Toon posts:

Wacom pen stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 983 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Lekker dit:
Mijn Wacom pen had een tijdje in een plas bier gelegen waardoor het knopje helemaal vastgeplakt zat, dus ik denk: er zit toch geen electronica in, dus laat ik 'em effe onder de kraan houden.
Het knopje zit nu niet meer vastgeplakt, maar de pen doet nu helemaal niets meer. :(
Moet ik nu een nieuwe kopen, of valt dit nog te repareren?

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

hmm hij kan niet echt open hè?

Maar je kan gewoon een nieuwe pen bestellen,
ze hebben dan ook andere vormen enzow, die gewoon op je tablet werken :P

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:27
krengen zijn wel aardig duur, tenminste voor intuos tabletten, voor de graphire weet ik het niet

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat idd om de Graphire. :)
Maarre:
Iemand een echte Wacom draadloze muis ruilen voor een pen? ;)

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

jah, die dingen zijn best prijzig :)

maarreuh, heeft er ook maar iemand enig idee hoe die pen werkt? Vraag ik me nu al een tijd je af, dr kan geen batterij in zitten, ik zat zelf te denken dat het met een soort kinetics beweging moet werken ofzo (net als zo'n horloge weet je wel) maar ik kan me dat niet helemaal voorstellen, iemand enig idee?

Chriet Titulaer is de man

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuwe pen kost gvd €38,- :(

• Emcee
ik wil best zo'n muis, maar ik wil lm'n intuos pen niet missen, en die gaat toch niet werken i.c.m. graphire, maar je kunt die pennen idd gewoon los bestellen, de graphire pennen zijn waarschijnlijk wel wat goedkoper. bij http://www.htrmailing.nl hebben ze er 1 voor 39 euro.
(bij deze winkel heb ik tijdje geleden een intuos pen gekocht, was voor mij dicht in de buurt, winkel zit in rhenen)
de graphire pennen zijn wel op meer plaatsen te koop dan de intuos pennen omdat de graphire bij veel meer winkels verkrijgbaar is

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Als het een penpartner was kon ik misschien nog wel iets regelen, kijk anders ff bij shop.informatique.nl en dan de veiling. Staan wel eens losse pennen tussen.

de betaler vervuilt

• Emcee
uzer schreef op 04 augustus 2002 @ 22:22:
jah, die dingen zijn best prijzig :)

maarreuh, heeft er ook maar iemand enig idee hoe die pen werkt? Vraag ik me nu al een tijd je af, dr kan geen batterij in zitten, ik zat zelf te denken dat het met een soort kinetics beweging moet werken ofzo (net als zo'n horloge weet je wel) maar ik kan me dat niet helemaal voorstellen, iemand enig idee?
ik dacht iets een soort magnetisch veld, is vast wel info over te vinden op het internet of de wacom site, het is iig mooi spul je het werkt zelfs door enkele lagen papier heen...

• Emcee
Hier wat info over de preciese werking:
A signal is sent out of the tablet which energizes a resonator in the pen.
The tablet then turns off the transmitter and turns on a receiver to
detect the resonance (many many times a second). The pressure sensor
slightly detunes the resonator and the reciever detects this as a phase
change in the returned signal. The switch information is returned by
changing the resonant frequency to a totally different frequency, the
pressure again detuning the frequency slightly.

So the switch information is contained in the frequency, and the pressure
information is contained in the phase.

in de pen zit dus geen batterij, en ik zou denken dat zo'n pen een beetje water moet kunnen overleven, misschien moet je em nog wat laten drogen.
anders stuur je toch even een email naar de support van wacom, zal vast wel eens vaker gebeurd zijn zoiets..een nieuwe kopen kan altijd nog

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'em nu achter mijn PC-kast gezet, precies voor de voeding want daar is het lekker warm. >:)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

importeur is niet schappelijk, moet je maar gewoon een nieuwe bestellen. Ik was pasgeleden mijn pen kwijt, heb maar meteen een nieuwe (USB) tablet gekocht. Graphire 2 is eindelijk uitgerust met een fatsoenlijke muis zodat ik nu een laptop heb met een tablet en een goede muis. Aan mijn workstation hangt ook een tablet dus ik hoef maar 1 pen te gebruiken. Erg handig ;)
Maar goed, pen moet je gewoon nieuw bestellen en is IMHO veel te duur in verhouding met het hele tablet. Echt belachelijk.

de betaler vervuilt

• Emcee
zit er geen garantie meer op >:)
net ff op het wacom forum zitten lezen of er geen soortgelijke gevallen bekend zijn, en voor het geval dat bijna alle hoop verloren is, here's how to open your pen(warranty void!):

**quote**: There is 2 years warranty on the pen - even if it falls down from a desk. (Its not supposed to survive a 10m drop :)

It is not meant to be opened and doing so will damage it. If you still want to try: pull and twist the two halves.
**end quote**

(dit is overigens het advies van een wacom-medewerker)

Verwijderd

Topicstarter
Emcee schreef op 04 augustus 2002 @ 23:27:
zit er geen garantie meer op >:)
net ff op het wacom forum zitten lezen of er geen soortgelijke gevallen bekend zijn, en voor het geval dat bijna alle hoop verloren is, here's how to open your pen(warranty void!):

[...]
Die uitleg komt volgens mij op hetzelfde neer als gewoon breken, maar goed... ;(
Ik vraag me nog steeds af wat er nou in die pen zit dat niet eens tegen een beetje water kan. :?

• Emcee
nou ja, ze hebben die pen natuurlijk ook een keer in elkaar gezet dus zou in principe ook uit elkaar moeten kunnen. Maar ik zou dit ook pas doen als niks anders gewerkt heeft...als ie toch al stuk is heb je niks te verliezen, en kun je ook eens zien hoe zo'n ding precies werkt :)

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Je hebt twee verschillende soorten pennen, simpel gezegd digitale en analoge. Er zit een spoeltje in waardoor in de buurt van de plank een veld ontstaat waardoor een geringe spanning wordt opgewekt. Bij de digitale variant (zoals bij de Graphire en Intuos) wordt hiermee een transponder in werking gesteld die aan de plank roept wat voor device het is. Je kan namelijk naast een pen ook een muis (Graphire) gebruiken en die twee moet hij uit elkaar weten te houden. Je kan ook accessoires kopen, zoals de airbrush. Die zendt dus ook een signaaltje mee van 'ik ben een airbrush, geen pen hoor'.

Ik heb zelf een analoge pen, die heeft dus geen transponder. Althans, hij stuurt geen identificatie mee. Een Graphire-pen doet het dus ook niet op mijn Pen Partner-plank en vice-versa.

Als het spoeltje nat is moet je de pen misschien gewoon even in een warme droge omgeving leggen een tijdje. Zelfs doordrenkte laptops gaan het daardoor weer doen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik heb 'em de hele nacht laten drogen, maar hij doet het nog steeds niet... ;(

• Emcee
en..? heb je em al van binnen bekeken :)

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het weer! :)
Gewoon 3 dagen laten drogen.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

felici!

Wacom roels :)

de betaler vervuilt

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

IK denk dat ik mijn pen ook eens ga wassen dan... maar ik dacht altijd dat deze met een soort van magnetische inductie werkte... schijnt die met readiofreqeunties te werken na het verhaal van Emcee gelezen te hebben.. tsj

• Emcee
Excellent! mooi dat ie het weer doet

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-07 01:34
hoe zitten die dingen eigenlijk in elkaar, ik heb ook zo'n graphire ding, maar die pennen kun je idd niet openmaken. Weet iemand hoe dat zaakje nu eigenlijk werkt ?

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

emcee vertelde het dus al...

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Hoe werken Wacom tabletten?

Intuos2 Pen - Hoe het werkt

WACOM pennen zien eruit en voelen als gewone pennen. Maar hoe werken ze nu eigenlijk, zo zonder kabel en zonder batterijen? De pennen maken gebruik van elektromagnetische resonantietechnologie -ontwikkeld door WACOM- waarbij radiogolven naar de pen worden gestuurd en geretourneerd voor positie-analyse. Een maas van draden in het WACOM-tablet wisselt een mode van ‘zenden’ af met een mode van ‘ontvangen’. Dit gebeurt iedere 20 microseconden.

De digitaal-analoge pen is van de nieuwe generatie Intuos pennen. Deze pennen beschikken over een Tool ID. Dit is een herkenningsgeheugen. Als je met meerdere pennen werkt, bijvoorbeeld één als penseel, één als airbrush en één als inktpen ingestelde pen, dan zal het tablet elke pen apart herkennen en direct op die speciale instellingen overschakelen.
Het elektromagnetisch signaal stimuleert oscillatie in het spoelen- en capaciteitsresonantie-circuit van de Intuos Pen. Het resonantiecircuit in de penpunt zorgt voor de energie en dient tevens als zender. Het ontvangen signaal gaat via de modulator naar de chip. De informatie van de druksensor (capaciteit) en van de switch aan de zijkant gaat als eerste naar de chip. De Tool ID wordt dan toegevoegd en beide worden teruggestuurd naar de modulator, die op zijn beurt een signaal naar het resonantiecircuit in de penpunt stuurt. Het tablet pikt de informatie in de penpunt op om vervolgens positie en andere informatie als druk en Tool ID te bepalen. Zo werkt een Intuos Pen

Omdat de dradenmaas in het tablet door resonantiekoppeling de energie naar de pen verzorgt, zijn batterijen niet nodig. Er zitten dus geen verbruikende elementen in de pen die leeg kunnen raken, vervangen moeten worden of de pen topzwaar maken.

Deze gepatenteerde technologie is te vergelijken met een pianostemmer die een stemvork gebruikt om de piano te stemmen. Als de stemvork in de nabijheid komt van de (overeenkomstige) vibrerende pianosnaar (als de vork dezelfde frequentie heeft) zal hij energie van de vibrerende snaar gaan overnemen en resoneren, en een toon voortbrengen. Op dezelfde manier zal de WACOM-pen bij het naderen van het tabletoppervlak beginnen te resoneren, en zo zijn eigen frequentie terug naar het tablet genereren. Wanneer het tablet de pen ‘hoort’, dan bepaalt het de positie van de pen met ongekende precisie. Het tablet zendt vervolgens informatie over de plaats, druk en penhoek (ten opzichte van het tablet) door naar de computer, samen met informatie of de penpunt of het gummetje (aan de achterzijde) al dan niet gebruikt wordt.
Afbeeldingslocatie: http://www.wacom.nl/images/intuos_intern.gif

bron

de betaler vervuilt

• Emcee
waar heb je deze info vandaan? denk dat ik het even opsla :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Emcee schreef op 08 augustus 2002 @ 17:51:
waar heb je deze info vandaan? denk dat ik het even opsla :)
staat zo'n leuke link met "bron" onder de posting 8)7

de betaler vervuilt

• Emcee
m'kay sorry niet gezien

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-07 01:34
Weer wat geleerd (en deze keer ook nog nuttig)

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Pagina: 1