Toon posts:

[redhat] Wisselende IP adressen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand wat ik onder redhat kan doen aan die dynamische ip-adressen? Ik weet dat dat de bedoeling is van DHCP :P Alleen het vreemde is, het afgelopen half jaar had ik constant hetzelfde adres maar sinds een week wisselt mijn bak zo'n beetje 4 of 5 keer per dag van IP-adres.
Mijn eth0 staat verbonden met het externe netwerk en dhcpcd is de dhcp-client die ik gebruik.

Ik heb wel iets gevonden in de man pages van dhcpcd, namelijk de optie -s meegeven zodat ie probeert het ipaddr uit de cache te vragen aan de dhcp server. Alleen hoe zorg ik ervoor dat ie dit automatisch doet etc?

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen. Momenteel maakt het niet zoveel uit want ik heb vakantie maar als ik straks weer hele dagen weg ben is het heel vervelend als ik naar huis wil ssh-en en onverwacht mijn ip is veranderd.

Verwijderd

voeg in de dhcpd.conf file (te vinden in /etc/) deze lijn toe :

host [naam pc] {
hardware ethernet [mac adres];
fixed-address [lan ip die je wil];
}

Dat moet je wel op de dhcpd server pc uitvoeren. Het is me niet helemaal duidelijk of je nu je internet ip of een lan ip bedoeld :?

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat niet helemaal op :S. Het gaat idd om een internet ip. De dhcp server staat dus bij mijn isp.
Wat ik me afvroeg was eigenlijk of het probleem dat ik nu opeens wel steeds wisselende ip's krijg bij m'n isp ligt of dat het aan mijn dhcp client ligt (aangezien ik van distro was veranderd). En in het laatste geval wat er eventueel aan te doen valt.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Dan zal je isp wel steeds wisselen .
Redhat doet dat in principe niet uit zichzelf

Verwijderd

Zou het wisselen ook gebeuren als je een "lichte" ping aanzet (een keer per x minuten)?

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

ripexx

bibs

Gewoon dhcpcd runnen met de optie -l 0xffffffff

het commando "man dhcpcd" doet wonderen...

buit is binnen sukkel

Verwijderd

Topicstarter
zoals je uit mijn eerste post kunt halen heb ik man dhcpcd wel degelijk gelezen. Alleen als ik dhcpcd run als mijn eth0 al online is krijg ik de melding dat dhcpcd al draait, hoe zorg ik dat die optie aan dhcpcd meegegeven wordt als als mijn eth0 geactiveerd wordt (bij het booten dus)

Verwijderd

Topicstarter
Ok nu lijkt het wel te werken, tijdens het opstarten krijg ik na de melding "Bringing up eth0"
de melding "infinite leasetime, exiting [ok]" en heb ik blijkbaar toch een ip

• ripexx

ripexx

bibs

Ik zelf draai SUSE met vaste ip adressen, maar ergens in je bootfiles moet het staan, ergens worden namelijk je eth devices geconfigureerd...

* ripexx is aan het zoeken

Oke heb wat gevonden, in mijn dir /etc/ini.d/rc3.d staan de volgende scripts:
>>@S02dhclient <--
>>@S05network

Bij mij kan ik in de eerste wat lopen rommelen, e ok de config file (rc.config kan je verschillende opties mee geven, BTW dit alles heet betrekking op SUSE voor redhat zul je ff moeten zoeken)

buit is binnen sukkel

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

waarom draai jij dhcpd. Dat is een service om een dhcp te draaien allemaal leuk en aardig daarmee voorkom je echter niet dat je van eenandere dhcpd server een ander ip krijgt. Je kan nooit je eigen interface een ip geven door een dhcpd server te draaien op die machine

• ripexx

ripexx

bibs

TrailBlazer schreef op 05 augustus 2002 @ 16:11:
waarom draai jij dhcpd. Dat is een service om een dhcp te draaien allemaal leuk en aardig daarmee voorkom je echter niet dat je van eenandere dhcpd server een ander ip krijgt. Je kan nooit je eigen interface een ip geven door een dhcpd server te draaien op die machine
Eerst lezen voor je blaat, hij draait dhcpcd, dit is de client deamon, en niet de server deamon! Klein maar toch wezenlijk verschil.

buit is binnen sukkel

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

oops gelijk tja je ziet een half woord en je denkt dat je hem helemaal gezien hebt. Maare wat doet dat dan

Verwijderd

Kijk ff of je db/file van je lease-table niet gaar is....

en wat je lease-time is en of die iedere keer ander IP adres moet nemen nadat de lease verstreken is... (dat zijn tegenwoordig ook opties in dhcp servers)
Pagina: 1