DB Ontwerp... vraagje..

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 10:29
Hallo,

Ik moet een database ontwerpen en in deze database moeten zo'n 650.000 adressen komen te staan. Deze moeten geselecteerd worden op branche, provincie en plaatsnaam. Wat is dan verstandiger, 3 tabellen maken voor deze 3 eigenschappen of ze allemaal in één tabel zetten bij de andere gegevens van de personen die erin staan. Wat is dus efficienter? Ik heb al een keer iets vergelijkbaars gedaan en toen had ik alles in één tabel gegooid en dat vondt ik achteraf een zeer slordige oplossing.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Hoe bedoel je alles in één tabel gooien?

Ik stel voor dat je eerst eens iets leert over normaliseren (zie de P&W FAQ, daar staat wel een linkje). Het normaliseren van de gegevens is de manier om te bepalen hoe je je tabelstructuur van uw databank gaat opmaken.

https://fgheysels.github.io/

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:19

Yo-han

nope.

whoami schreef op 05 augustus 2002 @ 12:47:
Hoe bedoel je alles in één tabel gooien?

Ik stel voor dat je eerst eens iets leert over normaliseren (zie de P&W FAQ, daar staat wel een linkje). Het normaliseren van de gegevens is de manier om te bepalen hoe je je tabelstructuur van uw databank gaat opmaken.
eens met whoami, maar vooruit een voorzet!

Wat ik zou doen is de bedrjiven en adressen bij elkaar in een aparte tabel die koppelen aan de namen door bijv. "company_id". Want je zal geheit een aantal personen hebben die bij hetzelfde bedrijf werken.

en zo kan je het voor alle informatie bekijken en uitdenken ;)

• SkyKnife
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-03 01:12
Dit is niet zo'n makelijke vraag als je denkt.

iig krijg je 1 tabel met adressen. Voor elke eigenschap die in een aparte tabel staat krijg je een fk die naar de pk van de aparte tabel wijst.

aparte tabel - voordelen:
Makelijk uit te lezen (en vooral snel) van alle mogelijkheden.
Maken van een 'select box' voor de eigenschap te kiezen is hierdoor dus mogelijk.

aparte tabel - nadelen:
Je moet alle mogelijkheden in deze tabel hebben. Het toevoegen van een mogelijkheid betekent het aanvullen van de tabel.

uhhh... mijn conclusie is dus:
branche en provincie aparte tabelen maken en plaatsnaam niet want ik geloof niet dat je een lijst hebt met alle plaatsnamen van ... NL? Alle provincies en alle branche namen zal nog wel lukken.

Verwijderd

gvd helemala een tabel zitten maken met + - en | en al die crap gaan ze het forum updaten --> helaas het is weg

Verwijderd

Duh! 1 tabel! Dat heb ik nog zelfs geleerd in 4 havo! Je kan het beste 1 tabel nemen of 3 tabellen met allemaal identificatienummers. Als je met identificatienummers gaat rommelen met 1 eigenschap, heb je 3 tabellen met 2 kolommen. Kan je net zo goed 1 met 3 of 4 (als je een identificatienummer wilt) maken

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 10:29
Er wordt veel geselecteerd op plaatsnamen. Daarom lijkt het mij ook verstandig om dit in een andere tabel te stoppen omdat er sneller geselecteerd wordt op cijfer dan op woorden (tenminste, dat wordt hier altijd gezegd). Dit ook met branche en provincie omdat ook hierbij veel op wordt geselecteerd. Zou dat niet?

Een nadeel is wel dat zoekfuncties hierdoor bemoeilijkd worden.

Verwijderd

Ineens heb je het! Je gebruikt indexen!!! Of aparte tabellen natuurlijk dat kan ook ;) ;) ;)

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:19

Yo-han

nope.

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 13:18:
Duh! 1 tabel! Dat heb ik nog zelfs geleerd in 4 havo! Je kan het beste 1 tabel nemen of 3 tabellen met allemaal identificatienummers. Als je met identificatienummers gaat rommelen met 1 eigenschap, heb je 3 tabellen met 2 kolommen. Kan je net zo goed 1 met 3 of 4 (als je een identificatienummer wilt) maken
Maar dat betekent dus dat je 10x iemand van bedrijf "sjaan" in je databeest kan hebben... das doelloos ruimte gebruik.

Namen en naw gegevens apart scheelt bakken met ruimte! :)

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 13:18:
Ik zal geen botte opmerking maken omtrent 4 havo (wat ik voor de oplettende lezers nu dus wel gedaan heb :P )

Branche en provincie zijn duidelijk dingen waar je een 1:n relatie mee hebt, dus dat worden twee nieuwe tabellen. Woonplaats is een twijfel geval, ik zou het ook in een aparte tabel zetten denk ik. Vooral als het echt om addressen gaat. Wat doe je bv met denbosch/shertogenbosch ? Het gaat er om hoe relevant je informatie is, als het alleen maar "een extraatje" is kom je wel weg met gewoon je plaatsnaam opslaan. Als het een uitgebreid addressen bestand is, dan is die informatie van belang en kan je het denk ik beter apart opslaan.

Zoek tijd zou ik me niet zo heel druk over maken, index erop en dan is 650,000 niet zo veel hoor.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik stel voor dat de topicstarter gewoon een en ander leest over normaliseren of er een tutorial ofzo over volgt.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.