ie veel lawaai en zijn de tempmeters die erop zitten nuttig?
Alvast bedankt.

Verwijderd

Ik heb in mijn Chieftec kast mijn HD zitten met een 80mm ervoor op 7 volt:
<- <-
Hard Disk <- Koeler
<- <-

En zo blaast hij dus koude lucht langs mijn IBM 7200 toeren. Die staat dag en nacht aan. Werkt goed, die koeler is een intake dus is mooie koude lucht.

Verwijderd

extra koeling = extra lawaai

bovendien gaan er net zoveel schijven kapot met koeling als zonder koeling ;)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-04 02:16

Floor-is

5.2

Ik heb een klein kastje waarin 3 disks nagenoeg op elkaar zijn geplakt, nog geen enkel probleem mee gehad.

Nogal een foto:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~floris/Tweakers.net/chenbro/Chenbro-vol.jpg

[toevoeging]
Het zijn 3 7200rpm disks.
1x IBM 45GB
2x Maxtor 80GB

Bericht hierboven

• DTorro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 04:28
Greyfox schreef op 05 augustus 2002 @ 14:41:
Doe je dit ook met AMD ? :)

Verwijderd

DTorro schreef op 08 augustus 2002 @ 23:59:
[...]

Doe je dit ook met AMD ? :)
Zijn er AMD hardeschijven :? :? :? MMh, dan kun je die wellicht ook wel overclocken. :+
Pagina: 1