Toon posts:

[SF] Perfecte systeem aan boord van een ruimtecarrier.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een ruimtecarrier? Een soort groot ruimtevliegdekschip. Het zal gemakkelijk honderden meters groot zijn. Carriers worden gebouwd om zelfstandig te werken. Men kan astroïde-zooi of dingen van een ruimtelichaam hardvesten. Er zijn paar fighter-wings en laserkanonnen om de carrier te beschermen. Latere wapens zullen EMP-pulse- en ion-beam-gebaseerden.

Wat systeem, dat is de vraag. Met systeem bedoel ik de methode om de bemanning te besturen.

vb.
1) kapitalisme
+ motivatie, door geld freaken
- alles voor geld doen

Ik denk aan een aangepaste communisme. Iedereen heeft recht op bezittingen, maar niet teveel. Het is totaal onzinnig om 25 tv's in je slaapkamer te hebben. Iedereen heeft wel recht op tv's, computers, eten, drinken,... zolang je niet overdrijft. Iedereen werkt, doktors genezen iedereen van de bemanning, pc-techniekers herstellen alle pc's,... Straffen zijn meestal de vuilste werkjes doen, bv. binnenkant van een ionen-kanon schoonmaken, toevallig schiet dat kanon.... hardvesten in een astroïde-veld,...

Verwijderd

het is een ideaal beeld , dat communisme.Het werkt in de theorie wel maar in de praktijk niet.Ik ben nooit goed geweest in geschiedenis maar volgens mij is het probleem in die tijden geweest dat er dictators aan de macht waren en het feit dat veel adel in communistische landen ook nog eens rijker werd dan de rest van het volk.Het communisme heeft mits de hoofdbemanning niet corrupt is en iedereen zich 100% in zou zetten een goede kans denk ik.wat wordt er aan boord van zo'n carrier gemaakt en hoe zit het met bevoorrading dan kan ik een plaatje in men hoofd vormen en er veel beter en dieper op ingaan.meer info is natuurlijk zeker welkom

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet eens die carrier in cad tekenen.

Kernfusie-energie voorziening, ik weet niet hoe je stuwkracht ermee moet ontwikkelen. Op de maan liggen miljoenen tonnen He3, kernfusie brandstof.

Er komen 2 ionen kanonnen die netjes in de korte zijvleugels ingebouwd zijn.

Zwaartekrachtgeneratoren zijn noodzakelijk, ronddraaien is lastig, ik wil gelijke zwaartekracht aan boord van een massieve ruimteschip. Dus geen ringen. Ik zie al planten naar alle kanten groeien door zwaartekracht tekort.

Verwijderd

Topicstarter
het is een ideaal beeld , dat communisme.Het werkt in de theorie wel maar in de praktijk niet.Ik ben nooit goed geweest in geschiedenis maar volgens mij is het probleem in die tijden geweest dat er dictators aan de macht waren en het feit dat veel adel in communistische landen ook nog eens rijker werd dan de rest van het volk.Het communisme heeft mits de hoofdbemanning niet corrupt is en iedereen zich 100% in zou zetten een goede kans denk ik.wat wordt er aan boord van zo'n carrier gemaakt en hoe zit het met bevoorrading dan kan ik een plaatje in men hoofd vormen en er veel beter en dieper op ingaan.meer info is natuurlijk zeker welkom
Meestal is de oprichter erg goed en volgt zijn ideeën, maar een opvolger kan misbruik maken. Een goede opvolger kiezen is echt moeilijk, zeker als het ruimteschip te machtig wordt, ik wil geen Star Wars scenario creeren. The Republic speelt hun leger kwijt aan the dark side. Want de carrier is een zware militaire commandship met een sterke leger. Daarmee kan men het zonnestelsel domineren

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

mmm, uitgaande van idealisme zie je toch iedere keer weer de boel in de soep lopen omdat iemand aan een wapen kan komen. Zeker een oorlogsschip oid.
Er zijn paar fighter-wings en laserkanonnen om de carrier te beschermen.
Waartegen zou je een carrier willen beschermen? Ruimtepuin zie je weken vantevoren aankomen, dus IMHO heb je helemaal geen bewapening nodig. Get rid of the weaponry.

Verwijderd

beetje fantasie gebruiken Ecteinascidin . Nu is de vraag met welk systeem de mensen voorheen hebben gewerkt voor ze aan boord gingen.De redenen waarom je commandant wordt bijvoorbeeld in plaats van bijvoorbeeld soldaat 1e klas zijn vaak vanwege het geld.Waarom zou je immers commandant worden als het hetzelfde betaalt ,je meer verantwoordelijkheid hebt en daardoor aan boord van de carrier minder tijd hebt vanwege op te knappen klusjes?.Je hebt dan na een maand "hard werken" hetzelfde verdient als een soldaat wat niet echt ten goede van het werk van deze persoon zal komen.Werk je op het schip toch nog met verschillende lonen en daarbij zelfbedachte ( alleen aan boord geldige munt of zo) punten of credits dan heb je nog kapitalisme omdat mensen altijd aan de credits kunnen komen omdat ze meer geld hebben.De kapitein van het scip heeft daarbij nog een de complete macht over het schip en kan zichzelf of andere leden van de crew meer credits geven.Maar ik denk ( damn ben hier nog steeds lame posts aan het schrijven) dat je de carrier gerust als een klein landje mag zien.Hij is gemaakt om zelfstandig te kunnen werken, dus waarom zou het kapitalisme eigenlijk niet gewoon werken?Het is niet echt reel om het hoofd van de medische staff ongeveer zoveel te laten verdienen als de conciërge(vraag me niet of die er is).De dokter denkt dan ook echt zo iets van :" Waar doe ik het voor , ik hoef me niet in te zetten.Ik ben onmisbaar hier .Ze kunnen me niet zomaar ontslaan en dit betaalt niet veel.Misschien had ik naar m'n moeder moeten luisteren en concierge worden.Betaalt zelfde is stukken makkelijker.............".Het kappitalisme werk in sommige landen toch goed ?Waarom daarvanaf stappen?"Eerlijk" beloont worden voor je prestaties zorgt er ook voor dat je je inzet voor je werk

Verwijderd

Topicstarter
Waartegen zou je een carrier willen beschermen? Ruimtepuin zie je weken vantevoren aankomen, dus IMHO heb je helemaal geen bewapening nodig. Get rid of the weaponry.
-Ruimtepuin word meestal door hardvesters opgeruimd. Als de astroïden te groot worden, dan laat men de ionenkanonnen erop schieten, de astroide barst in stukken, die kunnen gemakkelijker gehardvest worden.

-In de toekomst is het mogelijk ruimte-oorlog maken. Zoals toen men het vliegtuig uitvond en snel een machinegun erop monteerde.

Nadeel van kapitalisme is het geldfreaken, men kan gemakkelijk bemanning omkopen. Men kan door omgekochte bemanning bv. een maanbasis overhoop schieten, dat is het probleem. Men kan ook in opstand komen door stijgende materialisme.

De carrier-types.
-ancient carrier, een van de eerste carriers. Wetenschappelijke/hardvesting carrier, de bewapening is erg beperkt. Lelijk ruimteschip, modulairsysteem, men last nieuwe modules aan de buitenkant van het schip, overal hangen modules.
-assault carrier, militair schip, latere generaties. Minder labo en hardvesting, meer bewaping. Mooiere ruimteschip, men weet hoeveel modules dat men nodig heeft en moet niet meer bijgelast worden. Aan de buitenkant kan men armorplaten monteren.
-science carrier, labo/hardvesting/verkennings carrier, goed uitgerust voor langere ruimtereizen.
-hardvesting carrier, vliegt achter ruimtepuin om te hardvesten, beperkte labo's, standaard bewaping.

Hardvesting-methoden
-stukken ruimtepuin meenemen om te verwerken
-boren in een stuk ruimtepuin voor gassen of vloeistoffen
-ruimtepuin kapotschieten en brokstukken meenemen.

Ik heb over het perfecte systeem met wat medestudenten gesproken, volgens hen bestaat het perfecte systeem niet. Want mensen willen graag meer macht/geld/bezittingen/...

Op de carriers worden wapens/hardvestingtechnieken/ruimteschipbouwtechnieken geresearchd. Carriers hebben grote databases over van alles en nog wat, vooral geschiedenis en wetenschap. Die databases worden steeds op nieuwere servers en opslagmethoden opgeslagen. Meerdere servers slaan hetzelfde op, voor de betrouwbaarheid. Iedere carrier heeft een dialect, door jarenlange afzondering kan de taalgebruik veranderen.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

dit klinkt meer als de opbouw van een science-fiction boek.
Welke topics horen nu thuis op W&L? Het onderwerp moet in ieder geval liggen in de richting van wetenschap, filosofie, religie, en dergelijke. Soms kan je het wel iets breder interpreteren, en een interessante topic over, zeg, poëzie, zal waarschijnlijk niet gesloten of verplaatst worden. Zorg er wel voor dat de openingspost van voldoende kwaliteit is: neem een standpunt in en draag daar argumenten voor aan. Dus niet alleen "Wat denken jullie nou over de ziel?"
Daarin staat dat een stelling toch enig niveau moet hebben, onderbouwt moet zijn en er enige discussie mogelijk moet kunnen zijn. Vooralsnog heb ik nog weinig discusseerbare dingen gezien, behalve dan wat 16-jarige verzinsels over hoe een knap ruimteschip hoort opgezet te worden.
Zoals dat Harvesten van ruimtepuin, valt zomaar uit de lucht. Of is het topic bedoeld om toekomstige venture-kapitalisme te bespreken?

Vooralsnog is de enige waarneembare stelling welke vorm van bestuur/cultuur aan boord gewenst is om de boel te laten draaien. Niet het die-hard kapitalisme want hebberigheid is in de ruimte niet echt een overlevingskenmerk, daarover zijn we het eens. Maar aan de andere kant moet de dokter wel meer verdienen dan de concierge... waarom betalen aan boord en WTF een Concierge? In space?

Kortom, welke kant wil je met dit topic op, verduidelijk een stelling want anders zal deze de 5 bladzijden niet halen. (en dat zijn meestal niet de beste SF-boekje) :). De nadruk ligt namelijk ietswat veel op de knowhow.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Je moet eerst weten wat je wilt met je carrier voordat je gaat besluiten wat voor 'staatsvorm' je wilt hebben.

Is het een schip wat jarenlang zelfstandig moet functioneren, bv op weg naar andere sterren. Of is het een schip wat weliswaar maandenlang op weg gaat voor 'harvest' missies, maar verder in de buurt van de aarde blijft. Zijn ze volledig zelfstandig of vallen ze onder een land op aarde?

En most important of all : Je hebt het over allerlei weaponry. Die ga je alleen bouwen als je verwacht oorlog te voeren. Wat voor oorlog is dit, hoe fel is deze. Is het wapentuig alleen voor bescherming of voeren ze ook zelf aanvallen uit. Is er een koude oorlog tussen de landen waarvan de carriers zijn, of een warme, actieve oorlog?

Als je moet vechten is er maar 1 commandostructuur mogelijk. Dat is de structuur die elk leger door de eeuwen heen gehanteerd heeft. Aan het hoofd de kapitein met absolute macht, and so down. Elke andere structuur is in een veldslag niet efficient genoeg.

Zowieso is het niet nodig een staatsvorm te gaan verzinnen als ze in de buurt van de aarde blijven en onder andere landen vallen.

Owja, nog een vraag: Hoeveel mensen zijn er aan boord?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Diadem

Diadem

fossiel

* Diadem agrees with ecteinascidin.

Dit topic hoort zoals het nu draait niet echt in W&L. Je kunt er wel een W&L draai aan geven door discussie te houden over mogelijke bestuursvormen van toekomstige carriers. Maar dan stel ik voor alle crap van ionenkannonen te droppen...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic hoort zoals het nu draait niet echt in W&L. Je kunt er wel een W&L draai aan geven door discussie te houden over mogelijke bestuursvormen van toekomstige carriers. Maar dan stel ik voor alle crap van ionenkannonen te droppen...
Ik ga wat beperken, 1 soort carrier bespreken. Science/verkenner-carrier, die moet lange ruimtereizen overleven tot ver buiten ons zonnestelsel. De ongewapend schip. Bedoeling is verkennen en regelmatig data naar andere carrier doorsturen. Bemanning is tienduizend personen en grote hoeveelheden robotten, beperkte bemanning door grenzen van voedselproductie. De energie overschotten van de kernfusie-generatoren moet verbruikt worden, door electriciteit op te wekken kan je robotten gebruiken.

Geen legersysteem, want het is ongewapend.

Geen systeem met koningen, want de kroonprins is de opvolger, zonder naar de kwaliteiten en skillz te kijken.

Democratie is niet perfect, met propaganda kan je mensen in een bepaalde richting duwen, dat merk je in hun stemgedrag. Maar als men een beperkte democratie toepast is het mogelijk, bv. geen racistische partijen, geen gewelddadige partijen,...

Verwijderd

Mja, vergeef me mijn scepcis, maar wie gaat er precies de democratie inperken in zo'n systeem? En hoe zorg je ervoor dat diegene niet alle partijen die 'm niet zinnen, verbiedt? Desnoods op basis van propagandistische redenen?

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bof, deze is makkelijk. :)

Wel, een democratie gaat niet werken, want je kan nooit op basis van gelijke geschiktheid besluiten nemen etc. Je zegt zelf al dat het schip als bedrijf bedoelt wordt, goeddeels autonoom welliswaar.

Ofwel, een aangewezen capabele kapitein/directeur aan het hoofd die de globale beslissingen neemt als richting, prioriteit etc. Enkele subchefs die per afdeling de boel delegeren en eventueel feedback geven aan de kapitein.

Cruciale punt is namelijk dat geld niet relevant is. Je hoeft gene onderscheid in beroep of belangrijkheid te maken in een beperkte geisoleerde groep. 10.000 man lijkt veel, maar geld is alleen praktisch voor ruilhandel tussen echt verschillende groepen waarbij het geld een gedefinieerd ruilmedium is. Aan boord is dat niet nodig, want iedereen behoort gewoon zijn werk te doen als normale werknemer. Doelstellingen zoals binnen een bedrijf moeten dan als normale werknemer worden uitgevoerd en als resultaat zal iederen zijn functie uitvoeren: de fourage, de dokter, de stuurman en de klusjesmannen dus. Dat omdat iedereen werkelijk van elkaar afhankelijk is en sancties dan namelijk wel makkelijk zijn (zowiezo dat iedereen afhankelijk is en de alternatieven oneindig veel erger zijn (overboord oid)).

Ik denk dat het schip meer een ...cratie van een groot bedrijf kan hebben incl de hierarchische structuur dan welke echte staatsvorm van alle. Het interne afhankelijkheid van elkaar zorgt er ook voor dat het reeel leefbaar blijft.

PS, bewapening droppen is iig vrij slim: ruimteschepen zullen onderling in de ruimte echt niet gaan vechten: de schepen zijn Te duur en Te kwetsbaar om zulke gekke dingen te doen. Op aarde kan je in een oorlog nog wel in de bosjes rondlopen, in de ruimte bestaat geen wegduikmogelijkheid.

• Diadem

Diadem

fossiel

Ecteinascidin schreef op 06 augustus 2002 @ 18:17:
Bof, deze is makkelijk. :)

Wel, een democratie gaat niet werken, want je kan nooit op basis van gelijke geschiktheid besluiten nemen etc. Je zegt zelf al dat het schip als bedrijf bedoelt wordt, goeddeels autonoom welliswaar.

Ofwel, een aangewezen capabele kapitein/directeur aan het hoofd die de globale beslissingen neemt als richting, prioriteit etc. Enkele subchefs die per afdeling de boel delegeren en eventueel feedback geven aan de kapitein.

Cruciale punt is namelijk dat geld niet relevant is. Je hoeft gene onderscheid in beroep of belangrijkheid te maken in een beperkte geisoleerde groep. 10.000 man lijkt veel, maar geld is alleen praktisch voor ruilhandel tussen echt verschillende groepen waarbij het geld een gedefinieerd ruilmedium is. Aan boord is dat niet nodig, want iedereen behoort gewoon zijn werk te doen als normale werknemer. Doelstellingen zoals binnen een bedrijf moeten dan als normale werknemer worden uitgevoerd en als resultaat zal iederen zijn functie uitvoeren: de fourage, de dokter, de stuurman en de klusjesmannen dus. Dat omdat iedereen werkelijk van elkaar afhankelijk is en sancties dan namelijk wel makkelijk zijn (zowiezo dat iedereen afhankelijk is en de alternatieven oneindig veel erger zijn (overboord oid)).
Je analyse klopt niet omdat we het hier over extreem lange reizen hebben. Reizen die letterlijk generaties gaan duren. Geld speelt geen rol op bv. een schip, omdat bij aankomst aan wal de mensen betaald worden afhankelijk van hun positie. Dat kan niet bij een ruimteschip, omdat er geen 'aankomst aan wal' is.

Aan betere posities (dokter tov klusjesman bv.) zullen dus bonussen moeten hangen. Je zult zo'n schip moeten zien als een ministaat.

Ik heb overigens al helemaal uitgedacht hoe de bestuursvorm van zo'n schip eruit komt te zien. Maar dat ga ik hier niet vertellen, lees mijn boek maar als het af is ;)
PS, bewapening droppen is iig vrij slim: ruimteschepen zullen onderling in de ruimte echt niet gaan vechten: de schepen zijn Te duur en Te kwetsbaar om zulke gekke dingen te doen. Op aarde kan je in een oorlog nog wel in de bosjes rondlopen, in de ruimte bestaat geen wegduikmogelijkheid.
Ik zie nog een probleem: Ruimte is groot. Hoe ga je een ruimteschip vinden? Simpel antwoord: niet.

Motoren zullen misschien zeer veel licht uitzenden, maar slechts in 1 richting. Radiosignalen idem, die ga je ook niet alle kanten op sturen. Natuurlijk is er zwak strooilicht, en ruis van je radio, maar dan moet je al dichtbij zijn om dat op te vangen. Een ruimteschip wat om de maan draait zie je niet vanaf de aarde, of misschien met een extreem goede telescoop, als je toevallig de goede kant op kijkt. En de maan is heel erg dichtbij

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

Ik wil even opmerken dat er bijvoorbeeld in het lager onderwijs geen prestatieloon betaald wordt. Iemand die directeur is daar verdient niet echt meer dan zijn collega's.
Zo iemand doet dat uit 'roeping', omdat hij (of zij) zijn kwaliteiten wil benutten.
Het is dus niet zo dat iedereen maar denkt:
/quote: Waarom zou je immers commandant worden als het hetzelfde betaalt ,je meer verantwoordelijkheid hebt en daardoor aan boord van de carrier minder tijd hebt vanwege op te knappen klusjes?.
quote/

Ik denk dat iemand met bepaalde kwaliteiten zich niet lekker in zijn baan zou voelen als die baan ver onder zijn niveau zit.

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

Pagina: 1