Toon posts:

Afwijkende fanmaat??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren mijn fan opgemeten en die blijkt 100 mm te zijn??

De enige maten die ik op i-net tegenkom zijn OF 92mm OF 120mm.

Past die van 92 dan gewoon?
Snap er geen f*ck van :?

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

hoe heb je die fan opgemeten?

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Da's een fan die weinig voor komt.
Net zoals een 70mm fan

iStockphoto

Verwijderd

Topicstarter
Hoe opgemeten? gewoon met een liniaal, tis een standaard casefan uit een HP Vectra VLi8, ik vond het zelf ook al gek, maar ik heb echt goed gemeten, het waren ook echt centimeters geen inches ofzo.

Maar wat zijn nu mijn opties?
Kan ik er gewoon een 92mm inmikken of moet ik in de uithoeken van het i-net 100mm fans gaan zoeken?

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:26

kimjansen

Nu ff niks...

ewm ik neem aan dat je hem goed gemeten hebt.... dus dan zou je OF kunnen zoeken OF er een plaatje in maken waar je de kleinere fan in doet

Speed kills, but beauty lives forever...

Verwijderd

er schijnen ook 172mm case fans te zijn, ook zo zeldzaam :) ben nog steeds opzoek

Verwijderd

Ik heb voorin een 176 mm Papst zitten .. :P

Maat je meet de fan op door de afstand tussen het midden van de gaten op te meten. Niet dus een liniaaltje langs de buitenkant. 92mm of 80mm is namelijk de afstand waarmee je de gaten moet boren voor montage.

//edit
Oeps niet waar natuurlijk !!!
80 of 92mm is de grootte van het 'gat' waar de fan in zit, de schoeen.
:+

Verwijderd

Heb je diagonaal gemeten of 1 zijde ? Fans meet je langs 1 zijde

[edit] ik heb het even na gemeten:
bij een 80mm fan is de afstand tussen de verste gaatjes (diagonaal) 10cm, als je de kortste afstand neemt zit je op 7,5 cm tussen de gaatjes.

Verwijderd

(Ik geef het op want ik zit te bazelen, luister maar naar Houz74. Dat van die 176mm PAPST klopt echter wel ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb langs 1 zijde gemeten en toen kwam ik uit op 10 cm, maar als ik langs 1 zijde tussen de gaatjes meet kom ik uit op 92mm, dus dat zal het waarschijnlijk zijn?

Verwijderd

Het probleem is, ik zat gewoon een beetje te zwammen, bazelen, onzin uit te kramen. :+

Als ik effe hier een 80 mm fan opmeet, heeft die gewoon met een buitenmaat van 80 mm, zoals jij dus 100 mm opmat. Een 92 mm fan meet op dezelfde manier gemeten hier 92 mm.

Dus heb jij merkwaardig genoeg inderdaad een 100 mm fan.

:)

Verwijderd

gewoon een converter tussen maken...
en anders bestellen bij die afwijkende OEM leverancier (Dell, Compaq, HP etc).

100 mm (4.70") is trouwens een normale gangbare maat:
Afbeeldingslocatie: http://www.hammondmfg.com/fan120B.jpg

net als 225,4 mm (10"):
Afbeeldingslocatie: http://www.hammondmfg.com/fantop10U.jpg

Kwestie van zoeken, deze voorbeelden zijn dan wel 110/220V, maar zijn ook verkrijgbaar in 12, 24 en 48 V toepassingen.

Papst heeft in ieder geval lownoise voltage-adjustable 100mm 12V casefans in hun assortiment gehad...
Pagina: 1