Toon posts:

Voedings probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok even wat gegevens.

Dit zijn de waardes normaal.
+5.00 = +4.95
+12.00 = +12.31

Dit de waardes gestrest
+5.00 = +4.90
=12.00 = +12.41
Tevens hoor ik ook een verschil in geluid(fans of zoiets)maar het toerental blijft constant.
Het betreft een 300 watt voeding.
Is deze voeding te zwak voor mijn systeem? (xp1800)
En zou het probleem hieronder daar dan ook mee te maken hebben?

Ik heb hier een vergelijkbaar probleem,als ik de comp.een nacht uitzet dan wil die niet opstarten,de harddisk led gaat wel branden maar het aan en uit ledje doet niks,tevens blijven alle ledjes op mijn keyboard branden.
Als ik dan op reset druk,doet die het wel.
Het rare is,dat als ik de comp. bijv. een half uur uit heb staan,dat die het dan wel doet(dus zonder de reset knop in te drukken)
Het betreft hier een K7T Turbo 6330 ver.3.0

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
IDLE
5 V 4,95 V  -1,01010101 %
12V 12,31V  +2,518277823 %

STRESSED
5 V 4,90 V  -2,040816327 %
12V 12,41V  +3,303787268 %

Ik denk dat het wel meevalt met de afwijkingen...
Maximaal 3,3 % omhoog en 2 % omlaag - de grens ligt bij het ontwerp van geschakelde PC voedingen op 5% afwijkingen.
Weet je toevallig ook de waarden van je 3.3V ?

Helaas betreffen de waardes die je opgeeft de waardes weergegeven als hij WEL opstart... Je zou eigenlijk een multimeter op moeten hebben als hij NIET wil doorstarten. Voor het HD probleem zou de 12V het belangrijkste zijn ivm de harddrive rotatiemotor (en koppen?). Voor de harddisklogica is de 5V weer de belangrijkste factor.
Hoor je de HDD's wel opspinnen ?
Bij SCSI worden harddisken achter elkaar gestart, juist om de startload te verdelen. Bij IDE/ATA wordt alles in 1 keer ingeschakeld...

300Watt zou genoeg kunnen zijn, veel is afhankelijk van de stabiliteit en de belasting (veel harddisken/cdroms, hoog wattage CPU, overklokken).

Je zou de time-out van je MoboBios (of videokaart Bios) omhoog kunnen editen, zodat langer gewacht wordt tot alle devices en voltages gestabiliseerd zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 07:11:
code:
1
2
3
4
5
6
7
IDLE
5 V 4,95 V  -1,01010101 %
12V 12,31V  +2,518277823 %

STRESSED
5 V 4,90 V  -2,040816327 %
12V 12,41V  +3,303787268 %

Ik denk dat het wel meevalt met de afwijkingen...
Maximaal 3,3 % omhoog en 2 % omlaag - de grens ligt bij het ontwerp van geschakelde PC voedingen op 5% afwijkingen.
Weet je toevallig ook de waarden van je 3.3V ?
Met mbm. trouwens.
die is 3.34V
Het vreemde is dat als ik Benchmark,de pc een ander geluid maakt.
En btw.ik zag net dat als die IDLE is,de 4,95V ook naar 4,91V springt.

Verwijderd

Het vreemde is dat als ik Benchmark,de pc een ander geluid maakt.
Wat voor geluid?

Misschien dat temperatuur (fanschakeling) een rol speelt...

3,34 is wel normaal - hij hoort 3.3333333333333333333333 volt te zijn...

Let even op mijn ge-editte vorige reply...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een multimeter liggen,dus ik ga zo ff uittesten.
Wat betreft dat editen,dat stel je af in het bios toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 07:37:
Ik heb hier een multimeter liggen,dus ik ga zo ff uittesten.
Wat betreft dat editen,dat stel je af in het bios toch?
afstellen niet echt, je kan met ModBin (indien Award Bios) en VGABiosEditors (zoals voor Nvidia-kaarten te vinden is) wel bepaalde Time-outs wijzigen, en die gewijzigde biossen weer flashen naar je mobo/videokaart...

Verwijderd

Topicstarter
afstellen niet echt, je kan met ModBin (indien Award Bios) en VGABiosEditors (zoals voor Nvidia-kaarten te vinden is) wel bepaalde Time-outs wijzigen, en die gewijzigde biossen weer flashen naar je mobo/videokaart...[/quote]

Pff,daar zeg je me wat.Is dat zo iets als met kladblok openen (biosbestand)
en bepaalde settings veranderen?

Verwijderd

Niet echt, maar wel doenbaar.
  • Je saved allereerst je huidige (mobo/vga) bios naar een file.
  • Opent die met een editor (Award ModBin / Nvidia BiosEditor).
  • Wijzigd de startup-wachttijd.
  • Saved de file.
  • Reboot naar Dos-veilige modus
  • Flasht de (mobo/vga) Bios met de gewijzigde Bios-file.
Nivocheck: Als je flashen al eng vindt, is het niet aan te raden...
http://users.cybercity.dk/~dsl6178/bios/modbin_files.zip

Die 12V die te hoog is kun je ook makkelijk lager krijgen met een electronica-aanpassing: in de voeding een paar diodes in serie zetten, zoveel er nodig zijn om op 12V uit te komen. (dus tussen de print en alle gele [molex] draden - of tussen dat printeilandje en een stapje terug in het circuit van de voeding). In ieder geval IN de voeding, want aan bungelende diodes buiten de voeding heb je niet veel stabiliteit van te verwachten...

De boottijd kan ook verlengd worden door de harddisken niet ingesteld te zetten in de Bios, maar op Auto te zetten - of dat helpt weet ik niet, want dat is al een eindje verder weg in de POST (zelftest tijdens booten). Ik denk dat je met een VGA modificatie dan beter uit bent - of gewoon eens een andere voeding proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan,ik heb met de multimeter gemeten.
Bij het opstarten gaf de 5v line 5.15V naar 5.11V aan en de 12V line gaf 12.38V tot 12.62 aan(dat zijn dus hele andere waardes dan mbm.
Btw.goede tips man.
Ik heb met een profi. te maken :) Dat met die diode's en de bin. file veranderen moet ook wel lukken.
Moet dat onder Dos gebeuren,dat aanpassen van de settings?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 08:09:
Ok dan,ik heb met de multimeter gemeten.
Bij het opstarten gaf de 5v line 5.15V naar 5.11V aan en de 12V line gaf 12.38V tot 12.62 aan(dat zijn dus hele andere waardes dan mbm.
Btw.goede tips man
En dat waren de waardes bij het WEL starten? (zo te zien aan de waardes in ieder geval wel, want deze zien er gezonder uit als een 5 volt die dropt).

Kwestie van even zorgen/wachten dat hij NIET opstart...

De multimeter nog niet inpakken maar...

Het saven van Biosfiles kun je het beste in Dos-veilige modus doen (ivm geheugenadresseringen die veranderen door EMM386/Himem en Windows). De modificatie kan bij Nvidia-Bioseditor onder Windows gebeuren. ModBin werkt het veiligste in Dos. Flashen doe je om dezelfde geheugenadresseringreden ook in Dos-veilige modus.

offtopic:
Overigens kun je met dezelfde programma's ook andere tweaks uitvoeren: Geforce wordt Quadro, default overklokken, fastwrites aan/uit forceren, je naam in de bios zetten, Bios-logo bij opstarten, PC voorzien van identificatie (bijv. telefoonnummer ivm diefstal) etc etc etc. Zoeken op Bios modificatie, ModBin, Dmicfg, Cbrom en EPA-logo doet al veel bij Google...
Ik heb met een profi. te maken :o
In ieder geval met iemand die veel geprobeerd/gezien heeft... Het is nog steeds hobby. En ik ben nooit te oud om te leren, of te moe om iemand iets uit te leggen als hij het echt wil leren/weten. Je moet in ieder geval altijd verder kijken als je neus lang is en een forum is daar perfect voor.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 08:13:
[...]

En dat waren de waardes bij het WEL starten?

Yep,maar dan moet ik ff wachten,ik laat het je wel weten,net zoals of de harde schijven gaan spinnen bij het niet opstarten van de comp.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 08:13:
[...]

En dat waren de waardes bij het WEL starten? (zo te zien aan de waardes in ieder geval wel, want deze zien er gezonder uit als een 5 volt die dropt).

Het saven van Biosfiles kun je het beste in Dos-veilige modus doen (ivm geheugenadresseringen die veranderen door EMM386/Himem en Windows). De modificatie kan bij Nvidia-Bioseditor onder Windows gebeuren. ModBin werkt het veiligste in Dos. Flashen doe je om dezelfde geheugenadresseringreden ook in Dos-veilige modus.

offtopic:
Overigens kun je met dezelfde programma's ook andere tweaks uitvoeren: Geforce wordt Quadro, default overklokken, fastwrites aan/uit forceren, je naam in de bios zetten, Bios-logo bij opstarten, PC voorzien van identificatie (bijv. telefoonnummer ivm diefstal) etc etc etc. Zoeken op Bios modificatie, ModBin, Dmicfg, Cbrom en EPA-logo doet al veel bij Google...

[...]
In ieder geval met iemand die veel geprobeerd/gezien heeft... Het is nog steeds hobby. En ik ben nooit te oud om te leren, of te moe om iemand iets uit te leggen als hij het echt wil leren/weten. Je moet in ieder geval altijd verder kijken als je neus lang is en een forum is daar perfect voor.
Idem van deze kant,en het zelf doen is natuurlijk ook een goede leerproces(dus niet bang zijn om te proberen)Mijn moeder noemde me vroeger sloper,maar ik moest het dan toch wel weer inelkaar zetten :)

Verwijderd

Inderdaad, maar de beste slopers van vroeger, zijn nu de beste tweakers - mits ze opgelet en nagedacht hebben tijdens/na het slopen...

Maar meer ontopic:
Ik heb het nog even nagekeken, en voor een Award Bios heb je inderdaad ModBin nodig, en wel de (linker)optie "Change Bios Options" en dan de (rechter)optie "Power on delay count".

Bij mij staat die waarde op 250, de maximum is 65535 - en wordt geloof ik in milliseconden gerekend. De normale waarde is geloof ik 4096 (4 seconden). Ik heb juist de mijne omlaag gezet zodat hij sneller de pc opstart.

Let er wel op dat er verschillende versies van ModBin zijn, als je een Athlon/P3 cpu hebt moet je de nieuwere versie hebben dacht ik. Voor K6-II/P2 en lager voldoet in ieder geval ModBin 4.50.7.7. dat is waar ik nu mee werk (K6-II+ mobile 600MHz).

Wat betreft videokaartmogelijkheden:
Voor Nvidia Geforce kaarten kun je de Nvidia Bios Editor utility van Ray Adams (download) gebruiken. De wachttijd wordt dan bepaald door de settings onder "Frame Count" op het tabblad "General".

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/xbios/rv1.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Zo weer even getest met volgend resultaat" Het voltage bij het niet opstarten is nagenoeg gelijk,de harde schijven gaan spinnen en ik hoor de koppen uit de slaapstand gaan.
Dus dan zal het wel niet aan de voeding liggen,alhoewel 12.62V is toch wel wat aan de hoge kant,maar met de diode's is dit dus wel op te lossen.
Als de comp. dus niet op wil starten geven de diagnose leds allemaal rood aan,dit betekend volgens de handleiding dat de processor kapot is ,of niet goed is geinstalleerd.
Het vreemde was dat naar de comp. 3 maal aan en uit gezet te hebben invm. het testen,die wel opstarte.
Trouwens, deze problemen had ik niet toen ik een duron 800 had.
Ik denk, dat wat jij zei toch wel klopt.
Maar wat zal ik eerst gaan doen? de video kaart wat langzamer laten opstarten omdat die als het eerste door de bios gezien wordt, of aan het mob bios gaan werken?
O btw. ik heb een tnt 64.

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 22:02
Met die voltages is niks mis hoor, 5V en 12V mogen 5% afwijken, en daar blijven ze mooi binnen. Ik zou het probleem ergens anders gaan zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Morty schreef op 05 augustus 2002 @ 11:57:
Met die voltages is niks mis hoor, 5V en 12V mogen 5% afwijken, en daar blijven ze mooi binnen. Ik zou het probleem ergens anders gaan zoeken.
Inderdaad,ik heb het nou op 11.60V en het probleem doet zich nog steeds voor.
Volgens mij boot die nou veel te snel met deze 1800XP en het rottige is dat het geen .bin files is voor de bios update,anders het ik wel met MODBIN aan de slag kunnen gaan,maar het is een w6330vms.350 bestand.

Verwijderd

Zo weer even getest met volgend resultaat" Het voltage bij het niet opstarten is nagenoeg gelijk,de harde schijven gaan spinnen en ik hoor de koppen uit de slaapstand gaan.
Het probleem ligt dan niet aan de harddisken... Zie je wel de videokaart initialiseren? Indien JA, dan geeft de VGA-Bios edit je nog mogelijkheden. Zie je de VGA-Bios niet initialiseren dan houdt het op wat betreft VGA-Bios en moet je probleem eerder in de POST zoeken (bijv. CPU/Mobo/RAM etc).
Dus dan zal het wel niet aan de voeding liggen,alhoewel 12.62V is toch wel wat aan de hoge kant,maar met de diode's is dit dus wel op te lossen.
Het zou het kunnen oplossen, maar dat zal je dan wel in de voeding moeten doen - omdat die 12V niet alleen naar de molex'en maar ook naar het mobo toegaan - en dat er wellicht ook problemen kunnen zijn met de -5 en -12V...

Zie HwB: ATX Power Supply Connector en ATX Spec v2.03
Als de comp. dus niet op wil starten geven de diagnose leds allemaal rood aan,dit betekend volgens de handleiding dat de processor kapot is ,of niet goed is geinstalleerd. Het vreemde was dat naar de comp. 3 maal aan en uit gezet te hebben invm. het testen,die wel opstarte. Trouwens, deze problemen had ik niet toen ik een duron 800 had.
Misschien heb je het (I/O + Core) voltage van de CPU te laag/hoog staan ?
Zit de CPU wel goed in het Socket? Springt de koelfan wel altijd aan (sommige systemen zijn beveiligd tegen doorstarten zonder koeling, vooral handig als je huisdieren hebt en je fan vaak vol zit met haren/stof). Zoals genoemd, als je in dat geval van de diagnose-LED's wel de LED's ziet, maar geen initialisatie van de VGA-Bios, dan moet je het probleem eerder in de POST-sequence vinden = Moederbord, CPU, Geheugen, Voltages voeding... Heb je een multimeter met minimum/maximum, dan kun je tevens meten of de voeding wel stabiel is (meer belasting = voltages blijven vrijwel gelijk en droppen niet HEEL even naar nul). Een mobo/CPU is voor die drops heel gevoelig, vooral snellere modellen. Ik heb het in dit geval over drops in termen van milliseconden... Dus je ogen op de meter zullen het niet kunnen registreren als je geen mini/maxi-multimeter of hebt. (ik heb een multimeter met peakhold - ik kan dan selecteren welke waarde ik wil zien: hetzij TOP of BOTTOM. oftewel de laagste en hoogste gemeten waarde).

Het zou inderdaad ook CPU kunnen zijn, of voedingsstabiliteit omdat de Athlon wat meer power "trekt"... Uitwissel van de voeding en een week of wat proefdraaien is dan ook je antwoord... Je zou een voeding op "Proef" kunnen kopen - je gaat naar een PC-winkel en overlegt je probleem. Je zegt een voeding te willen kopen, maar verzoekt hun om op de bon te zetten dat je hem binnen 1 week kunt retourneren en je geld terugkrijgt. Blijkt het dan WEL aan de voeding te liggen heb je het probleem opgelost. Ligt het er niet aan, dan weet je wat meer en je hebt zekerheid dat je je geld terugkrijgt. A-tembo in Delft (ZH) is bijvoorbeeld zo'n winkel die dit wel zal accepteren.
Maar wat zal ik eerst gaan doen? de video kaart wat langzamer laten opstarten omdat die als het eerste door de bios gezien wordt, of aan het mob bios gaan werken? O btw. ik heb een tnt 64.
Shit... De editor die ik ken is geloof ik NIET geschikt voor Pre-Geforce kaarten zoals de TNT series... Even opzoeken die info over de eerder genoemde Nvidia Bios Editor utility van Ray Adams :
This tool can be used to edit bios image files for all NVIDIA cards, except old TNT and TNT2 cards with Control Block version less than 3. This tool is developed by Ray Adams.
Even uitproberen of hij je VGA-Bios wel accepteerd, indien niet, dan zou de VGA-bios geen optie zijn (althans met voorgenoemde tool). :(
Inderdaad,ik heb het nou op 11.60V en het probleem doet zich nog steeds voor. Volgens mij boot die nou veel te snel met deze 1800XP en het rottige is dat het geen .bin files is voor de bios update,anders het ik wel met MODBIN aan de slag kunnen gaan,maar het is een w6330vms.350 bestand.
De extentie van het bestand zegt niets. De belangrijkste vraag is of het wel een Award Bios File is. Je kunt de file ook hernoemen naar w6330vms.bin - als ModBin die file dan accepteerd weet je dat het een Award BIN file is. Flashen moet je pas doen (onder TrueDOS) als je ZEKER weet dat je file GOED ge-edit is !!! Anders kun je eerdaags een topic openen onder "[BIOS] BadFlash - mobo start niet op"...

5 % afwijking houdt overigens in:
code:
1
2
3
0,600 V verschil tov 12,0 volt   (11,4 tm 12,6 V)
0,250 V verschil tov  5,0 volt   (4,75 tm 5,25 V)
0,199 V verschil tov  3.3 volt   (3,10 tm 3,50 V)

Ik zou MBM instellen op 2,5-4 % afwijking. Maar belangrijker zou ik de temperaturen vinden...

Als je overigens wel 7V truken uithaalt, of fanschakelaars op je PC hebt, moet je ook eens proberen zonder al die toeters en bellen. Ik heb meegemaakt dat voedingen helemaal lijp werden van +5 / +12 = 7V truken of dat voedingen de terugslag? van oude fans aanzagen voor een instabiele voedingscircuit oid.

Verwijderd

Topicstarter
Nou Euss, andere voeding geprobeerd (350w) maar het heeft niks geholpen.
Ben naar mijn dealer geweest,en gevraagt hoe dat zit met garantie, nu er zit 3 jaar garantie op. Eerst MSI gebeld voor de zekerheid,en die zeiden dat het naar de leveransier opgestuurd moest worden. Nu heb ik voor mijn comp. dealer wel eens wat reparaties uitgevoerd,dus die is was zo vriendelijk om het op te sturen. Pff ik heb echt ontwenningsverschijnselen, Zal wel een maand gaan duren ben ik bang voor.

Verwijderd

jammer dat de voedinguitwissel niks opleverde, maar gelukkig dat MSI/leverancier er nog naar wil kijken. Ik zou graag willen weten welke modificaties er worden uitgevoerd (zal wel tussen de ATX connector en de voltageregulator/AGP/PCI zijn).

Dus als je het bordje terug hebt, gaarna tekst+foto's :)
Pagina: 1