Nieuwe pc, maar dan heel stil

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:08
Ik ben van plan om weer eens een nieuwe pc te bouwen. Me vorige pc was een Athlon TB 1GHz en dat ding maakt een pokkeherrie.

Dit keer wil ik dus een pc die heel stil is, maar toch snel.

Ik dacht in eerste instantie aan basis ingrediënten als

Pentium III Tualatin
Seagate Barracuda IV

Een P3 omdat ze niet erg warm worden, dus hoeft de koeler niet zo veel herrie te maken. Het kan zijn dat er een betere mogelijkheid is, maar dat is dus precies wat ik wil weten.

Na wat navragen is het volgens mijn collega niet slim om nu nog een Tualatin te kopen, aangezien 1,4GHz de maximum snelheid is. Hij zegt dat een PIV vanaf 1,8GHz met 512KB cache veel interessanter is.

Maar nu wil ik dus weten, of zo'n P4 net zo weinig warmte produceert als een P3, en dus ook weer niet zo'n herriemakende koeler nodig heeft.

Wederom, het kan misschien dat ik iets niet weet wat betreft koelers. Ik heb op mijn AMD een coolermaster zitten, volgens MyCom de stilste die ze destijds hadden. Maar ik wil dus echt een superstille pc. Wat is volgens jullie dan mijn beste keus.

• Malebolgia
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 22:54

Malebolgia

Move, or be moved

m'n comp is nu ook superstil. Ingrediënten:
Duron 1Ghz, met coolermaster heatsink icm merkloze fan (80*80mm, met afgeronde bladen).
die hoor je echt niet als je kast dicht zit. Die barracuda IV is idd een goede keus, idle onhoorbaar, maar seek en read/write toch wel. Als je een silentdrive koopt en hem daar in legt, hoor je die ook niet meer.
Na deze aanpassingen maakte de voeding nog het meeste lawaai: ook naamloze 80*80mm fan erin met afgeronde bladen, en die op 7 volt laten lopen. --> zeer stille PC, mét AMD proc.
temp:
CPU idle 47, stressed (burn-in van Sisoft) 50.

"People should know when they're conquered..."

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:37
sowieso geen amd kopen is boelieshit.
Als jij een amd athlon xp 1800+ koopt, een silverado erop,
een mobo zonder northbridge koeler erop, een voeding koopt en er een papst fan inzet, nog wat fans op 7 volt in je kast, dan is het STIL.
Mijn pc is een amd1400, wordt wel heet als alles op 7 volt loopt (maar een amd 1400 wordt heter dan amd 1800+), maar als er eenmaal een 12 fan vooronder zit niet meer. (ik heb overigens ook m`n voeding gemod)

• tiguan
Hmm, ja een Duron was niet iets waar ik naar zoek. Ik wil echt een Intel processor dit keer. Maar de vraag is dan of een Tualatin niet zonde van het geld is.

Verder wil ik niks gaan modden ofzo, gewoon standaard fannetjes, standaard voeding, standaard kast. Niks raars doen enzo. Dat moet toch gewoon mogelijk zijn.

Verwijderd

Of je neemt een AMD met een Arctic Silver Supersilent PRO. Die is maar 20 dB.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Je kan best een P4 nemen hoor. Grote heatsink met Papst fan erop en je cpu is stil. Nog ff zo'n mega stille voeding waarvan de fan alleen aan gaat boven de zoveel Watt (naam ben ik vergeten), je gpu en Northbridge passief en je bent klaar :)

• tiguan
Hmm ja, is ook een optie.

Is er iemand die mij kan vertellen hoeveel herrie een P4 1,8GHz of hoger met standaard bijgeleverde koeler maakt? Ik begin nu toch serieus een P4 te overwegen.

Is dat ASUS P4B533-E mobo wat?

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-07 10:50
Ik ben onlangs veranderd van systeem en heb deze keer ook eens voor een PIV oplossing gekozen.
Lekker stil en KOEL (!) t.o.v. mijn T-bird 1.4 en XP 2100.
Voor de meerprijs zou ik het niet echt laten hoor. ik heb een PIV 2.26 met een Epox 4G4A+ mobo. Stil, niet warm en goed. De koeler die er standaard bij geleverd wordt is echt wel voldoende.
PC draait nu aan 36° Idle en 40° stressed (3 uur GTA3 spelen)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
De P!!!(-s) 1.4Ghz verbruikt met zo'n 31~32W 20W minder dan de P4 1.8a, dat scheelt idd qua temperatuur. Alleen is die Tualatin ± 2 maal (!) zo duur als de Northwood 1.8a, dat scheelt óók nogal wat. Ik zou de P!!! voor gezien houden en de P4 nemen; is goedkoper en niks niet langzamer, integendeel (zeker niet met het juiste bord en ram). Wat koeling betreft, Coolermaster heeft nog nooit de stilste oplossing gehad, neem liever een fatsoenlijke heatsink en zet er, zoals eerder gezegd een 80mm Papst fan op, die dingen zijn erg stil (ik koel mijn heethoofdige XP's b.v. met stille 19dB fan's, dat moet makkelijk te doen zijn voor een Northwood 1.8)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:27

DJT

Gewoon een willekeurige PIV met een Zalman koelertje erop, een Enermax voeding in een Chieftec kast met één of meerdere extra Enermax fannetjes (daarvan kun je de RPM met met een schroevendraaiertje aanpassen).

Wat je nog kunt doen om de boel extra stil te maken is een extra Enermax 120mm fan kopen en die boven je Zalman hangen ipv de standaard meegeleverde 92mm fan, lager toerental = stiller.

Bovenstaand is eigenlijk precies zoals ik het heb, enige verschil is dat ik een AthlonXP heb. Stressed is 'ie 50C. Owja..ik heb heen WD harddisk...is ook erg stil.

• tiguan
Ok, dus dan wordt het zeker weten een P4. Iemand nog een aanbeveling qua moederborden? Als ASUS fan, moet het een ASUS zijn. Het wordt wel een beetje offtopic misschien, maar goed.

Verwijderd

Waarom denk je niet aan waterkoeling? Voor rond de 200 euro ben je klaar als je niet al te extreme eisen stelt. Desgewenst ook nog je grafische kaart nat koelen en een stille voeding erin en het wordt fluisterstil...

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:27

DJT

Twee keuzes:
ASUS P4T533-C >> Intel i850 chipset
ASUS P4B533 >> Intel i845 chipset

Verwijderd

Inderdaad een P4B533-(E)(V)(M) als je DDR wilt
of een P4T-533-(C)(E) als je RIMM wilt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Wannapuf schreef op 05 augustus 2002 @ 14:44:
Ok, dus dan wordt het zeker weten een P4. Iemand nog een aanbeveling qua moederborden? Als ASUS fan, moet het een ASUS zijn. Het wordt wel een beetje offtopic misschien, maar goed.

Mooi dat je d'r uit bent, alleen is het niet de bedoeling dat deze topic ontaard in een standaard 'welk mobo moet ik nemen' topic. Daarvoor zijn er topics en reviews te over. Succes :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.