[IBM] hdd gaat stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 20:07

Dennahz

Life feels like hell should.

Topicstarter
Ik heb deze klachten met m'n ibm 120gxp hdd :

1. Hij klikt soms, en maakt piepende geluiden

2. Loopt vaak zonder reden vast (hdd ledje knippert dan om de 5 seconden o.i.d)

3. Krijg soms de fout : Kernel stack inpage error (opgezocht bij microsoft Knowledge base en het hield het volgende in :

Bad block. Stop 0x77 is caused by a bad block in a paging file, or a disk controller error, or in extremely rare cases it is caused when non-paged pool resources are unavailable.

Verder detecteerd hij de hdd soms (na een vastloper) niet meer.

Is dit een duidelijk geval van een 'stervende' hdd ?

Twitter

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2025
lijkt er wel op, je kan es proberen om een backup te maken als je nog een schijf over hebt waar dat op past en dan zo'n tool van ibm er overheen halen.
Dit zijn overegens niet wondertools die geleverd worden door hd fabrikanten, ik had eens schijf van maxtor waar spontaan 5mb aan bad sectors opzat en dat tooltje van hun zei dat er niks mis was.

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Ja ben al bezig dingen te backuppen. S.M.A.R.T geeft btw aan : status ok :?

Twitter

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 09:03

JF_

Klikken/piepen: zou een slechte voeding kunnen zijn - check cables.

Vastlopen, led knippert: had ik ook, was een rotte IDEkabel. Kabeltje een beetje heen en weer gefrommeld, liep weer als een zonnetje.

Als 'ie de schijf niet detecteert na een kouwe reboot dan ga ik toch heel erg sterk richting een slecht kabeltje ergens (power of IDE).

Verwijderd

Schijf kun je testen met http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#DFT
Bij fouten, foutcode opschrijven en RMA aanvragen. Ik had binnen 10 dagen een nieuwe.

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:45

McFizban

Hackito ergo sum.

Heb je al gekeken of je HD niet te warm wordt? Een te hoge temperatuur wil ook wel eens dergelijke symptomen geven.
Als hij meer dan handwarm is, is het het proberen waart om de HD eens te koelen met een extra fan en het dan nog eens te proberen.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
zal wel weer een dooie zijn... met deze temperaturen gaat het hard af met de ibm's...

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Klikken/piepen: zou een slechte voeding kunnen zijn - check cables.

Vastlopen, led knippert: had ik ook, was een rotte IDEkabel. Kabeltje een beetje heen en weer gefrommeld, liep weer als een zonnetje.

Als 'ie de schijf niet detecteert na een kouwe reboot dan ga ik toch heel erg sterk richting een slecht kabeltje ergens (power of IDE).
De voeding kan eigenlijk niks mis mee zijn (heb verder nergens problemen mee alleen met die schijf)
LIjkt me sterk dat een nieuwe ide kabel (zat bij mobo) nu al stuk is.

Het is niet na een kouwe boot (als ik pc aan en uit zet ziet hij de hdd meteen) na een crash reset ik de pc en dan ziet ie de hdd niet.
Schijf kun je testen met http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#DFT
Bij fouten, foutcode opschrijven en RMA aanvragen. Ik had binnen 10 dagen een nieuwe.
Is dat beetje betrouwbaar tooltje?
Heb je al gekeken of je HD niet te warm wordt? Een te hoge temperatuur wil ook wel eens dergelijke symptomen geven.
Als hij meer dan handwarm is, is het het proberen waart om de HD eens te koelen met een extra fan en het dan nog eens te proberen.
Hij is atm 38 graden.

Twitter

Verwijderd

Heb je het systeem overgeklokt?

Want het zou ook een controller (chipset/PCI/harddiskcontroller) probleem kunnen zijn...

Een harddisk/chipset die heet wordt gaat ook raar doen... alhoewel lager dan 40 gezond is...

Probeer in ieder geval de lowleveldiagnostictool van IBM.

• Bartjeuhz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-04 20:46
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 10:19:
Heb je het systeem overgeklokt?

Want het zou ook een controller (chipset/PCI/harddiskcontroller) probleem kunnen zijn...

Een harddisk/chipset die heet wordt gaat ook raar doen... alhoewel lager dan 40 gezond is...

Probeer in ieder geval de lowleveldiagnostictool van IBM.
waar staat die?? ik zit met hetzelfde probleem namelijk

Steam: CatBearCow

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 22:57

Chop2000

Vroem

mijne heb het ook (60gxp, 61.5gb) dan onder windows ben ik bezig: TIK TIK TIK TIK TIK TIK TIK TIK TIK danz et eik em uit
opnieuwaan gaat hij weer door
:( en om een of andere rede heb ik geen garantie (raad zelf maar welke)

niks

Verwijderd

Check je schijf met IBM's Disk Failure Test. Te verkrijgen op de IBM website.

Verwijderd

Het blijkt dat vaak die IDE-kabels niet fris zijn! Heb al meerdere moeten vervangen en vervolgens waren de problemen opgelost!

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Het is opgelost, teruggegaan naar NoRRoD kreeg meteen een nieuwe (dit keer western digital)

Had de comp niet overgeklokt, alles standaard eigenlijk.. :)

Twitter

Verwijderd

Die klikken en piepen had ik ook ..en toen was het game over .. schijf morsdood.

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 19:47:
Die klikken en piepen had ik ook ..en toen was het game over .. schijf morsdood.
Heb je je data nog wel kunnen redden?

Twitter

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Schijf gaat op dat moment idd langzaam dood.
DFT vindt alleen fouten op het schijfoppervlak, zolang je dus geen bad sectors hebt zal deze altijd 'ok' aangeven hoe brak je HDD ook is voor de rest.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

BrEeZeR schreef op 05 augustus 2002 @ 20:10:
[...]

Heb je je data nog wel kunnen redden?

Nope .. :(

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18
Ik heb ook een 75GXP ontworpen door een 'incompetente mislukkeling' die steeds meer herrie gaat maken. De klacht is eigenlijk alleen dat het motortje van de HD meer herrie maakt dan voorheen, enig idee hoeveel tijd ik nog heb om de boel op een andere HD te zetten? Ik neem namelijk aan dat je HD eerst echt stuk moet zijn voordat je hem terug kan sturen? Hij doet het namelijk verder prima.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Das klote, zijn daar geen tools voor? of hielp dat ook al niet meer?
Ik heb ook een 75GXP ontworpen door een 'incompetente mislukkeling' die steeds meer herrie gaat maken. De klacht is eigenlijk alleen dat het motortje van de HD meer herrie maakt dan voorheen, enig idee hoeveel tijd ik nog heb om de boel op een andere HD te zetten? Ik neem namelijk aan dat je HD eerst echt stuk moet zijn voordat je hem terug kan sturen? Hij doet het namelijk verder prima.
Kan je niet naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt? Ik vertelde de fouten, en kreeg meteen een nieuwe zonder controle o.i.d.

Twitter

Verwijderd

Die van mij was toen na 2 dagen dood ;(

45 GB naar de maan :(

wat doet IBM eigenlijk met zo'n schijf nadat hij is ingestuurd ?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:44:
Die van mij was toen na 2 dagen dood ;(

45 GB naar de maan :(

als ik het voor het zeggen had: satanistisch verbranden

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:44:

Gewoon weer verkopen? :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb nu al een tijdje een 120GXP, sinds ie nog maar net in de winkel lag...

Dat er met de IBM schijven veel problemen waren, wist ik al voordat ik 'm kocht. Daarom heb ik bewust van tevoren voor harddisk cooling gezorgd. Hij loopt nu stressed op 29 graden...en heb er dus ook nooit problemen mee gehad :|

My point is:
Zo langzaam aan weet IEDEREEN dat je bij IBM schijven goed op de temperatuur moet letten. Maar toch kopen mensen 'm, laten 'm vervolgens veel te warm worden...en gaan klagen als ie dood is? (met temperaturen tussen 35 en 50 graden ben ik al tegengekomen hier!)

Ik bedoel dit niet als flame ofzo...maar...zoiets weet je nu toch wel van tevoren?

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Exirion schreef op 05 augustus 2002 @ 22:48:
[...]
Nou sommige zaken zijn zo gek dat idd te doen..

Btw, ik heb m'n hdd niet leeg gehaald voor ik hem naar NoRRoD bracht, wat zouden ze met die data doen?

Twitter

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
steve_jacks schreef op 05 augustus 2002 @ 22:53:
Ik heb nu al een tijdje een 120GXP, sinds ie nog maar net in de winkel lag...

Dat er met de IBM schijven veel problemen waren, wist ik al voordat ik 'm kocht. Daarom heb ik bewust van tevoren voor harddisk cooling gezorgd. Hij loopt nu stressed op 29 graden...en heb er dus ook nooit problemen mee gehad :|

My point is:
Zo langzaam aan weet IEDEREEN dat je bij IBM schijven goed op de temperatuur moet letten. Maar toch kopen mensen 'm, laten 'm vervolgens veel te warm worden...en gaan klagen als ie dood is? (met temperaturen tussen 35 en 50 graden ben ik al tegengekomen hier!)

Ik bedoel dit niet als flame ofzo...maar...zoiets weet je nu toch wel van tevoren?
Ik heb ook een hdd koeler hoor, hij werd btw nog warm maar dat zal wel door slechte air flow komen. Kast is ook meestal 45 graden :o

Twitter

Verwijderd

BrEeZeR schreef op 05 augustus 2002 @ 20:25:
[...]

Das klote, zijn daar geen tools voor? of hielp dat ook al niet meer?

En hoe denk jij die tooltjes te gebruiken als de hele schijf in de BIOS al niet meer herkend wordt?

Dus als je er mee opstart dan zie je 'm gewoon niet. Nergens niet.

Verwijderd

Exirion schreef op 05 augustus 2002 @ 22:48:
[...]
Nee dat meen je niet ? ;(

die van mij staat vol warez (er is er weer 1 van mij stuk) :P

zou ik hem dan wel insturen ?

zit nu op de 5'e IBM ofzo :(

en zoals HlpDsK al zegt: zelfs de bios ziet ze niet eens meer :(

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Het was een geintje ;) Maar gezien de hoeveelheid crashende schijven zou het DE verklaring zijn als defecte schijven gewoon weer in de roulatie komen :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion schreef op 05 augustus 2002 @ 23:11:
[...]
Het was een geintje ;) Maar gezien de hoeveelheid crashende schijven zou het DE verklaring zijn als defecte schijven gewoon weer in de roulatie komen :P
Oh oke ;)

het is eigenlijk wel schandalig.... ik kocht toen IBM schijven omdat ze mij wel betrouwbaar leken, "bekend bedrijf etc"....

ben nu al zeker FL 100 kwijt aan het opsturen van die ondingen ;(

Verwijderd

Exirion schreef op 05 augustus 2002 @ 23:11:
[nohtml][...][/nohtml]

Dat heet refurbishen :{

Ik vertrouw die dingen nooit.

Verwijderd

BrEeZeR schreef op 05 augustus 2002 @ 22:54:

Btw, ik heb m'n hdd niet leeg gehaald voor ik hem naar NoRRoD bracht, wat zouden ze met die data doen?
Dat vroeg ik mij ook al af :Y)

Verwijderd

Als ie echt naar de gort is gaat ie naar de fabrikant retour. Lijkt me sterk dat ze daar gaan kijken wat er nog op staat. Maar ja ..

Verwijderd

BrEeZeR schreef op 05 augustus 2002 @ 22:54:
[...]

Nou sommige zaken zijn zo gek dat idd te doen..

checken of er iets bruikbaars bij zit , zo ja dan is het ff kopieeren he ;)
Pagina: 1