XP2000+ koelen?

Pagina: 1
Acties:

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 10:52
hoi allemaal,

1e post op dit forum kreeg de link van een maat, en d8 ik post dit toch maar.
niet gaan lachuh allemaal een n00b moet ook ff een vraagje kwijt kunne oke ;)

Goed ik heb dus een Xp2000+ van amd met daarop en coolermaster? fan. Dat ding werd een graadje of 67 nu heb ik mij laten vertellen dat dit vrij warm is voor zo'n systeem. Het moederbord werd ongeveer 55.
Nu wou ik dit iets afkoelen heb dus een coolertje erbij geplaatst die via de voorkant "frisse" (voorzover dat kan met die hitte die er achteruit de kast de kamer in vlieg) lucht inblaast en dit komt netjes op de cpu terecht. De cpu wordt nu na 3 uur onafgebroken gamuh (lang leven de Delta force 5 beta) ongeveer 57 a 58 graden. Het moederbord 48 a 49 graden. Zijn dit normale temperaturen??
Wat ik nergens kan vinden is hoe heet een moederbord het best kan zijn. Ik zie overal topics over de cpu.

Ik kan er natuurlijk nog 2 koelertjes bij inzetten zie pic, is dit aan te raden of zijn deze temperaturen best redelijk??

Ik heb ff creatief gedaan met paint over hoe de situaties zijn, please geef me advies en ik _/-\o_ u

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/thefox154/voorheen.JPG
dit was dus 67 graden

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/thefox154/nu.JPG
nu 58 a 59

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/thefox154/straks.JPG
mijn idee over de toekomst.... zodat het moederbord ook wat meer gekoelt word.. of is dat dus niet nodig? welke temp moet ie zijn??

wat kan deze n00b nu het best doen zo laten of uitbreiden?? :|

Verwijderd

thefox154 schreef op 05 augustus 2002 @ 00:33:
Goed ik heb dus een Xp2000+ van amd met daarop en coolermaster? fan. Dat ding werd een graadje of 67 nu heb ik mij laten vertellen dat dit vrij warm is voor zo'n systeem. Het moederbord werd ongeveer 55.

wat kan deze n00b nu het best doen zo laten of uitbreiden?? :|
Meen je dat nou een XP2000 van AMD, niet van intel? ;)
maar goed even serieus als je kijkt dat je CPU rond de 66, 67 graden mag worden dan is 58 een redelijk goede tempratuur na een tijd gamen.

Mobo temp rond de 45-55 is normaal

Suggestie gebruik de goede forum tags als je een plaatje wilt gebruiken, niet [url=] maar [ img ] URL PLAATJE [ /img ]

p.s: waarom die "l33t plaatjes" ?? We begrijpen je zo ook wel hoor ;)

• thefox154
lol mijn link naar plaatje is:
[ img ]http://www.geocities.com/thefox154/nu.JPG[ /img ]
snap ook nie waarom ut niet werkt nu, in de preview van me post kreeg ik wel plaatjes :s??

dank u voor de snelle reactie :D

Verwijderd

[quote]thefox154 schreef op 05 augustus 2002 @ 00:33:

1e post op dit forum kreeg de link van een maat, en d8 ik post dit toch maar.
niet gaan lachuh allemaal een n00b moet ook ff een vraagje kwijt kunne oke ;)

Ik ben hier ook voor het eerst binnengevallen met een vraag, anders kom je hier toch niet terecht? Join the club! :)

Verwijderd

Welleeeuhm, ik vind idd dat je temperatuur nogal warm is. Ben je zeker dat hij juist is aangegeven? Misschien moet je voor de zekerheid je temperatuur eens nakijken in je BIOS, die zit er nooit naast!

Is je temperatuur echt zo warm, dan zou ik één intake en één outtake fan kopen van 80mm, die kosten ongeveer 15 eur per stuk. Dan kan je de snelheid regelen en zelf kiezen hoeveel herrie je wil ;)

Wat nog een belangrijke oorzaak kan zijn van je warme pc, is dat je vcore veel te hoog staat ingesteld. Zelf stond mijn vcore ingesteld op 1.75 volt, maar hij gaf mij 1.85 volt aan. Ik heb hem dus verlaagd naar 1.65 om zo op het juiste voltage (1.75) te komen. Toen werd ie weeral wat frisser :)

Kijk voor de zekerheid maar eens na hoeveel je MEET in je BIOS van je vcore. En kijk dan eens na hoeveel het eigenlijk mag zijn.

• thefox154
bios meet hetzelfde..... :(
de vcore stroom is 1,76 staat ingesteld op 1,75 dus dat klopt wel aardig.
Ik heb eeen fan gekocht vandaag was 8 euro, lownoise.. Ik hoor er inderdaad niets van deze fan zuigt de lucht eruit als het goed heb hem nu unstressed op 47 graden. en stressed op 52 moederboard op 42..

zou ut nog koeler kunnen ?? ;)

Verwijderd

foto's nu al kapot ? :S

Verwijderd

Eeeuhmz, ik vind het toch vreemd dat je mobo op 42 graden draait. Ik heb zelf een XP2000+ met één outtake van enermax, dus ongeveer op 1500 toeren, en ik meet max 32 graden :?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Wat als je eens draaid met je kast open? Mocht dat veel schelen raad ik je aan eens goed na te denken over casefans.

Zie ook de faq voor plaatsing van de ventilators :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Ik heb een Thermaletake 7 op mijn XP 2100 (draait op +- 3000rpm) , plus 2 120 mm fans op 7 volt,1 blazen an zijkant, ander zuigen boven op de kast, nu,op dit moment, dpc rc 5 AAN! (24/7) op 22 gr C. Ik gebruik MBM 5 om alles in de gaten te houden. Dus stil en koel.

Verwijderd

thefox154 schreef op 05 augustus 2002 @ 18:24:
bios meet hetzelfde..... :(
de vcore stroom is 1,76 staat ingesteld op 1,75 dus dat klopt wel aardig.
Ik heb eeen fan gekocht vandaag was 8 euro, lownoise.. Ik hoor er inderdaad niets van deze fan zuigt de lucht eruit als het goed heb hem nu unstressed op 47 graden. en stressed op 52 moederboard op 42..

zou ut nog koeler kunnen ?? ;)
Ok, je bent goed bezig man. Kan nog kouder ja, maar dat wordt denk ik een andere koeler. Je sys is nu op een lekkere temp. Prima dus. Wil je ook nog gaan oc'en dan moet het wel wat kouder. Voor nu is het prima.

Ik denk alleen wel dat je stressed temp eigenlijk hoger is. Want 5 graden verschil is wel erg weinig. Echt stressen doe je met BurnK7. Speciaal om Athlons het leven moeilijk te maken. Let wel op je temps, want die schieten omhoog. BurnK7 is niets anders dan een dosbox (tenminste, dat is wat je ziet als het prog draait). Ook de RC5 client stessed lekker. SETI iets minder.

Keep it up..

Edit: zoals het nu is kan het ook nog wel wat kouder. Alleen meer fans maken ook meer herrie. Het ligt een beetje aan jou. Als jij het te warm vind is het dus te warm. Logisch. Voor de stabiliteit zit het nu wel redelijk ok. Draai eerst maar even BurnK7. Dan weet je pas echt wat de temps zijn en kun je aan de hand daarvan besluiten of je meer fans wil plaatsen (of anders plaatsen, kan ook)

Fix ook ff je pics, want die doen het niet.

Edit2: Ow en trouwens. Ik had het over je cpu temp. Je case temp kan veel lager (wat resulteerd in een lagere cpu temp). Maar als je bijv op een zoldertje zit waar het 30 graden is.. Tja.. dan schiet het niet echt op zeg maar. Ik zit zelf meestal 5 graden boven kamertemp *kijkt op thermometer* 26 graden nu hier *kijkt op mbm5* 32 graden case temp. Ik heb 3 case fans btw. 2 uit en 1 in. Normaal 2 als intake, maar ik moest er zonodig 1 slopen |:(

• thefox154
okee daar komt ie, k heb fewtures tip (nice pic overigens, iets teveel gespoten? :P) opgevolgt en burnk7 voor een 60 min aanlaten staan.
Temps: cpu 55
mboard: 41

daarvoor was is 46 en 40 nadat hij vanaf 17.00 staat te draaien met alleen msn ;)

Nu moet ik wel zeggen dat ik dus indead op zolder zit en ut nu 23.38 is dus lekker koel hier overdag is het een stuk warmer....

FF vraagje nog, ik heb nu 1 fan die alle lucht eruit zuigt, en onder me plextor 2 kleintjes die lucht erinblaaze precies op de cpu, als ik nu onderin nog 1 fan zet die lucht erin blaast. Moet er dan nog een bepaalde verhouding zijn als je kijkt naar de rpm van die fans?? Dat kan ik in de faq namelijk nie echt terug vinden.

Ps kan iemand helpen met die fotos heb netjes [ i m g ] enzo gebruikt als je eigenschappen klik staan die fotos wel op die link maar hij laat ze niet zien?? licht dat soms aan geocities?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:14
ermm kleine notitie: Als je onderin intake hebt, moet je wel fanduct maken. anders krijgt die lucht geen opwaartse kracht.

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

[offtopic] je kan met geocities helaas geen pics rechtstreeks op een forum posten,
je kan wel een link geven... ;)

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

CPU temp moet in principe niet hoger dan 45 graden worden, dat is echt haalbaar, zelfs als je hem een paar weken aan laat staan. Mobo moet iets koeler zijn dan CPU, graad of 35 zou ik zeggen, maar CPU moet toch echt op 45 graden kunnen draaien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 14:38:
CPU temp moet in principe niet hoger dan 45 graden worden, dat is echt haalbaar, draaien.
Hoezo moet? dat is echt niet nodig hoor voor een amd! die kunnen best 50 graden worden! en dan draaid nog alles relaxt.

Uiteraard is dit niet aan te raden en is een graad of 45 veel beter.

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 17:21
Hoelager hoe beter.. maar AMD's draaien ook stabiel als zer 75graden worden hoor !!
Alleen de uitdaging is om hem zo koel mogelijk te houden ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 14:38:
CPU temp moet in principe niet hoger dan 45 graden worden, dat is echt haalbaar, zelfs als je hem een paar weken aan laat staan. Mobo moet iets koeler zijn dan CPU, graad of 35 zou ik zeggen, maar CPU moet toch echt op 45 graden kunnen draaien.
lol hoezo mag best 45 graden worden, op 65 draait die nog super! Waar haal je deze zelf bedachte info vandaan ;)! Het is alleen de sport om je CPU onder de 50 oflager te laten draaien, maar het zeker niet noodzakelijk

Ik denk dat mijn mobo ook 41 Graden wordt ik weet het alleen niet zeker met MBM 5 heb ik mijn sensor 3 op LM84-1 (local) staan en daar meet die 41 graden. Maar dit zou mijn mobo of mijn NB chipset kunnen zijn ik heb echt geen idee (iemand anders wel :?)

Case Temp is 28-30 graden, mijn mobo staat in mijn specs..

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik heb ook een XP 2000+ en had een coolermaster....Echt alleen maar slechte dingen over gehoord :r

Ik heb nu een zalman en het ziet er zwaar gaaf uit en koelt perfect. Na ongeveer 3 uur Quake

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/Temp.JPG

:)

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 20:26
Ik heb nu zelf een AMD XP 2100+ op een Asus A7V333 met een thermaltake volcano 6.
Idle 70 graden en na 10 mins wolfenstijn stond ie op 78 graden
Mijn Mobo is trouwens 37 graden!

Ik heb een Aopen kast met boven 2 koelers achterin die naar buiten blazen(voor HD)
Onderin voor hangt 1 casefan.

Wordt dus allemaal wel beetje heet. Zou het aan die Volcano 6 liggen?
Ik denk eraan om een 9 te kopen zou die het probleem verhelpen?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:40
Yohost! schreef op 07 augustus 2002 @ 08:12:
Ik heb nu zelf een AMD XP 2100+ op een Asus A7V333 met een thermaltake volcano 6.
Idle 70 graden en na 10 mins wolfenstijn stond ie op 78 graden
Mijn Mobo is trouwens 37 graden!
Die temperaturen die jij net opnoemd zijn wel heel erg ongezond, daar zou ik snel wat aan doen ;)

Weet je zeker dat ze kloppen? In dat geval eerst eens goed controleren of je koelpasta goed erop zit. Kun je doen door te temperatuur van je koelblok te meten: als die veel lager is dan je proctemp is de geleiding tussen proc en koelblok niet goed. Als die wel goed is kijken of je je casetemp wat omlaag kan brengen, bijvoorbeeld door je kast open te zetten en kijken hoeveel het scheelt :Y)

Als dat ook nauwelijks helpt kun je op zoek naar een zwaardere ventilator, of idd een beter koelblok. suc6! :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10-2025

kingfriko

100 % BULLY

Ik heb precies hetzelfde probleem als Yohost , ook een 2100+ die veel te warm word met games enz.
Heb er sinds gisteren een zalman op zitten (daarvoor een noisecontrol silverado)
Maar het heeft niet veel geholpen .
Met mijn vorige processor werd hij nooit hoger als 55 graden .
Ik wist wel dat die 2100+ warm zou worden maar dit is wel erg :(

kingfriko

• thefox154
wat is eigenlijk voor een notebook dan normaal,
heb een asus l3 serie, met een pentium IV 2ghz erin,
deze wordt 61 graden normaal!!! stressed wil ik het denk ik niet eens weten ;)

en bij een notebook kun je er waarschijnlijk weinig aan doen??
Pagina: 1