Casefans

Pagina: 1
Acties:

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-01 16:22

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Topicstarter
Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen ervan :)

Gisteren was ik op zoek naar een CPU cooler (gevonden:)).....vandaag ben ik aan het kijken naar Casefans.

Mijn PC maakt atm een gigantisch kabaal.
De coolers :
- CPU cooler (dB geen idee, maar er komt een Zalman "waaier" op)
- GPU cooler (dB geen idee)
- 2x TT-900 Coolermaster 5"25 (2x 27 dB dus 30 dB)
- El Cheapo 60x60 fan @ 7V

atm is mijn CPU 43 graden. Op zich geen slechte temp. voor een TB 1,4 Ghz denk ik zelf. Haal ik 1 zo'n TT-900 fan eruit........dan is mijn CPU temp (idle) gelijk 50 graden. Dat vind ik dus wel te hoog. Hiervoor wou ik dus een andere fan nemen.
Ik heb gekeken naar Enermax, Thermaltake, Papst, Silent Systems en Delta.
Delta = teveel herrie.
Enermax kon ik niet echt veel over vinden
Thermaltake = teveel herrie
Papst = lekker stil, maar matige koeling volgens mij
Silent Systems kon ik nix over vinden
Delta = vrachtwagen

Als je naar geluid kijkt, is Papst dus volgens mij de beste keus. De papst 80mm 8412 heeft een CFM van maar 27.
Zo'n tt-900 fan heeft een CFM van 80 !!!!!!!
Ik kan in mijn kase 2 Papst als outtake zetten en ik ga er 1 als intake nemen (intake is die el cheapo atm).

Ik weet niet of ik die CFM's mag optellen......maar als dat wel mag, kom je dus maar op 54. Dat is een afname van 26. Wordt mijn kast hier niet veel warmer door ?

Ik vraag dit, omdat 3 van die Papst fans me 54 euro kosten..........werkt dit niet, ben ik dus weer mooi m'n geld kwijt.

Als dit niet voldoende blijkt te zijn, wil ik nog 2 120x120 fans (1 boven outtake, 1 beneden intake) in mijn kast gooien.
Om dit te doen, moet ik gaten in m'n kast gaan maken...........en dat doe ik liever niet als het niet nodig is (klinkt niet erg tweakerig........mja, noem me maar gierig dan)

Na gelul de vragen :
Vraag 1 :
Is het verstandig op 1 zo'n TT-900 eruit te halen en dan 3 Papst fans te kopen, of is dat niet verstandig, lettende op de temperatuur.

Vraag 2 :
Zullen 2 120x120 fans (liefst @ 7V) genoeg airflow opwekken (i.c.m. die Papst fans) om m'n case GOED te koelen ? (is dit dus nodig of niet)

Vraag 3 :
Mijn hdd's (Maxtor DiamondMax Plus 7200 rpm en Quantum Fireball LM 7200 rpm voelen imo veels te warm aan. Als je je vinger op de zijkant van de hdd houdt, verbrand je je vingers bijna. Ik moet dus waarschijnlijk weer hdd koeling nemen. Ik wil geen herrie erbij, dus heeft iemand een goed idee om die hdd's goed te koelen, zonder dat er weer veel herrie voor nodig is (ze zitten in 3.5" bays)

Ow ja, helemaal vergeten...........Ik heb de Aopen HQ08, daarbij zitten bovenaan (waar die Papst fans komen) ook nog 3.5" bays om je hdd's in te proppen. Zou dat een goede plek zijn om mijn hdd's te stoppen, zonder dat er extra koeling nodig is.........of gaat dat weer ten koste van koeling van de rest van de kast ?

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:14
ermm.. neem geen 60mm fans.. (die tt600). veel kabaal weinig luchtverplaatsing. Neem beter een 120mm of 80mm.

120mm koelt dus goed.

Idee is: in dat rek boven de voeding aan de achterwand een 120mm outtake plaatsen. Dan stroomt er lucht langs je hdd's .

Maar neem gewoon een fanbus met potmeters. Dan kan je regelen hoe goed je koelt. Als het dan warm is zet je ze wat harder :D *D

Verwijderd

Centaur schreef op 05 augustus 2002 @ 02:06:
Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen ervan :)

Gisteren was ik op zoek naar een CPU cooler (gevonden:)).....vandaag ben ik aan het kijken naar Casefans.

Mijn PC maakt atm een gigantisch kabaal.
De coolers :
- CPU cooler (dB geen idee, maar er komt een Zalman "waaier" op)
- GPU cooler (dB geen idee)
- 2x TT-900 Coolermaster 5"25 (2x 27 dB dus 30 dB)
- El Cheapo 60x60 fan @ 7V

atm is mijn CPU 43 graden. Op zich geen slechte temp. voor een TB 1,4 Ghz denk ik zelf. Haal ik 1 zo'n TT-900 fan eruit........dan is mijn CPU temp (idle) gelijk 50 graden. Dat vind ik dus wel te hoog. Hiervoor wou ik dus een andere fan nemen.
Ik heb gekeken naar Enermax, Thermaltake, Papst, Silent Systems en Delta.
Delta = teveel herrie.
Enermax kon ik niet echt veel over vinden
Thermaltake = teveel herrie
Papst = lekker stil, maar matige koeling volgens mij
Silent Systems kon ik nix over vinden
Delta = vrachtwagen

Als je naar geluid kijkt, is Papst dus volgens mij de beste keus. De papst 80mm 8412 heeft een CFM van maar 27.
Zo'n tt-900 fan heeft een CFM van 80 !!!!!!!
Ik kan in mijn kase 2 Papst als outtake zetten en ik ga er 1 als intake nemen (intake is die el cheapo atm).

Ik weet niet of ik die CFM's mag optellen......maar als dat wel mag, kom je dus maar op 54. Dat is een afname van 26. Wordt mijn kast hier niet veel warmer door ?

Ik vraag dit, omdat 3 van die Papst fans me 54 euro kosten..........werkt dit niet, ben ik dus weer mooi m'n geld kwijt.

Als dit niet voldoende blijkt te zijn, wil ik nog 2 120x120 fans (1 boven outtake, 1 beneden intake) in mijn kast gooien.
Om dit te doen, moet ik gaten in m'n kast gaan maken...........en dat doe ik liever niet als het niet nodig is (klinkt niet erg tweakerig........mja, noem me maar gierig dan)

Na gelul de vragen :
Vraag 1 :
Is het verstandig op 1 zo'n TT-900 eruit te halen en dan 3 Papst fans te kopen, of is dat niet verstandig, lettende op de temperatuur.

Vraag 2 :
Zullen 2 120x120 fans (liefst @ 7V) genoeg airflow opwekken (i.c.m. die Papst fans) om m'n case GOED te koelen ? (is dit dus nodig of niet)

Vraag 3 :
Mijn hdd's (Maxtor DiamondMax Plus 7200 rpm en Quantum Fireball LM 7200 rpm voelen imo veels te warm aan. Als je je vinger op de zijkant van de hdd houdt, verbrand je je vingers bijna. Ik moet dus waarschijnlijk weer hdd koeling nemen. Ik wil geen herrie erbij, dus heeft iemand een goed idee om die hdd's goed te koelen, zonder dat er weer veel herrie voor nodig is (ze zitten in 3.5" bays)

Ow ja, helemaal vergeten...........Ik heb de Aopen HQ08, daarbij zitten bovenaan (waar die Papst fans komen) ook nog 3.5" bays om je hdd's in te proppen. Zou dat een goede plek zijn om mijn hdd's te stoppen, zonder dat er extra koeling nodig is.........of gaat dat weer ten koste van koeling van de rest van de kast ?
Geen idee van hoeveel lawaai je zalman zal maken? 20 dB in silent mode, 30 in normal mode :)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

waarom quote je nou zo'n lang bericht wolfke2930 da's toch nergens voor nodig ... :?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Ik heb zelf 80mm koelertjes van enermax, daar kan je de snelheid van regelen en kies je zelf hoeveel lawaai je wil tov van koeling. Dus als je ff zwaar gebruikt zwier je je bak maar open he ;)

Ik ben zeer tevreden van enermax!

Verwijderd

Scarecrow schreef op 05 augustus 2002 @ 11:58:
waarom quote je nou zo'n lang bericht wolfke2930 da's toch nergens voor nodig ... :?
Ja sorry :'(

Ik wou eigenlijk maar een stukje quoten van die dB, maar was ff te snel.

Wat kan ik zeggen? Oops ;)

• FXR1340
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 12:48

FXR1340

WTSHTF

Papst 80mm 12db is lekker stil en redelijke airflow, meer airflow is toch meer lawaai, helaas.

Heb zelf paar papst 80mm in men kast en een 92 mm papst, kan rustig naast men kast slapen geen probleem.

Met 1 papst intake en 2 outake en std intel koeler kan ik men p4 met kamer temp van 26 graden op 54 graden houden stressed met Setihide.
P4 2200 @ 2940 mhz

Voor de zekerheid zet ik meestal de 2 enermax 80mm ook aan het werk en dan is ie zo rond de 50 graden stressed, wel meer herrie.

Moet zeggen dat men voeding ook een stuk stiller is dan ik gewend was. Nu een Enermax EG465AX-VE(G)(FMA) regelbaar en stil.

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:23

KneoK

Not in a million lightyears

HQ-08 ??? Hahaha, good luck keeping this baby cool !!!

Ik heb zelf ook zo'n ding en heb er VEEL moeite voor moeten doen om deze koel te houden (maar het is gelukt, 29~31 graden systeem temp...).

Ik heb het volgende gedaan:

Gat in de zijkant gemaakt en 1x12 CM 220Volt Fan opgezet.
1x Enermax 80mm Intake vooronderin.
1x 60mm ThermalTake 4000RPM Fan outtake precies onder Voeding.
Daaronder 1x 80mm Enermax Fan outtake,
Bovenin achter inderdaad mijn harde schijf en op de plaatsen daarachter (voor 2x 80mm) 2x 92mm Enermax outtake.

Dan nog het een en ander bijgeknipt in de gaatjes voor in en- outtake in het onderste gedeelte voor betere doorstroom van de lucht...

Kost wat, maar dan heb je ook wat... :)
Pagina: 1