Bootmanager Windows XP en Debian Linux

Pagina: 1
Acties:

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 18:06

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Even een vraagje.

Ik heb nu net een pc geinstalleerd met enerzijds Windows XP en anderzijds Debian Linux.

Nu wil ik deze bak dualboot gaan maken met behulp van een bootmanager. Welke moet ik hebben (liefst een Windows bootmanager, linux mag ook maar daar heb ik nog niet zo gek veel ervaring mee). Omdat mijn ervaring met linux niet zo gek groot is graag ook een uitleg bij een eventuele linux-bootmanager (of een site met uitleg)

Alvast bedankt

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• _janlugt_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 09:50
Ryceck schreef op 04 augustus 2002 @ 18:42:
Even een vraagje.

Ik heb nu net een pc geinstalleerd met enerzijds Windows XP en anderzijds Debian Linux.

Nu wil ik deze bak dualboot gaan maken met behulp van een bootmanager. Welke moet ik hebben (liefst een Windows bootmanager, linux mag ook maar daar heb ik nog niet zo gek veel ervaring mee). Omdat mijn ervaring met linux niet zo gek groot is graag ook een uitleg bij een eventuele linux-bootmanager (of een site met uitleg)

Alvast bedankt
Werkt LILO niet?

Anders kun je altijd XOSL gebruiken, werkt erg simpel en goed. http://www.xosl.org/

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Linux heeft altijd een bootmanager nodig. Meestal is dat LILO, maar tegenwoordig ook vaak grub.
Wat je kunt doen is:
installeer Linux en laat de installatie de bootmanager afhandelen. Zet het zootje in de MBR en alles is geregeld.
Installeer de linux-bootmanager in de partitie van linux zelf en installeer XOSL als hoofdbootmanager.
Of installeer de linux-bootmanager in de linux-partitie en voeg linux toe aan je windows bootmenu. Dat is best lastig en moet je alleen doen als je al een beetje bekend bent met linux. Het mooiste is de XOSL-oplossing.