zang verwijder van muziek bestand

Pagina: 1
Acties:
  • 466 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26
Ik ben op zoek naar een programma om de zang van een liedje te verwijderen zodat ik alleen nog het instrumentale overhoud. Dit kan ik dan gebruiken voor karoake en andere doeleinden.

Is er een programma die dit zuiver kan en niet gaat vervormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 20:22
wil ik ook !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

bestaat volgens mij niet. Er zijn wel programma's/plug-ins voor winamp die claimen zang te verwijderen, maar meestal gooien ze gewoon een bepaald gedeelte van de muziek weg en blijft de zang gewoon hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehhm, ik speel gitaar en dan neem ik ook weleens wat nr's op. Via de computer dus allemaal met een 64-sporen studio. de zang, elke gitaarpartij, alles neemt vaak meerdere sporen in beslag. Het is alleen te veranderen door dat ene spoortje aan te passen. Wil je het dus verwijderen, dan moet je de goede sporen verwijderen.

Als je mp3'tjes van je opgenomen muziek gaat draaien, gooi je alles bij elkaar in één spoor en daar draai je een mp3'tje van.

conclusie, de mp3'tjes (en waarschijnlijk ook wel de wav's en de rest) bestaat allemaal uit één spoor. Alleen de zang verwijderen zal nie gaan dus, tenzij je al die sporen afzonderlijk in één bestand weet te krijgen, maar ik denk niet dat je die bestandjes op je comp hebt...

als je dit wel hebt, moet je 2 dingen doen:

1. mij vertellen hoe je er aan komt
2. een goed muziekbewerkingsproggie op je comp zetten. Er zijn met google.com wel sites te vinden die daar veel meer vanaf weten dan deze simpele ziel

/me hoopt dat 'ie de vraag goed begrepen hebt en een duidelijk antwoord heeft gegeven.
anders wordt het een lang verhaal en dat typ ik wel als je niet tevreden bent hier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02

Klippy

Still Game

Zal idd nooit 100% werken.

Je kan wel bepaalde frequenties dempen, maar dan gaat ook 'n stuk van de muziek weg of 't blijft nog vaag hoorbaar.
En de weggefilterde frequentie moet steeds aangepast worden, want je zingt steeds wat anders.

Denk ik :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets is handmatig zeer moeilijk voor de beginnende editor.... je kunt beter zoeken naar het liedje zonder stem toevoeging. Dan ben je sneller klaar dan via zo'n proggie.

Er zijn wel progs zoals hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.visualizationsoftware.com/gram/jpeg/f1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.visualizationsoftware.com/gram/jpeg/dlbutton2.jpg

Voce vista!
Mijn tip! zoek naar het liedje zelf zonder zang, want dit kost je zeer veel tijd en moeite.

of lees dit boek om alles over stemmen te weten te komen
Afbeeldingslocatie: http://www.visualizationsoftware.com/gram/jpeg/book.jpg
_/-\o_ 8)7 >:) :O

even een laatste wijziging:
Als je zoekt naar een zingend stempatroon... dat ziet er zo uit...
Afbeeldingslocatie: http://www.visualizationsoftware.com/gram/jpeg/sing1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major 7
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

Major 7

BOFH!

Kijk even op de site van analogX....

Link: http://www.analogx.com/contents/download/audio/vremover.htm

Het werkt wel, ik kan niet beoordelen hoe goed......

UNFAQ --- Unfrequently Answered Question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Wrong...

het KAN dus wel 100% werken.

Maarrrrrrrrrrrrrrrrr

De theorie:

Muziekstukken worden in stereo opgenomen. Hierbij wordt per instrument verschil gemaakt tussen meer/minder op het linker/rechter kanaal.

Alleen wordt zang dus meestal evenveel op linker als op rechter kanaal gedaan.

Als je het linker kanaal en het rechter kanaal over elkaar heen zet (en dus mono er van maakt), zullen de geluiden bij elkaar worden opgeteld. Alleen heb je daar geen ruk aan als je de zang weg wilt hebben. Daarvoor zal je 1 van beide kanalen dus moeten omkeren.... Anders gezegd moet je de kanalen van elkaar aftrekken.

Als je op beide kanalen exact evenveel en dezelfde zang hebt, zal de zang volledig worden weggefilterd.

De praktijk werkt helaas wat minder mooi... hoewel je bij sommige nummers de zang toch echt zeer goed op de achtergrond kan drukken. Ik noem even een nummer: Michel van Anouk

Nadeel van de werkwijze is dat de lage geluiden (bass) ook weg wordt gehaald om de doodeenvoudige reden dat lage tonen ook vrijwel altijd evenveel op beide kanalen voorkomen

Bewerking uitvoeren met programma's als Cooledit

Naam van de bewerking: Vocal Cut (dus gebruik de hulpfunctie van het programma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26
zijn er verder nog ideeen?

Ik ben nu bezig met Antares Auto-Tune en ik kijk of het hiermee lukt als er meer ideeen zijn laat het dan maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
FYI: (zoals wfvn ook al zei:) Als men een standaard stereo stukje muziek neemt,
dan kun je redelijk makkelijk de zang verwijderen door gewoon een van de twee stereokanalen van fase om te keren en dan weer te mixen met het andere stereokanaal. Dit steunt op het feit dat de zang meestal in het centrum van de stereo mix zit.
De resultaten verschillen van liedje tot liedje, maar vreemd genoeg geeft dit meestal goeie tot zeer goeie resultaten.
Jammer genoeg zullen de andere instrumenten ook wel in meer of mindere mate beïnvloed worden natuurlijk.
It ain't perfect but it's the best you can do.

Je kunt dit dus ook heel makkelijk doen in om het even welk audio edit programma:
1. load een liedje
2. keer de fase om van een van de twee stereo kanalen
3. afspelen maar :)

Als je hier eens mee wilt experimenteren: er is een winamp effect-plugin die dit on-the-fly doet.
http://www.analogx.com/contents/download/audio/vremover.htm

Met EQ's zul je ook wel iets kunnen doen, maar dan zul je sowieso altijd ook frequenties van de andere instrumenten wegfilteren.
Dan vind ik de bovenstaande methode toch beter.
Misschien beide methodes proberen combineren voor betere resultaten?
Laat me weten als er daar iemand goeie resultaten mee boekt...

[ Voor 5% gewijzigd door DieterVDW op 25-08-2003 09:00 ]

Pagina: 1