Toon posts:

Hoe laat ik dit bewegen?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb dus een constructie bedacht en de bedoeling is dat als ik op een knop druk, eerst de staafjes in de richting van de blauwe pijl worden bewogen, en daarna het hele zaakje naar beneden zakt in de richting van de groene pijl, en dit alles moet ook andersom kunnen. Ik heb al wat zitten denken, en omdat het niet zoveel moet kosten heb ik maar zoiets bedacht: motortje uit een oud afstandsbestuurbaar wagentje slopen, en deze monteren op een schroefverbinding tussen de dikke en de dunne staafjes (onder rood). Dan draait het kleine staafje dus de dikke uit en weer terug.

Maar ik heb geen flauw idee hoeveel kracht er voor nodig is en of zo'n motortje dat trekt. het hele zaakje is ongeveer 1.5 meter hoog uiteindelijk, en aan het uiteinde van de staaf rechtsboven komt ongeveer een halve kilo aan gewicht te hangen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken???

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=3385

edit: duidelijkere pic

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Euhhh????

T'ziet er heel stoer uit [ al heb ik geen flauw id waar het voor moet dienen :) ] maar knsap er nix van :P

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

ik denk niet dat je een halve kilo kunt tillen met een motortje uit een autotje. Verder snap ik ook niks van de tekening :P

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Wat is het doel van het geheel?

Motortjes kunnen heel wat hebben, mits de juiste tandwielen gebruikt enzo. Hoe noem je dat met een mooi woord... een klein tandwiel aan het motortje en een grote aan de as... net zoals bij versnellingen...

• Scatman_II

Scatman_II

waarom maak je die knak er nou eigelijk in? en komt er nog een frame omheen wat die knap stuurt?

of snap ik er nou NOG minder van dan ik dacht...

• Scatman_II

Scatman_II

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 21:01:

Motortjes kunnen heel wat hebben, mits de juiste tandwielen gebruikt enzo. Hoe noem je dat met een mooi woord... een klein tandwiel aan het motortje en een grote aan de as... net zoals bij versnellingen...
Idd, als het niet snel hoeft te gaan heb je aan een klein motortje en wat tandwielen al genoeg...

Verwijderd

Topicstarter
Dit is duidelijker denk ik? die "knak" word ook met behulp van motortje gemaakt en herstelt, althans, dat is de bedoeling, en de stippen zijn scharnierpunten... Maar kleine tandwiel, grote tandwiel, wat is de verhouding ongeveer? Het woord wat je zoekt is "verzet" geloof ik...

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:58
Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 21:01:

Transmissie :?

Voor degenen die de tekening niet begrijpen: Lees het verhaal een beetje, kijk naar de tekening, lees verder, kijk naar de tekening etc. Ik snapte het meteen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Scatman_II

Scatman_II

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 21:25:
Dit is duidelijker denk ik? die "knak" word ook met behulp van motortje gemaakt en herstelt, althans, dat is de bedoeling, en de stippen zijn scharnierpunten... Maar kleine tandwiel, grote tandwiel, wat is de verhouding ongeveer? Het woord wat je zoekt is "verzet" geloof ik...
Verhouding is gewoon het aantal tandwielen [ als die even ver van mekaar zitten natuurlijk ]
Heb je een tandwiel van 5 en een tandwiel met 10 tanden is de verhouding 5:10 = 1:2 :)

Maareh, waar ga je het nou voor gebruiken :? En waarom moet die knak erin?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben vooral benieuwd waarvoor je het wil gebruiken. Pure intresse!

Koop al mijn ads!

• Tjeetah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:31
Voor de zekerheid zou ik zeker een grotere motor nemen... iets van het formaat stofzuigermotor ofzo, ook handig omdat ze meteen in het stopcontact kunnen...

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat maakt gelijk zoveel lawaai dan he. Ik dacht aan zo'n RC auto motortje, want die hoor je niet echt. Ik heb bij conrad.nl gekeken, en daar hadden ze het een en ander aan stappenmotoren liggen, maar daar heb ik absoluut geen verstand van. Maar KAN zo'n motortje uberhaupt 0.5 tot 1 kg aan gewicht 'omhoog' draaien, en is draaien de beste oplossing?

En WAT een verhouding is snap ik wel, ik bedoelde meer of iemand een idee had van een verhouding die ik zou moeten toepassen om dit werkend te krijgen. 1:2 lijkt me een beetje weinig daarvoor...

Bij Bartsmit.nl vond ik deze jongen. Zou deze het werk kunnen doen, of kan ik beter deze van 9 Volt nemen!?

• Tjeetah
Een motortje op het draaipunt krijgt het gewoon heel zwaar... waarom vertel je niet waarvoor je het wilt gebruiken, zodat we mee kunnen denken.

Als je het dan toch persé op deze manier wil doen moet je bij de Conrad een flinke (modelbouw)motor+"versnellingsbak(met zo groot mogelijke verhouding)" bestellen, en geen RC autootje bij de Bart Smit kopen.

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Wat wil je gaan maken dan :?

• Speedpete
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Hmm... als je het zo ziet lijkt het het makkelijkst om het met behulp van pompies te doen, pneumatisch dus.

Maar wat is het? Als ik het zo zie denk ik aan een systeem om bijv. een tft omhoog te laten komen uit een bureau, maar een tft is toch zwaarder dan 0,5 kilo? :?
Tjeetah schreef op 05 augustus 2002 @ 01:51:
Een motortje op het draaipunt krijgt het gewoon heel zwaar... waarom vertel je niet waarvoor je het wilt gebruiken, zodat we mee kunnen denken.

...
idd, het komt zo wel heeel secret over.. :(

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
Speedpete zit er HEEL erg dichtbij! Het is echter alleen om een klein schermpje uit een buro te toveren! Kijk, ik houd altijd van erg opgeruimde buro's om aan te werken, en aan de achterkant van m'n buro (hij staat tegen de muur aan) zit nog zo'n 8cm ruimte. Dus daar wil ik automatisch dat schermpje uit kunnen toveren en weer terug kunnen stoppen. Het is overigens een gemodde IR-pda, waarmee ik m'n stereo, ventilator en winamp mee kan bedienen, evenals een papierhouder waar ik bijvoorbeeld een agenda neer kan pleuren, zodat ik EINDELIJK eens een keer niks vergeet.

Jammer he jongens, geen top-secret FBI-NASA project, maar gewoon effe wat leuks om te knutselen. Een kamer-mod zeg maar! Nog effe een pic ter verduidelijking:

Links is alleen de houder, rechts hoe de houder op de constructie staat om het buroblad heen. De houder is ultra licht, gewoon paar mm spul, maar het frame dat gedraaid en omhoog/omlaag bewogen moet worden weet ik niet waar ik dat heb beste van kan maken, en hoe dit bewogen moet worden...

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=3419

• Speedpete

Speedpete

was barman

Heh, zo laat (pf vroeg) en dan toch in de buurt zitten :)

Als het je lukt, post het dan. Ontwerpen we gelijk een zware versie voor tft's :P

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
maar ik zit nog effe te denken, kan ik niet beter een oprol-systeem toepassen oid? Ik bedoel zo'n haspel aan de onderkant van het buro, die touw oprolt en daarmee de constructie op/neer beweegt? Check de pic maar, zegt meestal meer dan 1000 woorden.

Maar ik kwam hier eigenlijk naar toe voor hulp, dus als iemand wat meer weet over hoe ik dit het beste kan aanpakken, wat ik nodig heb, waar ik het kan halen en/of gewoon wat nuttige tips, dan hoor ik ze graag!

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=3430

• Tjeetah
Pneumatisch zou de mooiste oplossing zijn, dan heb je ook niet het probleem dat de boel gelijk na het omhoog schuiven weer naar beneden zakt...

Heb alleen geen idee hoe je zoiets maakt/waar je zoiets koopt...

Je oprol oplossing is ook wel leuk bedacht, maar je moet er wel voor zorgen dat je er een "rem" op hebt, zodat hij ook blijft staan.

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er eigenlijk een kleine pneumatische oplossing? Of moet je gelijkt weer een of ander compressor-iets hebben, met stopcontact enz. enz.???

• Tjeetah
Een compressor zul je wel nodig hebben... tenzij je zelf wil pompen natuurlijk :D

Je hebt ook een lange zuiger nodig omdat het gevaarte een flink eind naar boven moet...

• Speedpete

Speedpete

was barman

Je kan het ook combineren, bijvoorbeeld zuigertjes om de vouw-beweging (om het maar ff zo te noemen) te doen, en motortje om het op te tillen (via lift of krik principe)

Omhoog en omlaag laten gaan kan je bijvoorbeeld doen met een oud automatisch antenne-systeem van een (luxe) auto op de sloop, kost je alleen een paar centen.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
is dit geen mooi idee:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/aatos/teveeltijdsnachts.bmp

hoe je dan het touw aandrijft kan je zelf invullen. het makkelijkst is een motortje met ingebouwde vertraging en daar een klosje met touw op.

ik zie trouwens dat het blokje net zo breed moet zijn als het scherm, anders past het niet. maar daar ga ik de tekening niet voor aanpassen.

• aatos
ik heb het toch maar even aangepast, want anders wordt het met een a4 houder zo'n lomp ding. nu kan je de houder groot maken en de verdere constructie toch klein. daarnaast is het ook mooier omdat er minder onder je bureau uitsteekt.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/aatos/teveeltijdsnachts2.bmp

dit is echt supermakkelijk en goedkoop te maken. je kan het 'blokje' ook van een plaat maken. dan heb je dus 3 platen, bv 8mm mdf, de palletjes maak je gewoon door in de middelste plaat 2 gaten te boren en er deuvels in te slaan (hoeft niet eens gelijmd).

de twee buitenste platen maak je aan elkaar door er 10 mm stukjes resthout tussen te doen en daar de platen aan te maken.

edit: jaja, ontwerpen in mspaint :)

• aatos
Tjeetah schreef op 05 augustus 2002 @ 18:44:
Pneumatisch zou de mooiste oplossing zijn, dan heb je ook niet het probleem dat de boel gelijk na het omhoog schuiven weer naar beneden zakt...

Heb alleen geen idee hoe je zoiets maakt/waar je zoiets koopt...

Je oprol oplossing is ook wel leuk bedacht, maar je moet er wel voor zorgen dat je er een "rem" op hebt, zodat hij ook blijft staan.
als je een motor met ingebouwde vertraging gebruikt blijft hij gewoon boven staan. de interne weerstand van de motor is dan genoeg om de boel tegen te houden.

Verwijderd

In het ziekenhuis heb je van die krachtige motortjes die makkelijk een scherm kunnen tillen. Een vriend van mij heeft zo'n motortje uit een lab gehaald en het werkt perfect bv voor een robot (je weet wel robotarena) met een hefarm met bijl :7 . Dus het zal ook bij je schermpje. Zo'n motortje is 15cmx15cm en werkt op 12 volt, je gooit er gewoon een adapter op. Ga maar een keer langs bij een 1 of ander ziekenhuis.
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 20:58:
Bestaat er eigenlijk een kleine pneumatische oplossing? Of moet je gelijkt weer een of ander compressor-iets hebben, met stopcontact enz. enz.???

• Tjeetah
aatos schreef op 07 augustus 2002 @ 01:46:
[...]
als je een motor met ingebouwde vertraging gebruikt blijft hij gewoon boven staan. de interne weerstand van de motor is dan genoeg om de boel tegen te houden.
Ah kijk das handig, hoef je in ieder geval niet met zuigers aan de gang.., die constructie van je ziet er ook goed uit trouwens...

• aatos
Tjeetah schreef op 07 augustus 2002 @ 02:02:
[...]

Ah kijk das handig, hoef je in ieder geval niet met zuigers aan de gang.., die constructie van je ziet er ook goed uit trouwens...
bedankt :)

ik vind het altijd leuk om voor zo'n probleem een oplossing te bedenken/tekenen. maar nu ga ik echt slapen.. morgen 7 uur op :(

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-08 22:14

phizzie

always look on the bright side

Ken je het principe van schoolborden en liften? Waarom maak je zoiets niet, dan heb je geen electriciteit of dergelijke nodig, en met een paar goedlopende / goedgesmeerde katrollen heb je een geluidsloos en superlicht te bedienen systeem. Een paar lijnen, een contragewicht en klaar is Tieske! 8)

aw snap, was dat het alweer?

• aatos
phizzie schreef op 07 augustus 2002 @ 02:26:
Ken je het principe van schoolborden en liften? Waarom maak je zoiets niet, dan heb je geen electriciteit of dergelijke nodig, en met een paar goedlopende / goedgesmeerde katrollen heb je een geluidsloos en superlicht te bedienen systeem. Een paar lijnen, een contragewicht en klaar is Tieske! 8)
kan, maar electrisch verhoogt natuurlijk wel het gadget gehalte aanzienlijk.

• Speedpete

Speedpete

was barman

Hmm.

Komen steeds meer leuke ideeen bij :) Zal ook nog eens over na denken :P

• Scatman_II

Scatman_II

Just keep us informed, mkay? :)

Interessant.... :P

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:13
aatos schreef op 07 augustus 2002 @ 07:20:
[...]

kan, maar electrisch verhoogt natuurlijk wel het gadget gehalte aanzienlijk.
Ook met katrollen kun je het electrisch doen....voordeel is dat als je het allemaal goed doet, dat een klein 12v motortje van ¤2.50 al voldoet :)

• aatos
Cutebritney schreef op 07 augustus 2002 @ 22:08:
[...]

Ook met katrollen kun je het electrisch doen....voordeel is dat als je het allemaal goed doet, dat een klein 12v motortje van ¤2.50 al voldoet :)
is dat in mijn ontwerp niet zo dan?

ik reageerde op iemand die zei dat het zonder electriciteit kon.
Pagina: 1