Cai - Kabelmodem - afsluitweerst, einddozen enz

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 14:48
Ok, situatie:

Grondkabel vanaf buiten komt binnen in huis, en loopt direct door een wanddoos in.
Deze wanddoos heeft 2 uitgangen: Radio en TV.

Daarop is een splitter gedouwd, Radio+TV in, (past precies), Radio, TV en DATA out.

op de DATA aansluiting zit mn modem (Com21),
radio gaat direct naar de radio beneden hier.
TV gaat naar een splitter toe. vanaf splitter naar tv beneden, en naar een versterker, en dan door naar zolder.

Splitter na versterker wil niet, dan wordt de zooi beneden beetje overstuurd :)
Versterker moet er wel tussen, kabel naar zolder heeft aardig verlies (=lang)

Nu wil ik naast TV signaal ook radio signaal op zolder hebben.
Extra kabel plaatsen is geen optie....

Alles moet dus via bestaande kabel gaan.

Nu was mijn idee: Inkomende kabel losslopen, en op versterker aansluiten. (Versterker is hier geschikt voor, profi ding van hirschman, kan iig beide banden aan)
Vanaf de versterker wou ik dan naar 2 wanddozen gaan, 1 beneden, en 1 op zolder. Splitsing via zo'n ijzeren splitter met meerdere uitgangen, dan kan ik ook de demping bepalen per poort, om oversturing te voorkomen.

De vraag/vragen:
1. Waar laat ik dan mn kabelmodem? Op wanddoos kan niet, want versterker is eenrichtingsverkeer... Of moet ik dan een andere splitter voor modem scoren? Ik weet dat ze er zijn die je direct op de groene invoer plugt.. maar waar scoor je die?

2. Hoe zit het met die einddozen? Moeten die afgesloten worden ofzo?

3. De splitter die achter de versterker komt te hangen zal meerdere uitgangen hebben. (verschillende demping per uitgang). Moeten de niet-gebruikte uitgangen los blijven, of moet ik hier een terminator (of hoe dat ook heet) op plaatsen?

Search deed/doet t niet, dus daar wordt ik nix wijzer van.. verder weet ik niet offie in AV hoort, of in OH, of IT.. beetje tussen alles in :)

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Je woont in Nunspeet dus je hebt chello net als ik.
De inkomende kabel van je huis moet je afwerken op een 1 gats wandcontactdoos (heet tras 10 geloof ik en die hoor je te krijgen van je provider)
Op die doos plaats je je splitter die je van je provider gekregen hebt (je gaat dus een scheiding maken tussen je data en tv+radio), op die splitter zit als het goed is een aansluiting voor je data (schroefverbinding) en je normale aansluiting die je altijd al in huis hebt.
Die normale verbinding gaat in je versterker (en versterkt dus je tv+radio signaal) en al je gewone cai wandcontactdozen(dus hier ga je radio en tv pas scheiden) sluit je op je versterker aan.

• Bigs
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je via die TV aansluiting ook gewoon radio signaal (als je versterker dat ondersteunt, de meesten doen dat volgens mij wel)

• DJSmiley
Bigs schreef op 05 augustus 2002 @ 00:36:
Waarschijnlijk heb je via die TV aansluiting ook gewoon radio signaal (als je versterker dat ondersteunt, de meesten doen dat volgens mij wel)
Mjah, maar versterker hangt NA de splitter van radio/tv :)
dus veel radiosignaal zit er niet meer in :(

• makkie
DJSmiley schreef op 05 augustus 2002 @ 00:43:
[...]

Dit is toch logisch , je gaat eerst je radio en tv scheiden , en dan ga je je tv versterken.
Dan doe je toch niks met je radio.
-----------invoer------tras10----splitter-----versterker--------x aantal cai wcd's met je radio en tv uitgangen

• makkie
[

De vraag/vragen:
1. Waar laat ik dan mn kabelmodem? Op wanddoos kan niet, want versterker is eenrichtingsverkeer... Of moet ik dan een andere splitter voor modem scoren? Ik weet dat ze er zijn die je direct op de groene invoer plugt.. maar waar scoor je die?

-Kabel modem laat je bij de invoer hangen en je gaat met UTP naar je PC
-Splitter en wcd via je provider of een installlatie buro

2. Hoe zit het met die einddozen? Moeten die afgesloten worden ofzo?
- nee dat zit al in de cai wcd verwerkt

3. De splitter die achter de versterker komt te hangen zal meerdere uitgangen hebben. (verschillende demping per uitgang). Moeten de niet-gebruikte uitgangen los blijven, of moet ik hier een terminator (of hoe dat ook heet) op plaatsen?
-mogen tegenwoordig open blijven

Search deed/doet t niet, dus daar wordt ik nix wijzer van.. verder weet ik niet offie in AV hoort, of in OH, of IT.. beetje tussen alles in :)

• DJSmiley
makkie schreef op 05 augustus 2002 @ 00:46:
[...]

Dit is toch logisch , je gaat eerst je radio en tv scheiden , en dan ga je je tv versterken.
Dan doe je toch niks met je radio.
-----------invoer------tras10----splitter-----versterker--------x aantal cai wcd's met je radio en tv uitgangen
mjah, dat begrijp ik, was ook mn opzet :)
alleen is mijn splitter dus bedoeld voor montage OP een wcd....

dus 2 ingangen (radio/tv) en 3 uitgangen. (radio/tv/data)

Verwijderd

gewoon op je coax kabel op zolder een radio/ tv splitter plaatsen het is namelijk zo dat zo een splitter aleen de radio split tegen ongewenste frekwenties. maarin het tv singaal daar zit de volledige baandbreedte in zowel radio als tv .

• makkie
DJSmiley schreef op 05 augustus 2002 @ 01:01:
[...]

mjah, dat begrijp ik, was ook mn opzet :)
alleen is mijn splitter dus bedoeld voor montage OP een wcd....

dus 2 ingangen (radio/tv) en 3 uitgangen. (radio/tv/data)
Ok , die ken ik ook .
Die worden dus gebruikt als je maar 1 cai wcd in huis hebt , Je kan kijken of die wcd een doorrijg wcd is (dus groene kabel van buiten erin en gelijk ook weer een uitgang naar je volgende cai wcd.
En anders als dat niet kan een andere wcd halen met splitter.(of storingsdienst bellen want de installatie is niet goed gedaan (als je tenminste voordat je kabelinternet nam ook al meerdere cai wcd's in huis had)

• Bigs
  • Niet online
DJSmiley schreef op 05 augustus 2002 @ 00:43:
[...]

Hmm, dan is het wel een erg koele splitter.. weet je heel zeker dat ie ook echt filtert? (buiten de data aansluiting om dan misschien)

• DJSmiley
makkie schreef op 05 augustus 2002 @ 01:10:
[...]
Ok , die ken ik ook .
Die worden dus gebruikt als je maar 1 cai wcd in huis hebt , Je kan kijken of die wcd een doorrijg wcd is (dus groene kabel van buiten erin en gelijk ook weer een uitgang naar je volgende cai wcd.
Is geen doorrijg ding, is gewoon groen in, radio en tv uit, verder nix...
is ook de enige doos in huis ..

Ik zit er zelf aan te denken om een andere datasplitter te scoren, en die in de hoofdader te stoppen..

andere vraag is alleen.. mag je zelf in die doos hobbyen? of is die wcd verzegeld?

• makkie
DJSmiley schreef op 05 augustus 2002 @ 01:13:
[...]

Is geen doorrijg ding, is gewoon groen in, radio en tv uit, verder nix...
is ook de enige doos in huis ..

Ik zit er zelf aan te denken om een andere datasplitter te scoren, en die in de hoofdader te stoppen..

andere vraag is alleen.. mag je zelf in die doos hobbyen? of is die wcd verzegeld?
Eigenlijk mag je er niet aan rommelen zegmaar.
In de nieuwbouw aansluitingen worden vaak alleen nog maar 1 gats wcd's in de meterkast geplaatst ( aop's =Abbonee Overgangs Punt) van daaraf mag de klant zelf aansluiten .
Vroeger in oude huizen zat dat in de woonkamer gelijk op de wcd , dus dat was gelijk het AOP .
http://people.zeelandnet.nl/ddronald/Kabel_Access.htm
Hier staan een hoop foto's en schema's

Verwijderd

Veel plezier met kabelfoon ;)

heb het ook........................

• DJSmiley
* DJSmiley heeft Chello hoor :)

Alleen nog uit de tijd van het Gelrevision doe-het-zelf-pakket

Moet dus ff een andere splitter scoren :)

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
hier in huis is t een metalen splitter die de cai split in kabel voor modem, kabel voor versterker, daarna zit er een verdeelkassie en pas in de kamers zelf is t in RTV gesplitst
kabelmodem staat overigens in de meterkast...
Pagina: 1