IBM 120GXP of toch ander duurder merk

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 20:15
Ik zit hier nu met een Western Digital 18 GB schijfje, is nog net genoeg (geen divx enzow, zit nog met ISDN) maar nu ben ik toch van plan om er een schijfje bij te kopen, zo duur zijn ze namelijk niet :)
Nu zag ik in de pricewatch de:

IBM 80GB (120GXP, 7200rpm) € 101,-

nu staat mij iets bij van slechte ervaringen met deze hd op, en ik zit niet te wachten op een hd die in de zomer ineens kapot gaat
nu staan in de pricewatch ook de:

Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm) € 113,-
Maxtor 80GB (D740X, 7200rpm, Liquid Bearing) € 129,-
Seagate 80GB (Barracuda IV, 7200rpm) € 119,-
Western Digital 80GB WD800BB (7200rpm) 2MB Cache € 104,-
Western Digital 80GB WD800JB (7200rpm) 8MB Cache € 128,-
XV 800 Nikimi 80GB (made by Quantum) (7200rpm) ATA 133 € 116,-

nu zou de meest voor de hand liggende keuze voor mij zijn die WD voor 104 euros, of maakt die extra cache zoveel uit voor een desktop? of dat liquid bearing van maxtor?
ben een tamelijke n00b op dit gebied, dus zou iemand me iets kunnen aanraden?

owjha, ik heb voor 80 GB gekozen omdat de prijzen daaronder niet zo denderend veel lager zijn, maar de prijzen boven de 80GB me toch weer wat te hoog worden, 7200rpm heb ik gekozen omdat dit de primaire hd met os zou moeten worden, en de oude in het begin een backup schijfje fzo

en dan heb ik nog een vraag, ik heb verschillende hd koelers gezien, maar is het dan de bedoeling dat je de hd in een 5,25" bay zet? anders zou bij mij de koeler er niet oppasen, heb namelijk maar drie kleinere bays, floppy en 2 hd's, en daar zou dus geen koeler op passen, en hoe zet je zon hd vast in een 5,25 inch bay?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024

MightyMauz

Team Green

Ik heb zelf die IBM er nu 3 weken inzitten. Hij maakt zo af en toe wel geluiden die ik nog nooit eerder heb gehoord bij mijn 3 andere Maxtor schijfjes. Maar hij is wel supersnel, ik ben er tevreden mee.
En jah, je moet 'm in een 5,25" doen voor een koeler. Misschien heb je ook wel koelers voor 3,5" maar dan moet je waarschijnlijk zo'n hele bay opofferen.

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

• Solomon
Lord_Asswipe schreef op 05 augustus 2002 @ 12:48:
Ik heb zelf die IBM er nu 3 weken inzitten. Hij maakt zo af en toe wel geluiden die ik nog nooit eerder heb gehoord bij mijn 3 andere Maxtor schijfjes. Maar hij is wel supersnel, ik ben er tevreden mee.
En jah, je moet 'm in een 5,25" doen voor een koeler. Misschien heb je ook wel koelers voor 3,5" maar dan moet je waarschijnlijk zo'n hele bay opofferen.
ok, thx, maar hoe krijg je zon hd in een 5,25 inch bay, gewoon los erin leggen fzow :?
en as ik hem dan eens moet verplaasten roltie zo naar onder fzow

Verwijderd

Lord_Asswipe schreef op 05 augustus 2002 @ 12:48:
Erm.. dat is nergens voor nodig. Ik heb 2x een 120GXP op elkaar hangen, zonder koeling of wat dan ook. Schijfjes blijven netjes dik onder de 55c operating temp. nl. 32c, en 36c.

Verwijderd

Meestal zet je zo'n koeler in die bay en dan kan je die HDD er zo inschuiven ... dan zit ie ook tegelijk vast..

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 20:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Nou die 120 gxp zou ik dus niet aanschaffen, ik ga hem vanmiddag weer 'inruilen' omdat ik een aantal klachten heb. (Hij is dus aan het d00d gaan geloof ik)

Twitter

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit hier ook met een IBM 120GXP van 80 Gb. Niets op aan te merken, ik vindt hem erg snel en stil. Hij wordt wel warm, maar niet zo erg dat ik er een koeler opzet. Overigens is die WD met 8MB Cache wel erg snel, dus als je die extra € 20,- ervoor over hebt zou ik zeker die nemen.

Verwijderd

ik heb ze hier ook in mijn systeem zitten en draaien perfect heb hier voor ook al ibm's gehad en die bevielen mij ook goed dus ik zou voor die ibm gaan als ik jouw was

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Van wat ik lees qua failures met IBM drives ben ik niet gerust op de betrouwbaarheid van IBM. Zelfs mijn computerleverancier zegt de laaste tijd beduidend meer iBM's terug te krijgen dan normaal. Dat was voor mij de reden om geen IBM te nemen en een WD 1200JB te kopen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Solomon
ok, nog een vraagje;
bij deze frontcooler van spire:
Afbeeldingslocatie: http://www.spire.nl/pics/products/hd04020s.gif
zitten daar brackets in waar ik gewoon de hd kan schuiven? daar is op het plaatje nml nix van te zien

[ Voor 0% gewijzigd door Solomon op 05-08-2002 13:53 . Reden: plaatje ]

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 16:18

cruncher

wanna crunch someone?

Dit type IBM (120GXP) is een stuk beter dan die 60GXP die was na 1 maand kapot door oververhitting.
Deze blijft zeker 5 graden koeler en werkt nu 2 maanden zonder enige problemen (en is lekker snel ook nog)

can you read my mind?

Verwijderd

Microkid schreef op 05 augustus 2002 @ 12:59:
Van wat ik lees qua failures met IBM drives ben ik niet gerust op de betrouwbaarheid van IBM. Zelfs mijn computerleverancier zegt de laaste tijd beduidend meer iBM's terug te krijgen dan normaal. Dat was voor mij de reden om geen IBM te nemen en een WD 1200JB te kopen.
Dan praat die computerleverancier poep :) De GXP 60 en 75 waren minder maar de 120 is wel degelijk top.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik heb ook een IBM 120GXP 80GB en ik ben zeer tevreden over dit schijfje. snel, stil (zelfs zonder ACM!) en koel (7 graden boven case temp, zonder extra koeler)

het ding haalt ongeveer 45 MB/s :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Microkid schreef op 05 augustus 2002 @ 12:59:
Van wat ik lees qua failures met IBM drives ben ik niet gerust op de betrouwbaarheid van IBM. Zelfs mijn computerleverancier zegt de laaste tijd beduidend meer iBM's terug te krijgen dan normaal.
Dat valt reuze mee, er zijn tabellen van. Gemiddeld komen er 2 van de 100 terug van 'andere' merken. En van de oude IBM serrie met 'veel' problemen kwamen er 3 per 100 terug.
Dat kan je uitleggen als: Van een IBM gaan er 50% meer stuk dan van de andere merken, of:
Andere merken geven 33% minder problemen als een IBM, of:
Je hebt een kans van 98% dat je disk heel blijft bij de andere merken en een kans van 97% dat je disk heel blijft bij IBM. Dan scheelt het plotseling maar 1%
Maar nogmaals, het slaat op een oude serie die niet meer wordt geleverd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:11
Venkeroz schreef op 05 augustus 2002 @ 13:53:
ok, nog een vraagje;
bij deze frontcooler van spire:
afbeelding
zitten daar brackets in waar ik gewoon de hd kan schuiven? daar is op het plaatje nml nix van te zien
Ik zou eerder gaan voor zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.spire.nl/pics/products/HD05040B.gif

Ik heb het zelfde model in oranje en van het merk akassa.
Mijn schijf werd eerder ook vrij warm en sinds die koeler ONDER mijn hardeschijf zit, wordt de bovenkant (+de rest) helemaal niet warm meer. Werkt goed dus!!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:41
* Dubbelpost * ...again.....*sigh*......klotenetwerk hier...hehe

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:41
Ik sluit me aan bij Appesteijn. Als je bereid bent 20 euro meer uit te geven dan de IBM 120GXP dan raad ik je ook aan de WD800JB te nemen. Deze komt aanmerkelijk sneller uit de testen dan de IBM. Zie www.storagereview.com. Overigens schijnt de 120GXP serie qua uitval dezelfde scores te halen als de andere merken. Alleen de 75GXP-serie gaf extreem veel problemen. Met de 120GXP-serie heeft IBM naar mijn idee weer een kwaliteitsprodukt op de markt gebracht. Dat er mensen problemen hebben met de 120GXP is logisch. Bij de andere merken zijn ook probleemgevallen.

• Solomon
mmm, nu twijfel ik, ik denk toch dat ik op safe ga spelen, en die wd 8mb neem, nu nog ff kijken of er brackets bij die spire cooler zitten om hem in te schuiven oid

• Solomon
PASware schreef op 05 augustus 2002 @ 14:04:
[...]

Ik zou eerder gaan voor zoiets als dit:
afbeelding

Ik heb het zelfde model in oranje en van het merk akassa.
Mijn schijf werd eerder ook vrij warm en sinds die koeler ONDER mijn hardeschijf zit, wordt de bovenkant (+de rest) helemaal niet warm meer. Werkt goed dus!!
maar dan neemtie toch 2 bays in beslag??

• Solomon
en als je die 'gewone' western digital met 2 mb cache met die ibm vergelijkt, is er dan nog verschil qua snelheid?

• Jaded
  • Laatst online: 16-03 08:45
Ik heb zelf de Seagate Barracuda IV en voor mij niks anders meer. Die Liquid Bearing is echt fantastisch. Met de rest heb ik geen ervaring.

• Solomon
en waarom is die seagate zo goed?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Wirf schreef op 05 augustus 2002 @ 14:02:
Ik heb ook een IBM 120GXP 80GB en ik ben zeer tevreden over dit schijfje. snel, stil (zelfs zonder ACM!) en koel (7 graden boven case temp, zonder extra koeler)

het ding haalt ongeveer 45 MB/s :)
idd , IBM heeft het weer helemaal goed gemaakt met de 120gxp ,niets op aan te merken! hij is snel ,redelijk stil ,koel en is betrouwbaar !!

De meesten kletsen hier crap over ibm omdat de 75gxp crap was... ,maar de 60gxp was al een stuk betrouwbaarder en de 120gxp is toppie !!

• Jaded
  • Laatst online: 16-03 08:45
Lekker stil. Als ik mijn pc opstart hoor ik dat karakteristieke geratel niet. Ook wordt hij niet zo warm als mijn Maxtor. Ik weet niet of dat aan de LB ligt, of dat ik een brakke Maxtor heb.

• Solomon
mm, thx, nu nog ff over die koelers, ik heb in die kleine bays (waar de hd/fd zitten) nog maar plaats voor een hd, dus het is onmogelijk om er een koeler onder te zetten, geen koeler is ook geen optie, wil zon ding wel lekker koel hebben, de flowcooler (die blauwe) is d8 ik voor in die kleine bays, maar die zou dus nog een bay opslokken die ik niet heb.
Dus de 2e optie is de frontcooler in de 5,25 inch bay, kan ik de hd dan gewoon in dat ding vastzetten fzow?

heeft iemand misschien pics van een van die koelers in actie??? thx,

Verwijderd

Ik had vooheen altijd IBM.
Een DJNA 13.5 gig en een DTLA 45 GIG heb ik nog steets in gebruik en heb nog nooit een kapotte gehad en dat terwijl ze 24/7 draaien, dus zeer tevreden over IBM.

Maar nu heb ik er laatst toch een Maxtor liquid 80 gig bijgenomen omdat deze wat stiller zouden zijn, wat me overigens wel een beetje tegen viel. Deze schijf is nu in plaats gekomen voor die oudere IBM 45 gig (DTLA 75GXP Probleem serie dus) en ik merk niet echt snelheids verschil of iets terwijl die een heel stuk ouder is.

Volgende schijf word voor mij gewoon weer IBM.

• Syndicate
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:55
je kan een HD in een 5.25" slot krijgen door brackets te gebruiken.. die zorgen ervoor dat hij ertussen past. Heb ik hier zelf ook met een HD cooler ervoor en werkt perfect... wordt 27 graden mn HD, terwijl ie zonder rond de 40-50 werd

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit is toch weer een standaard 'Wat moet ik kopen' Vraag..

Antwoord: Lees even wat reviews, en bepaal voor jezelf wat je wilt.. Daar heb je gewoon het meest aan..

Zie ook het 1e puntje van de faq :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.