[ram]Geheugen dood door Bliksem... Of toch niet ?

Pagina: 1
Acties:

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kep hier een pc die dood is gegaan door bliksem. Pc stond aan terwijl het omweerde en is uit geslagen toen de bliksem in de buurt insloeg vertelde de klant. Aardlek sloeg niet uit.

Voeding = dood. (zekeringen zijn goed)
Mobo + cpu + videokaart + ram = dood.
Geluidskaart = dood.
Hardisk = ok
Cdrom = ok
Floppy = ok
Lan = ok

Nu heb ik het geheugen ff in een andere pc gezet (1x 32 MB pc66 en 1x64 MB pc66) en dit draaid uiterraad ook op 66Mhz, cas 3,3,3 en ik heb het getest met memtest 3.0. Memtest vind geen errors. Maar de pc is wel super onstabiel met dit geheugen. Zodra ik er ander geheugen in zet is ie wel stabiel.

Test memtest nu zo slecht of is het geheugen gewoon beschadigd op een mannier die memtest niet vind ?

Verwijderd

Alles heeft een flinke optater gehad.Geheugen sowieso gevoelig.
Aardlek heeft de tijd niet om uit te slaan.Het beste is gewoon uitzetten tijdens onweer.

• jhead22
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 21:46:
Alles heeft een flinke optater gehad.Geheugen sowieso gevoelig.
Aardlek heeft de tijd niet om uit te slaan.Het beste is gewoon uitzetten tijdens onweer.
Dat alles vlink op zijn donder heeft gekregen begrijp ik... Maar ik vind t zo vreemd dat memtest geen fouten vind terwijl t geheugen wel degelijk defect is.

T valt me trouwens mee dat hd enzo t overleefd hebben.

Verwijderd

Tja maarja het geheugen is blijkbaar toch brak en ik denk dat die klant gewoon alles van de verzekering vergoed krijgt dus je kan er beter nieuw geheugen in zetten.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-08 08:32
Test je het geheugen in een vrijwel vergelijkbaar systeem (zeg maar met hetzelfde type moederbord) anders is het mogelijk dat een van de reepjes geheugen niet goed overweg kunnen met het moederbord (of andersom).

Verwijderd

test die aardlek eens die hoort uit te slaan bij een inslag. gebeurd op vakantie altijd en thuis ook altijd.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het klinkt alsof je bij een computerbedrijf(je) werkt. Is het dan geen idee een hardwarematige RAM-tester te kopen? Zo duur zijn ze niet, en je hebt zekerheid over het feit of de dimms of whatever je test nog goed zijn. Bijvoorbeeld ook handig voor klanten die geheugen hebben gekocht en blijken het verkeerde te hebben gehaald ('ja meneer, ik heb 'm echt niet in m'n systeem gehad!').

• jhead22
  • Niet online
Kep de reepjes in een identiek systeem geplaatst (Comprak deskpro 4000 (p1 166MMX))

Klant krijgt nix verzekerd.. Tis zo'n oud systeempje dat ie er nix voor terug krijgt. Maar we hebben al een vervangend systeempje geregeld en klant heeft nu een nieuw systeempje en is weer tevree naar huis.

Ram tester is geen optie. Die dingen zijn erg duur en ik ben geen officieel bedrijf. Repareer veel voor mensen uit de buurt en heb idd bijna een bedrijfje... Maar officieel nog nie. Over een half jaar begin ik een officieel bedrijf waarschijnlijk....

• SebaZ
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07-2022

SebaZ

High Tech!

Wij hebben een speciale stekkerdoos voor dat soort situaties. Als mijn PC kapot gaat door onweer krijg ik €20.000 van de fabrikant van de stekkerdoos >:).

• jhead22
  • Niet online
Tja... klant had nie zo'n stekkerdoos... Maare zo'n doos beschermt echt niet tegen blikzem wanneer de bliksem jouw huis raakt. Tevens wordt de meeste schade veraarzaakt door bliksem dat via telefoon of kabel jouw huis binnen komt.

* jhead22 heeft ook zo'n doos maar je kan d'r nie op vertrouwen...

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jhead22 schreef op 05 augustus 2002 @ 00:47:
Tja... klant had nie zo'n stekkerdoos... Maare zo'n doos beschermt echt niet tegen blikzem wanneer de bliksem jouw huis raakt. Tevens wordt de meeste schade veraarzaakt door bliksem dat via telefoon of kabel jouw huis binnen komt.

daarrrr hebben ze ook wat op uitgevonden: dat heet de stekkerrrrrdoos mét telefoonlijnoverbelastingsfilter :) (3x woordwaarde :P)

Verwijderd

jhead22 schreef op 04 augustus 2002 @ 23:35:
Ik ben geen officieel bedrijf. Repareer veel voor mensen uit de buurt en heb idd bijna een bedrijfje... Maar officieel nog nie. Over een half jaar begin ik een officieel bedrijf waarschijnlijk....
goed dat je het zegt, kom ik effe langs (/me == belastigdienst;)

Verwijderd

edit : wtf?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 10:36:
[...]
weet je hoe je dat noemt, vriendendienst... heel sociaal. maar oke mensen uit belastingdienst willen alleen geld zien, eikels daar

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:55

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

|HunterPro| schreef op 04 augustus 2002 @ 22:55:
Het klinkt alsof je bij een computerbedrijf(je) werkt. Is het dan geen idee een hardwarematige RAM-tester te kopen? Zo duur zijn ze niet, en je hebt zekerheid over het feit of de dimms of whatever je test nog goed zijn. Bijvoorbeeld ook handig voor klanten die geheugen hebben gekocht en blijken het verkeerde te hebben gehaald ('ja meneer, ik heb 'm echt niet in m'n systeem gehad!').
Vind je zo'n tester niet duur? Kanonne, daar kan je heel veel nieuwe dimms van kopen hoor. Ik geloof dat die krengen > Euro 1500,- zijn.

Anders wil ik wel graag een linkje.... ;)

• jhead22
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 10:36:
[...]
Ooh... Kom gerust gezellig een avondje langs ! Kep toch nix te verbergen. Tis het zelfde als oppassen bij de buren. Daar betaal je ook geen belasting over.

Tevens betaal ik gewoon btw over alle hard- software die ik koop voor mensen dus nie zeuren.

Maare in ruil dat jij bij mij langs komt wil ik ff bij jouw langs komen om je pc(s) ff te controleren op illegale software enzo. * jhead22 is niet van de buma / bsa maar ik ken wel iemand die graag even mee wil.

Deal ?

Je profiel:
Beroep Sales Representative
Opleiding IT

Jaah.. jij werkt echt bij de belastingdienst |:(

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58
dano, misschien moet je inplaats van over belastingen zeiken weer is een keer tribes2.nl repareren.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

jhead22 schreef op 05 augustus 2002 @ 00:47:

Ik denk (lees: weet) dat het eerder komt door de gigantische hoeveelheid statische electriciteit die er ontstaat als de bliksem in de buurt inslaat (straal van zo`n 100 meter ofzo dacht ik)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• jhead22
  • Niet online
XLerator schreef op 05 augustus 2002 @ 14:09:
[...]
Ik denk (lees: weet) dat het eerder komt door de gigantische hoeveelheid statische electriciteit die er ontstaat als de bliksem in de buurt inslaat (straal van zo`n 100 meter ofzo dacht ik)
Dat zou idd goed kunnen. Ik vind t alleen erg vaag dat Memtest nix vind terwijl dit volgens mij een van de beste, zo niet het beste geheugen test programma is...
Pagina: 1