Zo weer even getest met volgend resultaat" Het voltage bij het niet opstarten is nagenoeg gelijk,de harde schijven gaan spinnen en ik hoor de koppen uit de slaapstand gaan.
Het probleem ligt dan niet aan de harddisken... Zie je wel de videokaart initialiseren? Indien JA, dan geeft de VGA-Bios edit je nog mogelijkheden. Zie je de VGA-Bios niet initialiseren dan houdt het op wat betreft VGA-Bios en moet je probleem eerder in de POST zoeken (bijv. CPU/Mobo/RAM etc).
Dus dan zal het wel niet aan de voeding liggen,alhoewel 12.62V is toch wel wat aan de hoge kant,maar met de diode's is dit dus wel op te lossen.
Het zou het kunnen oplossen, maar dat zal je dan wel in de voeding moeten doen - omdat die 12V niet alleen naar de molex'en maar ook naar het mobo toegaan - en dat er wellicht ook problemen kunnen zijn met de -5 en -12V...
Zie
HwB: ATX Power Supply Connector en
ATX Spec v2.03Als de comp. dus niet op wil starten geven de diagnose leds allemaal rood aan,dit betekend volgens de handleiding dat de processor kapot is ,of niet goed is geinstalleerd. Het vreemde was dat naar de comp. 3 maal aan en uit gezet te hebben invm. het testen,die wel opstarte. Trouwens, deze problemen had ik niet toen ik een duron 800 had.
Misschien heb je het (I/O + Core) voltage van de CPU te laag/hoog staan ?
Zit de CPU wel goed in het Socket? Springt de koelfan wel altijd aan (sommige systemen zijn beveiligd tegen doorstarten zonder koeling, vooral handig als je huisdieren hebt en je fan vaak vol zit met haren/stof). Zoals genoemd, als je in dat geval van de diagnose-LED's wel de LED's ziet, maar geen initialisatie van de VGA-Bios, dan moet je het probleem eerder in de POST-sequence vinden = Moederbord, CPU, Geheugen, Voltages voeding... Heb je een multimeter met minimum/maximum, dan kun je tevens meten of de voeding wel stabiel is (meer belasting = voltages blijven vrijwel gelijk en droppen niet HEEL even naar nul). Een mobo/CPU is voor die drops heel gevoelig, vooral snellere modellen. Ik heb het in dit geval over drops in termen van milliseconden... Dus je ogen op de meter zullen het niet kunnen registreren als je geen mini/maxi-multimeter of hebt. (ik heb een multimeter met peakhold - ik kan dan selecteren welke waarde ik wil zien: hetzij TOP of BOTTOM. oftewel de laagste en hoogste gemeten waarde).
Het zou inderdaad ook CPU kunnen zijn, of voedingsstabiliteit omdat de Athlon wat meer power "trekt"... Uitwissel van de voeding en een week of wat proefdraaien is dan ook je antwoord... Je zou een voeding op "Proef" kunnen kopen - je gaat naar een PC-winkel en overlegt je probleem. Je zegt een voeding te willen kopen, maar verzoekt hun om op de bon te zetten dat je hem binnen 1 week kunt retourneren en je geld terugkrijgt. Blijkt het dan WEL aan de voeding te liggen heb je het probleem opgelost. Ligt het er niet aan, dan weet je wat meer en je hebt zekerheid dat je je geld terugkrijgt. A-tembo in Delft (ZH) is bijvoorbeeld zo'n winkel die dit wel zal accepteren.
Maar wat zal ik eerst gaan doen? de video kaart wat langzamer laten opstarten omdat die als het eerste door de bios gezien wordt, of aan het mob bios gaan werken? O btw. ik heb een tnt 64.
Shit... De editor die ik ken is geloof ik NIET geschikt voor Pre-Geforce kaarten zoals de TNT series... Even opzoeken die info over de eerder genoemde
Nvidia Bios Editor utility van Ray Adams :
This tool can be used to edit bios image files for all NVIDIA cards, except old TNT and TNT2 cards with Control Block version less than 3. This tool is developed by Ray Adams.
Even uitproberen of hij je VGA-Bios wel accepteerd, indien niet, dan zou de VGA-bios geen optie zijn (althans met voorgenoemde tool).

Inderdaad,ik heb het nou op 11.60V en het probleem doet zich nog steeds voor. Volgens mij boot die nou veel te snel met deze 1800XP en het rottige is dat het geen .bin files is voor de bios update,anders het ik wel met MODBIN aan de slag kunnen gaan,maar het is een w6330vms.350 bestand.
De extentie van het bestand zegt niets. De belangrijkste vraag is of het wel een Award Bios File is. Je kunt de file ook hernoemen naar w6330vms.bin - als ModBin die file dan accepteerd weet je dat het een Award BIN file is. Flashen moet je pas doen (onder TrueDOS) als je ZEKER weet dat je file GOED ge-edit is !!! Anders kun je eerdaags een topic openen onder "[BIOS] BadFlash - mobo start niet op"...
5 % afwijking houdt overigens in:
code:
1
2
3
| 0,600 V verschil tov 12,0 volt (11,4 tm 12,6 V)
0,250 V verschil tov 5,0 volt (4,75 tm 5,25 V)
0,199 V verschil tov 3.3 volt (3,10 tm 3,50 V) |
Ik zou MBM instellen op 2,5-4 % afwijking. Maar belangrijker zou ik de temperaturen vinden...
Als je overigens wel 7V truken uithaalt, of fanschakelaars op je PC hebt, moet je ook eens proberen zonder al die toeters en bellen. Ik heb meegemaakt dat voedingen helemaal lijp werden van +5 / +12 = 7V truken of dat voedingen de terugslag? van oude fans aanzagen voor een instabiele voedingscircuit oid.