Defunct processen

Pagina: 1
Acties:

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Topicstarter
code:
1
2
christian@nognix pts/0% ps faux | grep 'defunct' | wc
    473    6355   46301

Das natuurlijk een beetje veel, en de eigenaren van deze defunctjes zijn xmms, galeon en mysqld. Heeft iemand een idee wat de oorzaak van defunct processen kan zijn en of het uberhaupt erg is?

Van Xmms weet ik inmiddels waar de defuncts vandaan komen: Bij elke songchange komen er weer 2 bij. Bij mysqld heb ik een vermoeden dat het per query is en bij galeon heb ik nog niet een oorzaak kunnen vaststellen.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
Het is wel erg: Een defunct proces bezet een entry van de process table, die heeft een vast aantal entry's dus als het systeem lang aanstaat kun je daar tegen een limiet aan lopen.

De oorzaak is dat de parent proces niet goed luisterd naar de kinderen. Er is een laatste communicatie naar de parent niet afgemaakt.
Als het goed is worden de defunct processen (ook wel zombies genoemd) opgeruimd als je de parent stopt, dus als je mysqld stopt, worden ook de defunct processen daarvan opgeruimd.

De oorzaak is voornamelijk slecht programmeren.

Aan de andere kant kun je kijken of het misschien optreedt als bijvoorbeeld de query's van mysqld niet netjes worden afgesloten.

Verder lezen: zombies

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Topicstarter
Vreemd genoeg hebben anderen die precies dezelfde binary gebruiken (Debian unstable) geen problemen met Xmms en Galeon, dus ik ga haast denken dat het aan mijn eigen PC ligt.

Dat MySQL-queries niet netjes worden afgesloten zou best kunnen zijn, de PHP die ze aanroept is niet altijd even netjes en doet niet altijd mooi mysql_free_result().

Verwijderd

<ot>
ps faux | grep 'defunct' | wc doet alleen woorden tellen. Dat betekend dat iedere regel ps output meerdere word counts opleverd. Wat jij waarschijnlijk wil is de hoeveelheid regels waar defunct in voorkomt laten zien, dat doe je met de -l parameter voor wc (eg WordCount -Lines)
</ot>

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 17:57:
<ot>
ps faux | grep 'defunct' | wc doet alleen woorden tellen. Dat betekend dat iedere regel ps output meerdere word counts opleverd. Wat jij waarschijnlijk wil is de hoeveelheid regels waar defunct in voorkomt laten zien, dat doe je met de -l parameter voor wc (eg WordCount -Lines)
</ot>
gewoon naar het eerste getal kijken
zonder -? gedoe geeft wc 3 getallen
lines words characters
kiekt u maar
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
dinges@Server:~$ wc -l bigj.txt
     92 bigj.txt
dinges@Server:~$ wc -w bigj.txt
    207 bigj.txt
dinges@Server:~$ wc -c bigj.txt
   1257 bigj.txt
dinges@Server:~$ wc bigj.txt
     92     207    1257 bigj.txt

PSN: Houtvlot

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

AntiChris schreef op 06 augustus 2002 @ 17:23:
Vreemd genoeg hebben anderen die precies dezelfde binary gebruiken (Debian unstable) geen problemen met Xmms en Galeon, dus ik ga haast denken dat het aan mijn eigen PC ligt.
Dezelfde software, en ook dezelfde hardware (Fujitsu lifebook C6175)...

Jij gebruikt geen enge kernelpatches he?

En je gebruikt wel nog die Gatos ATi drivers? Je zou kunnen proberen die te vervangen door de originele XFree drivers (dan zouden de mysqld zombies wel door de PHP veroorzaakt moeten worden)...

• AntiChris

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Topicstarter
Ik zal es die drivers weer door de originele vervangen, kijken wat het dan doet.

Verwijderd

Debug de schuldige programma's eens met Ldd, Lsof, Ltrace, Strace.

Had zelf wel 'ns dat Xmms hangde wanneer Windows bak, waarvan de mp3 shares op de Linux bak gemount waren, crashde. Dan kreeg ik ook zoiets. En geek mp3 draaide meer (uiteraerd).
Pagina: 1