Toon posts:

[VB 6.0] Openen database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een applicatie gebouwd met zo'n 13 schermen. Elk van deze schermen haalt data uit een database. Nu heb ik, omdat ik steeds meer functionaliteit kreeg, steeds de database per scherm geopend en geclosed. Dit is niet echt efficient natuurlijk. Vandaar dat ik de database maar 1 keer wil openen en closen. Dus op het moment dat de applicatie start, wordt de database geopend en op het moment van sluiten van de applicatie wordt de database gesloten.
Waar kan ik het beste de database openen, zodat de database ook beschikbaar is op de andere forms?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
In de formcreate van je hoofdscherm. Logisch toch? Je opent uw db-connectie bij het begin van uw programma, en je sluit hem weer als je programma afgesloten wordt.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Tja dat dacht ik ook. Echter als ik een database aanmaak en ik refereer erna op een ander form. Krijg ik een foutmelding (hij kent de database niet)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Tja, pak er even een boek bij misschien...

Hoe kun je variablen aanspreken die zich op een ander object bevinden?

frmMain.Databaseconnectie.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Of je propt 'm als public var in een module

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 15:30

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Wat natuurlijk ook mogelijk is, is het gebruik maken van de data environment.

• tijn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 00:06
In het kader van schaalbaarheid is het wellicht toch zinvol om per scherm je connectie te openen en te sluiten. Ligt een beetje aan de hoeveelheid gelijktijdige gebruikers. Zeker wanneer je database (driver) connection pooling ondersteunt kost het openen van een connectie bijzonder weinig resources.

Cuyahoga .NET website framework

• KO
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2023

KO

public m_db as database bovenin een form, en hij is voor alle objecten (forms) beschikbaar.
(natuurlijk wel in het 1e form openen)

Yesterday Is History. Today Is A Gift. Tomorrow Is Mystery

Pagina: 1