S-video kabel maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.499 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 15:42
Ik wil waarschijnlijk binnenkort een s-video kabel leggen vanaf m`n kamer naar een verdieping lager. Hier zal ik ongeveer een kabel van 6 meter voor nodig hebben. Ik heb gelezen in de faq dat dit geen probleem is, en zag daar ook dit staan: "Koop een goede kwaliteit kabel, of soldeer er zelf één in elkaar." Dat laatste interesseert me wel, gezien de prijs van die kabels.

Weten jullie een site met een 'how to make a s-video cable' of een winkel die deze kabels voor weinig verkoopt?

overigens kwam ik op google niks tegen,
alleen maar sites die je zo een kabel proberen te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabeltje in 2'en knippen en dan de draden verlengen met utp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08 08:10
Zelf solderen zal niet eens zo veel goedkoper zijn dan een budget kabel, maar goed, een s-video kabel maak je als volgt: Men neme 2 s-video connectors, en verbindt de 4 pootjes 1 op 1 naar elkaar.
iets uitgebreider: Als ik mij niet vergis zijn de 2 pootjes die het verst uit elkaar staan (die aan de kant van het lipje / inkeping zitten) de signaal draden (Y en C), en de twee onderste de massa draden. Voor de kabels je dan het beste afgeschermde nemen. Ik bedoel kabel waarbij de binnenste draad afgeschermd wordt door een mantel (= buitenste draad). De binnenste draad verbind je vervolgens met een van de signaal leidingen, en de buitenste met de massa pin daaronder. Herhaal dat voor de andere signaal en massa pin en voila je hebt een svhs-kabel.
Eventueel kun je deze twee kabels nog een keer afschermen door over beide kabels nog een mantel aan te brengen. Deze verbind je met de stekker zelf (het ronde hulsje) aan 1 kant (om aardlussen te voorkomen). Deze laatste verbindingen is niet noodzakelijk, maar ik dacht dat veel "high-end" kabels het toch toepassen, om de best mogelijke signaalverbindingen te realiseren. Onder hetzelfde motto worden ook wel dikkere kabels gebruikt. Echt nodig is dat niet.

btw, ik gebruik zelf wat 10 meter kabels van Display Elektronica. Die kostten ongeveer 17,50 Pleuro per stuk, en het zijn goede kabels.

[ Voor 0% gewijzigd door Munchkin op 05-08-2002 08:35 . Reden: Display kabel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 23-08 15:39

Dennahz

Life feels like hell should.

Even een beetje een offtopic vraag, hoeduur is zo'n kabel (s video to scart) ongeveer ?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S-videokabel maken:
Gewoon 2 coaxiale snoertjes (bijvoorbeeld zo'n audiotweelingsnoer) op 2 plugjes zetten

code:
1
2
[===============]
[===============]

De middenkernen soldeer je dan aan de signaalpinnen, en de mantels aan de groundpinnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/minidin4f.gif
1 = GND Ground (Y)
2 = GND Ground (C)
3 = Y Intensity (Luminance)
4 = C Color (Chrominance)

En als het om Scart gaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/scartm.gif
13 = Chrominance GND
15 = Chrominance 0.7 V (Chrom.: 0.3 V burst) 75 ohm
17 = Luminance GND
20 = Luminance

Dan maak je tesamen deze kabel:
Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/350/G1/350311G1.JPG

Overigens gaat het bij dit soort kabel erom dat je de benodigdheden al hebt, of betere kwaliteitkabels zelf kunt maken dan te koop zijn, want als het gaat om standaardkabels is kopen vaak of makkelijk (alhoewel je er natuurlijk altijd dure oplichters bijhebt zoals Conrad die voor zoiets simpels euro 20,15 ofwel fl. 44,40 inclusief verzendkosten voor vragen - en dan nog heb je een Scart-adapter nodig en de audiokabels).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:23
*EDIT* Ik weet ook niet meer hoe die dingen nu precies heten, maar het zijn de kabels voor de TV-out. S-video zal wel goed zijn ja. Die kabels kan je bij elke goede elektronicazaak kopen voor een paar tientjes afhankelijk van de lengte. Zelf fabriceren levert je misschien een paar euro winst op, maar daar moet je veel tijd in steken, zeker als je het nog nooit gedaan hebt. Ik zou zo'n kabel gewoon kopen als ik jou was. Bij 10 meter heb je nog altijd een zeer scherp beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 19:22
Hulde aan de topic starter dat hij het s-video noemt en geen s-vhs.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

-Moondust- schreef op 05 augustus 2002 @ 08:44:
S-VHS verbindingskabels kosten bij www.conrad.nl:
10 meter -> 15,30 euro (incl. BTW)
5 meter -> 11,30 euro (incl. BTW)
Dan komt er natuurlijk nog verzendkosten enzo bij, maar de prijs valt toch wel mee?
s-vhs... ehh.. dat is toch niet de juiste kabel :?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
  • Laatst online: 21-08 13:57
Op de pc-dumpdag een complete set gekocht: s-video, cinch-kabel en een scart voor s-video-in voor 16 euro. Kan je die kabel ook wel los kopen :)

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Wacht even, als ik beeld op de tv wil van de pc (d0h :P) moet ik slechts een s-video kabel hebben, of ook een scart erbij :? :?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BrEeZeR schreef op 05 augustus 2002 @ 09:25:
Wacht even, als ik beeld op de tv wil van de pc (d0h :P) moet ik slechts een s-video kabel hebben, of ook een scart erbij :? :?
Dat ligt er maar aan wat je connectors zijn op de output (PC) en de input (TV)...

Een beetje audiokabel naast een losse S-video kabel is ook wel fijn voor een film... (vanaf line-out geluidskaart naar surroundversterker of TV-inputs)

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/uitgangen.jpg
naar
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/voorkant_tv.jpg
bijvoorbeeld, of
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/scartblok_voor.jpg
als je TV geen S-video input heeft...

De grote tv-out FAQ

(vraagje over S-VHS kabel: krijg je daar nog steeds voorbespeelde S-VHS banden bij?) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Output is zo'n kleine din (ong even groot als ps/2) ingang scart. (of bedoel je dat niet?) Audio gaat al vanaf pc -> stereo.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Tikje off-topic, maar weet iemand waar ik een S-VHS/S-VIDEO connector kan kopen met freakin' 7 pinnen?

Trouwens, als je TV geen S-Video ingang heeft en je er zon blok tussen gooit heb je grote kans dat je een zwart-wit beeld te zien krijgt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ja, ik kreeg via mijn Vooodoo 3 3000 ook een zwart/wit beeld met een kabel waarvan s-video in de comp en scart in mijn tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OzBoz schreef op 05 augustus 2002 @ 10:01:
Tikje off-topic, maar weet iemand waar ik een S-VHS/S-VIDEO connector kan kopen met freakin' 7 pinnen?

Trouwens, als je TV geen S-Video ingang heeft en je er zon blok tussen gooit heb je grote kans dat je een zwart-wit beeld te zien krijgt.
Die kans heb je alleen als je TV geen seperated Video (S-Video) ondersteund op de Scart connector (budget/oude TV's dus). Composiet gebruiken is dan de oplossing. Dat ligt dus niet aan het (converter)blokje, maar aan de beperkingen van de TV !

(overigens hadden 11 van de 12 verschillende TV's die ik laatstelijk aangesloten heb allemaal S-video ondersteuning over de Scartconnector).

Dat je zwart/wit beeld krijgt klopt dan ook wel:
SCART:
Pin 15 = R RGB Red In OF Chrominance
Pin 20 = VIN Composite Video In OF Luminance

Je videokaart stuurt Luminance (ZW/W) door naar Pin 20 en Chrominance (Kleur) naar Pin 15. De TV doet dan niets met Pin 15, en accepteert de Luminance input als een Composiet input. Gevolg: je TV geeft alleen zwart/wit beeld.

http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

Simpel toch? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

OzBoz schreef op 05 augustus 2002 @ 10:01:
Heb jij toevallig een leadtek-kaartje :? Daar hoort een splitter bij te zitten met aan de ene kant zo'n zevenpins-ding en aan de andere kant een composiet- en een S-Videoplug. Dat ding is custom in mekaar geknutseld door de heren van Leadtek, en dus niet gewoon te koop (of je moet er een kaart van, juste, Leadtek bijkopen :( Misschien kan je een winkel vinden die er 1tje overheeft).

De pinlayout van dit ding is iig niet gestandaardiseerd, die van jou wellicht/waarschijnlijk ook niet... meer info over je kaart zou kunnen helpen :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Mijn TV had wel een S-video ingang en toch gaf een scart-aansluiting een zwart/wit beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

-Moondust- schreef op 05 augustus 2002 @ 10:22:
Mijn TV had wel een S-video ingang en toch gaf een scart-aansluiting een zwart/wit beeld.
Zoals euss schrijft: het gaat niet om een S-video-ingang, maar om het ondersteunen van S-video op de Scart-plug. Daar zitten erg veel pinnetjes op, uit kostenoverwegingen worden daar wel 'ns wat niet van aangesloten :P
edit:
Hoor eens euss, ik ben niet te beroerd om wat extra info te geven, maar dan moet je natuurlijk niet gaan editen :P

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Chilly_Willy schreef op 05 augustus 2002 @ 08:59:
Hulde aan de topic starter dat hij het s-video noemt en geen s-vhs.
dank, is dat een veel gemaakte fout?

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/voorkant_tv.jpg
zoiets heb ik ook op m`n pc, dus ik doe die s-video in m`n tv en 2 audio kabels die in de koptelefoon aanlsuiting van m`n pc gaan.

Als het trouwens niet zoveel scheelt in prijs wil ik hem wel kopen bij een winkel, maar hier in de buurt is 1 goede elektronica zaak, maar die rekend voor alles 2x de prijs die een normale winkel rekend...

En natuurlijk nog bedankt voor jullie antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Moondust- schreef op 05 augustus 2002 @ 10:22:
Dan moet je de S-video ingang gebruiken.
Helaas pindakaas, je TV ondersteund dan wel S-video (hiephiephoera), maar niet over de Scart.

De reden dat trouwens veel mensen ook problemen hebben is omdat ze de goedkoopste Scart kabel kopen die er te vinden is. Hierop zijn minder draden/pinnen aangesloten (bijv. geen volledig bedraadde 21pins Scart). Gevolg: je mist wat aansluitingen die je misschien nodig had.

Overigens hebben TV's/Videorecorders/Satelietonvangers/DVD-spelers/VCDSpelers/Decoders met meerdere Scarts:

meestal 1 scart met Composiet + RGB
met 1 Scart met S-video + RGB
en indien 3 Scarts: gecombineerd met 1 met Composiet+Svideo + RGB inputs/outputs.

Tegenwoordig wordt de Scart ook gebruikt om de TV en aanverwante apparatuur in te programmeren/aantesturen etc via de Datapinnen op de Scart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
ik ben een tijdje geleden ook aan 't knutselen geweest..
tv+radio+tel aan de 1ne kant van 't huis.. computer aan de andere kant..
had een utp kabel van 20 meter..
door de utp kabel loopt nu telefoon(2draads)geluid(4draads)en beeld(2draads)
werkt perfect! connector eraan gesoldeerd en klaar :)
goed beeld+geluid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank, is dat een veel gemaakte fout?
Ja, de meeste mensen denken dat die kabels bij Super Video Home System horen. De juiste (onverwarrende) benaming is S-video, ofwel Seperated-Video (kleur en contrast gescheiden). Het wordt ook wel een Hosinden connector genoemd.
zoiets heb ik ook op m`n pc, dus ik doe die s-video in m`n tv en 2 audio kabels die in de koptelefoon aanlsuiting van m`n pc gaan.
Neem de LIJNuitgang van je geluidskaart. De koptelefoonuitgang is wat voltjes hoger en dat vindt je TV niet fijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
rreevvss schreef op 05 augustus 2002 @ 10:34:
ik ben een tijdje geleden ook aan 't knutselen geweest..
tv+radio+tel aan de 1ne kant van 't huis.. computer aan de andere kant..
had een utp kabel van 20 meter..
door de utp kabel loopt nu telefoon(2draads)geluid(4draads)en beeld(2draads)
werkt perfect! connector eraan gesoldeerd en klaar :)
goed beeld+geluid :)
geen storing? En als ik het goed begrijp heb je 4 kanaals geluid?
Zo moeilijk hoeft het bij mij niet ;) heb al telefoon op kamer en 2 gewone geïntegreerde speakers in de tv...

edit:
euss: nogmaals dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marteltor schreef op 05 augustus 2002 @ 10:42:
[...]
geen storing? En als ik het goed begrijp heb je 4 kanaals geluid?
Zo moeilijk hoeft het bij mij niet ;) heb al telefoon op kamer en 2 gewone geïntegreerde speakers in de tv...

edit:
euss: nogmaals dank :)
Graag gedaan. :)
Ik zou echter wel het belang van afgeschermde kabel willen onderstrepen. UTP is niet coaxiaal draad, terwijl dit voor video (strepen/golfjes etc) en audio (brom, GSM etc) ECHT wel aan te raden is.

Ik heb vanwege de afstand gekozen voor Composiet, en dit is hoe het er bij mij uitziet met extra dikke coaxkabels (die je normaal voor satelliet gebruikt).

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~sm56pci/got/TV-In.JPG
De (audio) "dunne" kabels is 3C-2V 75ohm kabel. De dikke (video) is de dikste "noname 75ohm" kabel van Gamma. Het geheel is uitgevoerd met metalen tulp stekkers.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 19:58

Chop2000

Vroem

Rataplan schreef op 05 augustus 2002 @ 10:21:
[...]
Heb jij toevallig een leadtek-kaartje :? Daar hoort een splitter bij te zitten met aan de ene kant zo'n zevenpins-ding en aan de andere kant een composiet- en een S-Videoplug. Dat ding is custom in mekaar geknutseld door de heren van Leadtek, en dus niet gewoon te koop (of je moet er een kaart van, juste, Leadtek bijkopen :( Misschien kan je een winkel vinden die er 1tje overheeft).

De pinlayout van dit ding is iig niet gestandaardiseerd, die van jou wellicht/waarschijnlijk ook niet... meer info over je kaart zou kunnen helpen :)
Nou, zo custom is dat niet hoor, bijna elke gf4 ti heeft gebruikt dat, mijn ti4400 van asus ook.

niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
geluid is 2 draden voor links en 2 voor rechts ;)
en dat geluid gaat naar naar de versterker om 't weer in dolby om te zetten :)
geen storing..
er zit trouwens wel 1 of andere mantel tussen de draadjes.. en het omhussel van de utp kabel... volgens mij is dit dan geen utp maar stp..
tussen de draden zelf zit iig nix..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Rataplan schreef op 05 augustus 2002 @ 10:21:
[...]

Zijn legio kaarten die het gebruiken en twee van de 7 pinnen zijn voor composite (mijn portable TV ondersteund geen S-VHS via scart). Mijn kaart is de Hercules 8500LE en daar krijg je geen kabels bij. Heb wel thuis een site in de fav's met de juiste pinout.

Maar die 7 pins connectors worden voor veel meer dingen gebruikt, JVC gebruikt ze bv ook en na ontzettend veel zoeken kwam ik de namen extended-S-VHS en super-S-VHS connector tegen. Probleem is dat ik ze niet kan vinden. ook niet in bestaande kabel waar ik stuk vanaf kan knippen.

Kan weleens een lief mailtje naar Hercules ofzo sturen. Volgens de electronica winkel op de hoek bestonden ze niet. En ben er wel achter dat dat niet zo is.

Wilde dus zelf even een kabel in elkaar kloten wat de pleuro's voor de SVHS>Scart kabel waren in dit geval weggegooid geld :)
Ik weet ook wel waar het aan ligt, maar het was meer als waarschuwing bedoeld omdat je voor je het weet geld steekt in een kabel terwijl je er niets hebt, ook jammer. Maar veel portable TV's ondersteunen het niet, misschien van de nieuwere wel weer maar ok, zo nieuw is die van mij niet :)

[edit] Lief mailtje is verstuurd naar mun Hercules vriendjes ;)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 10:48:
[...]

Ik zou echter wel het belang van afgeschermde kabel willen onderstrepen. UTP is niet coaxiaal draad, terwijl dit voor video (strepen/golfjes etc) en audio (brom, GSM etc) ECHT wel aan te raden is.
Maar als ik maar 4 van de 8 draadjes in utp gebruik, dan is ieder kabeltje toch omringt door zo een ander kabeltje om sotring tegen te gaan? Ik meen me iig te herrineren dat bij utp steeds 2 draadjes om elkaar zijn gedraaid tegen storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
ze zijn wel om elkaar heen gedraaid.. maar de 2 draadjes worden om elkaar heen gedraad.. ze komen dus alle bij aan de "buitenkant"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
rreevvss schreef op 05 augustus 2002 @ 15:37:
ze zijn wel om elkaar heen gedraaid.. maar de 2 draadjes worden om elkaar heen gedraad.. ze komen dus alle bij aan de "buitenkant"
oh ja :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 10:48:
[...]

Ik heb vanwege de afstand gekozen voor Composiet, en dit is hoe het er bij mij uitziet met extra dikke coaxkabels (die je normaal voor satelliet gebruikt).

afbeelding
eigenlijk doe ik liever toch utp, want anders moet er een behoorlijk groot gat geboord worden, en daarbij; ik heb nog utp liggen hier.

overigens is er iets behoorlijk dikke poep: ooit heb ik wat zitten kloten met m`n asus v8200 deluxe aansluitingen. Zo heb ik er ooit het originele kabeltje in gedaan, maar dat krijg ik er met geen mogelijkheid uit :( (zelfs niet met een tang) en dat kabeltje is maar 1 meter lang 8)7 daar kom ik niet ver mee.
Ik denk dus dat ik er zelf maar 1 ga produceren, met aan de ene kant een male, andere kant female aansluiting, zodat ik die kabel die vast zit gewoon vast kan laten. het kwaliteitsverlies door een extra schakel neem ik dan maar voor lief :( Of heeft iemand hier ook ervaring mee en hoe heb jij het weer losgekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
nog 1 vraagje:
aan de ene kant maak ik een s-video connector, die gaat in videokaart.
Aan de andere kant kan ik er s-video op zetten of scart. Zit hier kwaliteitsverschil in? Het is voor mij namelijk makkelijker om te maken door hem op scart te zetten.

We hebben overigens een philips tv uit 2001 geloof ik, dus s-video via scart ondersteund ie dan toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jij toevallig een leadtek-kaartje :? Daar hoort een splitter bij te zitten met aan de ene kant zo'n zevenpins-ding en aan de andere kant een composiet- en een S-Videoplug.
Veel huidige Nvidia kaarten hebben zo'n 6 polige mini-DIN. Dit is eigenlijk een combinatie van S-video en Composiet op 1 plug. Er zit dan een snoertje bij: van 6polig mini-Din naar 4polige miniDIN (S-video) + Cinch (Composiet). De reden voor de 6polige miniDUIN is dat er anders niet veel ruimte is voor alle overige connectoren (bijv. Video in, 2e/3e monitor etc.

Je zou kunnen zeggen dat ze hun eigen standaard naar zichzelf toe zijn...
Most current TV-Out ports feature a 6-pin DIN connector. Four channels are dedicated to S-Video, with the other two pins providing a composite signal when an RCA jack adapter is needed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marteltor schreef op 05 augustus 2002 @ 22:30:
nog 1 vraagje:
aan de ene kant maak ik een s-video connector, die gaat in videokaart.
Aan de andere kant kan ik er s-video op zetten of scart. Zit hier kwaliteitsverschil in? Het is voor mij namelijk makkelijker om te maken door hem op scart te zetten.

We hebben overigens een philips tv uit 2001 geloof ik, dus s-video via scart ondersteund ie dan toch wel?
Of S-video ondersteund wordt is nog maar de vraag - een budgetmodel kan het vaak niet - heeft minder inputs en de halve print is leeg in de TV. Probeer het, dat is vaak makkelijker en duidelijker dan spitten in een gebruiksaanwijzing/helpdesk...

Het kwaliteitsverschil tussen "true" S-video en S-video over Scart is minimiem (maar wel aantoon-/meetbaar) Of jij het verschil zal zien is misschien net zo klein als het verschil tussen 196 en 256 kbps MP3's.... Oren en ogen verschillen nou eenmaal en je zit normaliter niet een halve meter van de TV af.

Algemeen over kwaliteitsverschillen tussen de verschillende connectiemogelijheden tussen 2 video apparaten:

Van hoge kwaliteit naar lage kwaliteit:
  • RGB over Scart (alle kleuren (Rood/Groen/Blauw) zijn apart)
  • S-video over S-video (kleur is samengevoegd tot Chrominance, maar helderheid (Y)Luminance) is nog steeds gescheiden)
  • S-video over Scart ( " " )
  • Composiet over Composiet (kleuren en helderheid zijn samengevoegd)
  • Composiet over Scart ( " " )
  • Composiet conversie naar S-video / S-video conversie naar Composiet ( " " + conversieverlies)
  • UHF/Antenne (Composiet is samengevoegd met Audio en gemoduleerd naar een UHF kanaal).
De reden dat Scart soms kwalitatief minder is als "True" S-video/Composiet kabels komt omdat bij Scart er veel DUNNE draden met WEINIG afscherming gebruikt worden en dan de interferentie/signaalverlies weer meer een rol speelt (mensen kopen vaak ook slechte kabels met onafgeschermde plastieken stekkers/bussen).

Dat converters (zoals de bovenstaande Scart naar S-video en Composiet converter die ik poste) problemen geven komt vaak omdat daarbinnenin zeer dunne onafgeschermde draden gebruikt worden en dat de behuizing zelf van plastiek is. Ik heb de mijne (zie boven) "opgewaardeerd" door die draden door coaxiaal/afgeschermd draad te vervangen en de behuizing magnetisch af te schermen met geplastificeerd zinkfolie. daarnaast is al mijn apparatuur dubbel geaard (PC/TV/Video/Monitor etc) en niet alleen met de stroomkabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:50:
[...]

Of S-video ondersteund wordt is nog maar de vraag - een budgetmodel kan het vaak niet - heeft minder inputs en de halve print is leeg in de TV. Probeer het, dat is vaak makkelijker en duidelijker dan spitten in een gebruiksaanwijzing/helpdesk...

Het kwaliteitsverschil tussen "true" S-video en S-video over Scart is minimiem (maar wel aantoon-/meetbaar) Of jij het verschil zal zien is misschien net zo klein als het verschil tussen 196 en 256 kbps MP3's.... Oren en ogen verschillen nou eenmaal en je zit normaliter niet een halve meter van de TV af.

Algemeen over kwaliteitsverschillen tussen de verschillende connectiemogelijheden tussen 2 video apparaten:

• RGB over Scart (alle kleuren (Rood/Groen/Blauw) zijn apart)
  • S-video over S-video (kleur is samengevoegd tot Chrominance, maar helderheid (Y)Luminance) is nog steeds gescheiden)
  • Composiet over Composiet (kleuren en helderheid zijn samengevoegd)
  • Composiet conversie naar S-video / S-video conversie naar Composiet ( " " + conversieverlies)
  • UHF/Antenne (Composiet is samengevoegd met Audio en gemoduleerd naar een UHF kanaal).
De reden dat Scart soms kwalitatief minder is als "True" S-video/Composiet kabels komt omdat bij Scart er veel DUNNE draden met WEINIG afscherming gebruikt worden en dan de interferentie/signaalverlies weer meer een rol speelt (mensen kopen vaak ook slechte kabels met onafgeschermde plastieken stekkers/bussen).

Dat converters (zoals de bovenstaande Scart naar S-video en Composiet converter die ik poste) problemen geven komt vaak omdat daarbinnenin zeer dunne onafgeschermde draden gebruikt worden en dat de behuizing zelf van plastiek is. Ik heb de mijne (zie boven) "opgewaardeerd" door die draden door coaxiaal/afgeschermd draad te vervangen en de behuizing magnetisch af te schermen met geplastificeerd zinkfolie. daarnaast is al mijn apparatuur dubbel geaard (PC/TV/Video/Monitor etc) en niet alleen met de stroomkabel...
een budget model is het niet, maar ook niet de top zeg maar.
Uit de digitale camera komt s-video. Ook hebben we zo een scart ding. Ik zal eens kijken of er beeld komt. Want als dat komt dan betekend het dus dat ie s-video over scart goed vindt.
Welke kabel kan ik het beste gebruiken? Ik wil liever niet een gat van 10 cm omdat er 4 dikke coax snoeren door moeten :D Ik zelf zat te denken aan stp... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marteltor schreef op 05 augustus 2002 @ 23:57:
[...]
een budget model is het niet, maar ook niet de top zeg maar.
Uit de digitale camera komt s-video. Ook hebben we zo een scart ding. Ik zal eens kijken of er beeld komt. Want als dat komt dan betekend het dus dat ie s-video over scart goed vindt.
Welke kabel kan ik het beste gebruiken? Ik wil liever niet een gat van 10 cm omdat er 4 dikke coax snoeren door moeten :D Ik zelf zat te denken aan stp... :)
Inderdaad een perfecte manier om te testen of je TV wel S-video over Scart accepteerd.

Als kabel zou ik een S-videokabel + tweelingsnoer Audio (indien analoog audio) aanraden, het geheel kan dan simpel doorgetrokken worden zonder extra grote gaten te moeten boren. (overigens zijn lange dikke beton boren te koop bij de betere metaalhandel - steenboren hebben ze ook nog wel bij Gamma/Praxis/Bouwvaria etc). Het geheel is dan bijna even dun als 1 enkele STP kabel.
Indien je digitaal audio gaat gebruiken voldoet een 50 ohm coaxkabel, geschikt voor satelliet. Die kun je dan zo in de digital out van je Live!/Audigy etc steken. De pinout voor die kabel staat in de helpfile bij je SoundBlaster kaart.

Misschien nog iets wat veel mensen vergeten: je afstandbediening (althans je infraroodontvanger) kan ook doorgelust worden naar je PC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Laatst online: 23-08 08:10
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 22:50:
[...]

• componenten ingang (r.g.b. of y.u.v.)
  • RGB over Scart (alle kleuren signaal componenten (RoodGroenBlauw, of YUV (Y = luminance, U = verschil met rood, V = verschil met blauw) zijn apart, RGB -> YUV en YUV -> RGB conversie is een simpele matrix vermenigvulding)
  • S-video over S-video (kleur De differentie signalen U en V zijn samengevoegd tot Chrominance, maar helderheid (Y)Luminance) is nog steeds gescheiden)
  • Composiet over Composiet (kleuren en helderheid alle signaal componenten zijn samengevoegd)
in bovenstaande lijst heb ik een item toegevoegd en wat kleine foutjes verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een s-video kabel kun je maar beter kopen dan ben je uiteindelijk een stuk goedkoper uit en dan heb je er een met een fatsoenlijke afscherming. Want zo duur zijn deze kabels niet, ga maar eens kijken bij de plaatselijke electronica-boer.
Pagina: 1