Toon posts:

Novell Netware 5.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee mensen,

Is novell Netware 5.0 Server net zo uitgebreidt als Windows 2000 Server. :7

Met oog op:

Internet sharing
DHCP
NAT
FTP Server
WEB Server

En weet iemand waar ik het kan downen of mag dat niet gevraagd worden in de GoT :|

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 21:29:
Hee mensen,

Is novell Netware 5.0 Server net zo uitgebreidt als Windows 2000 Server. :7

Met oog op:

Internet sharing
DHCP
NAT
FTP Server
WEB Server

En weet iemand waar ik het kan downen of mag dat niet gevraagd worden in de GoT :|
Netware heeft boardermanager voor internet delen. Het maakt ook gebruik van DHCP, voor een webserver is het niet het ideale platform, maar het kan wel heb ik begrepen. FTP server zou ik niet weten.

Voor Netware moet betaald worden, dus van het net downloaden is illegaal. Dat ga ik dus ook niet vertellen. Als je Netware wilt hebben kan je op school wel een goedkope studenten versie aanschaffen. En al deze vragen had je op de site van Novell ook wel kunnen vinden.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:27

@r!k

It is I, Leclerq

als je al die dingen wilt doen die je beschrijft kun je beter linux nemen, is gratis en wat beter geschikt voor die functies.

Novell kan het wel maar dan moet je er nog pakketten bij kopen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

regel een paar demo cd's... is het volledige pakket alleen de licentie key's ontbreken :)

Verwijderd

ErikH schreef op 04 augustus 2002 @ 23:00:
Voor de genoemde dingen hoef je niets extra's te kopen. NAT/DHCP/FTP/HTTP zit standaard bij NetWare.

Verwijderd

Idd zit standaard bij Netware en waar baseer jij op dat linux beter geschikt is dan Netware???

Verwijderd

Als die dingen alles is wat je wilt op je netwerk lijkt Linux of een BSD op het eerste oog geschikter. Maar vertel eens wat meer van wat je wilt. Hoe groot wordt je netwerk? Moet je kunnen printen? Enz?

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:27

@r!k

It is I, Leclerq

Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 11:49:
Idd zit standaard bij Netware en waar baseer jij op dat linux beter geschikt is dan Netware???
begin bij de kosten en het feit dat novell ontworpen is als fileserver.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

Topicstarter
ErikH schreef op 04 augustus 2002 @ 23:00:
als je al die dingen wilt doen die je beschrijft kun je beter linux nemen, is gratis en wat beter geschikt voor die functies.

Welke distrubutie kan ik het best gebruiken dan die ook een grafische interface heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 20:26:
Als die dingen alles is wat je wilt op je netwerk lijkt Linux of een BSD op het eerste oog geschikter. Maar vertel eens wat meer van wat je wilt. Hoe groot wordt je netwerk? Moet je kunnen printen? Enz?
Mijn netwerk wordt hooguit 10 pc groot maar het gaat er mij om dat ik een stabiel systeem heb voor een server en dat elke client zijn eigen homedrive heeft. En printen is natuurlijk ook nooit weg.

Maar het meest gaat het er om dat ik mijn inet gedeeld heb en op een veilige manier.

(Ik wordt namelijk ziek van die windows virussen(nimda en shit))

Verwijderd

Dingetjes die ik persoonlijk zou doen:

- Debian / Slackware / Gentoo servertje bouwen (welke je het fijnst vindt)
- AMaViS installeren (virusscanning van email)
- Samba & CUPS installeren voor filesharing en printerdeling

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 20:52:
Dingetjes die ik persoonlijk zou doen:

- Debian / Slackware / Gentoo servertje bouwen (welke je het fijnst vindt)
- AMaViS installeren (virusscanning van email)
- Samba & CUPS installeren voor filesharing en printerdeling
Welke van de drie is dan configureerbaar in een grafische omgeving
Want ik heb geen zin om honderden .conf te gaan zitten omspitten

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:25

JJJ

Als je wil click 'n playen kun je beter win2k nemen lijkt me. Lever je wel wat aan kwaliteit in :) maar is vast wat makkelijker voor mensen zoals jou (dat bedoel ik niet beledigend!).

Verwijderd

Tja.... als het legaal moet (uiteraard, hoop ik) en het mag niet veel kosten zou ik voor FreeBSD gaan als ik lees wat je wilt. Toch wat stabieler en sneller vwb het core-netwerk-gebeuren dan Linux. Kost je wel wat hobby-tijd.
Maar vergeet niet dat in de extra's Novell errug ver gaat.... met zenworks, groupwise, bordermanager, webaccess, clustering, enz.

Ik zie FreeBSD als enige echte goedkoper alternatief op Novell NetWare. Linux kan ook, maar dan heb je het wel gehad. Als je veel aan windows hecht kan win2000-server ook. Veilig, snel, enz heb je in ieder NOS zelf in de hand.

Mijn advies naar jou.... probeer FreeBSD eens!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Installeer e-smith (zie www.e-smith.org). Dit is een linux distributie gebaseerd op RedHat 7 met een volledig grafische install, die alle door jou gewenste services installeert en configureert. Binnen een kwartiertje heb de boel dan aan het lopen.
Draait bij mij inmiddels al meer dan een jaar.

Verwijderd

Ik denk dat Windows 2000 voor jou het makkelijkst te beheren en te installeren is.
Waarbij ik wel opmerk dat Novell Netware wel alle functionaliteit in huis heeft. Novell SBS (Small Business Suite) is echter wel eenvoudig te installeren en te beheren (daar is hij voor gemaakt). Om een standaard Netware versie te installeren en te onderhouden moet je je er echt wel eerst in verdiepen. De evaluatie versies (volledige versie met 3(?) licenties voor niet commercieel gebruik) zijn te downloaden en op cd te bestellen, gratis:
http://www.novell.com/products/netware/nw6_eval.html
Als je voor Netware 5 gaat zorg dan dat je versie 5.1 bemachtigd want die is net wat volwassener. Novell is vanaf versie 4.11 vooral bezig geweest met Internet dus het is niet zo dat het alleen nog maar een File en printserver is. De webserver van Novell is eigenlijk de Netscape webserver en die is echt wel een stuk beter dan IIS van MS.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Ik denk dat Windows 2000 voor jou het makkelijkst te beheren en te installeren is....
Maar ook veel duurder....

Ik blijf er bij dat e-smith (SME Server) de beste oplossing is. De stabiliteit van een Linux systeem compleet met een zeer eenvoudige installatie. Linux/Unix kennis is absoluut niet nodig. Configureren gaat via een webclient, geheel grafisch en er is een duidelijke handleiding op de genoemde site.

Verwijderd

Precies win2000-server en Novell zijn veeel duurder. En dan heb ik liever Novell; stabieler, sneller en kan meer! Bovendien moet je je in ieder OS inwerken. De grootste fout die mensen maken is denken dat dat bij windows niet hoeft en dan krijg je een gatenkaas vwb beveiliging en stabiliteit.
En kant en klaar Linux-server-OS als e-smith of Trustix kan ook. Maar FreeBSD is net wat sneller en stabieler. Probeer FreeBSD en wat Linuxen uit zou ik zeggen...

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Als je de SBS versie van novell 5 (of 5.1) neemt zit er boardermanager en groupwise bij. Dan kan je alles wat je beschrijft faciliteren tot maximaal 50 users.

Als je meer dan 50 users hebt moet je de extra's (boardermanager/groupwise/zenworks) los aanschaffen en wordt het een kostbare zaak.

Ik zou trouwens voor 5.1 gaan. De webserver en het filesystem is een stuk beter dan die bij 5.0 (zonder patches) geleverd zijn.

Verwijderd

Kirpeknots schreef op 08 augustus 2002 @ 13:17:
Als je de SBS versie van novell 5 (of 5.1) neemt zit er boardermanager en groupwise bij. Dan kan je alles wat je beschrijft faciliteren tot maximaal 50 users.

Als je meer dan 50 users hebt moet je de extra's (boardermanager/groupwise/zenworks) los aanschaffen en wordt het een kostbare zaak.

Ik zou trouwens voor 5.1 gaan. De webserver en het filesystem is een stuk beter dan die bij 5.0 (zonder patches) geleverd zijn.
Dat klopt alleen boven de 50 users moet je toch NetWare aanschaffen (upgrade) en alle 'opties' en niet alleen de 'opties'? Verder is 5.1 al aangeraden i.p.v. 5.0.
SBS versie 6 is behoorlijk zwaar. SBS 6 kost je $ 1295 (met 5 connecties) 5 connecties erbij is weer $ 300.. tja nu ik het zo zie vindt ik e-smith ook wel een goede oplossing worden (jaja we zijn eerlijk). Mijn ervaringen met e-smith waren zeker ook niet verkeerd.
Waar je je zeker niet in moet vergissen is het beheer van GroupWise.

De keuze:
e-smith (gratis)
of Novell SBS (goedkoop, niet zo compatible met de markt)
of Windows 2000 (duur en erg compatible met de markt)
of MS SBS (duur)

Verwijderd

Als ik jou verhalaltje zo lees heb je niet veel tijd/zin om veel te gaan configen...Gentoo is dan dus helemaal uit den boze :) , de andere distros hebben in meer of mindere mate ook flink wat userinput en leeswerk nodig als je niet weet hoe bv samba of printen via een netwerk nu eigenlijk moet.

Ik zou i jouw geval e-smith gebruiken. De configuratie vindt plaats via een webbrowser die na de installatie beschikbaar is en je hebt de stabiliteit van linux waarbij alle programma's perfect op elkaar aansluiten omdat e-smith aleen bedoeld is als server voor een (kleinschalig) netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier wel Novell Netware 4.11 liggen
Maar ik vraag me af of deze wel over de funcie ICS beschikt.
Ik krijg het zelf niet voor elkaar dat de eerste NIC een IP krijgt van @home.

Weet iemand of dit te fixen is
En hoe ??

Verwijderd

>Maar ik vraag me af of deze wel over de funcie ICS beschikt.

Nee dus. Je kunt wel tussen internet en je novell-server dan linux zetten met nat of squid of zo. Eventueel FreeSCO of zo...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 20:57:
>Maar ik vraag me af of deze wel over de funcie ICS beschikt.

Nee dus. Je kunt wel tussen internet en je novell-server dan linux zetten met nat of squid of zo. Eventueel FreeSCO of zo...
Dus hiervoor moek echt 5.1 hebben ??

Verwijderd

5.0 of hoger....

maar zoals ik al zei.... er zijn workarounds.... een 486-bakkie met FreeSCO hoeft niet eens een harddisk te hebben; echt low-budget dus.... geen heftige toevoeging aan je netwerk...
Pagina: 1