Nieuw leven voor een Oude P100?

Pagina: 1
Acties:

• Mozin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Topicstarter
Ik had beschikking over een P75 en een P100, daaruit heb ik de meest bruikbare (lees: minst stoffige) onderdelen gehaald en daar de P100 mee opgeknapt. Jep, een middagje met ISA sloten en passive CPU cooling prutsen deed mij goed :).

Nu heb ik dus een P100, met 96mb Ram, onboard audio, netwerkkaartje. Het apparaatje heeft zelfs een ps/2 poort gekregen.

Zou ik hier bijvoorbeeld 24/7 Win2000 op kunnen laten draaien en hem dus als router / servertje gaan gebruiken? Of is de configuratie daar toch wat te traag voor.

Het zou wel fijn zijn, want mijn XP1700+ maakt mij teveel kabaal (en slurpt teveel stroom) om 24/7 aan te staan. De P100 is passive gekoeld, dus hoor je alleen de voeding en HD en zoals we weten is een stil servertje ideaal.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Windows 2000 op een Pentium 100 :? Nee dat gaat je niet lukken ... probeer liever een linux distro als FREESCO

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Of iets als NT maybe NT 4.0 ofzo??

Verwijderd

Zelf heb ik op een p133 met 32 mb ram een slanke linux staan. Er draait : webserver, mailserver, routing+adsl shit, geluid, cachingproxy, ftp, windows filesharing. Dat draait allemaal prima en vlot. Ik denkt dat je met win 2k iets te hoog grijpt, vooral omdat je het alleen als router wilt gebruiken. Als je nog niet veel van linux afweet is wellicht zo'n freesco handig. Als je wat van linux wilt gaan afweten, kan ik www.gentoo.org aanbevelen. Daar moet je alleen wel wat tijd in steken, voordat je het aan de praat hebt. Gentoo, omdat het lekker kompakt en snel is. Ps. het installeren van gentoo is vrij lastig op een p100 omdat het nogal lang kan gaan duren (alles wordt gecompileerd). je kunt ook www.redhat.com overwegen.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
w2k = p133 + 32mb, NT 4 draait als een tiet op een p100 :)

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
NT4 is ook een optie, maar Win2K lukt best, je moet alleen:
- erg veel geduld hebben bij install (veel koffie ofzo)
- héél veel services en fratsen uitzetten (alles wat je niet nodig hebt)
- geen snel bootende PC willen hebben

Als router is het snel genoeg (houdt niet over, maar het werkt wel), vooral omdat er toch 96 MB in zit. Een Linux distro kan beter zijn (maar als je niet weet hoe dat moet, duurt de install minstens zo lang). Dus als je geen zin hebt om Linux te doen, Win2K draait ook gewoon, als thuis-servertje. Als je er niet tevreden over bent, kan je altijd nog wat anders doen.

Mensen die denken dat een P100 (met Windows) niet snel genoeg is om te routeren voor thuisnetwerk: denken jullie dat een P3 500 (met Windows) ooit boven de 10% komt als ie alleen maar routert?
Je moet er geen 100 Mbit Realtek nic indoen (zou met Linux ook niet beter worden), maar zelfs een 10 MBit Realtek moet goed genoeg zijn (kwa processor load). Ik weet niet hoe snel je internet verbinding is, maar een thuis-lijntje zal die P100 wel trekken hoor.

• Mozin
  • Laatst online: 04-06-2023

Mozin

Gewoon een gamer

Topicstarter
Thanks voor de info, ik ben inderdaad niet genoeg bekend met enig Linux-distributie, dus ik denk toch dat ik voor de NT of W2k ga. Ik moet daar echter wel nog een HD-tje ergens vandaan zien te scharrelen, want momenteel zit er 540mb in :).

Nog even een New-B vraag, ik speel Q3 en ben nogal afhankelijk van een lage ping. Ik kan mij voorstellen dat een internetverbinding die rechtstreeks mijn Athlonbak in duikt, een stuk sneller reageert dan als deze eerst via het arme P100'tje moet. Is deze gedachte enigzins ergens op gebaseerd, of zal het niet uitmaken?

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Kan ik me niet voorstellen.

Heb zelf ook een P75 als 'tussenstation' en qua snelheid is er weinig te merken.

Zal voornamelijk aan de netwerkkaart liggen, en hoeveel deze de proc laat doen. In me P75 zit een goeide 3com.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:13
Ik weet niet wat wat voor inet verbinding dat jij hebt. Maar freesco is een hele goede oplossing. Ik heb bij me vriendin een p100 met windows 98 draaien omdat ik de antieke demos modem niet aan de praat kreeg onder freesco, en de routing software van winroute niet werkt onder windows 95. Mja ze krijgen over een halfjaar @home met een ander soort modem en dan ga ik fijn weer met freesco kloten.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 21:56

GeBas

--

Ik heb zelf op een P150 met 80MB ram dit geprobeerd, wil wel maar gaat erg traag, ook de router werd daar door niet stabiel. Heb toen toch maar gekozen voor een hardware router (Draytek Vigor 2200E) www.draytek.nl Deze draait nu ruim 1600 uur en dat is van af het moment dat ik hem heb, dit werkt voor m'n gevoel ook nog iets sneller dan m'n oude servertje als routertje.

De P150 doet nu dienst als e-mail,ftp, file, print en www server

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 19:48

sjaak

un giorno credi

Probeer anders eens clarkconnect, is een kant en klare linux distro met webserver, mailserver, ftp, web-based bediening, makkelijk te installeren en het speelt dus voor router. Even iso downen, fikken en installeren, binnen half uur heb je um draaiend. (Tenminste, op een P166 met 24X cd-rom, ms wat trager bij jou ivm snelheid maar als het eenmaal draait merk je er niets van.) 96MB is dan ruim voldoende en dat werkt het perfect.

[ Voor 0% gewijzigd door sjaak op 05-08-2002 12:53 . Reden: tikfoutje ]

• jep
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Het is toch zonde om een GUI en zo'n OS op je oude machine te zetten? Nt4 acceptabel op zo'n machine? Rare definitie van acceptabel hebben jullie dan. :)

Linux, FreeBSD of iets wat er op lijkt is gewoon wat je nodig hebt voor zo'n machine. Je kunt er dan naast zijn router-activiteiten ook allerlei andere dingentjes op draaien.

Succes!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

NT4 komt uit de tijd van de eerste Pentiums. Dus het kan zeker. Heb zelf NT gehad op een P100 met 64MB en dat liep behoorlijk lekker. Als je er maar 16MB ram in hebt ofzo loopt het inderdaad wat traag maar vanaf 64mb is NT geen probleem meer op een P100 :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Pagina: 1