Mailserver nodig?

Pagina: 1
Acties:

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Ik zal jullie niet vervelen met de vraag welke mailserver ik nodig heb ;) Ondanks dat de search het niet doet. Eigenlijk is mijn vraag veel simpeler: Heb ik überhaupt wel een mailserver nodig. Ik bedoel, onder windows heb ik er ook geen, ik heb geen domein, dus ik zie er het nut niet zo van in. Ik wil gewoon m'n mail op kunnen halen bij m'n provider en via m'n provider mail kunnen versturen. Ik ben ook de enige gebruiker om m'n systeem, dus tussen gebruikers heb ik ook geen mail nodig. Heb ik dan een mail server nodig onder linux?

Ik heb wel eens gelezen dat sommige daemons (b.v. cron) mail sturen naar root, hier zal wel een server voor nodig zijn. Maar als er iets fout gaat zal het toch ook wel op een andere manier gelogd worden, dus is die mail dan nog wel interesant?

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Verwijderd

In jouw situatie niet echt :) Wel leuk om mee te spelen. Je kunt op je linux systeem wel mailen naar lokale users zonder mailserver.

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

Wanneer je Debian gebruikt en bepaalde appies installeert (zoals cron, meen ik) via apt-get, dan wordt vanzelf een MTA (mail transport agent, oftewel SMTP daemon) geinstalleerd. Als je er zelf al een hebt op gezet, dan doet-ie dat niet. In die zin is het dus handig er zelf eentje op te zetten, zodat het die ene is die JIJ er op wilt hebben (ipv de standaard MTA).

HTH
:Y)

• RickN
In jouw situatie niet echt Wel leuk om mee te spelen. Je kunt op je linux systeem wel mailen naar lokale users zonder mailserver.
Dacht ik al, maar het viel me op dat Debian exim in het basis systeem heeft zitten.
Wanneer je Debian gebruikt en bepaalde appies installeert (zoals cron, meen ik) via apt-get, dan wordt vanzelf een MTA (mail transport agent, oftewel SMTP daemon) geinstalleerd. Als je er zelf al een hebt op gezet, dan doet-ie dat niet.
Ah, dit verklaart het. Kan ik die server ongestraft verwijderen, of wordt Debian dan boos?

Verwijderd

Als je onder debian je enige MTA (exim dus) verwijderd gaat hij een heleboel andere pakketen ook verwijderen, en dat is dus iets wat je waarschijnlijk niet wilt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 augustus 2002 @ 18:46:
Als je onder debian je enige MTA (exim dus) verwijderd gaat hij een heleboel andere pakketen ook verwijderen, en dat is dus iets wat je waarschijnlijk niet wilt.
Dat is weer op te lossen door een --force-depends :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:36
--force-depends kan je doen, vervolgens draai je met equivs ff een dummy package uit om dat probleem op te lossen.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Veel programma's gebruiken /usr/lib/sendmail om mail te sturen. Je hoeft dus geen 'mail server te draaien' maar kan gewoon exim of sendmail of zo (die maken allemaal een symlink van zichzelf naar /usr/lib/sendmail) geïnstalleerd hebben.

Overigens kan het ook voor uitgaande post handig zijn om een mail server te gebruiken. Als je iets met een grote attachment stuurt dan hoef je met het afsluiten van je mail client niet te wachten voor het gestuurd is omdat het lekker snel intern verstuurd wordt. Het is ook handig als je een laptop gebruikt die je op meedere plekken in het netwerk prikt, dan hoef je het adres van de mail server niet steeds te veranderen.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Nodig? Nee.
Toch doen? JA! :)

Eigen mailserver kost wat moeite, maar dan is het ook errug handig:

-geen lullige 5/10 mb limieten per mailtje
-geen lullige 25/50 mb limieten per postbus
-geen 5 accounts, maar zoveel als jij wil
-geen 15 aliases, maar zoveel als jij wil
-volledige controle over de afhandeling met procmail
-mail lezen hoe en waar je wilt, zo lees ik het:
---thuis met kmail. snel, safe, handige interface
---over de hele wereld via (m'n eigen) webmail (wel webservertje nodig)
---over de hele 3de wereld (met minder bandbreedte) met pine (via ssh)
en heb ik op al die manieren de beschikking over de volledige 300mb verstuurde en ontvangen mailtjes.
-etc. etc.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
... En als je op vakantie bent en je servertje gaat down, dan heb je geen mail.

Of je moet met een paar anderen een redundant netwerkje van MX'en opstellen, dat is erg eenvoudig en lost dit probleem in een keer op. Als jouw server dan down gaat om wat voor reden dan ook (meestal een kabelmaatschappij natuurlijk :) ) dan neemt een van de anderen het over, en vice versa.

• RickN
Pinball schreef op 05 augustus 2002 @ 02:51:
Nodig? Nee.
Toch doen? JA! :)

Eigen mailserver kost wat moeite, maar dan is het ook errug handig:

-geen lullige 5/10 mb limieten per mailtje
-geen lullige 25/50 mb limieten per postbus
-geen 5 accounts, maar zoveel als jij wil
-geen 15 aliases, maar zoveel als jij wil
-volledige controle over de afhandeling met procmail
-mail lezen hoe en waar je wilt, zo lees ik het:
---thuis met kmail. snel, safe, handige interface
---over de hele wereld via (m'n eigen) webmail (wel webservertje nodig)
---over de hele 3de wereld (met minder bandbreedte) met pine (via ssh)
en heb ik op al die manieren de beschikking over de volledige 300mb verstuurde en ontvangen mailtjes.
-etc. etc.
Ja, maar voor de meeste van deze dingen heb je toch een domein nodig, waar wil je anders al die email adressen maken???

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Het kan ook met een sub-domein bij bijv. www.dynsdns.org

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Pagina: 1