Systeemanalyse: wie kan mij helpen?

Pagina: 1
Acties:

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-09 15:09
Weet niet of dit topic echt thuishoort in deze categorie, mijn excuses als het idd zo is.

Anyways, ik ben bezig met het blokken van mijn cursus Objectgeörienteerde
Systeemanalyse en heb enkele vraagjes hieromtrent:

1) Wanneer spreken we van een white-box systeem, wanneer black-box systeem?
2) Waar kan ik nuttige informatie vinden over het Multiple Layer Model?
3) UML kijkt niet naar de uiteindelijke implementatie van het te maken systeem,
toch bevat het zoiets als implementatie diagrammen (bv Deployment diagrammen), waarom?
4) Waarom behoren het Business - en Data Model niet tot UML?

Dit is het zowat voor nu, misschien post ik later nog wat vraagjes als ik wat verder door de cursus ben :z

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Verwijderd

kan aan mij liggen maar volgens mij hoort dat hier niet thuis? het komt mij iig niet bekend voor --> hier vind men voornamelijk programming en webscripting --> c, c+, php, asp, mysql etc.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 13:19:
kan aan mij liggen maar volgens mij hoort dat hier niet thuis? het komt mij iig niet bekend voor --> hier vind men voornamelijk programming en webscripting --> c, c+, php, asp, mysql etc.

het ligt aan jou

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik denk het ook. Systeem-analyse is een onderdeel van het software-ontwikkelingsgebeuren.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Ik heb niet op alle vragen een antwoord, maar ik denk dat ik op deze het antwoord wel weet:
Kapoen schreef op 05 augustus 2002 @ 12:31:

Laat ik beginnen met een blackbox, een black-box (zwarte doos) is een stukje software (bv een functie, applicatie oid), waarvan je de algoritmes e.d. niet weet. Oftewel je stopt er een input in er wordt wat met je input gedaan en je krijgt je benodigde output eruit. Je vindt dit bijvoorbeeld bij een samenwerking van bedrijven, mensen. De een schrijft bv de code voor een functie en de ander schrijft de GUI, degene die de GUI schrijft hoeft niet te weten wat de functie precies doet, alleen wat er voor input nodig is en wat er voor output uit komt.
Bij een white-box is het bijna andersom, hier wordt iig wel gekeken naar wat er met de input gebeurd.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb geformuleerd en dat het het goede antwoord is :P

• tijn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 00:06
Naar mijn weten modelleer je met UML juist wel je Business logica of bedoel je met Business Model iets anders?

Cuyahoga .NET website framework

Verwijderd

Zie vorige reply
2) Waar kan ik nuttige informatie vinden over het Multiple Layer Model?
Je bedoelt met betrekking op netwerken ?!
Zoek eens op google naar dit onderwerp. Verder is het boek van Kurose-Ross Computer Networking wel aardig als naslag.
3) UML kijkt niet naar de uiteindelijke implementatie van het te maken systeem,
toch bevat het zoiets als implementatie diagrammen (bv Deployment diagrammen), waarom?
UML is puur als modellerings(taal) te gebruiken en niet afhankelijk in welke computertaal je uiteindelijk iets realiseert (implementeert).
Business Model wordt wel gebruikt voor UML hoor, ik maak geregeld UML diagrammen van een procedure binnen een organisatie die uiteindelijk niks met software te maken heeft.
Data model is al meer conceptueel en wordt meestal gemaakt met een ER model.

Verwijderd

deze vragen heb je volgens mij niet zelf bedacht of wel?!
want je kunnen alles in je cursus teruglezen :) als het goed is.
Dit zijn meer vragen die ik bij een tentamen / schriftelijke overhoring verwacht.
Succes!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-09 15:09
ok bedankt voor de nuttige informatie mensen :)

deze komen van bedenkingen die ik zelf had bij het lezen van mijn cursus en bijhorend boek... en ja ze dienen als voorbereiding voor een examen dat ik binnekort ga doen :D

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Pagina: 1